Gezondheid alle pijlers

zorgen om voortijdig ontslag vader uit revalidatiecentrum

01-12-2025 22:05 69 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
(Bij voorbaat excuus voor het lange verhaal), situatieschets; mijn vader (87) verblijft sinds enige maanden in een revalidatiecentrum vanwege een gecompliceerde enkelbreuk door een val binnenshuis (tweede keer al dit jaar). Hij woonde tot dit gebeurde nog zelfstandig. Dat ging allemaal nog maar net goed, maar het ging. Mijn vader heeft een zeer kwetsbare gezondheid (ernstig hartfalen, langdurige diabetes) met alle gevolgen van dien. Ook cognitief is hij de afgelopen maanden hard achteruit gegaan, ik heb het idee dat het ongeval dit heeft versneld. Omdat het revalidatieproces zo goed als afgerond is (de enkel is inmiddels hersteld) heeft het revalidatiecentrum de ontslagdatum vastgesteld; 5 december a.s. moet mijn vader terug naar huis, weliswaar met inzet van thuiszorg 2x per dag, maar wij (broer, zus en ik) maken ons enorm veel zorgen hierover omdat zelfstandig wonen naar onze mening niet meer verantwoord is. Dit hebben we ook al meerdere malen aangekaart bij de behandelaren, maar zij houden voet bij stuk; enkel is genezen, revalidatiedoel is bereikt, dus terug naar huis. Gisteren is mijn vader een dagdeel thuis geweest op ‘proefverlof’ om te kijken hoe hij zich in de thuissituatie zou redden. Ik was daarbij en ben geschrokken van hoe het ging. Mijn vader raakte zelfs bij de meest eenvoudige dagelijkse handelingen (zelf broodje smeren, magnetron bedienen) compleet overvraagd en bevroor gewoon. Hij raakte snel in paniek (‘hoe moet dat nou straks’) ook al probeerde ik hem gerust te stellen (want wil mijn zorgen niet te veel op hem overbrengen). Vanwege zijn hartfalen was ie al na een paar meter lopen (achter de rollator) doodop en buiten adem. Daarnaast was ie ook weer regelmatig duizelig bij (te snel) opstaan – reden waarom ie al regelmatig is omgevallen, met alle gevolgen van dien.

We hebben al deze bevindingen gedeeld met het revalidatiecentrum, maar we vinden geen gehoor. Voor een indicatie in een instelling is mijn vader in hun ogen nog ‘te goed’ – inmiddels hebben we trouwens wel zelf een aanvraag ingediend (met medewerking van de huisarts van mijn vader) bij het CIZ, maar besluitvorming kan natuurlijk nog weken/maanden duren (als hij al een positieve indicatie krijgt).

Omdat we bij het revalidatiecentrum niet verder komen, hebben we vandaag contact opgenomen met de huisarts van mijn vader. Die begrijpt onze zorgen, maar kan niet veel omdat hij op dit moment geen hoofdbehandelaar is en geen ontslag kan tegenhouden als een andere behandelaar daar op staat. Het bevreemdt hem wel dat er geen tussenoplossing kan worden bedacht. Volgens hem is er, als de behandelend arts bij het CIZ in overleg gaat, de mogelijkheid om de aanvraag van de indicatie te versnellen en zou een (tijdelijke) opname op een beschikbaar verpleeghuisbed mogelijk moeten zijn. De huisarts heeft aangeboden om in (telefonisch) overleg te gaan met de hoofdbehandelaar (arts van het revalidatiecentrum) – we hebben nu per mail gevraagd of de hoofdbehandelaar contact op wil nemen met de huisarts. Maar we zijn er dus compleet afhankelijk van of zij dit gaat doen en de tijd gaat inmiddels wel dringen. En ik krijg echt buikpijn bij het idee dat mijn vader vanaf vrijdag zich thuis in zijn eentje moet gaan redden.

Nouja, mijn vraag is eigenlijk ; zijn er nog andere machtsmiddelen die we in kunnen zetten? Of hebben we gewoon echt geen poot om op te staan en is dat hoe het tegenwoordig gaat? Ik begin echt aan mezelf te twijfelen ondertussen, al bevestigt de reactie van de huisarts wel dat dit toch niet helemaal is zoals het hoort te gaan. Ik hoop dat er iemand is met ervaring in dit domein want ik weet het intussen niet meer.
Nothing happens for a reason
juliet64 schreef:
02-12-2025 14:16
Even antwoord op een paar vragen; ja, mijn vader wil dit uitdrukkelijk ook zelf. Hij ziet er vreselijk tegenop om naar huis te gaan en zou heel graag instromen in het verpleeghuis waar hij nu al vlakbij woont, mensen kent etc. (toen hij nog in betere doen was, kwam hij er al om te biljarten).
Dat hij van rolstoel naar lopen is gegaan, klinkt mooier dan het is. Het komt in de praktijk neer op korte transfers van bed/stoel en kleine stukjes lopen achter een rollator, waarbij hij door zijn ernstig hartfalen al heel snel buiten adem raakt. Spierkracht en conditie opbouwen zal er niet echt meer inzitten, qua hartfalen is hij uitbehandeld en dit gaat alleen maar slechter worden.
Verder dank voor je tips en begrip (van iedereen trouwens! Ben blij met zoveel reacties)
Ik zou dan zorgen dat hij zo snel mogelijk op die wachtlijst van dat verpleeghuis komt te staan, als er een wachtlijst is. En andere stappen ondernemen dat hij daar uiteindelijk terecht kan. Hebben ze naast biljarten ook nog andere dagbesteding waar je vader aan mee zou kunnen doen zodra hij toch naar huis moet en er is nog geen andere oplossing?

Wel fijn dat je vader toch nog even kan blijven, geeft jullie wat meer tijd en rust al zal het zowiezo stressvol zijn om een oplossing te vinden op de korte termijn.
Phlox24 schreef:
02-12-2025 13:57
Je tip is goed, maar mijn ervaring is dat oude mensen dit vaak heel belastend vinden. Het "moeten" thuis zijn om 12.00 uur. In verschillende situaties heb ik gezien dat ouderen dan de hele ochtend thuis bleven, omdat de maaltijd kan komen. En het wil zeker niet garanderen dat ze de maaltijd ook opeten helaas.

Nu kennen wij te weinig details van deze vader, maar of het voor hem werkt kan alleen TO beoordelen. In de door mij genoemde situaties kwam thuiszorg de maaltijd opwarmen en zorgden ervoor de dat personen deze ook daadwerkelijk opaten.

Voor de persoon waarvoor ik alles regelde kwam op een gegeven moment 3* per dag thuiszorg en nachtzorg. Wij hadden het geluk dat er binnen het WLZ budget geld over was om nachtzorg een periode dagen te betalen, daarna nam een andere organisatie dit om specifiek redenen over. Deze wil ik hier niet noemen ivm herkenbaarheid. Anders had deze persoon de nachtzorg gewoon zelf betaald, het geld was wel aanwezig. er was wel sprake van Alzheimer en spoedopname.

In geval van TO wil ik haar vooral adviseren achter de CIZ indicatie aan te gaan. Wij zijn daarbij ook goed geholpen door de thuiszorgorganisatie.
De mensen waarvoor ik dit adviseer komen zelf hun huis niet uit.
Zoals to ook later in een post schrijft.
Of iemand het op eet is natuurlijk altijd vraag.
Maar wanneer je een maaltijd wordt voorgeschoteld is de kans wel groter.
juliet64 schreef:
02-12-2025 16:13
Update; het ontslag gaat niet door, blijkbaar heeft de inmenging van de huisarts toch effect gehad. Afdeling zorgbemiddeling van het revalidatiecentrum gaat contact opnemen met het CIZ om te kijken wat de status is. Tot die tijd blijft mijn vader in het revalidatiecentrum omdat er nog teveel zorgen zijn en omdat het proefverlof niet goed is gegaan. Pff, wat een opluchting, vooralsnog.
Wat fijn to.
Ik hoop dat alles rond komt voor de opname in een verpleeghuis.
Voorlopig dus goed nieuws voor jullie Juliet.
Hopelijk gaat het goedkomen met de verwijzing.
Ja, heel blij dat we voor nu een beetje lucht hebben. @Graze; we hebben al contact met dat betreffende verzorgingstehuis. Maar op een wachtlijst kan hij pas als de CIZ indicatie er is. Nouja, er zit in elk geval beweging in en dat is al heel wat. Veel dank voor jullie meedenken en meeleven :heart:
Het is een rotsituatie inderdaad. En het wordt alleen maar slechter. Er komen alleen maar meer ouderen, en er is zoveel bezuinigd in de zorg en bepaald door zorgverzekeringen dat er helemaal geen ruimte is voor maatwerk.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Phlox24 schreef:
02-12-2025 09:37
Mantelzorg is zwaar, het is wel heel makkelijk gezegd dat de kinderen het wel even kunnen doen. Dus ik zou dat zeker niet adviseren. Dit is gebaseerd op eigen ervaring.

Neem contact op met CIZ en vraag wanneer je indicatie kunt verwachten. Geef in het gesprek duidelijk aan dat hij zich echt niet kan redden en dat dat niet op te vangen is door de omgeving. Mijn ervaring is dat de ouder aangeeft in zo'n gesprek dat het allemaal wel meevalt. Als kind zie je veel meer dan de ouder. Ik vond de gesprekken mbt de indicatie die ik voerde met CIZ prettig. Het leverde ook snel veel extra hulp op, zoals bijvoorbeeld 3* per dag thuiszorg. Maar ook mogelijkheid van zorgmaatje e.d.. bijvoorbeeld.
Je krijgt tegenwoordig gewoon echt niet meer een indicatie voor verpleeghuiszorg. Dan moet je echt zwaar dement zijn en het niet verantwoord is met een volledige pakket thuis. Je kan wel spoed aanvragen bij het CIZ maar dat betekent niet dat je de juiste zwaarte indicatie krijgt. En als je al een zware indicatie krijgt, zodat je verpleeghuis zorg kan krijgen voor je ouder, dan is het maar zeer de vraag of er een bed is. Maar zoals TO haar vader beschrijft gaat ze nooit indicatie krijgen voor verpleeghuiszorg.
Zoccellia schreef:
02-12-2025 19:53
Het is een rotsituatie inderdaad. En het wordt alleen maar slechter. Er komen alleen maar meer ouderen, en er is zoveel bezuinigd in de zorg en bepaald door zorgverzekeringen dat er helemaal geen ruimte is voor maatwerk.
Het is geen kwestie van bezuinigen, er is gewoon niet voldoende personeel. De ouderenzorg kost alleen maar meer geld. Elk jaar gaat er meer geld naartoe.
Bontebok schreef:
02-12-2025 20:18
Je krijgt tegenwoordig gewoon echt niet meer een indicatie voor verpleeghuiszorg. Dan moet je echt zwaar dement zijn en het niet verantwoord is met een volledige pakket thuis. Je kan wel spoed aanvragen bij het CIZ maar dat betekent niet dat je de juiste zwaarte indicatie krijgt. En als je al een zware indicatie krijgt, zodat je verpleeghuis zorg kan krijgen voor je ouder, dan is het maar zeer de vraag of er een bed is. Maar zoals TO haar vader beschrijft gaat ze nooit indicatie krijgen voor verpleeghuiszorg.

We willen een indicatie voor een verzorgingshuis, niet voor een verpleeghuis. Maar goed, ik laat het oordeel aan het CIZ over.
juliet64 schreef:
03-12-2025 11:08
We willen een indicatie voor een verzorgingshuis, niet voor een verpleeghuis. Maar goed, ik laat het oordeel aan het CIZ over.
Het CIZ indiceert alleen voor opname in een zorginstelling. Een verzorgingshuis valt daar niet onder.
Verzorgingshuizen bestaan (bijna) niet meer, feitelijk zijn dat huizen waar je zelf de verzorging betaalt. De termen verzorgingshuis/ verpleeghuis/ woonzorgcentrum worden allemaal door elkaar gebruikt.
Wat jullie willen is een WLZ-VV6 indicatie, zie de uitleg hier:
https://zorgvillaexpert.nl/ciz-indicatie-vv5/.
Uiteraard laat je het aan het CIZ over om de juiste indicatie te stellen, maar het is wel goed om zelf te weten wat welke indicatie inhoudt. VV4 is ook een indicatie, maar daarmee blijf je thuis wonen en dat is niet de bedoeling!

Mijn ouders moesten een paar jaar geleden ook verhuizen. Mijn vader kon niet meer zonder hulp van mijn moeder, en mijn moeder kwam met hartproblemen in het ziekenhuis terecht en kon ook niet meer voor zichzelf zorgen. De indicaties waren met een paar weken rond, maar toen mijn moeder uit het ziekenhuis weg wilde (ze zouden haar gehouden hebben omdat de situatie thuis echt niet meer verantwoord was, maar ze wilde daar echt niet blijven) was er nog geen plek waar ze samen terecht konden. Ze hebben toen nog twee weken in een Zorghotel gelogeerd. Dat werd tot een bepaald bedrag vergoed door de zorgverzekeraar (aanvullende verzekering, meen ik) en de rest hebben ze zelf betaald. Het kon niet anders, zelfs niet met meerdere keren per dag thuiszorg, en ik was er al weken geweest om voor mijn vader te zorgen terwijl mijn moeder in het ziekenhuis lag - zorgverlof houdt ook een keer op. Gelukkig kwam er toen een echtparenkamer vrij in een woonzorgcentrum en konden ze daarheen.

Sterkte, dit zijn intensieve periodes!
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤
juliet64 schreef:
Ik heb vorig jaar nog meegemaakt dat die indicatie er wel kwam en de persoon vanuit revalidatie zonder problemen werd geplaatst in een zorginstelling. Deze persoon was er beter aan toe dat jouw vader. Is echt niet ongebruikelijk.
juliet64 schreef:
Ik heb vorig jaar nog meegemaakt dat die indicatie er wel kwam en de persoon vanuit revalidatie zonder problemen werd geplaatst in een zorginstelling. Deze persoon was er beter aan toe dat jouw vader. Is echt niet ongebruikelijk.
ambra schreef:
03-12-2025 11:48
Het CIZ indiceert alleen voor opname in een zorginstelling. Een verzorgingshuis valt daar niet onder.
Ik ga hier geen gegevens plaatsen in verband met herkenbaarheid, maar neem maar van mij aan dat er vlak bij mijn vaders huis een kleinschalig woon/zorgcentrum is (van de Viva!zorggroep) waar we contact mee hebben gehad - en die ons hebben verwezen naar het CIZ voor een indicatie.
CaroMamaVanMaik schreef:
03-12-2025 12:07
Verzorgingshuizen bestaan (bijna) niet meer, feitelijk zijn dat huizen waar je zelf de verzorging betaalt. De termen verzorgingshuis/ verpleeghuis/ woonzorgcentrum worden allemaal door elkaar gebruikt.
Uiteraard laat je het aan het CIZ over om de juiste indicatie te stellen, maar het is wel goed om zelf te weten wat welke indicatie inhoudt. VV4 is ook een indicatie, maar daarmee blijf je thuis wonen en dat is niet de bedoeling!

........
Volgens de instelling waar we contact mee hadden niet hoor, uit hun mail aan ons; We begrijpen dat er zorgen zijn over hoe het verder moet als uw vader na revalidatie weer thuis zou moeten wonen, en dat dit niet wenselijk is.
Wonen in [naam instelling] is alleen mogelijk met een WLZ-indicatie. Dit kan vanaf zorgprofiel 4, ook wel VV04 genoemd.
ambra schreef:
03-12-2025 11:48
Jawel hoor. Mijn schoonvader heeft door CIZ indicatie een kamer gekregen in een verzorgingshuis.
Vrijheid, gelijkheid, zusterschap
Zorginstellingen vallen onder de Wet langdurige zorg (WLZ). CIZ bepaald de zorgzwaarte en die zorg wordt betaald uit de WLZ. Of dit nu zorg aan huis betreft, een verzorgingshuis of een verpleeghuis maakt niet uit. Voor allen is CIZ indicatie nodig.

Opname in een zorginstelling zonder CIZ indicatie is mogelijk als de toekomstige bewoner alle zorg zelf betaald of als er sprake is van niet vrijwillige opname.
CaroMamaVanMaik schreef:
03-12-2025 12:07

Mijn ouders moesten een paar jaar geleden ook verhuizen. Mijn vader kon niet meer zonder hulp van mijn moeder, en mijn moeder kwam met hartproblemen in het ziekenhuis terecht en kon ook niet meer voor zichzelf zorgen. De indicaties waren met een paar weken rond, maar toen mijn moeder uit het ziekenhuis weg wilde (ze zouden haar gehouden hebben omdat de situatie thuis echt niet meer verantwoord was, maar ze wilde daar echt niet blijven) was er nog geen plek waar ze samen terecht konden. Ze hebben toen nog twee weken in een Zorghotel gelogeerd. Dat werd tot een bepaald bedrag vergoed door de zorgverzekeraar (aanvullende verzekering, meen ik) en de rest hebben ze zelf betaald. Het kon niet anders, zelfs niet met meerdere keren per dag thuiszorg, en ik was er al weken geweest om voor mijn vader te zorgen terwijl mijn moeder in het ziekenhuis lag - zorgverlof houdt ook een keer op. Gelukkig kwam er toen een echtparenkamer vrij in een woonzorgcentrum en konden ze daarheen.

Sterkte, dit zijn intensieve periodes!
Zo ver ik heb begreep hebben de meeste woonzorgcentra alles in huis: Aanleunwoningen waar mensen nog zelfstandig wonen en dan ook nog afdelingen voor PG, somatiek en verpleging. Vroeger was dat meer apart volgens mij en moest je verhuizen als je naast dementie nog teveel zorg nodig had of bedlegerig was geworden.
Graze schreef:
03-12-2025 15:48
Zo ver ik heb begreep hebben de meeste woonzorgcentra alles in huis: Aanleunwoningen waar mensen nog zelfstandig wonen en dan ook nog afdelingen voor PG, somatiek en verpleging. Vroeger was dat meer apart volgens mij en moest je verhuizen als je naast dementie nog teveel zorg nodig had of bedlegerig was geworden.
Het hangt helemaal van het centrum af. Mijn ouders zijn in eerste instantie opgenomen met een somatische indicatie, maar zijn inmiddels beiden fors dement, naast het feit dat ze ook lichamelijk volledige zorg nodig hebben. Ze moesten daarom wel intern in het huis verhuizen naar een andere afdeling/verdieping, maar konden inderdaad wel in hetzelfde huis blijven. Gelukkig is dat inderdaad niet helemaal opgesplitst maar zijn de centra vaak combinaties!
Pluk de dag! - In loving memory A.C. ❤

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven