Milieubewust?

06-04-2026 18:52 244 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit topic zou ik wellicht ook bij Actueel kunnen plaatsen, maar dat doe ik bewust niet omdat dit onderwerp al decennialang enorm leeft.

Toen ik het topic over mogelijk gecancelde vliegreizen zag ontaarden in een discussie over persoonlijk milieubewust handelen besloot ik er een apart draadje over te openen.

Hoe milieubewust leef jij eigenlijk? Hoe houd je rekening met je omgeving, met de natuur? Vind je het belangrijk om milieuvriendelijk te leven en hoe ver ga je daarin?

Zelf ben ik er maar weinig bewust mee bezig, ik doe niks speciaals voor het milieu. Waarom het mij niet zo interesseert....geen idee eigenlijk, andere zaken hebben voor mij blijkbaar prioriteit.

Maar hierover nadenkend besef ik dat ik eigenlijk helemaal geen grote vervuiler ben:

Ik vlieg nóóit, en ik klop mezelf niet op de borst, want de reden is dat ik vliegangst heb. En omdat het milieu de laatste decennia een hot item is laat ik die angst lekker bestaan. Als ik bang blijf stap ik tenminste niet in een vliegtuig.
Al mijn bovenkleding koop ik tweedehands, dat doe ik omdat mijn lievelingsmerk is opgehouden te bestaan.
Ik eet nauwelijks vlees omdat ik het afschuwelijk vind dat zoveel dieren hiervoor geslacht moeten worden. Maar ik eet wel een beetje vlees omdat ik vegetarisch-, laat staan veganistisch eten niet te hachelen vind.
Ook meubels en snuisterijen koop ik tweedehands omdat ik speuren ernaar leuk vind en omdat het vaak goedkoper is.
Ik rijd altijd in zoveelstehands youngtimertjes omdat ik een groot fan ben van Starlets en de superzuinige Alto's. Niet persé milieuvriendelijk natuurlijk, maar ik koop geen nieuwe auto's en als het qua afstand mogelijk is stap ik op de fiets.
Glas en papier deponeer ik braaf in de containers omdat ik dat lekker vind om te doen. Hondendrollen ruim ik altijd keurig op, tenzij de keutels ver in de bosjes liggen.
En o ja, ik woon klein en simpel en ik ben volledig van het gas af! Mijn tuin is groen en weinig betegeld omdat ik dat mooier en knusser vind.
Ik zet mij in tégen sloop- en nieuwbouw en vóór renovatie en verduurzaming wanneer reeds bestaande huizen karakteristiek zijn en wellicht monumentale waarde hebben. Dit omdat ik het zonde vind wanneer zoiets authentieks zou verdwijnen en omdat de bewoners vaak enorm gehecht zijn aan hun woning.
Ik douche heel kort omdat ik in de ochtend te weinig tijd heb om daar lang over te doen.
En zo kan ik heel nog heel wat zaken noemen die ik eigenlijk best goed doe, alleen ook weer niet met het oog op het milieu.

Ik ben benieuwd hoe zorg voor het milieu bij jullie leeft!
blijfgewoonbianca schreef:
07-04-2026 17:43
Ik begrijp dat je geen kinderen hebt. Wel een kinderwens ( gehad ) ?

Huisdieren, ook heel slecht voor het milieu trouwens.
https://www.rtl.nl/wonen/huisdieren/art ... onschuldig

Dan eet je geen vlees maar wel kaas, blijkt dat weer slecht te zijn. Is ingevlogen tropisch fruit toch minder belastend dan een biefstukje. https://www.duurzamenerd.nl/8x-ineffici ... rzaamheid/
Iedereen doet maar wat.
Ik weet zeker dat jouw footprint ook vele malen kleiner kan maar dat je waarschijnlijk vindt dat jij al zo veel doet of laat en dat je het zo wel prima vindt.
Wat voegt dat toe? Ze heeft gewoon gelijk, minder kinderen krijgen is beter voor het milieu. Waarom wordt dat meteen zo als een persoonlijke aanval gezien?
ladadieladieda schreef:
07-04-2026 17:24
Wat is er nou toch onfris aan om te zeggen dat minder kinderen krijgen goed is voor het milieu?
Ik ontneem niemand haar kinderen, ik wens niemand een vroege dood toe. Ik zeg wel dat meer mensen een grotere ecologische voetafdruk hebben en ik zeg ook dat veel zorg veel afval produceert. En volgens mij is daar niets aan gelogen. Toch?
Je stelt kinderen en levensverlenging/zorg wel ter discussie.

Kinderen krijgen is ook niet het probleem. Kind zijn al wat meer. Maar volwassenen-zijn is vooral een probleem. Want levert echte uitstoot op. En het nageslacht dat die kinderen weer krijgen.

Daar zijn de berekeningen op gebaseerd.
paradise wijzigde dit bericht op 07-04-2026 18:04
19.73% gewijzigd
Star⁴ schreef:
07-04-2026 17:52
Wat voegt dat toe? Ze heeft gewoon gelijk, minder kinderen krijgen is beter voor het milieu. Waarom wordt dat meteen zo als een persoonlijke aanval gezien?
Omdat het ook over personen gaat? Het gaat niet over levensstijl, maar de aanwezigheid van personen.

Ik vind het logisch dat mensen een discussie over overbevolking op zichzelf betrekken.
Star⁴ schreef:
Geen idee waarom dat zo voelt.
Ik denk dat als iemand schrijft dat het voor het milieu beter zou zijn als alle 60 plussers bovenop een berg zouden gaan zitten als voer voor de gieren mensen daar ook niet welwillend bij zouden knikken.
De hele mensheid is slecht voor het milieu, maar niemand biedt zich aan om van de planeet af te stappen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
De meeste anticonceptie is ook vervuilend.
07-04-2026 18:03
Ik denk dat als iemand schrijft dat het voor het milieu beter zou zijn als alle 60 plussers bovenop een berg zouden gaan zitten als voer voor de gieren mensen daar ook niet welwillend bij zouden knikken.
De hele mensheid is slecht voor het milieu, maar niemand biedt zich aan om van de planeet af te stappen.
Precies.
Ik hou me er weinig bewust mee bezig.

Geen kinderen, maar dat is omdat de wens ontbrak.

Ga een aantal keer per jaar op vakantie met vliegtuig waarvan 1x per jaar verre reis.
Zolang vliegentuigen toch vliegen kan ik er maar beter in zitten.
Rij een benzine auto.
Scheid afval ivm kosten.
Heb zonnepanelen, eet vlees en kip en vis.
Gebruik vaak de droger.

:rofl:

Sorry...
Star⁴ schreef:
Exact.

Ik doe allerlei dingen die slecht zijn voor het milieu en ik doe dingen die hopelijk niet zo slecht zijn voor het milieu.

Ik eet vlees en ik heb kinderen. Allebei slecht voor het milieu, maar wel goed voor mij.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
Dit topic roept bij mij vooral de vraag op vanaf welk niveau aan milieubewustheid je het recht verwerft om commentaar te hebben op andermans keuzes :nope:
Als ik toen had geweten wat ik nu weet had ik hoogstwaarschijnlijk ook nooit kinderen gekregen. Maar ja, ik kan ze nou eenmaal moeilijk meer terugstoppen he. Wat dat betreft vind ik dit inderdaad een non-discussie. En laten we wel wezen: zelfs als je zo stom bent geweest om nieuwe milieuvervuilertjes op de wereld te zetten kun je nog proberen om ze enigszins milieuvriendeliijk groot te brengen en ze iets van milieubesef bij te brengen. Hoewel dat laatste ook niet altijd succesvol hoeft te zijn natuurlijk, mijn jongste heeft helaas toch echt een autootje gekocht :lol:
Graftak!
Wat betreft autobezit. Het maakt natuurlijk ook heel erg uit waar je woont. Hier kun je alleen naar de stad Groningen met de bus dus als je ergens heen wil moet je haast wel met de auto.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Tsja zo is het gewoon. Ik woon in Spanje en kinderen komen ook vliegend op bezoek. Dat 1 van hen van hieruit werkt telt dan weer niet.
Joppie schreef:
07-04-2026 18:48
Wat betreft autobezit. Het maakt natuurlijk ook heel erg uit waar je woont. Hier kun je alleen naar de stad Groningen met de bus dus als je ergens heen wil moet je haast wel met de auto.
Dan moet je maar in Amsterdam gaan wonen, daar kun je lekker met de bakfiets :proud:

Maar je hebt gelijk hoor. Man en ik worden intussen ook al ouwe gebakjes, al komen wij nog overal met de fiets en het OV. Maar het is toch wel een geruststellend idee dat we een huisgenoot hebben met een auto en een rijbewijs, als de nood aan de man komt.
Graftak!
Paradise schreef:
07-04-2026 18:02
Omdat het ook over personen gaat? Het gaat niet over levensstijl, maar de aanwezigheid van personen.

Ik vind het logisch dat mensen een discussie over overbevolking op zichzelf betrekken.
Daarin verschillen we dan van mening. Ik vind de conclusie dat iemand geen zeker kinderen heeft altijd een beetje flauw en onnodig.
er bieden zich genoeg mensen aan, maar die krijgen geen toestemming.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
07-04-2026 19:06
er bieden zich genoeg mensen aan, maar die krijgen geen toestemming.
Te weinig gieren vanwege te lage bergen, denk ik.
Star⁴ schreef:
07-04-2026 19:00
Daarin verschillen we dan van mening. Ik vind de conclusie dat iemand geen zeker kinderen heeft altijd een beetje flauw en onnodig.
Ik vind het bewonderenswaardig als je keihard rammelende eierstokken hebt maar er voor kiest, vanwege het milieu, om ze niet te krijgen.
Maar ik kan me altijd heel slecht aan de indruk onttrekken dat mensen die zeggen voor iets te hebben gekozen ( geen vlees eten, niet vliegen, zich niet voortplanten, etc ) dat niet zozeer gedaan hebben vanwege het milieu ( al is dat mooi meegenomen, natuurlijk ) maar dat het een gevolg is van wat anders.
07-04-2026 19:26
Ik vind het bewonderenswaardig als je keihard rammelende eierstokken hebt maar er voor kiest, vanwege het milieu, om ze niet te krijgen.
Maar ik kan me altijd heel slecht aan de indruk onttrekken dat mensen die zeggen voor iets te hebben gekozen ( geen vlees eten, niet vliegen, zich niet voortplanten, etc ) dat niet zozeer gedaan hebben vanwege het milieu ( al is dat mooi meegenomen, natuurlijk ) maar dat het een gevolg is van wat anders.
Mee eens. Had ik het eerder ook over in het topic over de geannuleerde vluchten. Denk dat heel veel een combinatie is van meerdere dingen. Iemand die reizen al niet leuk vindt kan daar makkelijk mee schermen (ik ga helemaal nooit op vakantie) maar ik geloof er niks van dat iemand het het allerleukste in de wereld vindt en dan bewust nooit meer gaat vanwege het milieu. Misschien gaat iemand minder vaak. Ik ga ook minder vaak dan ik me financieel zou kunnen veroorloven... maar is dat écht omdat ik 1 reis per één of twee jaar al milieubelastend genoeg vind of ben ik stiekem ook lui aangelegd en geen zin om dat allemaal uit te zoeken, mijn gezin mee op sleeptouw te moeten nemen en spelen er allemaal andere redenen mee. Het klinkt alleen zo nobel dat je er allerlei reizen voor laat staan.
ladadieladieda schreef:
07-04-2026 17:05
Mar daar gaat het toch niet over? We hebben het over het milieu. En ook voor het milieu zou het beter zijn als we minder zorgtaken hadden. Weet je wat de impact op de afvalzuivering is van al die behandelingen tegen kanker, of hoeveel afval een beetje operatiekamer veroorzaakt?
Het is helemaal niet zo dat die kinderen in de zorg gaan werken. ,misschien hebben die later wel onzinbanen.
Ik vind het ook irritant dat het allemaal bij de consument wordt gelegd. Wij hebben er het minste zicht op.

Het zou niet aan de consument moeten zijn om uit te zoeken of het slaafvrij, niet-milieu vernietigend, zonder pfas en te erge pesticiden geteeld wordt.

Ik sleep elke week tassen vol eten mijn hut in. Hoe moet ik nou weten of mijn avocado droogte en milieuvervuiling veroorzaakt bij de mensen die ze telen.

Ik heb dat toevallig 1x gelezen en dan mag je nooit meer avocado?

Ik zou graag willen dat ze vanuit de overheid en industrie strengere regels hanteren, zodat ik gewoon iets bij de supermarkt kan kopen, zonder onverhoopt bij te dragen aan de vernietiging van de aarde.
dropdrop wijzigde dit bericht op 07-04-2026 21:07
0.07% gewijzigd
cognac schreef:
07-04-2026 19:55
Mee eens. Had ik het eerder ook over in het topic over de geannuleerde vluchten. Denk dat heel veel een combinatie is van meerdere dingen. Iemand die reizen al niet leuk vindt kan daar makkelijk mee schermen (ik ga helemaal nooit op vakantie) maar ik geloof er niks van dat iemand het het allerleukste in de wereld vindt en dan bewust nooit meer gaat vanwege het milieu. Misschien gaat iemand minder vaak. Ik ga ook minder vaak dan ik me financieel zou kunnen veroorloven... maar is dat écht omdat ik 1 reis per één of twee jaar al milieubelastend genoeg vind of ben ik stiekem ook lui aangelegd en geen zin om dat allemaal uit te zoeken, mijn gezin mee op sleeptouw te moeten nemen en spelen er allemaal andere redenen mee. Het klinkt alleen zo nobel dat je er allerlei reizen voor laat staan.
Mee eens.

Ik wil niet op vakantie. Dat dat goed is voor het milieu is mooi meegenomen.

Zo is het ook makkelijker om geen vlees meer te eten als je de alternatieven lekker vindt.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
Nieuwe start, kon al tijden mijn account niet meer in.
Dus tweetje achter de naam en we zijn er weer!

Nou, met die Milieucentraal-meting was het beeld dat ik het eigenlijk prima deed. Alles goed tot zeer goed. Alleen autorijden verpestte het flink.
Kon maximaal 3 auto’s invullen (heb er 4) en rij voor mijn werk 35.000km per jaar op LPG en nog zo’n 8000 met de andere twee op benzine. Ze vroegen niet naar motorfietsen, gelukkig!
07-04-2026 19:26
vlees: dat klopt, de eerste reden was dat ik dieren niet wilde kwellen.

vliegen: als het niet slecht was voor het milieu, had ik al een reis gemaakt naar zuid-amerika, naar IJsland en naar Azië.
En nog een paar ski-vakanties in Zweden ofzo.
Nu wil ik alleen vliegen als het in combinatie is met familie-bezoek of werk.

En mijn vakanties zijn evengoed hardstikke leuk: ik ontdek in Duitsland of Frankrijk ook vele mooie plekjes.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
wel/geen kinderen:

Gevoelsmatig vind ik belangrijker of je jouw kinderen milieubewust opvoedt.

Al snap ik wel dat als iedereen 5 kinderen heeft, er over 3 generaties niet genoeg energie en voedsel is.
(of misschien is dat er net nog wel, maar dan moeten de generaties na ons afzien van allerlei dingen die het leven leuk maken).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven