Ga eens lachen

21-02-2026 11:27 113 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Lastig om de goede pijler te vinden... het gaat om feminisme. Ik ben zo verontwaardigd dat ik het gewoon ergens moet spuien!

Het gaat om het interview met Xandra Velzeboer gisteren na de B finale shorttrack.

Die vrouw heeft net waarschijnlijk een legendarische gouden medaille gemist omdat er een gat in het ijs zat: ze heeft alles foutloos gedaan, was op de top van haar kunnen en dan op zoiets stond eruit... die vrouw was mentaal even helemaal uitgecheckt. Logisch.

En wat zegt de interviewer? " je hebt wel 2 gouden medailles, kan er niet een glimlachje vanaf?"

Dat vroeg je toch ook niet aan Joep Wennemars toen hij buiten zijn schuld goud misliep? Het zet mijn inziens de vrouw Xandra weg als een meisje. Vooral niet boos zijn of emotioneel. Nee, een glimlachje zodat de interviewer toch prettig af kan sluiten. En hoe-heet-hij-in-de-studio er ook nog lekker bij dat ze gelukkig weer kan lachen. Die vrouw verdient het om de hele kleedkamer in elkaar te slaan van frustratie!
ocherrum wijzigde dit bericht op 21-02-2026 11:28
Reden: autocorrect was niet correct
0.10% gewijzigd
granny71 schreef:
22-02-2026 12:31
Ik denk dat vrouwen vaak dingen zien als seksisme terwijl dat door mannen helemaal niet zo bedoeld is.
Of het zo bedoeld is, vind ik niet relevant om te bepalen of iets seksisme is.
Ik denk wel dat sommige vrouwen ten onrechte bepaalde opmerkingen als seksisme zien terwijl die opmerking in dat verband ook tegen een man gemaakt zou worden.
Yejii schreef:
22-02-2026 11:12
Gek mechanisme is dat, dat vrouwen die iets opmerken, teruggefloten worden met de reden dat ze zuur/negatief/zeurderig zijn.
Als je ziet waar we vandaan komen en hoe ver we nog steeds hebben te gaan, denk ik, waarom zet je de aanval in op vrouwen die iets constateren?
Maak je je niet veel drukker om de scheve verhoudingen die echt nog steeds heel erg duidelijk overal aanwezig zijn?
En sterker nog, steeds meer terugkomen, erger dan ooit. De wereld wordt steeds conservatiever. Er lopen gigantisch veel engnekken rond met hele nare ideeën en uitingen. De opmerkingen die hier geplaatst worden over stomme vragen van journalisten, zijn heel mild en beschaafd als je ziet wat er voor brute gorigheid er over vrouwen wordt uitgestort over het hele fakking web.
Heel gek dat dan op een vrouwenforum de vrouwen weer terug hun hok in moeten.
Precies!
En dat ik dan hier moet lezen over "feministisch gedoe."
rabarbara wijzigde dit bericht op 22-02-2026 13:25
0.26% gewijzigd
Si abra la puerta hay lobos.
Yejii schreef:
Gek mechanisme is dat, dat vrouwen die iets opmerken, teruggefloten worden met de reden dat ze zuur/negatief/zeurderig zijn.
Sorry, maar waar ik commentaar op heb is dat het doen van een huwelijksaanzoek na het behalen van een olympische gouden medaille werd neergezet alsof partner in kwestie winnares in kwestie op haar plek wilde zetten als huisvrouw of zo. Dat vind ik zuur en misplaatst. Ik zeg helemaal niks over “vrouwen in hun hok” etc. Zal wsl over andere reactie gaan, maar ik zeg op geen enkele manier dat ik feministen zuur vind. Ik vond die specifieke opmerking zuur.
charlie591 wijzigde dit bericht op 22-02-2026 13:20
17.14% gewijzigd
Yejii schreef:
Als je ziet waar we vandaan komen en hoe ver we nog steeds hebben te gaan, denk ik, waarom zet je de aanval in op vrouwen die iets constateren?
Maak je je niet veel drukker om de scheve verhoudingen die echt nog steeds heel erg duidelijk overal aanwezig zijn?
En sterker nog, steeds meer terugkomen, erger dan ooit. De wereld wordt steeds conservatiever. Er lopen gigantisch veel engnekken rond met hele nare ideeën en uitingen. De opmerkingen die hier geplaatst worden over stomme vragen van journalisten, zijn heel mild en beschaafd als je ziet wat er voor brute gorigheid er over vrouwen wordt uitgestort over het hele fakking web.
Dat het een seksistische opmerking is, is een interpretatie. Geen feit.

Als iet overduidelijk een seksistische opmerking is en er wordt een topic over geopend, dan zal niemand de TOterugfluiten.
Pelle schreef:
22-02-2026 12:14
Ja hoor. Maar wat heeft dat met dit topic te maken?
Er wordt gezegd typisch dat vrouwen zo vaak wordt verteld dat ze het verkeerd zien.
Dat slaat op dit topic toch? Mogen hier dan geen andere meningen gepost worden?
Op dit forum zitten voornamelijk vrouwen. Vrouwen die elkaar continu vertellen dat ze he5 verkeerd zien.
Of begrijp ik de opmerking niet.
Ja dat slaat op dit topic, en het is een afspiegeling van wat er in het groot ook gebeurt.
En ja hoor, je mag een andere mening posten. Maar ik begrijp er alleen niks van dat je het nodig vindt om vrouwen te vertellen dat ze iets verkeerd zien terwijl er een gigantische manosphere overal om ons heen aan het opdoemen is, die pure minachting naar en over vrouwen verspreidt.
En toch wordt er nog steeds behoorlijk tijd besteed aan het terechtwijzen van vrouwen.
Door vrouwen én mannen. Alsof de strijd gestreden is en de vrouwen die er nu nog over doorgaan, vermoeiend en zeurderig zijn.
Ook al denk jij dat een vrouw onterecht ergens seksisme in ziet, wat maakt dat je er iets van moet zeggen? De angst voor een allesverwoestende feministische golf ofzo? Vrouwen hebben weinig macht en kracht en winnen moeilijk terrein op dit gebied. Zelfs al zouden ze een futiel dingetje als een huwelijksaanzoek op een gek moment verkeerd hebben geïnterpreteerd als foute actie, hoe erg is dat nou helemaal, in het licht van de enorme hoeveelheid vrouwenhaat. (van alledaags tot extreem)
Als we alle opmerkingen met een roze bril lezen omdat we alleen reageren op wat "echt vrouwonvriendelijk" is, dan is dat op zich best riskant.
Ik geloof niet dat alle opmerkingen vrouwonvriendelijk zijn, maar ik denk dat het geen kwaad kan om na te denken over opmerkingen.
En iemand ten huwelijk vragen vlak na een medaille vind ik inderdaad een beetje mal. Alsof het om jou moet gaan, in plaats van om de persoon die jaren keihard gewerkt voor precies dit moment.
Pelle schreef:
22-02-2026 12:14
Ik ben een vrouw hoor.
Dat weet ik.
Het is ook ergens droevig dat vrouwen zichzelf langs een superstrenge meetlat leggen, waarbij je mannelijk gedrag alleen negatief mag omschrijven als het Superduidelijke Vrouwenhaat is, terwijl bij mannen alles weggepoetst wordt.
Rabarbara schreef:
22-02-2026 13:24
Als we alle opmerkingen met een roze bril lezen omdat we alleen reageren op wat "echt vrouwonvriendelijk" is, dan is dat op zich best riskant.
Ik geloof niet dat alle opmerkingen vrouwonvriendelijk zijn, maar ik denk dat het geen kwaad kan om na te denken over opmerkingen.
En iemand ten huwelijk vragen vlak na een medaille vind ik inderdaad een beetje mal. Alsof het om jou moet gaan, in plaats van om de persoon die jaren keihard gewerkt voor precies dit moment.
Inderdaad.
Yejii schreef:
Ja dat slaat op dit topic, en het is een afspiegeling van wat er in het groot ook gebeurt.
En ja hoor, je mag een andere mening posten. Maar ik begrijp er alleen niks van dat je het nodig vindt om vrouwen te vertellen dat ze iets verkeerd zien terwijl er een gigantische manosphere overal om ons heen aan het opdoemen is, die pure minachting naar en over vrouwen verspreidt.
En toch wordt er nog steeds behoorlijk tijd besteed aan het terechtwijzen van vrouwen.
Door vrouwen én mannen. Alsof de strijd gestreden is en de vrouwen die er nu nog over doorgaan, vermoeiend en zeurderig zijn.
Ook al denk jij dat een vrouw onterecht ergens seksisme in ziet, wat maakt dat je er iets van moet zeggen? De angst voor een allesverwoestende feministische golf ofzo? Vrouwen hebben weinig macht en kracht en winnen moeilijk terrein op dit gebied. Zelfs al zouden ze een futiel dingetje als een huwelijksaanzoek op een gek moment verkeerd hebben geïnterpreteerd als foute actie, hoe erg is dat nou helemaal, in het licht van de enorme hoeveelheid vrouwenhaat. (van alledaags tot extreem)
Omdat er een topic over wordt geopend?
Mijn eerste reactie, obv de OP, was overigens dat ik de opmerking misplaatst vond.
Maar toen bleek later dat het anders is gezegd dan in de OP staat.
Ik heb totaal geen angst voor een feministische golf. Maar ik hoef het ook niet overal mee eens te zijn toch? Als Xandra zelf zou hebben gezegd dat ze het als seksistisch ervaren heeft, vind ik het een heel ander verhaal. Net zoals iedereen viel over de opmerking van de coach van Femke, behalve Femke zelf. En ik vind het aanzoek juist extra glans geven en niet de glans/aandacht wegnemen. Mag ik allemaal vinden toch?
Ja seksisme bestaat, maar daarom hoef ik niet overal seksisme in te zien.
Geloof me, ik heb het allemaal meegemaakt. Dus ik support vrouwen. Maar ik mag gewoon zeggen dat ik er geen seksisme in zie, dat doet niks af aan de meningen van andere vrouwen.
Je hebt helemaal gelijk; je mag het gewoon zeggen.
Yejii schreef:

Eens.
Sierlijk schreef:
22-02-2026 10:18
Natuurlijk snap ik dat. Ze werken er ongekend hard voor.
Mijn reactie was vooral naar Renske, die het nodig vond om zo te reageren.
Ik ga gewoon in op wat jij schrijft hoor. Je werd door mij niet gedwongen om het 'maar een spelletje' te noemen, je begint zelf over wat ze mag voelen van jou, dankbaarheid en dat jij weet wat belangrijk is in het leven.
Rabarbara schreef:

Ja, ook eens.

De overduidelijke seksistische opmerkingen kent iedereen wel.
De subtielere uitspraken, die zijn pas interessant. Oók als de man 'het oprecht niet zo bedoeld heeft'. Of vrouw for that matter.
Yejii schreef:
Ja, dit.
Rabarbara schreef:
22-02-2026 13:27
Het is ook ergens droevig dat vrouwen zichzelf langs een superstrenge meetlat leggen, waarbij je mannelijk gedrag alleen negatief mag omschrijven als het Superduidelijke Vrouwenhaat is, terwijl bij mannen alles weggepoetst wordt.

Precies.
Of iets seksisme is, hangt overigens niet af van hoe de 'ontvanger' dit ervaart. Hierboven werd gezegd dat het afhangt van wat Xandra er van vindt. Nee natuurlijk niet. Soms besef je pas (jaren) later dat wat er tegen je gezegd is, echt niet kan. Vrouwen zwemmen in dezelfde seksisme-vijver, worden ermee opgevoed en herkennen helaas ook lang niet altijd wat er nu écht gebeurt. Net als de mannen (en vrouwen) die 'oprecht' niet seksistisch deden. Nee, ze willen het misschien niet, het is niet de intentie. Maar het gebeurt onbewust wel. Dat reduceert iemand overigens niet tot een goed of fout persoon, maar vraagt bewustwording.
Courage schreef:
22-02-2026 13:59
Of iets seksisme is, hangt overigens niet af van hoe de 'ontvanger' dit ervaart. Hierboven werd gezegd dat het afhangt van wat Xandra er van vindt. Nee natuurlijk niet. Soms besef je pas (jaren) later dat wat er tegen je gezegd is, echt niet kan. Vrouwen zwemmen in dezelfde seksisme-vijver, worden ermee opgevoed en herkennen helaas ook lang niet altijd wat er nu écht gebeurt. Net als de mannen (en vrouwen) die 'oprecht' niet seksistisch deden. Nee, ze willen het misschien niet, het is niet de intentie. Maar het gebeurt onbewust wel. Dat reduceert iemand overigens niet tot een goed of fout persoon, maar vraagt bewustwording.
Yes!
Courage schreef:
22-02-2026 13:59
Dat zeg ik niet.
Ik vind het anders als Xandra het had gezegd, dan was ik het er nog steeds niet mee eens geweest. Maar dan voel ik niet de behoefte om te reageren en te zeggen dat ik het anders zie. Nu opent een buitenstaander er een topic over en voel ik wel de ruimte om mijn visie te delen.

Dus eens dat het niet van de ontvanger afhangt of iets seksisme is of niet.
Maar wat ik bedoelde is dat als Xandra het zelf had aangegeven en iemand had er een topic over geopend, ik de laatste was geweest om te zeggen dat ze niet mag voelen wat ze voelt.
Irregular_Choice schreef:
21-02-2026 13:42

En de vergelijking met Joep slaat al helemaal nergens op. Die had geen 2 gouden plakken op zijn kamer liggen, dus nogal logisch dat dat niet tegen hem werd gezegd.
Nou, eerlijk gezegd, als er nou iemand slachtofferig voor de camera stond, dan was hij het wel. "Ik zit in een hele slechte kutfilm", nauwelijks in staat om normaal antwoord te geven op de vragen van de verslaggever toen hij vierde werd omdat drie anderen nu eenmaal sneller waren. Daar had de verslaggever wat mij betreft best een opmerking over mogen maken. En dan lijkt het toch alsof een man makkelijker wegkomt met negativiteit/boosheid dan een vrouw.
Rabarbara schreef:
Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat ze ook niet goed wist wat ze ermee aan moest, maar goed, dat kan mijn eigen (verkeerde) invulling zijn.
Lori schreef:
22-02-2026 14:12
Nou, eerlijk gezegd, als er nou iemand slachtofferig voor de camera stond, dan was hij het wel. "Ik zit in een hele slechte kutfilm", nauwelijks in staat om normaal antwoord te geven op de vragen van de verslaggever toen hij vierde werd omdat drie anderen nu eenmaal sneller waren. Daar had de verslaggever wat mij betreft best een opmerking over mogen maken. En dan lijkt het toch alsof een man makkelijker wegkomt met negativiteit/boosheid dan een vrouw.
Dat was omdat hij wat er was gebeurd op de 1000 had geparkeerd tot na de 1500.
Als hij gewoon 5e was geworden op de 1000 en vervolgens 4e op de 1500, had hij niet zo gereageerd. En ook Xandra had gewoon recht op haarverdriet/boosheid.
Waarom wordt specifiek het Wennemars verhaal er steeds bijgehaald?
Laatst had ik gelijk op mijn werk en machomachocollega X niet. Maar hij bleef tegen me in gaan en ik was er op een gegeven moment wel zat van. Uiteindelijk bleek dat ik gelijk had. Maar hij bood geen excuses aan, natuurlijk niet. Hij zei: "Nou, jouw man zal het wel lastig hebben met jou!"
Is dat vrouwenhaat?
Pelle schreef:
22-02-2026 14:17
Dat was omdat hij wat er was gebeurd op de 1000 had geparkeerd tot na de 1500.
Als hij gewoon 5e was geworden op de 1000 en vervolgens 4e op de 1500, had hij niet zo gereageerd. En ook Xandra had gewoon recht op haarverdriet/boosheid.
Waarom wordt specifiek het Wennemars verhaal er steeds bijgehaald?
Dat weet je toch helemaal niet, hoe hij dan had gereageerd? Ik durf het zelfs wel te betwijfelen, als je ook ziet hoe emotioneel zijn vader steeds in de wedstrijd zit.
Ik denk dat hij erbij wordt gehaald omdat hij overduidelijk (veel meer) boosheid toonde (dan Xandra) en daar niks van werd gezegd.
Tegen een vrouw zeggen dat ze moet glimlachen is trouwens een bekende vorm van micro-agressie/micro-seksisme.
In dit voorbeeld vind ik het daarbij ook nog problematisch omdat hij het persoonlijk maakt (kan IK nog een glimlach...). Echt man, het draait niet om jou en jouw behoeftes.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven