Milieubewust?
maandag 6 april 2026 om 18:52
Dit topic zou ik wellicht ook bij Actueel kunnen plaatsen, maar dat doe ik bewust niet omdat dit onderwerp al decennialang enorm leeft.
Toen ik het topic over mogelijk gecancelde vliegreizen zag ontaarden in een discussie over persoonlijk milieubewust handelen besloot ik er een apart draadje over te openen.
Hoe milieubewust leef jij eigenlijk? Hoe houd je rekening met je omgeving, met de natuur? Vind je het belangrijk om milieuvriendelijk te leven en hoe ver ga je daarin?
Zelf ben ik er maar weinig bewust mee bezig, ik doe niks speciaals voor het milieu. Waarom het mij niet zo interesseert....geen idee eigenlijk, andere zaken hebben voor mij blijkbaar prioriteit.
Maar hierover nadenkend besef ik dat ik eigenlijk helemaal geen grote vervuiler ben:
Ik vlieg nóóit, en ik klop mezelf niet op de borst, want de reden is dat ik vliegangst heb. En omdat het milieu de laatste decennia een hot item is laat ik die angst lekker bestaan. Als ik bang blijf stap ik tenminste niet in een vliegtuig.
Al mijn bovenkleding koop ik tweedehands, dat doe ik omdat mijn lievelingsmerk is opgehouden te bestaan.
Ik eet nauwelijks vlees omdat ik het afschuwelijk vind dat zoveel dieren hiervoor geslacht moeten worden. Maar ik eet wel een beetje vlees omdat ik vegetarisch-, laat staan veganistisch eten niet te hachelen vind.
Ook meubels en snuisterijen koop ik tweedehands omdat ik speuren ernaar leuk vind en omdat het vaak goedkoper is.
Ik rijd altijd in zoveelstehands youngtimertjes omdat ik een groot fan ben van Starlets en de superzuinige Alto's. Niet persé milieuvriendelijk natuurlijk, maar ik koop geen nieuwe auto's en als het qua afstand mogelijk is stap ik op de fiets.
Glas en papier deponeer ik braaf in de containers omdat ik dat lekker vind om te doen. Hondendrollen ruim ik altijd keurig op, tenzij de keutels ver in de bosjes liggen.
En o ja, ik woon klein en simpel en ik ben volledig van het gas af! Mijn tuin is groen en weinig betegeld omdat ik dat mooier en knusser vind.
Ik zet mij in tégen sloop- en nieuwbouw en vóór renovatie en verduurzaming wanneer reeds bestaande huizen karakteristiek zijn en wellicht monumentale waarde hebben. Dit omdat ik het zonde vind wanneer zoiets authentieks zou verdwijnen en omdat de bewoners vaak enorm gehecht zijn aan hun woning.
Ik douche heel kort omdat ik in de ochtend te weinig tijd heb om daar lang over te doen.
En zo kan ik heel nog heel wat zaken noemen die ik eigenlijk best goed doe, alleen ook weer niet met het oog op het milieu.
Ik ben benieuwd hoe zorg voor het milieu bij jullie leeft!
Toen ik het topic over mogelijk gecancelde vliegreizen zag ontaarden in een discussie over persoonlijk milieubewust handelen besloot ik er een apart draadje over te openen.
Hoe milieubewust leef jij eigenlijk? Hoe houd je rekening met je omgeving, met de natuur? Vind je het belangrijk om milieuvriendelijk te leven en hoe ver ga je daarin?
Zelf ben ik er maar weinig bewust mee bezig, ik doe niks speciaals voor het milieu. Waarom het mij niet zo interesseert....geen idee eigenlijk, andere zaken hebben voor mij blijkbaar prioriteit.
