Entertainment alle pijlers

Documentaire theroux

20-03-2026 07:58 32 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/ar ... tch-ouders

Wie heeft de documentaire van louis theroux over manosphere al gezien?
Wat vinden we ervan?
Zou de overheid iets kunnen betekenen in voorlichting hierover?
de wereld wacht om ontdekt te worden
To trapt af.
Ik weet wat het is. Erger mij er gruwelijk aan.
Maar moet hem nog kijken. Heb hopenlijk deze week tijd.
Ik heb het gezien. Vond Louis minder scherp dan vroeger.

Wat zou de overheid kunnen betekenen? Heel sociale media verbieden zodat jongeren minder blootgesteld worden aan zulke figuren lijkt mij de enige optie maar dat is niet reëel.
dolfje schreef:
20-03-2026 08:02
Ik heb het gezien. Vond Louis minder scherp dan vroeger.

Wat zou de overheid kunnen betekenen? Heel sociale media verbieden zodat jongeren minder blootgesteld worden aan zulke figuren lijkt mij de enige optie maar dat is niet reëel.
Waarom niet?
Andere landen hebben al een verbod op socials onder de 16.
Natuurlijk is het een utopie om te geloven dat er dan nooit meer een 14 jarige op socials komt. Maar ik denk zeker dat het vermindert.
Ik denk niet dat verbieden de oplossing is.
Wat zou moeten gebeuren is dat er alternatieven worden geboden. Dat er aantrekkelijkere opties komen voor deze jongeren dan het volgen van dit soort figuren.
thanx schreef:
20-03-2026 08:06
Waarom niet?
Andere landen hebben al een verbod op socials onder de 16.
Natuurlijk is het een utopie om te geloven dat er dan nooit meer een 14 jarige op socials komt. Maar ik denk zeker dat het vermindert.
De groep 16-jarigen zijn juist ook een doelgroep.

Ik denk dat voorlichting en gesprekken voeren helpt. Vanuit school, ouders, media. Influencers die oproepen tot haat, geweld en discriminatie permanent bannen / vervolgen. En iets aan de logaritmes van social doen zodat als je eenmaal zo’n video bekijkt, je niet in een fuik terecht komt.
16 jarigen, 18 jarigen, als ze 21 zijn dan zijn ze nog beïnvloedbaar.

Inderdaad voorlichting en er zou iets anders aantrekkelijks voor in de plaats moeten komen.
Het is voor dat soort tuig alleen maar een verdienmodel. Het interesseert ze niet hoeveel schade ze aanrichten. Dat mag wat mij betreft strafbaar worden. Het is een vorm van oplichting met serieus schadelijke gevolgen.

Echt walgelijke gasten, bah.

:heart: Louis Theroux
I wanna live my life with the volume full!
Vond het een van zijn slechste docu's en al helemaal geen must watch. Er kwam niks aan bod wat nog niet wijdverspreid bekend was. Precies de eerste zin van deze recensie; he is a bit late to the party.

https://www.theguardian.com/tv-and-radi ... t-on-women
Star⁴ schreef:
20-03-2026 09:02
Vond het een van zijn slechste docu's en al helemaal geen must watch. Er kwam niks aan bod wat nog niet wijdverspreid bekend was. Precies de eerste zin van deze recensie; he is a bit late to the party.

https://www.theguardian.com/tv-and-radi ... t-on-women
Hier sluit ik me bij aan. Weinig vernieuwends of nieuw(s).
Beetje belegen nieuws en hij loopt er als een sulletje zonder enige vorm van controle achteraan.
Is hij normaal scherp en doordacht in zijn vragen, nu niet. In plaats van informatief vond ik het vooral effectbejag van zijn kant.
Everything is possible for the one who believes.
Het was interessanter geweest om een docu te maken over de vrouwen die rondom dit soort mannen leven. Waarom zij er voor kiezen.
Moiren schreef:
20-03-2026 09:16
Het was interessanter geweest om een docu te maken over de vrouwen die rondom dit soort mannen leven. Waarom zij er voor kiezen.
Geld, aandacht, laag gevoel van eigenwaarde, vermoed ik.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

het was niet zijn beste docu. Hoe los je dit op ? Opvoeding. Zoons beter opvoeden en dochters ook! Welke vrouw wil zich zo als een stuk vuil laten behandelen in ruil voor geld? Vraag me serieus af of de ouders van deze kneuzen trots op ze zijn.
Ik snap niet dat we hierbij naar de overheid wijzen.

Laten we vooral onze dochters opvoeden tot sterke vrouwen die dit soort kneuzen niet nodig hebben (want dan sterft dit ras automatisch uit) en laten we onze zonen vooral opvoeden met een ander wereldbeeld dan wat er hieruit naar voren komt.

En laten we eerlijk wezen. Het zijn voornamelijk jonge gasten die dit soort relaties met vrouwen willen. Ik ben er niet veel tegen gekomen die ruim in de 30 zijn en datzelfde wereldbeeld erop na houden. De meesten zijn dan weer alleen en wonen bij hun moeder.
Neemt niet weg dat ik vind dat het bij de wortel aangepakt moet worden, bij de opvoeding dus. Niet bij sociale media.
Ik heb hem nog niet gezien, maar wel stukken over gelezen. Best heftig eigenlijk hoe snel jongeren daarin terechtkomen via algoritmes. Ik denk niet dat verbieden echt werkt, maar dat het vooral belangrijk is dat er thuis en op school over gepraat wordt. Juist zodat ze leren er kritisch naar te kijken.

Want als je ziet hoe groot die invloed kan zijn, snap ik wel dat dit ouders zorgen geeft.
Hecamel schreef:
20-03-2026 09:53
Ik snap niet dat we hierbij naar de overheid wijzen.
Omdat dat de enige is die de machtige (sociale) media aan banden kan leggen. En dan niet verbieden idd, maar wel zorgen dat schadelijke onzin beter gemodereerd wordt en algoritmes minder sterk worden. En verder wetten aannemen die vrouwen niet discrimineren (hoi kabinet!) en hun rechten beter beschermen. Voorlichtingscampagnes over gelijkheid tussen man en vrouw. Ook daar valt in NL en elders nog genoeg te winnen.

Het begint uiteraard thuis, maar ouders kunnen hun kinderen soms moeilijk op het 'rechte' pad houden en worden door hun tieners niet serieus genomen bij waarschuwingen. Rolmodellen van dezelfde leeftijd kunnen daar veel meer in betekenen.
merano schreef:
20-03-2026 09:51
Geld, aandacht, laag gevoel van eigenwaarde, vermoed ik.
Maar wat vinden die vrouwen/moeders/zussen zèlf. Dat boeit me.
Moiren schreef:
20-03-2026 09:13
Hier sluit ik me bij aan. Weinig vernieuwends of nieuw(s).
Beetje belegen nieuws en hij loopt er als een sulletje zonder enige vorm van controle achteraan.
Is hij normaal scherp en doordacht in zijn vragen, nu niet. In plaats van informatief vond ik het vooral effectbejag van zijn kant.
Een paar jaar geleden deed hij een interview met Judy Dench, daar vond ik hem gemakzuchtig, slecht voorbereid en hij stelde oppervlakkige vragen. 'Vroegah' vond ik hem veel beter.
poohtjesschrijft schreef:
20-03-2026 09:52
het was niet zijn beste docu. Hoe los je dit op ? Opvoeding. Zoons beter opvoeden en dochters ook! Welke vrouw wil zich zo als een stuk vuil laten behandelen in ruil voor geld? Vraag me serieus af of de ouders van deze kneuzen trots op ze zijn.
Ik denk dat je de kracht van social media enorm onderschat. Je kan opvoeden, praten, beperken; maar de hele dag geconfronteerd worden met beelden die het tegenovergestelde beweren tegen een onderontwikkeld brein, ik geef het je te doen.

Alleen een; we moeten weer gaan opvoeden doet enorm tekort aan de complexiteit van dit probleem.
La_Galette schreef:
20-03-2026 12:20
Ik denk dat je de kracht van social media enorm onderschat. Je kan opvoeden, praten, beperken; maar de hele dag geconfronteerd worden met beelden die het tegenovergestelde beweren tegen een onderontwikkeld brein, ik geef het je te doen.

Alleen een; we moeten weer gaan opvoeden doet enorm tekort aan de complexiteit van dit probleem.
Precies, net of het alleen maar onopgevoede jongens uit achterstandsbuurten zijn. Sterker nog, ik denk juist eerder andersom. Maar snap dat het makkelijker is om zo te denken.
La_Galette schreef:
20-03-2026 12:20

Alleen een: de overheid moet het verbieden doet ook enorm tekort aan de complexiteit.
_horizon_ schreef:
20-03-2026 08:13
Influencers die oproepen tot haat, geweld en discriminatie permanent bannen / vervolgen.
Permanent? Kan dat in onze rechtsstaat eigenlijk wel?
Danae schreef:
20-03-2026 12:47
Alleen een: de overheid moet het verbieden doet ook enorm tekort aan de complexiteit.
Eens
Hecamel schreef:
20-03-2026 09:53
Laten we vooral onze dochters opvoeden tot sterke vrouwen die dit soort kneuzen niet nodig hebben (want dan sterft dit ras automatisch uit) en laten we onze zonen vooral opvoeden met een ander wereldbeeld dan wat er hieruit naar voren komt.
Gebeurt dat niet dan? Krijgen ze in het gemiddelde huishouden, op school en in de reguliere media een ander wereldbeeld voorgespiegeld?
Waarom gebruik je het woord 'sterk' als je het hebt over het opvoeden van dochters maar niet bij zonen?
Als moeder van o.a. een zoon denk ik dat juist jongens baat hebben bij het worden tot een sterke man en dan niet alleen fysiek. Het beeld van mannen dat mijn zoon vanaf zijn geboorte meekrijgt op school en in media liegt er niet om en is precies de reden dat de excessen die Louis laat zien, kunnen bestaan.
Pioen00 schreef:
20-03-2026 13:12
Permanent? Kan dat in onze rechtsstaat eigenlijk wel?
Dubbel
surferrosa wijzigde dit bericht op 20-03-2026 13:47
62.69% gewijzigd
Where is my mind?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven