Werk & Studie alle pijlers

Hoe lang rouwverlof

07-10-2025 22:20 236 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Naar aanleiding van het topic over rouwverlof, wil ik graag een apart topic hierover maken om het topic van die TO niet te verstoren met een wellicht kille, zakelijke benadering van dit gevoelige onderwerp.

Maar iemand maakte daar, naar mijn mening terecht, de opmerking: In hoeverre zijn "normale" levensgebeurtenissen het risico van de werkgever?

Dus bij overlijden van een naaste, of een huisdier, want ook dat kan heel verdrietig zijn. Of wanneer je door een slechte periode gaat met je levenspartner, of je in een scheidingsprocedure zit.

Wat vinden jullie van rouwverlof, hoe lang zou dit wenselijk zijn, of is ziekmelden de juiste weg aangezien rouw ook een vorm van ziek zijn is? Of wellicht betaald/onbetaald verlof?

En als je zelf werkgever bent of zou zijn, hoe zou je daar tegenover staan en wat is een acceptabele periode (hoewel die voor iedereen verschillend is natuurlijk) van afwezigheid op je werk.

Ik weet dat dit een erg gevoelig punt is, en dat er wellicht ook opmerkingen kunnen zijn die vooral kil en/of zakelijk over kunnen komen, maar laten we proberen dit niet persoonlijk op te vatten, en de wat meer "zakelijke" opmerkingen toch te respecteren.

Want ik persoonlijk denk dat dit best een interessante discussie zou kunnen zijn. :)
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
La_Galette schreef:
07-10-2025 22:59
Ik denk dat het enorm verschilt van persoon tot persoon, hoe lang je uit de roulatie bent na het overlijden van een dierbare.

Ik vind echter niet dat een werkgever dat tot in lengte van dagen moet bekostigen. Die is, heel cru gezegd, op dat moment een werknemer kwijt die wel betaald wordt. Twee weken is mi redelijk, daarna in overleg met elkaar om bv verlofuren op te nemen of onbetaald verlof te nemen.

Eens. Met die kanttekening dat het afhankelijk is wie overlijdt. Want een partner/kind zou ik als werkgever niet eens durven vragen weer te komen werken na 2 weken.

Dan vind ik 2 maanden eerder redelijk om met elkaar om de tafel te gaan zitten om te kijken wat mogelijk is.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
07-10-2025 23:05

Eens. Met die kanttekening dat het afhankelijk is wie overlijdt. Want een partner/kind zou ik als werkgever niet eens durven vragen weer te komen werken na 2 weken.

Dan vind ik 2 maanden eerder redelijk om met elkaar om de tafel te gaan zitten om te kijken wat mogelijk is.
Dat bedoelde ik ook bij mijn ouders ging ik ook na de begrafenis weer werken maar dat zou bij mijn kinderen of man niet lukken ben ik bang .
Werkgevers dragen direct en indirect al een hoop risico’s voor levensgebeurtenissen. Ik zou op z’n minst wel graag willen zien dat er wat additioneel bijzonder verlof is rondom overlijden (desnoods niet- of deels doorbetaald), zodat je meer tijd hebt om de logistiek eromheen te regelen.

Maar als je feitelijk niet kan werken door de rouw, dan is ziekmelden misschien toch wel de meest logische oplossing. Ik trek het even in het extreme, maar nabestaanden van slachtoffers van geweldsmisdrijven kunnen bijv. PTSS oplopen en volledig arbeidsongeschikt raken.

Mentaal of fysiek niet in staat zijn om te werken is m.i. uiteindelijk toch verzuim, en als er risico is dat iemand langdurig uitvalt, dan zou je iemand denk ik ook tijdig de juiste hulpmiddelen willen bieden om op enig moment weer aan het werk te kunnen, of zonodig de WIA in te stromen.
MrsM schreef:
07-10-2025 23:05

Ik denk dat we er in Nederland helemaal geen termijn aan moeten hangen voor wanneer iemand weer komt werken.

Misschien alleen regels maken over welke partij het risico draagt. Dat na twee of drie weken de werknemer ziek wordt gemeld. Of dat er een collectieve verzekering voor komt.
Iedereen heeft het recht veilig over straat te kunnen gaan.
Yildizlar2 schreef:
07-10-2025 23:11
Dat bedoelde ik ook bij mijn ouders ging ik ook na de begrafenis weer werken maar dat zou bij mijn kinderen of man niet lukken ben ik bang .
Ik gok dat ik bij het overlijden van een partner dan weer de muren op loop als ik te lang thuis ben.

Geef me echter wel nadien de mogelijkheid om flexibel vakantie op te nemen op 't moment dat alle papierzooi - bank, notaris, ... - continu geregeld moet worden.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Overigens vind ik persoonlijke omstandigheden zoals een scheiding doormaken, geen legitieme reden om je ziek te melden of daar verlof voor te krijgen. En ja, dat kan heel erg verdrietig zijn, maar er zijn ook dingen die je niet op het bord van je werkgever moet gooien.

Dat zou ook best onwerkbaar zijn gezien het aantal scheidingen in Nederland.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Toen mijn ouder overleed wist ik dat ik cao technisch recht had op één week. Kreeg periode voor overlijden veel ruimte om zelf werk in te delen.

Maar toen ik er na een week weer was vroeg iedereen waarom ik er weer was. Had graag een bericht van lg ontvangen dat ik zelf kon kijken wanneer het goed voelde. Voelde zelf een druk om na een week wel te verschijnen.

Al kreeg ik de eerste weken niks gedaan, geen concentratie, overprikkeld. Uiteindelijk halve dagen thuis gaan werken en dat weer opgebouwd. Maar merkte dat ik zelf heel duidelijk moest aangeven wat ik wilde, terwijl ik zelf bij terugkomst even niks meer wist en de zin en de logica van werk niet kon bevatten.
Verbena schreef:
07-10-2025 23:13
Ik denk dat we er in Nederland helemaal geen termijn aan moeten hangen voor wanneer iemand weer komt werken.

Misschien alleen regels maken over welke partij het risico draagt. Dat na twee of drie weken de werknemer ziek wordt gemeld. Of dat er een collectieve verzekering voor komt.

Maar die werknemer die ziek wordt gemeld, dat komt regelrecht op de rekening van de werkgever natuurlijk. Die is degene die het loon door moet betalen bij ziekte.

En ja daar bestaan verzekeringen voor, maar als je als werkgever vaker een zieke werknemer hebt, dan worden die premies ook duurder. Een zieke werknemer kost een werkgever nu eenmaal veel geld.

Dus als je daar, middels een rouwverlof door het collectief betaald via de sociale premies, dan neem je dat risico voor X periode weg bij de werkgever.

In Nederland is er bijvoorbeeld al best veel geregeld via het collectief, dus een bepaalde periode van rouwverlof vind ik helemaal niet zo gek.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Blijkbaar is er een wetsvoorstel voor ingediend, maar wat een wassen neus is dit zeg.

Alleen voor gezinnen met minderjarige kinderen en als dan je kind of partner overlijdt krijg je maar liefst 5 dagen :facepalm:

Laat dat rouwverlof maar zitten dan en meldt je gewoon ziek.

https://www.loyensloeff.com/nl/insights ... ouwverlof/
boszonnebloemen wijzigde dit bericht op 07-10-2025 23:25
1.50% gewijzigd
Eén is genoeg ….
Hoeverre voel je je in staat om te werken? Dat is eigenlijk de vraag in deze. Ik heb collega’s en zelfs teamleider gehad die maanden uit de running waren terwijl ik juist denk dat ik thuis gek zou worden en werk me afleiding zou geven.
Het is dan voor mezelf ook wel lastig om te begrijpen dat mensen er zo veel tijd voor nodig hebben. Maar toch, als werken gewoon niet lukt omdat je nachten niet slaapt, je emoties maken dat je je werk niet kunt doen dan ben je gewoon niet in staat om te werken en eigenlijk arbeidsongeschikt in de meest letterlijke betekenis.
Zelf zou ik toch ook wel vakantie dagen opnemen omdat mijn hoofd ook niet naar vakantie zou staan. Ik vind het wel raar dat in familie graat uit te drukken voor een schoonmoeder waar je misschien weinig band mee hebt krijg je volgens wet 5 dagen maar misschien heb je wel een veel grotere band met je beste vriendin waar je nog geen uur voor krijgt. En de 1 heeft 15 broers en zussen de ander geen 1.
Het gaat er om hoe lang je je door het verlies niet in staat voelt om te werken. Gevaar met recht is ook dat men het recht ook neemt terwijl het gevoelsmatig niet eens nodig is. Maar kom er staan 5 dagen voor.
doddieweer wijzigde dit bericht op 07-10-2025 23:38
27.90% gewijzigd
MrsM schreef:
07-10-2025 22:39
Mijn schoonmoeder is vorig jaar overleden en man en ik zijn beiden zelfstandigen, dan ligt het ineens toch wel anders heb ik gemerkt.

Waar mijn zwagers 1 week vrij kregen om alles te regelen tot aan de uitvaart, en na de uitvaart ook nog tijd mochten nemen van hun werkgever, lag dat in ons geval anders.

Schoonmoeder werd einde van de middag gecremeerd, ik heb in de ochtend nog gewerkt. Mijn man heeft op de dag van overlijden niet gewerkt, maar de dagen tot aan de uitvaart (dat was echt een week later) wel wat afspraken gehad. En ik ben door blijven werken. (Ik had niet een beste band met schoonmoeder dus dat scheelt natuurlijk enorm)

Dat klinkt wellicht heel kil en ongevoelig, maar ik (en mijn man ook) was prima in staat te werken, en, eerlijk is eerlijk 1 week niet werken (allebei) zou echt veel geld kosten. Nu is dat laatste natuurlijk je laatste zorg, maar ik vind als je denkt dat je kunt werken, je dat ook gewoon moet doen.

Tja daar kies je allemaal zelf voor. Je had ook je lessen kunnen afzeggen. Ondernemersrisico. Benieuwd wie die uitvaart geregeld heeft want toen mijn ouder overleed was ik daar een week fulltime mee bezig. Als je dat een beetje mooi en waardig wil doen kost dat gewoon tijd. Behalve voor wie z’n snor drukt.

Je hebt weer weinig verrassende of niet self-serving opvattingen hierover.

Ik ben na de uitvaart weer fulltime gaan werken. Maar achteraf denk ik dat wat meer tijd om bij te komen verstandig was geweest. Voor wie betrokken is, heeft zo’n uitvaart nogal een impact.
Ik was heel blij dat toen mijn oma's overleden ik alle ruimte kreeg die ik nodig dacht te hebben of dat ik al vrij was. Bij beide oma's wist ik wel dat het eraan zat te komen want beide zijn bediend voor het overlijden waar ik bij was.

Heb ook een keer een overlijden meegemaakt waarvan ik de hele nacht niet heb kunnen slapen en een paar dagen alleen maar kon huilen omdat ik er zo kapot van was. Het gebeurde op een donderdagavond en gelukkig was ik vrijdag vrij en het weekend ook. Was ik die vrijdag niet vrij geweest had ik me ziek gemeld want ik was echt niet in staat om te gaan werken. Maandag wel weer aan het werk gegaan en collega's hadden er begrip voor als ik soms gewoon even moest huilen en het wat rustiger aan deed.

Ik vind het dus niet meer dan logisch dat mensen de tijd moeten kunnen krijgen om te rouwen. Niet dat ik vind dat dat allemaal maar op kosten van de werkgever moet maar als iemand kapot is van verdriet en niet in staat is om te werken dan moet die persoon zich gewoon ziek kunnen melden als de bijzonder verlof of calamiteiten verlof op is (weet even niet waar het ook alweer onder valt in een CAO) en je meer nodig hebt. Ik bedoel als iemand een been of arm breekt is die persoon ook niet ziek. Net zoals een zwangere vrouw die het toch steeds zwaarder vind worden en dus ook ziek thuis komt te zitten.

Ik denk dat we af moeten van je meld je alleen ziek als je ook echt ziek bent. Ja er zijn mensen die er misbruik maken maar die heb je altijd al gehad en zullen er ook altijd blijven. Ik heb dan liever dat een persoon die zich niet ziek durft te melden dat gewoon eens wel durft als dat nodig is dan het moeilijker te maken om misbruik te voorkomen.

Je werkt met mensen en dat brengt nu eenmaal risico mee voor een werkgever, wil je dat niet dan moet je geen werkgever worden.
Taskmaster schreef:
07-10-2025 23:35
Tja daar kies je allemaal zelf voor. Je had ook je lessen kunnen afzeggen. Ondernemersrisico. Benieuwd wie die uitvaart geregeld heeft want toen mijn ouder overleed was ik daar een week fulltime mee bezig. Als je dat een beetje mooi en waardig wil doen kost dat gewoon tijd. Behalve voor wie z’n snor drukt.

Je hebt weer weinig verrassende of niet self-serving opvattingen hierover.

Ik ben na de uitvaart weer fulltime gaan werken. Maar achteraf denk ik dat wat meer tijd om bij te komen verstandig was geweest. Voor wie betrokken is, heeft zo’n uitvaart nogal een impact.

Aahhh ik had ook niets anders verwacht vanuit jouw pen. Jij bent wat dat betreft even zo verrassend, dat scheelt dan weer.

Heb je jouw ouder begraven als Prins Bernard dan? 1 week fulltime bezig met een begrafenis heb ik nog nooit van gehoord.

Deze uitvaart was prima geregeld hoor, door mijn man en diens familie. Maar zo'n uitvaartondernemer zit geen 5 dagen bij je om de tafel. Dat was in 1 dag geregeld. Dag erna hebben ze gezamenlijk foto's en muziek uitgekozen en onderling verdeeld wie wat nog moest regelen. En de tussenliggende uren heeft man nog wat gewerkt. Hij was daar ook prima toe in staat.

En natuurlijk "kies" ik daar zelf voor want ondernemersrisico, maar ik ben benieuwd hoeveel mensen er anders zouden reageren wanneer die tijd voor rouw uit eigen zak betaald moet worden. (En ja dat klinkt heel cynisch nu, maar ik werd even cynisch door jouw post.)
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Rouwverlof zou zeker een mooie oplossing zijn, zolang het maatwerk is. Zodat het bijvoorbeeld ook ingezet kan worden nadat al het regelwerk gedaan is en rouw iemand echt overvalt. Of om tijdelijk minder uren te kunnen werken, want werken kan ook hele goede en welkome afwisseling zijn, maar wellicht geen 40 uur per week.

Zelf rond overlijden van schoonmoeder wel verlof gekregen zowel voor het overlijden zelf (euthanasie) als de dagen erna t/m de uitvaart om alles te regelen. De dag daarna ben ik weer gaan werken. Ik vermoed dat dat met met mijn eigen ouders of schoonvader niet anders gaat zijn.
Toen onze jongste dochter overleed ben ik ook een aantal dagen na de uitvaart weer begonnen, maar dat was minder succesvol; na een paar maanden stortte ik in en heb ik wel echt tijd moeten nemen en genomen om e.e.a. te verwerken, maar toen had ik tijdelijk geen baan meer (wel bij overlijden, niet ten tijde van het instorten), dus pas daarna weer gaan solliciteren.
Forever is a hell of a long time.
Selune schreef:
07-10-2025 23:48
Rouwverlof zou zeker een mooie oplossing zijn, zolang het maatwerk is. Zodat het bijvoorbeeld ook ingezet kan worden nadat al het regelwerk gedaan is en rouw iemand echt overvalt. Of om tijdelijk minder uren te kunnen werken, want werken kan ook hele goede en welkome afwisseling zijn, maar wellicht geen 40 uur per week.

Zelf rond overlijden van schoonmoeder wel verlof gekregen zowel voor het overlijden zelf (euthanasie) als de dagen erna t/m de uitvaart om alles te regelen. De dag daarna ben ik weer gaan werken. Ik vermoed dat dat met met mijn eigen ouders of schoonvader niet anders gaat zijn.
Toen onze jongste dochter overleed ben ik ook een aantal dagen na de uitvaart weer begonnen, maar dat was minder succesvol; na een paar maanden stortte ik in en heb ik wel echt tijd moeten nemen en genomen om e.e.a. te verwerken, maar toen had ik tijdelijk geen baan meer (wel bij overlijden, niet ten tijde van het instorten), dus pas daarna weer gaan solliciteren.

:hug:

Wat verdrietig om te horen van jullie dochter. En dat laatste snap ik helemaal, uberhaupt knap dat je na een aantal dagen alweer gaat werken. En dan zie je idd dat ook al denk je het aan te kunnen, het achteraf dan toch als een boomerang terug kan komen.

Als werkgever zou ik in die situatie echt alle begrip hebben want een kind verliezen is denk ik het ergste wat iemand kan overkomen.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Familie is tegenwoordig een heel breed begrip. Want wat doe je met halfbroer, stiefkinderen, nieuwe partners van je ouders? En wat als een zeer dierbare vriend(in) komt te overlijden en je geen familie hebt. Of mensen zonder partners en/of kinderen. Voor sommige mensen is hun huisdier gelijkgesteld aan een familielid. Wat met familie in het buitenland? Dan kan je bezig blijven. Het begrip van familie en rouw is heel uiteenlopend. En moet een werkgever dan maar betalen?

Wat mij betreft een paar vrije dagen om zaken te regelen en max een week of 2 voor gezinsleden en ouders. Daarna ben je ziek en val je onder die wetgeving. Dan kan een onafhankelijke arts bepalen hoelang je thuis kunt blijven en wat verstandig is om te doen. Dat is voor een werkgever erg lastig.
Ik heb ook wel eens een collega gehad waarbij haar huisdier de avond van te voren was overleden en dus niet kon concentreren op het werk en veel huilde. Toen heb ik gezegd dat het misschien beter was als ze eerder naar huis zou gaan en bood ik aan haar werk over te nemen, ging makkelijk want het was rustig. Vervolgens met de leidinggevende overlegd en ze kon naar huis. Volgende dag ook nog thuis gebleven en toen was ze er weer. Ze voelde zich schuldig omdat het 'maar' om een huisdier ging maar ik vond het echt heel normaal en menselijk. Je bent toch erg gehecht aan zo'n beestje.
evelien2010 schreef:
07-10-2025 23:51
Familie is tegenwoordig een heel breed begrip. Want wat doe je met halfbroer, stiefkinderen, nieuwe partners van je ouders? En wat als een zeer dierbare vriend(in) komt te overlijden en je geen familie hebt. Of mensen zonder partners en/of kinderen. Voor sommige mensen is hun huisdier gelijkgesteld aan een familielid. Wat met familie in het buitenland? Dan kan je bezig blijven. Het begrip van familie en rouw is heel uiteenlopend. En moet een werkgever dan maar betalen?

Wat mij betreft een paar vrije dagen om zaken te regelen en max een week of 2 voor gezinsleden en ouders. Daarna ben je ziek en val je onder die wetgeving. Dan kan een onafhankelijke arts bepalen hoelang je thuis kunt blijven en wat verstandig is om te doen. Dat is voor een werkgever erg lastig.

Maar ook hier weer, ziekmelden komt op rekening van de werkgever he? Zelfs met een verzekering kost het een werkgever altijd geld. Zelf verlof opnemen al dan niet betaald, dan draag je zelf de kosten.

Wellicht is een 50/50 regeling na het rouwverlof ook nog een optie.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Graze schreef:
07-10-2025 23:53
Ik heb ook wel eens een collega gehad waarbij haar huisdier de avond van te voren was overleden en dus niet kon concentreren op het werk en veel huilde. Toen heb ik gezegd dat het misschien beter was als ze eerder naar huis zou gaan en bood ik aan haar werk over te nemen, ging makkelijk want het was rustig. Vervolgens met de leidinggevende overlegd en ze kon naar huis. Volgende dag ook nog thuis gebleven en toen was ze er weer. Ze voelde zich schuldig omdat het 'maar' om een huisdier ging maar ik vond het echt heel normaal en menselijk. Je bent toch erg gehecht aan zo'n beestje.

Eens.

Toen we onze hond in moesten laten slapen (dierenarts kwam in de middag) had ik in de ochtend nog een praktijkexamen wat ik (logischerwijs) niet kon verzetten. De rest had ik wel afgezegd. Maar aan tafel met de examinator moest ik huilen... die zei toen tegen mij "Blijf jij maar gewoon hier achter wij kunnen dit prima samen doen". Die begreep het verdriet ook helemaal.

Een huisdier verliezen is ook gewoon heel verdrietig.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Welke extra kosten hebben werkgevers eigenlijk als een werknemer twee weken of twee maanden uitvalt?
Nogevendit schreef:
08-10-2025 00:16
Welke extra kosten hebben werkgevers eigenlijk als een werknemer twee weken of twee maanden uitvalt?

De loondoorbetaling (wellicht hebben ze een wachttijd om zo een lagere premie te hoeven betalen), de verzuimpremie wordt hoger wanneer je in kortere tijd meerdere zieke werknemers hebt, het inhuren van vervangend personeel wat misschien duurder is dan jij bent, productiviteitsverlies. Dat zijn allemaal zaken die geld kosten.

https://www.tentoo.nl/blog/wat-kost-een ... erker-echt

https://www.nn.nl/Zakelijk/Werkgever/Ho ... zit-zo.htm

Het laatste artikel staat aangegeven welke factoren meespelen in het bedrag van de premie. Zelfs geslacht van je werknemers wordt meegenomen. Voor vrouwen betaal je bijvoorbeeld een hogere premie dan voor mannen. Aan het eind van ieder jaar wordt op basis van de verzuimgegevens de nieuwe premie bepaalt. Heb je veel verzuim gehad, gaat je premie dus omhoog.

De premie bedraagt tussen de 1.5% en 5.5% van de totale loonsom.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Vanuit de werknemer bekeken: Ik denk dat het goed is zoals het nu is. Rouw is zo persoonlijk, daar is geen algemeen geldende duur aan te hangen, de intensiteit kan ook heel erg verschillen. De ene haalt juist steun/afleiding uit werk en de ander niet. Het is toch prima als iemand die door rouw niet in staat is om te werken zich ziekmeldt en daarbij door een bedrijfsarts begeleid wordt. Ik heb in mijn omgeving nog nooit gehoord dat dat een probleem opleverde.

Ik heb zelf ervaring met een ander type bijzonder verlof, namelijk verlengd zwangerschapsverlof na langdurige ziekenhuisopname van je baby. Dan denk je eerst: fijn dat er iets geregeld is. Maar het verlof was is mijn geval te karig (1 dag compensatie voor ruim 7 weken ziekenhuisopname), dat was eerder vervelend dan dat ik er wat aan had. Uiteindelijk heb ik me moeten ziekmelden en toen ik ertoe in staat was heb ik werk geleidelijk weer opgepakt. Geen enkel probleem, dat hele “extra” verlof was helemaal niet nodig geweest en was alleen maar meer administratieve rompslomp en onduidelijke regelgeving. Op basis van die ervaring denk ik: Als je voor alle life events een apart verlof wilt invoeren levert het alleen maar meer bureaucratie op en verbetert het niet persé de situatie in de praktijk.
Toen mijn vader overleed kreeg je bij mijn toenmalige werkgever 2 dagen verlof voor het overlijden van een ouder en 4 dagen voor het overlijden van een ouder in het buitenland. Ik ben iemand die heel praktisch met de dood omgaat, maar denk niet dat ik na die 4 dagen al veilig mijn werk had kunnen uitvoeren.

Los daarvan: mijn vader was alleenstaand en ik het enige kind, dus ik moest af en aan naar Nederland reizen voor de afwikkeling van van alles. "Gelukkig" overleed hij precies in een gat van 4 dagen voor een vakantie waar ik niks gepland had, waardoor ik voor de organisatie van/en de uitvaart daarmee dik een week geen extra verlof op heb hoeven nemen. Op de crematie liep ik corona op, waardoor ik nog eens 10 dagen in quarantaine moest, tot aan mijn volgende al geplande week vakantie. Uiteindelijk heb ik dus een maand aan "rouw" kunnen besteden, terwijl het mij 4 dagen verlof gekost heeft. Ik snap ook niet hoe ik al dat werk in mijn eentje in die 4 dagen (waarvan je er twee kwijt bent aan reizen) had moeten doen.

Wat betreft het argument "risico van de werkgever": ik had een collega die gevoeld ieder jaar 3 zussen had die gingen trouwen. Was ook iedere keer weer een aantal dagen buitengewoon verlof. Ik had het ook eerlijker gevonden wanneer dat van vakantiedagen was afgegaan. Het is niet mijn probleem dat ze toevallig een grote familie heeft.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Bij onze verzuimverzekering (bij mijn werkgever) is dat veranderd.
Er zijn geen staffels meer. Dus geen opslag bij ziektegevallen, maar ook geen kortingen meer als er geen claims zijn geweest in een jaar.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven