Werk & Studie alle pijlers

Hoe lang rouwverlof

07-10-2025 22:20 321 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Naar aanleiding van het topic over rouwverlof, wil ik graag een apart topic hierover maken om het topic van die TO niet te verstoren met een wellicht kille, zakelijke benadering van dit gevoelige onderwerp.

Maar iemand maakte daar, naar mijn mening terecht, de opmerking: In hoeverre zijn "normale" levensgebeurtenissen het risico van de werkgever?

Dus bij overlijden van een naaste, of een huisdier, want ook dat kan heel verdrietig zijn. Of wanneer je door een slechte periode gaat met je levenspartner, of je in een scheidingsprocedure zit.

Wat vinden jullie van rouwverlof, hoe lang zou dit wenselijk zijn, of is ziekmelden de juiste weg aangezien rouw ook een vorm van ziek zijn is? Of wellicht betaald/onbetaald verlof?

En als je zelf werkgever bent of zou zijn, hoe zou je daar tegenover staan en wat is een acceptabele periode (hoewel die voor iedereen verschillend is natuurlijk) van afwezigheid op je werk.

Ik weet dat dit een erg gevoelig punt is, en dat er wellicht ook opmerkingen kunnen zijn die vooral kil en/of zakelijk over kunnen komen, maar laten we proberen dit niet persoonlijk op te vatten, en de wat meer "zakelijke" opmerkingen toch te respecteren.

Want ik persoonlijk denk dat dit best een interessante discussie zou kunnen zijn. :)
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Pelle schreef:
08-10-2025 12:41
Ik heb het al eerder gezegd, je kunt ook zzp-ers inhuren. Dan hoef je ze niet te betalen bij ziekte of vakantie. Veel minder rompslomp. Maar ja, die vragen ook een hoger uurtarief.
Wij (mijn werkgever- ik ben gewoon in dienst) zetten eigen personeel en op kleine schaal zzp-ers weg bij onze klanten. Geloof me, de marge op eigen personeel is veel groter. Maar dan moet je dus alles wat bij personeel hebben komt kijken, voor lief nemen. En ik weet wat erbij komt kijken, want ook al is het niet mijn bedrijf, ik ben wel bij ongeveer alles betrokken. Je kunt er ook voor kiezen een eenmanszaak te blijven.

Dit.
Ik heb 1x voor iemand met een klein bedrijf gewerkt maar echt nooit meer.
En ik was echt zelden ziek, dat durfde ik niet eens aan te geven want altijd gezeik.

Nu een hele fijne werkgever met maatwerk bij ingrijpende gebeurtenissen. Met als resultaat dat ik heel snel na kanker behandelingen weer voor een paar uurtjes begon omdat ik wist dat ik de ruimte had om aan te geven wat ik wel en niet kon.
Pelle schreef:
08-10-2025 12:41
Ik heb het al eerder gezegd, je kunt ook zzp-ers inhuren. Dan hoef je ze niet te betalen bij ziekte of vakantie. Veel minder rompslomp. Maar ja, die vragen ook een hoger uurtarief.
Wij (mijn werkgever- ik ben gewoon in dienst) zetten eigen personeel en op kleine schaal zzp-ers weg bij onze klanten. Geloof me, de marge op eigen personeel is veel groter. Maar dan moet je dus alles wat bij personeel hebben komt kijken, voor lief nemen. En ik weet wat erbij komt kijken, want ook al is het niet mijn bedrijf, ik ben wel bij ongeveer alles betrokken. Je kunt er ook voor kiezen een eenmanszaak te blijven.

Maar dat mag dus juist niet meer. Zzpers inhuren. Althans, in mijn branche is er dan sprake van schijnzelfstandigheid. Dus die optie is nu echt niet slim.

Ik ben overigens een eenmanszaak maar dan met personeel. Maar dat terzijde. Je bedoelt echt een eenpitter blijven?
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Doddieweer schreef:
08-10-2025 12:47
Maar dat is ook lastig, ik weet zeker dat ik credits heb opgebouwd maar je kunt ook niet mij wel vrij geven en de collega die je van misbruik verdenkt niet. Wel mee gemaakt dat je geen vrije dagen kon opnemen door zieke collega’s en onderbezetting. Waren die eindelijk genezen moesten ze ook nog hun vakantie verplicht opnemen.

Ja wat dat betreft zit je als werkgever ook wel een beetje klem natuurlijk. Het is best een lastig iets, goed werknemerschap. Want je wil het voor iedereen goed doen, maar dat wil niet zeggen dat het ook altijd voor iedereen even eerlijk is of voelt.
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
nerdopviva schreef:
08-10-2025 12:26
Dan begrijp ik je reactie niet. Ik reageerde op iemand die niet gelooft dat het regelen van een begrafenis 40 uur (oftewel een week) kan kosten. Waarvoor zou ik dan in die week (onbetaald) verlof moeten opnemen?
Het is niet alleen die uitvaart. Toen mijn moeder overleed moest ook haar woning in de zorginstelling binnen acht dagen leeg. Dat viel dus in dezelfde week. Met de uitvaart zelf zijn we ook zeker wel drie dagen fulltime bezig geweest met zijn drieën. Adressen verzamelen, foto’s uitzoeken, muziek uitzoeken, overleggen met de uitvaartondernemer. Onze werkgevers hadden nog mazzel dat het sterven zelf grotendeels in het weekend viel (op vrijdag totaal onverwacht palliatieve sedatie ingezet, dinsdag het overlijden).
Een dag na de uitvaart ben ik gaan werken omdat het een projectpresentatie was waar ik veel aan had gedaan. Dat is eigenlijk niet goed bevallen. De week erna had ik een sollicitatiegesprek. Dat was een kans die ik niet wilde missen, dus ik ben eigenlijk doorgerend tot nu en ik heb dus nog steeds heel veel last van ‘rouw’. Misschien was dat beter gegaan als ik meer tijd had genomen destijds (waarvoor ik ook de ruimte kreeg, dus eigen schuld).
Amaryllis schreef:
08-10-2025 11:52
Begrijp je mij echt niet wat ik bedoel? Stel, ik werk voor jou en bel je op: "Ginevra, sorry, ik ben superdom geweest en heb gisteren teveel gedronken. Ik kan niet veilig in de auto stappen dus ik ben er vandaag niet. Ik snap dat me dit een verlofdag kost.". Dan is dat toch last-minute verlof aanvragen?
Ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt, maar ik vind het niet in deze discussie passen. Ik vind het gewoon een slecht voorbeeld.

Dit topic gaat over rouwverlof en over niet kunnen werken door omstandigheden buiten jouw schuld om. Rouw, scheiding, ziekzijn, allemaal zaken die maken dat iemand al dan niet kan komen werken. En dan kun je discussieren over wie daar de schade van moet lijden: de werkgever, de werknemer, of allebei.

Maar dat iemand dronken wordt is helemaal eigen keus. En als diegene dan niet komt werken dan heeft de werkgever schade. In geval van een vliegtuig dat niet kan vliegen een hele grote schade, maar denk ook eens aan een winkel die niet open kan, een cv-ketel die niet geinstalleerd wordt bij de klant, een reeks patiënten die afgezegd moet worden.

Je kunt en mag gewoon niet zomaar op eigen houtje besluiten "ik kom vandaag niet", ook niet als je dat een verlofdag kost. Het is heel raar om te veronderstellen dat je op eigen gelegenheid last minute kunt beslissen dat je niet komt werken. Verlof moet je aanvragen en een werkgever zal dat meestal weigeren als je dat op de dag zelf doet. Als jij zegt "ik kan niet komen want ik heb gezopen" dan zet je hem voor het blok.

Ziekte, rouw etc is overmacht en dat is vervelend genoeg, maar dat is waar de discussie over gaat. Zuipen is geen overmacht en is een heel andere discussie. Als ik zeg "ik heb net een joint gerookt dus ik kom niet werken" heeft dat ook niks met ziekmelden of verlof aanvragen te maken.
Na zevenhonderd jaren
Maar van iemand die in scheiding ligt en helemaal psychisch in de kreukels ligt kan je toch niet verwachten dat iemand kan werken? Misschien is diegene wel helemaal depressief en onder de medicijnen.
poohtjesschrijft schreef:
08-10-2025 12:50
het zou mooi zijn als er iets zou bestaan via de sociale vangnetten voor rouwverlof/ of andere enorm ingrijpende gebeurtenissen in een mensenleven.

Dan kan iedereen een periode (laten we eens zeggen 2 weken per jaar) nemen om zaken te regelen en of dat dan voor je hond is of voor het overlijden van een ouder is aan de werknemer zelf. Werkgever dan niet volledig voor die kosten laten opdraaien maar ook een gedeelte via uwv of zo.

Dat zou mooi zijn, in theorie. Ik vrees dat in de praktijk het betekent dat een heleboel mensen elk jaar 2 weken opnemen. Want dan is het gewoon een recht ongeacht de omstandigheden in plaats van een noodmaatregel.

In ieders leven gebeuren dingen. Een huisdier overlijdt, scheiding, verhuizing, ouders overlijden, vrienden overlijden, lekkage van je dak..... er moeten altijd dingen geregeld worden. Deels doen mensen dat in eigen tijd, deels regelen ze iets met de werkgever. Maar ik weet zeker dat als er een automatisch recht voor iedereen is om 2 weken per jaar verlof op te nemen voor regelzaken, dan wordt het opgenomen ook.
Na zevenhonderd jaren
Ik werkte zelf wel door, ook toen ik in loondienst was. Het voelt voor mij onzinnig om niet te gaan werken omdat er iemand dood is gegaan. Ik kan mij best verplaatsen in verdriet van mensen, maar begrijp gewoon niet wat dat te maken heeft met niet gaan werken.
Standaard een x-aantal dagen verlof vind ik niet nodig, want je kunt je ziek melden. Het verschilt per persoon wanneer je weer denkt te kunnen werken.
Veel ziek melden zegt wel iets over je functioneren, of je er nou iets aan kan doen of niet. En daarom kan het invloed hebben op bonussen en salarisverhogingen.
ZaphodBeeblebrox schreef:
08-10-2025 13:12
Ik werkte zelf wel door, ook toen ik in loondienst was. Het voelt voor mij onzinnig om niet te gaan werken omdat er iemand dood is gegaan. Ik kan mij best verplaatsen in verdriet van mensen, maar begrijp gewoon niet wat dat te maken heeft met niet gaan werken.
Standaard een x-aantal dagen verlof vind ik niet nodig, want je kunt je ziek melden. Het verschilt per persoon wanneer je weer denkt te kunnen werken.
Veel ziek melden zegt wel iets over je functioneren, of je er nou iets aan kan doen of niet. En daarom kan het invloed hebben op bonussen en salarisverhogingen.
Dus je moet dan maar huilend achter je bureau zitten?
Wat zijn er een boel berichten die empathie en warmte missen. Verdrietig om te lezen.

Wat Merys aanhaalt is precies hoe ik erin sta: Ik zal nooit meer voor een klein bedrijf gaan werken, waar elke poep en scheet de organisatie van z'n stuk brengt. Doe mij maar een groot bedrijf met een menselijke manager, die kijkt naar wat een medewerker nodig heeft. En daar binnen de kaders van het beleid gehoor aan geeft en met als doel dat die medewerker de komende 20 jaar gezond en met plezier haar werk uit kan voeren.

Dat gezever over omzetverlies. Als dat bij het wegvallen van een collega meteen gedoe wordt dan is je business model toch ook maar zo zo?
ZaphodBeeblebrox schreef:
08-10-2025 13:12
Dat snap ik dan weer wel. Ik heb na een (stressvol) overlijden dusdanig hartklachten gekregen dat ik per ambulance naar het ziekenhuis ben afgevoerd. Dat zal niet bij iedereen het geval zijn, maar ik was gigantisch van de wap. Mijn hart was ontregeld (objectief te zien op ecg), ik kon niet nadenken, kon me geen twee minuten concentreren en werd razend om de kleinste onbenulligheid. Gelukkig kon ik na een week of wat weer op half tempo werken. Ik heb een kleine baan en ik deed een volle week over iets wat ik normaal in 2,5 dag doe, en dat was ook wel een manier om structuur vast te houden. Na een tijdje en met wat hulp kon ik weer gewoon functioneren. Ik heb dat grotendeels zelf opgevangen, ik had me anders ziek moeten melden, maar ik snap heel goed dat je bepaald werk niet kunt doen bij heftige rouw.
Na zevenhonderd jaren
Pinaco schreef:
08-10-2025 13:16
Dat gezever over omzetverlies. Als dat bij het wegvallen van een collega meteen gedoe wordt dan is je business model toch ook maar zo zo?

Dat is hoe een heleboel kleine bedrijven in Nederland werken he. Als jouw kapper fors duurder wordt om omzetverlies op te kunnen vangen, als jouw loodgieter fors meer gaat rekenen, als de bakker zijn prijzen verhoogt, dan ga jij naar een ander. En als ze het allemaal doen omdat dat een gezonder business model oplevert, dan klagen we steen en been.

In mijn dorp zijn bijna alle schoenmakers gesloten. Want schoenen verzolen is duur en nieuwe schoenen kosten bij TEMU en de Primark een schijntje. Maar denk maar niet dat de werknemers bij TEMU en Primark ruimhartig vrij krijgen bij rouw.
Na zevenhonderd jaren
Ginevra schreef:
08-10-2025 13:24
Maar denk maar niet dat de werknemers bij TEMU en Primark ruimhartig vrij krijgen bij rouw.

Dat vind ik trouwens überhaupt wel een ding in onze wereld. Mensen kopen en masse hun spullen bij SHEIN, TEMU, Aliexpress, Primark, Action etc etc. Want dat is zo lekker goedkoop. Nou, als ergens werknemers worden uitgebuit en géén ziekteverlof en rouwverlof krijgen dan is het wel in die fabrieken.

In eigen land vinden we dan dat er ruimhartig verlof moet zijn voor rouw, ziekte et cetera. Dat vind ik een loffelijk streven, maar zijn we dan ook bereid daarvoor hogere prijzen te betalen?
Na zevenhonderd jaren
Ginevra schreef:
08-10-2025 13:29
Dat vind ik trouwens überhaupt wel een ding in onze wereld. Mensen kopen en masse hun spullen bij SHEIN, TEMU, Aliexpress, Primark, Action etc etc. Want dat is zo lekker goedkoop. Nou, als ergens werknemers worden uitgebuit en géén ziekteverlof en rouwverlof krijgen dan is het wel in die fabrieken.

In eigen land vinden we dan dat er ruimhartig verlof moet zijn voor rouw, ziekte et cetera. Dat vind ik een loffelijk streven, maar zijn we dan ook bereid daarvoor hogere prijzen te betalen?
Heb je helemaal gelijk in. En zou ook zeker die ondernemers steunen maar moet ik wel zeker zijn dat ze het zelf niet ook uit china halen. Helaas is dat vaak wel zo.
Ik ga liever naar een loodgieter/bakker/kapper waar men oog heeft voor de mens die het werk doet, dan naar een partij waar het alleen maar goed mag gaan met medewerkers.

Het is toch idioot om bij je kapper in de stoel te gaan zitten terwijl ze net haar kind/vader/partner heeft verloren??
pinaco wijzigde dit bericht op 08-10-2025 13:35
26.20% gewijzigd
Pinaco schreef:
08-10-2025 13:16
Wat zijn er een boel berichten die empathie en warmte missen. Verdrietig om te lezen.

Wat Merys aanhaalt is precies hoe ik erin sta: Ik zal nooit meer voor een klein bedrijf gaan werken, waar elke poep en scheet de organisatie van z'n stuk brengt. Doe mij maar een groot bedrijf met een menselijke manager, die kijkt naar wat een medewerker nodig heeft. En daar binnen de kaders van het beleid gehoor aan geeft en met als doel dat die medewerker de komende 20 jaar gezond en met plezier haar werk uit kan voeren.

Voor mij voortaan ook een groot bedrijf.

Heb de laatste 15 jaar voor 3 verschillende kleine bedrijven gewerkt en er komt geen 4e keer.

Dat kneuterige, familiare is heel leuk, tot er een keer kak aan de knikker zit.
Nauwelijks een vangnet, weinig reserves en meteen inkomsten en uitgaven stress bij werkgever.

Dan is het opeens zo fijn en familiair niet meer. Voel je alleen maar de hete adem van je werkgever in je nek en sta je 5 dagen nadat je je beste vriend in het trapgat aantrof maar te doen alsof het heus wel weer gaat en je heus wel weer je werk kunt doen.

"Oh, en hier hangt de opdrachtenlijst voor vandaag!" (Kilometer lang) maar doe wel rustig aan hé! Pas op jezelf!"

Ja hoor.. hoe dan?
Toen mijn vader eind 2020 overleed regelde ik samen met mijn siblings de uitvaart. Mijn moeder kon niks meer, was kapot van verdriet. Ik was de executeur. De uitvaart was op vrijdag en ik zat maandag weer achter mijn bureau. Mijn vader was op dinsdagavond overleden dus de rest van die week heb ik niet gewerkt; wij hebben standaard 4 dagen voor het regelen van de uitvaart. Hierna had ik nog hier en daar wat uurtjes nodig voor het regelen van de nalatenschap.
Alles ging goed... collega's en leindinggevende leefden echt mee.

Nergens last van tot ik 2 jaar later met een verdrietige collega sprak over het overlijden van haar vader. Toen ben ik ingestort met een burnout. Ik realiseerde me toen pas dat ik niet genoeg tijd had 'genomen' om te rouwen. Harde les geleerd. Pas 2 maanden later ben ik toen weer begonnen met opbouwen van werkuren.

Ben ook wel eens heel verdrietig geweest over het overlijden van een huisdier, maar toen gewoon vrij genomen. Ook voor het bijwonen van de uitvaart van goede vrienden (helaas al 2 keer) heb ik gewoon vrij genomen en nog een dagje extra als dat nodig was.
Ginevra schreef:
08-10-2025 13:11
Dat zou mooi zijn, in theorie. Ik vrees dat in de praktijk het betekent dat een heleboel mensen elk jaar 2 weken opnemen. Want dan is het gewoon een recht ongeacht de omstandigheden in plaats van een noodmaatregel.

In ieders leven gebeuren dingen. Een huisdier overlijdt, scheiding, verhuizing, ouders overlijden, vrienden overlijden, lekkage van je dak..... er moeten altijd dingen geregeld worden. Deels doen mensen dat in eigen tijd, deels regelen ze iets met de werkgever. Maar ik weet zeker dat als er een automatisch recht voor iedereen is om 2 weken per jaar verlof op te nemen voor regelzaken, dan wordt het opgenomen ook.
Als met een collectieve voorziening ondernemers zoals Mrs. M. een beetje gespaard worden als iemand langer uitvalt dan een dag of twee door onvoorzien verdriet, kan zij net wat empathischer zijn naar haar medewerker omdat ze weet dat het financieel te dragen is.
Wat eten we vanavond?
Ginevra schreef:
08-10-2025 13:11

maar hoe erg is dat dan? Ik bedoel iedereen heeft wel eens gezeur en gedoe in het leven, dat hebben we als mensen met elkaar gemeen, net zoals er kindergeld gegeven wordt aan mensen met kinderen, kunnen we toch ook een sociaal potje hebben dat werkgevers ontzorgd als werknemers even iets anders aan hun hoofd hebben en daarmee dus ook weer de band met de werknemers gezond houden?
poohtjesschrijft schreef:
08-10-2025 13:49
maar hoe erg is dat dan? Ik bedoel iedereen heeft wel eens gezeur en gedoe in het leven, dat hebben we als mensen met elkaar gemeen, net zoals er kindergeld gegeven wordt aan mensen met kinderen, kunnen we toch ook een sociaal potje hebben dat werkgevers ontzorgd als werknemers even iets anders aan hun hoofd hebben en daarmee dus ook weer de band met de werknemers gezond houden?
Er zijn altijd mensen die zeuren over hun belastinggeld. Tenzij ze zelf wat kunnen halen. Zo slecht was het niet geregeld vanuit de overheid. Maar goed zijn altijd weer partijen die potje willen verschuiven en vanuit bezuinigen en door berekenen logisch. Voor werknemer bleven de rechten maar ander moet het betalen
En terecht dat rechten bleven, want de goede mogen nooit onder kwade lijden.
doddieweer wijzigde dit bericht op 08-10-2025 13:58
4.70% gewijzigd
makreel schreef:
08-10-2025 13:40
Als met een collectieve voorziening ondernemers zoals Mrs. M. een beetje gespaard worden als iemand langer uitvalt dan een dag of twee door onvoorzien verdriet, kan zij net wat empathischer zijn naar haar medewerker omdat ze weet dat het financieel te dragen is.
Zoals wat er voor werkgevers is bij het UWV als een werknemer met zwangerschapsverlof is en voor mannen die (opnieuw) vader zijn geworden.

Zal allicht schelen voor de werkgever.
Pieremachochel
Ginevra schreef:
08-10-2025 13:06
Ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt, maar ik vind het niet in deze discussie passen. Ik vind het gewoon een slecht voorbeeld.

Dit topic gaat over rouwverlof en over niet kunnen werken door omstandigheden buiten jouw schuld om. Rouw, scheiding, ziekzijn, allemaal zaken die maken dat iemand al dan niet kan komen werken. En dan kun je discussieren over wie daar de schade van moet lijden: de werkgever, de werknemer, of allebei.

Maar dat iemand dronken wordt is helemaal eigen keus. En als diegene dan niet komt werken dan heeft de werkgever schade. In geval van een vliegtuig dat niet kan vliegen een hele grote schade, maar denk ook eens aan een winkel die niet open kan, een cv-ketel die niet geinstalleerd wordt bij de klant, een reeks patiënten die afgezegd moet worden.

Je kunt en mag gewoon niet zomaar op eigen houtje besluiten "ik kom vandaag niet", ook niet als je dat een verlofdag kost. Het is heel raar om te veronderstellen dat je op eigen gelegenheid last minute kunt beslissen dat je niet komt werken. Verlof moet je aanvragen en een werkgever zal dat meestal weigeren als je dat op de dag zelf doet. Als jij zegt "ik kan niet komen want ik heb gezopen" dan zet je hem voor het blok.

Ziekte, rouw etc is overmacht en dat is vervelend genoeg, maar dat is waar de discussie over gaat. Zuipen is geen overmacht en is een heel andere discussie. Als ik zeg "ik heb net een joint gerookt dus ik kom niet werken" heeft dat ook niks met ziekmelden of verlof aanvragen te maken.
Dat is ook raar, wie zegt er dan dat dan normaal zou zijn? Ik niet namelijk. Iemand anders haalde voorbeelden aan over verpeste kapsels, liefdesverdriet en katers, daar reageerde ik op dat ziekmelden in het geval van de kater inderdaad niet ok is, met - in een bijzin! - de opmerking dat er ook niet zoveel andere opties zijn als het eenmaal zover gekomen is (naast vrij nemen of ontslagen worden). Dat werd vervolgens compleet uit zijn verband getrokken dat ik zou vinden dat werknemers recht hebben op een kater zo nu en dan. Dat is niet wat ik zei en zeker niet wat ik bedoelde. Ik heb dat nu al een paar keer uit proberen te leggen en laat het er verder bij.

Het hele punt is volgens mij juist dat het niet altijd duidelijk is wanneer het overmacht is. We zullen het er allemaal over eens zijn dat jezelf klem zuipen geen overmacht is, maar de meningen verschillen duidelijk over niet-fysiek ziek zijn. Want waar ligt de grens? Jij vind dat een werknemer niet zelf last-minute kan beslissen dat hij niet komt werken. Maar los van geplande operaties en bevallingen, laten de meeste ziekmeldingen zich natuurlijk niet plannen. Het uitgangspunt is namelijk dat je komt werken, tenzij dat niet gaat. Idealiter gaat alles in goed overleg, maar dat vereist wel flexibiliteit en wederzijds respect. Als dat niet gaat is het toch echt de werknemer die in eerste instantie zelf de afweging moet maken: ben ik in staat om mijn werk te doen vandaag? Uiteindelijk komt de bedrijfsarts wel meekijken, maar dat is meestal niet direct op de eerste ziektedag.

Om het terug te brengen op het originele topic: wat ik hier gelezen heb ben ik steeds minder overtuigd van een rouwverlof zoals nu voorgesteld is. Dat wekt alleen maar de indruk dat 1 week voor de uitvaart regelen + 5 dagen rouwen passend is. Voor de een zal het (veel) te weinig zijn, terwijl een ander het niet nodig heeft.
Ik ben zelf eens een voortand kwijt geraakt, dan ben je niet ziek is dan het oordeel. Ik kon zonder voortand komen werken of vrij nemen. Zie dat hetzelfde als verpest kapsel.
Doddieweer schreef:
08-10-2025 14:10
Ik ben zelf eens een voortand kwijt geraakt, dan ben je niet ziek is dan het oordeel. Ik kon zonder voortand komen werken of vrij nemen. Zie dat hetzelfde als verpest kapsel.
huh? Wou je daarmee thuis gaan zitten?
-
doddieweer wijzigde dit bericht op 08-10-2025 14:19
0.00% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven