Geld & Recht alle pijlers

Pakketje weg, lege kluis

20-10-2025 21:34 95 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Even frustratie ventileren en misschien weet hier iemand raad.
Via marktplaats had ik iets gekocht, met kopersbescherming. De verkoper heeft het dingetje ook opgestuurd, DHL was de bezorger, omdat ik niet aanwezig was werd het pakketje overgebracht naar een kluisjeswand van DHL in een supermarktvestiging in mijn woonplaats. Ik daarheen, QR-code gescand, kluisje ging open en... bleek leeg. Bij DHL staat nu in het systeem dat ik mijn pakje heb opgehaald. Bij marktplaats heb ik inmiddels toch maar aangegeven dat alles in orde is, anders krijgt de verkoper zijn geld niet terwijl hem geen blaam treft. Maar ik sta met lege handen. Gelukkig gaat het niet om een heel duur iets, rond 40 euro heb ik betaald. Ik vind het gewoon zo frustrerend! Bij DHL kom ik ook niet verder, een leeg kluisje past niet in de standaard vragen en adviezen etc. En iemand spreken schijnt onmogelijk te zijn, het is mij in elk geval niet gelukt. Chatten wel maar kwam ik ook niet verder mee.
Bij de kluisjeswand heb ik een briefje opgehangen, of iemand misschien mijn pakje in zijn kluisje heeft liggen. En ik heb een bericht in een lokale facebookgroep gezet. Want ergens zal het pakje toch moeten zijn? Is nu een dag of vier geleden. Iemand nog een goede tip?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
De verkoper had hooguit wat langer moeten wachten op het geld, tot het probleem was opgelost. Want als DHL een onderzoek zou hebben gestart kwam er misschien wel uit dat het pakket echt gewoon kwijt is geraakt. Weet niet hoe dat bij marktplaats werkt maar bij Vinted krijgt zowel de koper als verkoper het geld bij een kwijtgeraakt pakket door de pakketdienst.
De kopersbescherming voorziet niet in dit soort gevallen, dat is ergens anders voor bedoeld.
En 'liegen' (ik snap dat het minder zwaar bedoeld wordt) dat alles in orde is moet je wel, als je wilt dat de verkoper zijn geld krijgt. Want de optie 'alles is wel zoals afgesproken verzonden maar ...' is er niet, alleen ja of nee.

Maar mensen, goed nieuws, het pakketje is boven water! Een paar dagen geleden werd het terugbezorgd bij de verkoper en die heeft het opnieuw naar mij opgestuurd, ik heb het zojuist ontvangen!
Yella78 schreef:
01-11-2025 16:41
De kopersbescherming voorziet niet in dit soort gevallen, dat is ergens anders voor bedoeld.
En 'liegen' (ik snap dat het minder zwaar bedoeld wordt) dat alles in orde is moet je wel, als je wilt dat de verkoper zijn geld krijgt. Want de optie 'alles is wel zoals afgesproken verzonden maar ...' is er niet, alleen ja of nee.

Maar mensen, goed nieuws, het pakketje is boven water! Een paar dagen geleden werd het terugbezorgd bij de verkoper en die heeft het opnieuw naar mij opgestuurd, ik heb het zojuist ontvangen!
Ah wat fijn dat het toch nog is goedgekomen!
Yella78 schreef:

Fijn dat het pakketje terecht is. Maar voor de volgende keer: hier is kopersbescherming wel degelijk voor bedoeld:

Wanneer is Kopersbescherming wel van toepassing?
- Als het product tijdens verzending kapot gaat of kwijtraakt

https://help.marktplaats.nl/s/article/w ... escherming
Fijn dat het is goedgekomen. Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht.
Attent en goed dat de koper het opnieuw heeft opgestuurd. Dit kost hem/haar verzendkosten tenslotte.

Volgende keer echt niet zo gaan invullen hoe het proces zou moeten lopen en zelfs een foutieve status doorgeven.
Je blijft een beetje hangen, vind ik, in je gelijk, terwijl al meerdere mensen hier hebben geprobeerd aan te geven dat je anders had moeten handelen.
Kopersbescherming is niet alleen om te zorgen dat het zoals bedoeld verstuurd wordt, maar dat je het zoals bedoeld ontvangt. Dus er is helemaal geen ontbrekende optie, je moet gewoon aangeven dat het het niet ontvangen hebt. Of de verkoper dan zijn geld krijgt, is aan anderen, maar daar heb jij op dat moment niks mee te maken. Door akkoord te gaan met kopersbescherming neemt de verkoper zelf het risico dat er iets mis kan gaan tijdens het versturen op zich. Daar hoef je dan echt niet zielig om te gaan doen.

Ik ben blij dat het uiteindelijk goed gekomen is, maar het is voor anderen wel handig om te beseffen dat je met zulke vreemde acties vooral jezelf in de vingers snijdt.
Yella78 schreef:
28-10-2025 14:34
Hier zijn heel veel visies op. Ook in de reacties hier lees je dat, en als je gaat zoeken en de diverse klantenservices probeert te raadplegen, kom je echt wel in een konijnenhol terecht en overal staat wat anders. Straks nog in het nieuwsbulletin op de radio trouwens, dat een klacht indienen over pakjes niets oplevert.
Ik zeg verder helemaal niet dat ik dingen per se logisch vind, alleen dat ik vind dat de verkoper niets te verwijten valt. ..
Als jij dat pakket niet ontvangt valt de verkoper juist ALLES te verwijten. Hij is verantwoordelijk voor de verzending. Dat heeft niks met visie te maken, het is echt zwart-wit.

Ik haal nogmaals Bol.com aan ; als je daar iets besteld en je krijgt het niet, doe je er dan ook zo makkelijk over?

Blij voor je dat het pakket er is maar je handelingen blijven bijzonder…
. Wellicht had ik inderdaad niet aan moeten geven in de Marktplaatsomgeving dat een en ander in orde was, maar wat was er dan gebeurd? Dan was het pakje toch niet alsnog boven water gekomen? En had de te goeder trouwe verkoper zijn geld misschien niet gehad.
Zijn probleem. Moet hij maar een betrouwbare partij selecteren als verzendpartner. Als de verkoper niet verantwoordelijk wil zijn voor een eventueel verlies van het pakket moet hij dat expliciet met de koper afspreken. In dat geval haak ik persoonlijk als koper af of eis verzekerde verzending of ik ga het ophalen.
mbree wijzigde dit bericht op 05-11-2025 00:10
Reden: ..
38.40% gewijzigd
Yella78 schreef:

Wat fijn dat het pakket er is en de verkoper het opnieuw opgestuurd heeft.

Na alle discussie over wie er verantwoordelijk is voor de verzending, ben ik wel heel benieuwd wie de extra verzendkosten betaald heeft. ;)
Yella78 schreef:

Okee, nu zit ik toch even met mijn kaak op de grond. Dit verklaart voor mij wel heel veel over waarom jij steeds rare/onlogische keuzes maakt: blijkbaar lees jij niet goed (of zeer selectief) of neem je dingen niet goed in je op/maak jij er in je hoofd iets anders van en dat is dan vervolgens jouw waarheid.
Weer wat geleerd, ik vind het wel echt bijzonder.

Je hebt dit namelijk eerder in dit topic gepost en toen is ook al een link én citaat gepost over dat de kopersbescherming wel degelijk in dit soort gevallen voorziet en daar is het in meerdere berichten over gegaan. Voor mij echt ondenkbaar dat je deze 'waarheid' dus nog een keer zou posten, vandaar mijn kaak op de grond. Maar ik begrijp het nu dus beter.

Fijn dat je het pakket alsnog hebt trouwens. Meestal komt het ook echt wel weer ergens boven water.
Ik geloof dat ik echt een heel apart geval ben. Dat zal best, ik pretendeer ook nergens dat ik alles zo fantastisch heb aangepakt. Wel naar wat ik redelijk vond op dat moment richting koper. En omdat ik tips vroeg en frustratie (vooral over waar je dan met je probleem naartoe moet en niet verder komt) wilde ventileren. Vervolgens kwamen er behalve tips nogal wat berispingen, zogezegd. Ik snap niet zo goed waarom sommige mensen het nodig lijken te vinden een ander (herhaaldelijk) op diens tekortkomingen te wijzen. Wat denk je dan, dat ik die zelf niet ken? En als ik ze inderdaad niet zou kennen, wat moet ik dan met opmerkingen over hoe stom ik de dingen aanpak? Gaat het daar dan om, een ander een rotgevoel over zichzelf te geven? Ik kan daar echt niet bij, helaas zie ik het heel vaak op dit forum. Heel veel topics ontaarden daardoor ook in een ruzieachtige sfeer.

Om nog even op de kwestie terug te komen: in dit topic alleen al zijn heel verschillende meningen te lezen over hoe het in elkaar zit wat rechten en verantwoordelijkheden betreft en of een klacht indienen dan wel onderzoek in laten stellen wel of niet een duik in een konijnenhol betekent en heel moeilijk is of heel makkelijk. Ik ondervond daar veel kastjes en muren bij, juist daar lag mijn frustratie ook. En wie denkt dat het niet lastig is, ik blijk de enige niet te zijn (vorige week nog uitgebreid in het nieuws) en zeker als de categorie 'kluisje leeg' niet bestaat, probeer het maar eens.
Ik lees best regelmatig dat kluisjes leeg zijn of dat er een ander pakket in ligt. Ik gebruik dus bewust geen pakketwand omdat ik het niet vertrouw en te vaak lees dat het mis gaat. Gelukkig heb ik die optie maar dat heeft niet iedereen natuurlijk.
Ik zou daar ook zelf niet voor gekozen hebben, maar omdat ik er blijkbaar twee keer niet was toen de bezorger kwam is het daarnaartoe gegaan.
Ik heb mijn pakket niet ontvangen en ik heb gezegd dat ik het wel heb ontvangen en nu wil niemand mij helpen, wat nu?
Alles wat er dan toch aan advies gegeven wordt, wordt door jou afgebrand. Je bent de enige die het heeft over konijnenholen.
Ik vraag me wel af wat je wilt horen? Dat je het fantastisch gedaan hebt en dat het verschrikkelijk is dat de hele wereld tegen je is? Waar iedereen het erover eens is dat je had moeten aangeven dat je niets had ontvangen, waarna de verzender actie had kunnen ondernemen, wil jij blijven horen dat het erg is dat de vervoerder je niet wil helpen en niet op jouw verzoek een onderzoek wil instellen. Ik lees echt alleen maar dat je je eigen drama maakt en pagina's lang in stand houdt.
Dat brand ik helemaal niet af. Geef mij daar dan maar eens een voorbeeld van. En onder afbranden versta ik: op onvriendelijke manier iemands advies de grond inboren.
Het is gewoon zo zinloos om mij er steeds op te wijzen dat ik stom was. Wat heb je daar nou aan? En nee, ik heb ook nergens gevraagd of ik geprezen kan worden voor mijn acties. Mijn oproep: mensen, wees gewoon een beetje mild naar elkaar. Op dit hele forum en vooral ook in het echte leven.

Als dit niet helder is, een voorbeeld: stel, een klant komt eten in mijn zaak, waar wij serveren wat de pot schaft. Dat is vooraf ook heel helder. Al aan tafel zegt hij/zij: o ja, ik kan niet tegen noten en ik eet glutenvrij. Dan denk ik: waar zit je verstand? Je snapt toch wel dat je zoiets vooraf moet melden? Het wordt zelfs nog aangegeven bij reserveren. Hoe bestaat dit? Maar ik zeg: ai, dat had ik graag vooraf geweten. Ik ga proberen er nu nog zo goed mogelijk rekening mee te houden.
Als iemand niet kan bedenken dat dit een heel lastige situatie is voor ons, kan ik daar van alles van denken en vinden maar het kan ook zijn dat iemands hoofd gewoon omloopt of wat dan ook. Je hoeft iemand niet af te fikken he, je kunt ook mild en vriendelijk zijn. Ook als dat anoniem is op een forum of de socials.
Je blijft zeggen dat je gelijk hebt/had, ondanks wat anderen met links aantonen... Met de onderliggende boodschap dat je je dus niets aantrekt van hoe het echt zit, maar JIJ hebt gelijk. Dat is vermoeiend, voor mij in ieder geval, maar ik denk ook voor jou. Zo moeilijk is het niet om iets te zeggen in de trant van oh, dat wist ik niet, ja zo bezien was het handiger geweest om niet te melden dat ik het pakket had en om door de verzender een onderzoek te laten instellen in plaats van zelf als niet-partij tegen DHL aan te schoppen. Maar als jij een paar berichten geleden nog zegt dat je toch gelijk had dat kopersbescherming niet voor jouw geval geldt, dan krijg ik het gevoel dat je alleen maar gelijk wilt hebben. Mocht ik dat verkeerd zien, laat dit langs je af glijden, nog een stressbron minder...
Yella78 schreef:
06-11-2025 13:52
Dat brand ik helemaal niet af. Geef mij daar dan maar eens een voorbeeld van. En onder afbranden versta ik: op onvriendelijke manier iemands advies de grond inboren.
Het is gewoon zo zinloos om mij er steeds op te wijzen dat ik stom was. Wat heb je daar nou aan? En nee, ik heb ook nergens gevraagd of ik geprezen kan worden voor mijn acties. Mijn oproep: mensen, wees gewoon een beetje mild naar elkaar. Op dit hele forum en vooral ook in het echte leven.

Als dit niet helder is, een voorbeeld: stel, een klant komt eten in mijn zaak, waar wij serveren wat de pot schaft. Dat is vooraf ook heel helder. Al aan tafel zegt hij/zij: o ja, ik kan niet tegen noten en ik eet glutenvrij. Dan denk ik: waar zit je verstand? Je snapt toch wel dat je zoiets vooraf moet melden? Het wordt zelfs nog aangegeven bij reserveren. Hoe bestaat dit? Maar ik zeg: ai, dat had ik graag vooraf geweten. Ik ga proberen er nu nog zo goed mogelijk rekening mee te houden.
Als iemand niet kan bedenken dat dit een heel lastige situatie is voor ons, kan ik daar van alles van denken en vinden maar het kan ook zijn dat iemands hoofd gewoon omloopt of wat dan ook. Je hoeft iemand niet af te fikken he, je kunt ook mild en vriendelijk zijn. Ook als dat anoniem is op een forum of de socials.
In dit voorbeeld zou de klant dan antwoorden met: 'Dat had ik helemaal niet moeten melden, dat meldformulier is daar niet voor bedoeld. Ik heb het precies gedaan zoals het hoort en ik vind dat de procedures slecht rekening houden met mij.'

Zo'n klant krijgt weinig vriendelijke reacties.

Het wordt anders als je zegt 'o echt, dat had ik helemaal verkeerd begrepen, oeps, volgende keer pak ik het anders aan.'
Vreemd dat je hebt gezegd dat alles goed was op MP, dat is namelijk niet zo want je pakketje is zoek geraakt. Laat MP dat maar oplossen en anders krijg jij je geld terug.
framboosje123 schreef:
09-11-2025 10:12
Vreemd dat je hebt gezegd dat alles goed was op MP, dat is namelijk niet zo want je pakketje is zoek geraakt. Laat MP dat maar oplossen en anders krijg jij je geld terug.

Afbeelding
Ik snap je wel hoor Yella, ik zou ook best gedacht kunnen hebben dat het aan de DHL lag en niet aan de verkoper.
Maar gelukkig zitten er heel veel mensen op het viva forum die zo iets doms/vreemds nooit zouden denken en vanzelfsprekend heel correct met het lege kluisje zouden zijn omgegaan.

Fijn ook dat een aantal van deze mensen blijven hameren op jouw foute gedrag. Dat zal vast helpen om het volgende keer anders aan te pakken.
Ach nee joh, kan best dat je iets niet weet of verkeerd inschat, maar in dit topic hebben zo'n beetje de meeste mensen hetzelfde gezegd, onderbouwd met diverse links en nog blijft TO tegenovergestelde dingen beweren of de dingen anders invullen en zelfs schrijven dat er veel verschillende meningen te lezen zijn over hoe het in elkaar zit wat rechten betreft. Nu zijn rechten juist tamelijk overzichtelijk en niet onderhevig aan meningen, dat is nu juist het kenmerk (en handige) van rechten, dus met die meningen over rechten loopt het hier ook wel los. En als je het dan bij iets als een verdwenen pakketje dan ook nog hebt over konijnenholen, tja, dan maak je het echt allemaal wel groter en ingewikkelder dan het is hoor.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven