Hypotheek extra aflossing
vrijdag 3 oktober 2025 om 17:15
Zijn hier forummers die frequent of zo nu en dan extra aflossen op de hypotheek?
Wat zijn daarvoor de beweegredenen? En welke nadelen zijn er maar vind je die niet opwegen tegen de voordelen van extra aflossen? En heb je daar nog financieel advies bij gevraagd?
Mijn situatie: ik heb een annuïteitenhypotheek voor 30 jaar. 9 jaar afgelost, de rente is 2,2% voor de komende 11 jaar, voor de 10 laatste jaren wordt de rente t.z.t. bepaald. Nu ben ik in staat om extra af te lossen (met nog een ruime buffer op de spaarrekening). We hebben niet de wens om te verhuizen. Ik beleg wel, maar voor een relatief klein bedrag. Ik wil niet gaan beleggen met een groot deel van het geld dat ik kan missen.
Wat zijn daarvoor de beweegredenen? En welke nadelen zijn er maar vind je die niet opwegen tegen de voordelen van extra aflossen? En heb je daar nog financieel advies bij gevraagd?
Mijn situatie: ik heb een annuïteitenhypotheek voor 30 jaar. 9 jaar afgelost, de rente is 2,2% voor de komende 11 jaar, voor de 10 laatste jaren wordt de rente t.z.t. bepaald. Nu ben ik in staat om extra af te lossen (met nog een ruime buffer op de spaarrekening). We hebben niet de wens om te verhuizen. Ik beleg wel, maar voor een relatief klein bedrag. Ik wil niet gaan beleggen met een groot deel van het geld dat ik kan missen.
vrijdag 10 oktober 2025 om 20:36
Wombat schreef: ↑10-10-2025 18:05Je hypotheek versneld aflossen is nog wel iets anders dan hem na 10 jaar al afgelost hebben.
Ik hoop zelf mijn huidige hypotheek na 20 jaar te hebben afgelost of grotendeels. Dan loopt de rentevaste periode af en deels ook mijn recht op hypotheekrenteaftrek, want mijn huidige hypotheek is niet de eerste. Voorzover dat dan nog bestaat en iemand überhaupt daar nog overzicht van heeft... het staat nergens.
Nee zie mijn rekenvoorbeeld: je hoeft m niet in 10 jaar afgelost te hebben om met een 10jaarsrente voordeliger uit te zijn. Als je nu plant op 20 jaar, heb je in 10 jaar al bijna de helft afgelost, dus drukt een eventueel hoger percentage na die 10 jaar veel minder zwaar op het resterende deel.
vrijdag 10 oktober 2025 om 20:38
Eens, men is geneigd zich blind te staren op alleen de voordelen van de eigen gekozen methode. Je wilt namelijk altijd zelf geloven dat je het beste hebt gedaan, en dan wil je niet naar de nadelen kijken.
vrijdag 10 oktober 2025 om 20:41
Ik ben tussendoor ook nog eens van partner gewisseld. We hadden ieder met onze vorige partner al een verschillende periode van die 30 jaar opgebruikt, voor verschillende bedragen. Stel we zouden nu samen een nieuwe hypotheek afsluiten, hoe werkt dat dan?
Alleen daarom al geloof ik dat de hypotheekrenteaftrek afgebouwd gaat worden, het is niet meer bij te houden wat ieder nog wel of niet mag aftrekken.
vrijdag 10 oktober 2025 om 20:48
Compleet mee eens. Ook is geld uit een deposito makkelijker vrij te krijgen bij de dingen des levens, een kans die voorbij komt, een onverwacht dal wat opgevangen moet worden.Mbree schreef: ↑10-10-2025 20:03
Sterker nog, het is gewoon nadelig want 30k nu is veel meer waard dan 30k in de toekomst (uitgaande dat er inflatie is). Met die 30k nu kan je veel meer doen (en laten doen) dan 30k in de toekomst. Met de huidige inflatie moet je aflossen zo lang mogelijk uitstellen eigenlijk. Want 30k lachen we (bij wijze van spreke) om in 2035, maar nu is het best een substantieel bedrag.
Het gaat denk ik niet om wat het meest rendabel is maar wat het veiligst voelt. En dat laatste is subjectief. Hypotheekvrij geeft ook een bepaalde status ?
Mogelijk geeft aflossen ook een vals gevoel van veiligheid? Ik durf te beweren dat aflossen bij lage rentes door een bepaald type mensen gedaan wordt.
vrijdag 10 oktober 2025 om 22:26
Als je een homo economicus zou zijn, zou je een deel beleggen en een deel in een deposito stoppen voor eventuele verbouwingen of tegenspoed op de 3-8jarige termijn. Maar, de homo economicus bestaat niet, leeft niet en het is dus ook per definitie niet het beste advies in jouw situatie. We kennen je leeftijd niet, weten niet wat je buffer is, wat je dromen zijn, je gezondheid etc.
Het is geen eerlijke vergelijking om 10k af te lossen vs 10k beleggen te vergelijken. Want zou je dan echt die 10k beleggen? Of zou je daar dan toch 1k afhalen voor bij een luxere vakantie, 1k op de spaarrekening laten en dan uiteindelijk 8k beleggen?
Onze situatie is zo dat ik de eerste paar jaar veel extra heb afgelost, tot we op een maandbedrag zaten onder de 1000 euro bruto + verlaging van de rente. In die eerste jaren belegden we ook al. Daarna overgestapt op beleggen en het uitbouwen van een buffer en depositoladder. Maar is het zo dat we echt hetzelfde bedrag beleggen als dat we aflosten? Nee, blijkbaar werkt dat niet helemaal zo bij ons en dus loste ik vorig jaar toch weer een bedrag af. We zitten nu op een maandbedrag van 800 euro bruto en dat voelt dermate comfortabel dat ik nu niet meer extra aflos. Dan geef ik nog liever iets meer aan een lokale vereniging, een goed doel, steun een artiest of extra kaartjes trakteren bij een concert.
Het is geen eerlijke vergelijking om 10k af te lossen vs 10k beleggen te vergelijken. Want zou je dan echt die 10k beleggen? Of zou je daar dan toch 1k afhalen voor bij een luxere vakantie, 1k op de spaarrekening laten en dan uiteindelijk 8k beleggen?
Onze situatie is zo dat ik de eerste paar jaar veel extra heb afgelost, tot we op een maandbedrag zaten onder de 1000 euro bruto + verlaging van de rente. In die eerste jaren belegden we ook al. Daarna overgestapt op beleggen en het uitbouwen van een buffer en depositoladder. Maar is het zo dat we echt hetzelfde bedrag beleggen als dat we aflosten? Nee, blijkbaar werkt dat niet helemaal zo bij ons en dus loste ik vorig jaar toch weer een bedrag af. We zitten nu op een maandbedrag van 800 euro bruto en dat voelt dermate comfortabel dat ik nu niet meer extra aflos. Dan geef ik nog liever iets meer aan een lokale vereniging, een goed doel, steun een artiest of extra kaartjes trakteren bij een concert.
vrijdag 10 oktober 2025 om 23:01
Wederom: dat zeg ik ook helemaal niet. Dat maak jij ervan. Lees eens zonder tunnelvisie.
Ik zeg dat jij eenzijdig kijkt en ik geef een HYPOTHETISCH voorbeeld.
Mensen vergelijken methodes A B C en jij zegt C is het allerbeste, want het is beter dan niets doen. Dat is een incompleet argument. Je moet het met A en B vergelijken om je punt te maken, oftewel, naar alternatieven kijken die je ook met dat geld kunt doen ipv aflossen en dat deed je niet.
Jij blijft maar losgaan op de getallen die alleen ter verduidelijking zijn en géén berekening.
zaterdag 11 oktober 2025 om 00:10
Dit schijnt zelfs bij de belastingdienst niet goed geregistreerd te staan en dus een enorm gedoe te zijn voor die organisatie. Ze weten schijnbaar niet wanneer iemand geen recht meer heeft op HRA! Logisch ook wel, mensen verhuizen, gaan samenwonen, weer uit elkaar.. dat is toch niet bij te houden?
zaterdag 11 oktober 2025 om 00:15
Lijkt mij ook niet te doen. Best kans dat ze de hra voor die tijd volledig afschaffen.Charlotta schreef: ↑11-10-2025 00:10Dit schijnt zelfs bij de belastingdienst niet goed geregistreerd te staan en dus een enorm gedoe te zijn voor die organisatie. Ze weten schijnbaar niet wanneer iemand geen recht meer heeft op HRA! Logisch ook wel, mensen verhuizen, gaan samenwonen, weer uit elkaar.. dat is toch niet bij te houden?
Mag van mij, als ze tegelijkertijd het eigenwoningforfait afschaffen of verlagen.
zaterdag 11 oktober 2025 om 06:12
Ik maak er inderdaad van dat mensen een voorbeeld waarbij de ene optie 2x zoveel oplevert als de andere als positiever zullen zien terwijl het zeer onzeker is of dat wel zo uitpakt. Kun je het hypothetisch noemen wat je wil, het blijft geen goede illustratie van de voor- en nadelen van de verschillende opties.Wombat schreef: ↑10-10-2025 23:01Wederom: dat zeg ik ook helemaal niet. Dat maak jij ervan. Lees eens zonder tunnelvisie.
Ik zeg dat jij eenzijdig kijkt en ik geef een HYPOTHETISCH voorbeeld.
Mensen vergelijken methodes A B C en jij zegt C is het allerbeste, want het is beter dan niets doen. Dat is een incompleet argument. Je moet het met A en B vergelijken om je punt te maken, oftewel, naar alternatieven kijken die je ook met dat geld kunt doen ipv aflossen en dat deed je niet.
Jij blijft maar losgaan op de getallen die alleen ter verduidelijking zijn en géén berekening.
zaterdag 11 oktober 2025 om 06:43
Die periode van 30 jaar is sinds 2001. Dan zou de HRA in zes jaar worden afgeschaft. Of de belastingdienst heeft in zes jaar dat overzicht over wat je nog hoe lang mag aftrekken. Beide verwacht ik niet haalbaar in zes jaar.
Bij het stoppen van HRA mag het forfait er van mij wel deels af. Bereken per gemeente wat de waarde is van een gewone eengezinswoning (tussenwoning of hoekhuis) en laat dat bedrag forfaitvrij.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in