Werk & Studie alle pijlers

Hoe lang rouwverlof

07-10-2025 22:20 70 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Naar aanleiding van het topic over rouwverlof, wil ik graag een apart topic hierover maken om het topic van die TO niet te verstoren met een wellicht kille, zakelijke benadering van dit gevoelige onderwerp.

Maar iemand maakte daar, naar mijn mening terecht, de opmerking: In hoeverre zijn "normale" levensgebeurtenissen het risico van de werkgever?

Dus bij overlijden van een naaste, of een huisdier, want ook dat kan heel verdrietig zijn. Of wanneer je door een slechte periode gaat met je levenspartner, of je in een scheidingsprocedure zit.

Wat vinden jullie van rouwverlof, hoe lang zou dit wenselijk zijn, of is ziekmelden de juiste weg aangezien rouw ook een vorm van ziek zijn is? Of wellicht betaald/onbetaald verlof?

En als je zelf werkgever bent of zou zijn, hoe zou je daar tegenover staan en wat is een acceptabele periode (hoewel die voor iedereen verschillend is natuurlijk) van afwezigheid op je werk.

Ik weet dat dit een erg gevoelig punt is, en dat er wellicht ook opmerkingen kunnen zijn die vooral kil en/of zakelijk over kunnen komen, maar laten we proberen dit niet persoonlijk op te vatten, en de wat meer "zakelijke" opmerkingen toch te respecteren.

Want ik persoonlijk denk dat dit best een interessante discussie zou kunnen zijn. :)
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Ik ben werkgever en ik ben voor een ruimhartig rouwverlof. Ik vind 1 of 2 weken niet werken na de uitvaart van een ouder of kind verstandig (zelfs als iemand wel wil werken). Je hebt echt wat te verwerken. Ik ben er van overtuigd dat dit de kans op langduriger uitval flink verkleint.

Bij het (onverwachte) overlijden van een partner zou ik een nog langere periode aanraden.

Overigens staat het je als werkgever vrij om langer rouwverlof te geven dan in de CAO of wettelijk is bepaald.
TO trapt af :)

Ik heb nog maar 1 keer (gelukkig voor de werknemers natuurlijk) te maken gehad met het overlijden van een ouder van een werknemer.

Werknemer is toen 2 weken thuis geweest en daarna op eigen initiatief en tempo weer gaan werken. Ik heb daar verder nooit een opmerking over gemaakt en 2 weken vind ik ook meer dan redelijk.

Maar, en dat is wellicht de zakelijke kant, wanneer het (in dit geval) bijvoorbeeld 4 maanden had geduurd, dan had ik misschien wel wat meer moeite ermee gehad, ook al kun je rouw voor een ander niet invullen. Maar deze ouder was op leeftijd en ongeneeslijk ziek, ik denk dat het een heel ander verhaal is wanneer een werknemer een partner of, erger nog, een kind verliest. Dan zou ik 6 maanden misschien gevoelsmatig nog kort vinden?

Bij overlijden/euthanasie van een huisdier vind ik het ook helemaal te begrijpen wanneer werknemer een paar dagen niet komt werken, maar 2 weken vind ik dan weer te lang voor zo'n overlijden.

Wat is acceptabel en in hoeverre is het alleen het risico van de werkgever, die het loon door moet betalen? Ja dat vind ik dus wel een lastige, zeker wanneer je als werkgever nooit mag vragen naar de reden van het ziek zijn. Dus eigenlijk kun je er ook helemaal niks mee, dat is helemaal aan de arbo-arts.

Ik zou wel kunnen pleiten voor een vorm van rouwverlof, waarbij net als zwangerschapsverlof, het collectief een X aantal dagen/weken/maanden betaald voor een overlijden in de 1e, 2e of 3e lijn. Dat geeft ook rust voor de werknemer, in die zin dat die gewoon weet waar die aan toe is en dus niet bezig hoeft te zijn met zaken als wordt mijn contract nu wel verlengd? Of ik hoop dat mijn collega's nu niet teveel belast worden.

En dan neem je het risico ook weg bij de werkgever, in die zin dat er geen, of niet heel veel, extra kosten gemaakt hoeven te worden.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Ik kreeg van mijn werkgever buitengewoon verlof toen mijn moeder op sterven lag (vier dagen), vier dagen die in de CAO staan voor eerstegraads overlijden plus nog een dag buitengewoon verlof. Ik had ook langer buitengewoon verlof mogen opnemen of minder uren werken, als ik dat nodig had gehad. Mijn zus heeft in totaal drie weken niet gewerkt, zonder dat dat verlof kostte.
Als mijn huisdier dood gaat neem ik wel gewoon vrij. Dat hoeft van mij echt niet op kosten van de werkgever.
Wat ik wel een dingetje vind is overlijden van niet-familie. Officieel zou ik geen verlof hebben gekregen voor het overlijden van mijn ongeregistreerde schoonmoeder. Gelukkig heb ik dat wel gekregen, geen vier dagen maar wel voor de uitvaart.
Mariana schreef:
07-10-2025 22:25
Ik ben werkgever en ik ben voor een ruimhartig rouwverlof. Ik vind 1 of 2 weken niet werken na de uitvaart van een ouder of kind verstandig (zelfs als iemand wel wil werken). Je hebt echt wat te verwerken. Ik ben er van overtuigd dat dit de kans op langduriger uitval flink verkleint.

Bij het (onverwachte) overlijden van een partner zou ik een nog langere periode aanraden.

Overigens staat het je als werkgever vrij om langer rouwverlof te geven dan in de CAO of wettelijk is bepaald.

Klopt! Ik heb er zelf nog maar 1x mee te maken gehad, en daarbij heb ik het tempo van werknemer aangehouden.

Maar, zoals ik zei, die is 2 weken thuis geweest en wilde daarna zelf weer komen werken.

Wij hebben overigens geen CAO waarin dit soort zaken bepaald worden.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
KamilleT schreef:
07-10-2025 22:29
Ik kreeg van mijn werkgever buitengewoon verlof toen mijn moeder op sterven lag (vier dagen), vier dagen die in de CAO staan voor eerstegraads overlijden plus nog een dag buitengewoon verlof. Ik had ook langer buitengewoon verlof mogen opnemen of minder uren werken, als ik dat nodig had gehad. Mijn zus heeft in totaal drie weken niet gewerkt, zonder dat dat verlof kostte.
Als mijn huisdier dood gaat neem ik wel gewoon vrij. Dat hoeft van mij echt niet op kosten van de werkgever.
Wat ik wel een dingetje vind is overlijden van niet-familie. Officieel zou ik geen verlof hebben gekregen voor het overlijden van mijn ongeregistreerde schoonmoeder. Gelukkig heb ik dat wel gekregen, geen vier dagen maar wel voor de uitvaart.

Ja voor een uitvaart geef ik eigenlijk altijd verlof (als in dat kost geen vrije dag). Dus ook wanneer het van een goede vriend zou zijn.

Als het van iemand is die verder van iemand af staat, dat iemand meer uit fatsoen erheen gaat, dan vind ik een vrije dag opnemen wel op zijn plaats.

Bij persoonlijke omstandigheden zoals een scheiding doormaken, weet ik niet of ik een vorm van betaald verlof door de werkgever gepast vind. Dan zou ik eerder opteren voor betaald/onbetaald verlof.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Mariana schreef:
07-10-2025 22:25

1 of 2 weken niet werken na het verlies van een kind ruimhartig ?
Collega van mij heeft haar zoon recent verloren die ligt er echt al een paar maanden uit , en dat snap ik volkomen .
Onze werkgever is daar idd heel ruimhartig in .
Na het overlijden van mijn ouder heb ook mij nog 2 weken ziek gemeld. Er zat toen een tijdelijke manager die het allemaal niet precies wist dus ik heb gezegd ik ben niet in staat om te werken dus dan ben ik ziek (ik werk bij een heel flexibel bedrijf).
Moeilijke periode in je relatie vind ik een lastiger ding. Dan ga je denk ik eerder richting onbetaald verlof of wat vakantie dagen opnemen.
Bij veel problemen met mijn kind heb ik tijdelijk kortdurend zorgverlof mogen opnemen.

Ik werk bij een groot bedrijf waar dit misschien makkelijker is. Soms is het ook beter om iemand 2 weken ziek te melden of kortdurend zorgverlof te geven en hiermee langdurige uitval te voorkomen.
Terug van weggeweest
Mijn schoonmoeder is vorig jaar overleden en man en ik zijn beiden zelfstandigen, dan ligt het ineens toch wel anders heb ik gemerkt.

Waar mijn zwagers 1 week vrij kregen om alles te regelen tot aan de uitvaart, en na de uitvaart ook nog tijd mochten nemen van hun werkgever, lag dat in ons geval anders.

Schoonmoeder werd einde van de middag gecremeerd, ik heb in de ochtend nog gewerkt. Mijn man heeft op de dag van overlijden niet gewerkt, maar de dagen tot aan de uitvaart (dat was echt een week later) wel wat afspraken gehad. En ik ben door blijven werken. (Ik had niet een beste band met schoonmoeder dus dat scheelt natuurlijk enorm)

Dat klinkt wellicht heel kil en ongevoelig, maar ik (en mijn man ook) was prima in staat te werken, en, eerlijk is eerlijk 1 week niet werken (allebei) zou echt veel geld kosten. Nu is dat laatste natuurlijk je laatste zorg, maar ik vind als je denkt dat je kunt werken, je dat ook gewoon moet doen.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Yildizlar2 schreef:
07-10-2025 22:36
Collega van mij heeft haar zoon recent verloren die ligt er echt al een paar maanden uit , en dat snap ik volkomen .
Eens daar moet je echt alle ruimte in krijgen.
Terug van weggeweest
Interessante vraag. Ik ben namelijk zijdelings betrokken bij een afdeling waar er 3 langdurig uitgevallen (minstens een halfjaar) zijn vanwege het overlijden van een naaste. Dit drukt enorm op de cijfers en geeft ook wat scheve ogen. Bij twee betrof het een ouder op leeftijd, bij één een broer die is omgekomen terwijl hij een misdrijf pleegde. Algemene mening is dat het wel erg lang duurt.

Je weet natuurlijk nooit wat er allemaal nog meer speelt dus ik heb er zelf niet zozeer een oordeel over.
Yildizlar2 schreef:

Ik zeg nergens dat het gelimiteerd moet zijn tot 2 weken na de uitvaart
Vivalafete25 schreef:
07-10-2025 22:41
Interessante vraag. Ik ben namelijk zijdelings betrokken bij een afdeling waar er 3 langdurig uitgevallen (minstens een halfjaar) zijn vanwege het overlijden van een naaste. Dit drukt enorm op de cijfers en geeft ook wat scheve ogen. Bij twee betrof het een ouder op leeftijd, bij één een broer die is omgekomen terwijl hij een misdrijf pleegde. Algemene mening is dat het wel erg lang duurt.

Je weet natuurlijk nooit wat er allemaal nog meer speelt dus ik heb er zelf niet zozeer een oordeel over.

Dat soort langdurige uitval lijkt mij geen rouwverlof meer maar arbeidsongeschiktheid.
Yildizlar2 schreef:

Natuurlijk, gevoelsmatig snap ik dat helemaal. Ik zou 6 maanden inderdaad heel begrijpelijk vinden. Maar, en dit is dus de zakelijke kant, moet dit altijd vallen onder het risico van de werkgever?

In hoeverre is het acceptabel en wanneer zeg je nee nu duurt het te lang (even kort door de bocht) en nu komt het op je eigen rekening aan.

En een groot bedrijf kan het (langdurig) wegvallen van een collega wellicht veel beter opvangen dan een bedrijf met 3 werknemers.

Ik vind (en dat is puur gevoelsmatig en zakelijk bekeken) een maand thuis zijn bij overlijden van een ouder eigenlijk te lang. 2 weken vind ik een hele reeele periode, 3 weken als je direct vanaf overlijden zou rekenen.

Daarna heb ik wel zoiets van okee, heel verdrietig dat je nog zo in de rouw bent, maar dan heb ik liever dat je betaald dan wel onbetaald verlof opneemt.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Ik ben geloof ik niet zo voorstander van rouwverlof. Natuurlijk wel ziek melden, na de uitvaart als je nog niet in staat bent om te werken.

Rouw is zo persoonlijk, ik zou niet weten hoeveel tijd je daaraan zou moeten hangen.

Mijn moeder is pas onverwachts overleden (wel al op leeftijd) en ik ben na de uitvaart weer gewoon gaan werken en was daar ook toe in staat. Wel maar een week, omdat de 2 weken erna toevallig vakantie gepland stond. Na de uitvaart van mijn vader ook weer gelijk gaan werken. Had er uitvaartverlof bestaan, had ik er wel gebruik van gemaakt.

Stel dat een van mijn kinderen of partner onverwacht zou overlijden, heb ik aan ‘rouwverlof’ niet genoeg, en moet je je daarna alsnog ziek melden. Dan voel je je misschien nog wel meer schuldig, omdat er blijkbaar aan rouwen een vaste periode hangt.
Als mijn hond komt te overlijden, zou ik een dag of 2 rouwverlof eigenlijk helemaal niet gek vinden. Ze is natuurlijk geen kind of ouder, maar wel een wezenlijk onderdeel van het gezin en ik weet nu al dat ik er echt wel even stuk van ga zijn.

Ik ben ook voor werken wanneer je kunt werken, en vind zelf afleiding in dit soort omstandigheden ook vaak wel prettig. Maar dat zal voor iedereen anders liggen. Lijkt me heel lastig als werkgever
Blijkbaar zijn mijn partner en ik dan niet helemaal “normaal”. Wij hebben het toeval gehad dat toen mijn vader toch vrij onverwachts overleed mijn schoonvader geheel onverwachts drie dagen na mijn vader voorgoed zijn ogen sloot. Ik heb 5 dagen rouwverlof genomen en mijn partner 4.
Voor ouders vind ik dat eigenlijk wel genoeg. In het geval van het overlijden van kinderen of partners lijkt het mij een rouwverlof niet passend te maken, en zou mijn voorstel zijn om je ziek te melden (en met ondersteuning van een arbodienst of re-integratieplan weer op te starten wanneer de werknemer aangeeft dat het kan.
Tavistock schreef:
07-10-2025 22:46
Als mijn hond komt te overlijden, zou ik een dag of 2 rouwverlof eigenlijk helemaal niet gek vinden. Ze is natuurlijk geen kind of ouder, maar wel een wezenlijk onderdeel van het gezin en ik weet nu al dat ik er echt wel even stuk van ga zijn.
Snap ik heel goed!! Maar vind je ook dat dat het risico van de werkgever is? Of zou het eerlijk zijn als een werknemer daar een of twee vakantiedagen voor inzet? Ik neig naar dat laatste...
Mariana schreef:
07-10-2025 22:44
Dat soort langdurige uitval lijkt mij geen rouwverlof meer maar arbeidsongeschiktheid.

Klopt, maar wel veroorzaakt door rouw natuurlijk.

In hoeverre is het acceptabel dat het geheel te op rekening van een werkgever komt te vallen? Want het is een levensgebeurtenis die "erbij hoort", wat misschien vanaf een bepaalde periode ook wel een stukje door jezelf bekostigd kan worden?

(Het klinkt zo ongelofelijk hard wat ik nu schrijf, maar zoals ik zei puur zakelijk bekeken?)
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Lilla schreef:
07-10-2025 22:50
Snap ik heel goed!! Maar vind je ook dat dat het risico van de werkgever is? Of zou het eerlijk zijn als een werknemer daar een of twee vakantiedagen voor inzet? Ik neig naar dat laatste...
En wat doe je met iemand die een collectie oude opvang-honden begint en bij elk overlijden weer 3 dagen verlof vraagt?
A rato van 2 à 3 keer per jaar?

Er zal sowieso misbruik van gemaakt worden.

Ik vind het niet heel gek om als ik thuis wil blijven voor een overleden huisdier dat gewoon te doen van mijn vakantie-dagen of overuren.
Of een dag thuis te werken zodat ik mijn kop al niet moet laten zien op mijn werk.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Lilla schreef:
07-10-2025 22:50

Ja zakelijk gezien geef ik je 100% gelijk. Maar toch heb ik bij inmiddels 2 werknemers, die 2 dagen "kado" gegeven. Ik meen dat het bij 1 iemand 3 dagen waren, maar weet ik niet 100% zeker meer. Ik ga ook geen week betaald verlof geven, maar een klein team hier, we leven allemaal met elkaar mee, en dan lopen dingen wellicht wat anders dan bij een grote onderneming.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Wissewis schreef:
07-10-2025 22:54
En wat doe je met iemand die een collectie oude opvang-honden begint en bij elk overlijden weer 3 dagen verlof vraagt?

Ik vind het niet heel gek om als ik thuis wil blijven voor een overleden huisdier dat gewoon te doen van mijn vakantie-dagen of overuren.
Of een dag thuis te werken zodat ik mijn kop al niet moet laten zien op mijn werk.

Ja, dat is natuurlijk weer een andere omstandigheid denk ik. Want bij het voorbeeld wat je noemt, denk ik dat ik daar ook verlofdagen voor zou rekenen.

Maar als die werknemer zich ziek meldt, zonder opgaaf van reden, wat ook geheel diens recht is, dan valt er natuurlijk weinig te doen als werkgever. Dus dan is het aan werknemer hier eerlijk over te zijn en diens "verlies" te pakken.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Ik denk dat het enorm verschilt van persoon tot persoon, hoe lang je uit de roulatie bent na het overlijden van een dierbare.

Ik vind echter niet dat een werkgever dat tot in lengte van dagen moet bekostigen. Die is, heel cru gezegd, op dat moment een werknemer kwijt die wel betaald wordt. Twee weken is mi redelijk, daarna in overleg met elkaar om bv verlofuren op te nemen of onbetaald verlof te nemen.
BosZonnebloemen schreef:
07-10-2025 22:45
Ik ben geloof ik niet zo voorstander van rouwverlof. Natuurlijk wel ziek melden, na de uitvaart als je nog niet in staat bent om te werken.

Rouw is zo persoonlijk, ik zou niet weten hoeveel tijd je daaraan zou moeten hangen.

Mijn moeder is pas onverwachts overleden (wel al op leeftijd) en ik ben na de uitvaart weer gewoon gaan werken en was daar ook toe in staat. Wel maar een week, omdat de 2 weken erna toevallig vakantie gepland stond. Na de uitvaart van mijn vader ook weer gelijk gaan werken. Had er uitvaartverlof bestaan, had ik er wel gebruik van gemaakt.

Stel dat een van mijn kinderen of partner onverwacht zou overlijden, heb ik aan ‘rouwverlof’ niet genoeg, en moet je je daarna alsnog ziek melden. Dan voel je je misschien nog wel meer schuldig, omdat er blijkbaar aan rouwen een vaste periode hangt.

Maar als dat rouwverlof wettelijk geregeld is, bijvoorbeeld 2/3 maanden voor partner/kind, ik noem even een zijstraat, dan heb je wel die maanden om je volledig op je rouw te richten zonder na te denken of je alweer op je werk verwacht wordt. Want het is wettelijk geregeld. Dan kun je na die tijd bijvoorbeeld in samenspraak met je werkgever een plan maken over wanneer en hoeveel je weer kunt gaan werken. Of je alsnog ziekmelden, waarmee je het via de arbo-arts verder bespreekt.

Dus het neemt die druk weg, voor werknemer maar ook werkgever (want betaald door het collectief). Ik denk dat daar zeker wel iets voor te zeggen valt.

En als je die tijd niet nodig hebt, dan staat het je natuurlijk vrij om eerder te beginnen.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Wissewis schreef:
07-10-2025 22:54

Hoezo?

Misschien is dat ik België gebruikelijk omdat de werkgevers-werknemersrelatie daar heel anders ligt naast in Nederland zou het overgrote deel dat in goed vertrouwen eerlijk regelen.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven