Hoe kwam jij van je peesplaatontsteking af?
zondag 2 november 2025 om 12:33
Ik kamp al 7 maanden met een flinke peesplaatontsteking
Ik heb al van alles geprobeerd. Draag al 5 maanden speciaal op maat gemaakte zolen van de podotherapeut in het ziekenhuis, heb al meerdere fysio's gehad en acupunctuur, doe braaf elke dag oefeningen, masseren, etc. Tot nu toe 0,0 verbetering.
Ik wandelde dagelijks minstens een half uur tot zelfs anderhalf uur. Nu kan ik nog geen km lopen. Wandelen was altijd mijn uitlaatklep. En een manier om mezelf toch dat koekje of dat chipje te gunnen zonder dat ik weer aankwam, en tenslotte ook een sociale bezigheid want ik ging toch wel minstens 1x per week met een vriendin wandelen. Dus ik mis het enorm.
Wie heeft dit ook gehad? Hoe ben je er vanaf gekomen?
Even achtergrond is dat ik een vrouw ben, begin 50, in de overgang met zo'n 15-20kg overgewicht. Dit was trouwens 10kg toen het begon. Geen idee wat de aanleiding is geweest. Ik wandel al 20 jaar elke dag minstens een half uur maar meestal langer dan een uur. Opeens kreeg ik last, ik ben in het begin gewoon doorgewandeld totdat het echt niet meer ging van de pijn.
Tips en ervaringen zijn super welkom!
Ik heb al van alles geprobeerd. Draag al 5 maanden speciaal op maat gemaakte zolen van de podotherapeut in het ziekenhuis, heb al meerdere fysio's gehad en acupunctuur, doe braaf elke dag oefeningen, masseren, etc. Tot nu toe 0,0 verbetering.
Ik wandelde dagelijks minstens een half uur tot zelfs anderhalf uur. Nu kan ik nog geen km lopen. Wandelen was altijd mijn uitlaatklep. En een manier om mezelf toch dat koekje of dat chipje te gunnen zonder dat ik weer aankwam, en tenslotte ook een sociale bezigheid want ik ging toch wel minstens 1x per week met een vriendin wandelen. Dus ik mis het enorm.
Wie heeft dit ook gehad? Hoe ben je er vanaf gekomen?
Even achtergrond is dat ik een vrouw ben, begin 50, in de overgang met zo'n 15-20kg overgewicht. Dit was trouwens 10kg toen het begon. Geen idee wat de aanleiding is geweest. Ik wandel al 20 jaar elke dag minstens een half uur maar meestal langer dan een uur. Opeens kreeg ik last, ik ben in het begin gewoon doorgewandeld totdat het echt niet meer ging van de pijn.
Tips en ervaringen zijn super welkom!
zondag 2 november 2025 om 12:41
Dagelijks kuitspieren oprekken.
In huis altijd op slippers/sloffen met rode stip van fitflop (ook als ik ‘s nachts even naar de wc ging).
Nike air Max en sketchers met air.
Inlegzooltjes van footlogics.
Heel veel geduld.
Per voet heeft het zo’n 1,5 jaar geduurd (tweede voet begon zo’n half jaar later).
Voor de zekerheid loop ik nu nog steeds met zooltjes, op fitflop sloffen en Nike air Max/Adidas Boost.
In huis altijd op slippers/sloffen met rode stip van fitflop (ook als ik ‘s nachts even naar de wc ging).
Heel veel geduld.
Per voet heeft het zo’n 1,5 jaar geduurd (tweede voet begon zo’n half jaar later).
Voor de zekerheid loop ik nu nog steeds met zooltjes, op fitflop sloffen en Nike air Max/Adidas Boost.
zondag 2 november 2025 om 12:46
Pfff anderhalf jaar.... Hoe lang is het geleden en is het daarna niet meer teruggekomen? Weet je wat bij jou de aanleiding is geweest dat het begon?Moiren schreef: ↑02-11-2025 12:41Dagelijks kuitspieren oprekken.
Heel veel geduld.
zondag 2 november 2025 om 12:53
Ik kon wel eerder al goed lopen met zooltjes/schoenen/sloffen combinatie.Evadewit1974 schreef: ↑02-11-2025 12:46Pfff anderhalf jaar.... Hoe lang is het geleden en is het daarna niet meer teruggekomen? Weet je wat bij jou de aanleiding is geweest dat het begon?
Ik vermoed dat het bij mij is gekomen door lopen op slechte slippers op onregelmatig oppervlak (dus veel tenen krommen) en dat in combinatie met te korte kuitspieren.
De inlegzooltjes haalden al snel de intense pijn tijdens het lopen weg.
Ik ben er nu een jaar vanaf, maar ik durf dus nog steeds niet zonder zooltjes met “normale” schoenen te lopen.
Ik loop welling huis af en toe zonder fitflops en dat gaat gewoon echt goed, maar tijdens het koken bijvoorbeeld doe ik ze wel aan.
zondag 2 november 2025 om 12:57
zondag 2 november 2025 om 13:00
Oef ik vind ze echt zo lelijkJeusnbdhdudh schreef: ↑02-11-2025 12:57Ik heb dit meerdere malen gehad, geduld en niet teveel belasten. Zooltjes van de podo werkte heel wel redelijk, maar bij alle keren heeft het een jaar geduurd.
En in de zomer op fitflops, was een tip van de podo, en echt ik was er blij mee ondanks dat het niet de mooiste zijn.
zondag 2 november 2025 om 13:05
Ja vergeet die kuiten niet! Veel mensen focussen zich op de voet maar die kuit (achillespees) is cruciaal voor een goede afwikkeling van de voeten.Moiren schreef: ↑02-11-2025 12:41Dagelijks kuitspieren oprekken.
Heel veel geduld.
zondag 2 november 2025 om 13:06
Hier ook van alles geprobeerd, zolen, podoloog, schoenen, shockwave, noem maar op. Het enige waardoor het na 1,5 jaar is overgegaan is een spuit van de huisarts er in. Na deze nog 1 keer herhaald en toen was ik er zo goed als vanaf. Ik kan nu weer zo goed als gewoon lopen en ook weer alle soorten schoenen aan.
zondag 2 november 2025 om 13:08
Zelfde hier. Shockwave haalde de scherpste pijn eraf, maar met een spuit was het volledig weg.Tupperware schreef: ↑02-11-2025 13:06Hier ook van alles geprobeerd, zolen, podoloog, schoenen, shockwave, noem maar op. Het enige waardoor het na 1,5 jaar is overgegaan is een spuit van de huisarts er in. Na deze nog 1 keer herhaald en toen was ik er zo goed als vanaf. Ik kan nu weer zo goed als gewoon lopen en ook weer alle soorten schoenen aan.
zondag 2 november 2025 om 13:10
Tsja, als je daardoor weer kan lopen…
zondag 2 november 2025 om 13:16
Ik ben na mijn zwangerschap ook aan het tobben gegaan, eerst links en daarna rechts. Rechts ben ik na shockwave en na een maand of 8 xsensible schoenen gaan dragen en dat gaf de verlichting die ik nodig had. Voelde het direct bij het aantrekken van de schoen.
Rib uit m'n lijf maar ben er zo blij mee!
Rib uit m'n lijf maar ben er zo blij mee!
zondag 2 november 2025 om 13:18
Is dat een injectie met cortisone?Tupperware schreef: ↑02-11-2025 13:06Hier ook van alles geprobeerd, zolen, podoloog, schoenen, shockwave, noem maar op. Het enige waardoor het na 1,5 jaar is overgegaan is een spuit van de huisarts er in. Na deze nog 1 keer herhaald en toen was ik er zo goed als vanaf. Ik kan nu weer zo goed als gewoon lopen en ook weer alle soorten schoenen aan.
zondag 2 november 2025 om 13:23
Corticosteroïden.
zondag 2 november 2025 om 13:34
Ik voel je helemaal. Ik denk dat het een overgang ding is. Dat je gevoeliger bent voor ontstekingen. Mijn moeder en zus hadden precies hetzelfde als ik toen ze in de overgang zaten, op precies mijn leeftijd nu. Wat ik doe:
- Shockwave therapie > het is nog niet weg maar de ontsteking wordt steeds kleiner merk ik.
- Zooltjes dragen
- Als ik slaap draag ik een compressie sok
- Rekken
- Ik train mijn benen vrij zwaar met krachttraining, ik ervaar na trainen wel vaak een soort opgelucht gevoel in mijn been. Ook denk ik dat mijn beenspieren het wat beter kunnen opvangen.
door al deze dingen is wel het draaglijker. Maar ja het gaat nog niet over. En ik was ook altijd veel aan het wandelen, echt een uitlaatklep, en dat is helaas wel veel minder.
- Shockwave therapie > het is nog niet weg maar de ontsteking wordt steeds kleiner merk ik.
- Zooltjes dragen
- Als ik slaap draag ik een compressie sok
- Rekken
- Ik train mijn benen vrij zwaar met krachttraining, ik ervaar na trainen wel vaak een soort opgelucht gevoel in mijn been. Ook denk ik dat mijn beenspieren het wat beter kunnen opvangen.
door al deze dingen is wel het draaglijker. Maar ja het gaat nog niet over. En ik was ook altijd veel aan het wandelen, echt een uitlaatklep, en dat is helaas wel veel minder.
Stressed is just desserts spelled backwards
zondag 2 november 2025 om 13:34
Je hebt ook best leuke modellen, maar als je echt niet meer kan lopen moet dat niks uitmaken als dat betekent dat de pijn weg blijft.
zondag 2 november 2025 om 14:19
Zooltjes van de podoloog met kleine uitsparing op de drukpijn plek. Dat gaf rust voor de peesplaat. Na iets minder dan jaar volledig van de pijn af.
Ook let ik op de schoenen die ik koop:
Ook let ik op de schoenen die ik koop:
- Goede en dempende zolen
- Niet plat, maar hakverhoging (low heels)
- Voldoende beweegruimte in de schoen (duimdikte voor de tenen)
- Flexibel voetbed met ondersteuning van de voetboog.
zondag 2 november 2025 om 16:19
zondag 2 november 2025 om 17:19
Nee, zie je goed. Ik zal het nuanceren: toen door de zooltjes de pijn veel minder was, werd me door de podoloog aangeraden om mijn voeten te trainen, ook middels barefoot schoenen. Niet meteen de hele dag op die schoenen, maar opbouwen.Evadewit1974 schreef: ↑02-11-2025 16:19Barefoot schoenen en zooltjes zijn wel twee tegengestelden toch? Zooltjes is ter ondersteuning en barefoot is juist zo weinig mogelijk steun. Of zie ik dat verkeerd?
Dat kan ook niet bij iedereen, maar in mijn geval hielp het wel.
Cum non tum age
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in