Maar hierover nadenkend besef ik dat ik eigenlijk helemaal geen grote vervuiler ben:
Ik vlieg nóóit, en ik klop mezelf niet op de borst, want de reden is dat ik vliegangst heb. En omdat het milieu de laatste decennia een hot item is laat ik die angst lekker bestaan. Als ik bang blijf stap ik tenminste niet in een vliegtuig.
Al mijn bovenkleding koop ik tweedehands, dat doe ik omdat mijn lievelingsmerk is opgehouden te bestaan.
Ik eet nauwelijks vlees omdat ik het afschuwelijk vind dat zoveel dieren hiervoor geslacht moeten worden. Maar ik eet wel een beetje vlees omdat ik vegetarisch-, laat staan veganistisch eten niet te hachelen vind.
Ook meubels en snuisterijen koop ik tweedehands omdat ik speuren ernaar leuk vind en omdat het vaak goedkoper is.
Ik rijd altijd in zoveelstehands youngtimertjes omdat ik een groot fan ben van Starlets en de superzuinige Alto's. Niet persé milieuvriendelijk natuurlijk, maar ik koop geen nieuwe auto's en als het qua afstand mogelijk is stap ik op de fiets.
Glas en papier deponeer ik braaf in de containers omdat ik dat lekker vind om te doen. Hondendrollen ruim ik altijd keurig op, tenzij de keutels ver in de bosjes liggen.
En o ja, ik woon klein en simpel en ik ben volledig van het gas af! Mijn tuin is groen en weinig betegeld omdat ik dat mooier en knusser vind.
Ik zet mij in tégen sloop- en nieuwbouw en vóór renovatie en verduurzaming wanneer reeds bestaande huizen karakteristiek zijn en wellicht monumentale waarde hebben. Dit omdat ik het zonde vind wanneer zoiets authentieks zou verdwijnen en omdat de bewoners vaak enorm gehecht zijn aan hun woning.
Ik douche heel kort omdat ik in de ochtend te weinig tijd heb om daar lang over te doen.
En zo kan ik heel nog heel wat zaken noemen die ik eigenlijk best goed doe, alleen ook weer niet met het oog op het milieu.
Ik ben benieuwd hoe zorg voor het milieu bij jullie leeft!
dinsdag 7 april 2026 om 21:22
Ik raap geen blikjes op, wel batterijen.Lieneke schreef: ↑06-04-2026 20:19O ja, dat doe ik ook: ik raap flesjes en blikjes op als ze op straat of in het park/bos slingeren en dan lever ik ze in. Zo compenseer ik ook de stijgende boodschappenprijzen wat.
Als er geen statiegeld op zou zitten zou ik het ook doen, maar dan gooide ik ze in de prullenbak. Omdat ik het zo'n lelijk gezicht vind, al die troep op straat.
De test ga ik straks doen!
Als die gaan roesten, komen er zware metalen in het grondwater.
Ik vind hard nodig dat er statiegeld op batterijen komt.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
dinsdag 7 april 2026 om 21:28
Veel van alles wat genoemd wordt hangt samen met je dagelijks leven en de praktische invulling daarvan.
Wij scheiden hier als ons afval en dat vind ik de normaalste zaak van de wereld,
Daar denk ik niet eens over na.
Maar als ik drie hoor achter zou wonen, had ik niet vier soorten afvalbakken in m’n keuken en een kliko in de schuur. Dus ik heb makkelijk praten.
Hetzelfde geldt voor zonnepanelen. Ik ka heel stoer zeggen dat ik er dertig heb maar ik heb er het geld voor om ze te kopen.
Dus laten we elkaar niet de maat nemen.
Overigens heb ik vier kinderen en ben ik het volkomen eens met de stelling dat geen kinderen ongelofelijk positief zou zijn voor je ecologische voetafdruk.
Net zoals doorgaan met 60.
Wij scheiden hier als ons afval en dat vind ik de normaalste zaak van de wereld,
Daar denk ik niet eens over na.
Maar als ik drie hoor achter zou wonen, had ik niet vier soorten afvalbakken in m’n keuken en een kliko in de schuur. Dus ik heb makkelijk praten.
Hetzelfde geldt voor zonnepanelen. Ik ka heel stoer zeggen dat ik er dertig heb maar ik heb er het geld voor om ze te kopen.
Dus laten we elkaar niet de maat nemen.
Overigens heb ik vier kinderen en ben ik het volkomen eens met de stelling dat geen kinderen ongelofelijk positief zou zijn voor je ecologische voetafdruk.
Net zoals doorgaan met 60.
dinsdag 7 april 2026 om 21:30
Als ik naar mezelf kijk: geen relatie gekregen, dus geen kinderen. Geen bewuste keuze. Ik heb een hekel aan vliegen en geen enkele behoefte om reizen te maken verder als met de auto bereikbaar.blijfgewoonbianca schreef: ↑07-04-2026 19:26Ik vind het bewonderenswaardig als je keihard rammelende eierstokken hebt maar er voor kiest, vanwege het milieu, om ze niet te krijgen.
Maar ik kan me altijd heel slecht aan de indruk onttrekken dat mensen die zeggen voor iets te hebben gekozen ( geen vlees eten, niet vliegen, zich niet voortplanten, etc ) dat niet zozeer gedaan hebben vanwege het milieu ( al is dat mooi meegenomen, natuurlijk ) maar dat het een gevolg is van wat anders.
Dat scheelt al een stuk.
Ter compensatie ben ik autogek en heb er 4. Die niet in de categorie “milieuvriendelijk” vallen. De grote bak rijdt dan nog op LPG, maar een van de kleintjes heeft een brandstofverbruik waar de grote zich bijna voor schaamt. Ik kan gelukkig maar in 1 tegelijk rijden.
dinsdag 7 april 2026 om 21:31
doodgaan is nog beter
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
dinsdag 7 april 2026 om 21:31
Dit punt vind ik ook interessant. Het idee dat kinderen slecht zouden zijn is gebaseerd op oudere data. Er wordt gerekend met data waarbij de mensheid doorgaat met vervuilen.dreuvel schreef: ↑07-04-2026 21:21wel/geen kinderen:
Gevoelsmatig vind ik belangrijker of je jouw kinderen milieubewust opvoedt.
Al snap ik wel dat als iedereen 5 kinderen heeft, er over 3 generaties niet genoeg energie en voedsel is.
(of misschien is dat er net nog wel, maar dan moeten de generaties na ons afzien van allerlei dingen die het leven leuk maken).
Dat voedsel is ook interssant. Op dit moment is er genoeg voedsel op de wereld. Maar de verdeling is oneerlijk. In het westen gooien we veel weg.
Volgens sommige experts kan de aarde prima meer bevolking aan. Mits we eerlijker gaan verdelen. En mits we minder vlees gaan eten.
We zijn op dit moment niet in staat iedereen te voeden. Maar dat waren we in het verleden ook al niet. Ligt dat dan aan teveel bevolking of aan slecht management (om het zo maar even te zeggen)?
dinsdag 7 april 2026 om 21:48
dinsdag 7 april 2026 om 21:49
dinsdag 7 april 2026 om 22:00
dinsdag 7 april 2026 om 22:17
dinsdag 7 april 2026 om 22:20
dinsdag 7 april 2026 om 22:28
dinsdag 7 april 2026 om 22:29
Wat is er zo grappig? Er zijn nog genoeg steden (zoals mijn woonplaats) waar het niet of nauwelijks mogelijk is. In mijn stad kan ik het wegbrengen naar een wijk in een ander deel van de stad, geen mogelijkheid dicht bij huis. Niemand hier heeft een bak, dat kan niet eens midden in de stad.
dinsdag 7 april 2026 om 22:33
Wij zijn denk ik redelijk milieubewust. Gemiddeld.
Ik scheid al het afval, we eten weinig vlees, huis is goed geisoleerd, maar we hebben wel twee auto's en gebruiken die vaak. In de zomer ga ik regelmatig op de fiets, maar als het regent of koud is, dan pak ik de auto. Zo egoistisch ben ik dan ook wel weer.
Ik scheid al het afval, we eten weinig vlees, huis is goed geisoleerd, maar we hebben wel twee auto's en gebruiken die vaak. In de zomer ga ik regelmatig op de fiets, maar als het regent of koud is, dan pak ik de auto. Zo egoistisch ben ik dan ook wel weer.
dinsdag 7 april 2026 om 22:36
Maar moeten we dat willen? We gedijen een stuk beter met veel minder mensen per km2. Mensen in dun bevolkte gebieden/landen zijn veel relaxter terwijl in dichtbevolkt gebied de lontjes een stuk korter zijn.Paradise schreef: ↑07-04-2026 21:31Dit punt vind ik ook interessant. Het idee dat kinderen slecht zouden zijn is gebaseerd op oudere data. Er wordt gerekend met data waarbij de mensheid doorgaat met vervuilen.
Dat voedsel is ook interssant. Op dit moment is er genoeg voedsel op de wereld. Maar de verdeling is oneerlijk. In het westen gooien we veel weg.
Volgens sommige experts kan de aarde prima meer bevolking aan. Mits we eerlijker gaan verdelen. En mits we minder vlees gaan eten.
We zijn op dit moment niet in staat iedereen te voeden. Maar dat waren we in het verleden ook al niet. Ligt dat dan aan teveel bevolking of aan slecht management (om het zo maar even te zeggen)?
dinsdag 7 april 2026 om 22:39
Hier in de wijk waar ik woon net zo hoor. Geen bakken aan huis (is ook geen plek voor, ook niet om ze op te stellen) en alleen een co trainer voor vuilnis, papier en glas. Ik had graag groen ook apart ingezameld.Renske schreef: ↑07-04-2026 22:29Wat is er zo grappig? Er zijn nog genoeg steden (zoals mijn woonplaats) waar het niet of nauwelijks mogelijk is. In mijn stad kan ik het wegbrengen naar een wijk in een ander deel van de stad, geen mogelijkheid dicht bij huis. Niemand hier heeft een bak, dat kan niet eens midden in de stad.
Everything is possible for the one who believes.
dinsdag 7 april 2026 om 22:39
Bij mij in de buurt is het net zo als bij Claire.Djessy schreef: ↑07-04-2026 22:17Natuurlijk bestaat dat in Amsterdam wel![]()
https://www.amsterdam.nl/afvalscheiden/
Facepalm slaat nergens op.
dinsdag 7 april 2026 om 22:42
dinsdag 7 april 2026 om 22:52
Is dat zo?
Als je kijkt naar de beste manier om korte lontjes te meten: oorlogsvoering, dan blijkt het verband tussen bevolkingsdichtheid en oorlog er bijvoorbeeld niet te zijn.
Rusland is bijvoorbeeld niet dichtbevolkt. Maar ‘relaxt’ vind ik niet echt passend bij dat land op dit moment.
Ondertussen zijn mensen in dichtbevolkt Nederland gemiddeld erg gelukkig. Vergeleken met andere landen.
En trekken mensen overal op de wereld naar steden toe. En niet alleen maar om werk te zoeken.
Mensen in landen die dunbevolkt zijn, zijn niet altijd gelukkig. Dat soort landen kent ook zeer specifieke problemen.
dinsdag 7 april 2026 om 22:59
En die nascheiding is voor een deel van de afvalscheiding ook beter dan dat burgers het zelf doen. Er zijn dan ook gemeenten waar de PMD inzameling juist weer is gestopt. En soms zelfs de GFT.
dinsdag 7 april 2026 om 23:00
Maar brengen jullie al je groenafval naar een bak? Die een paar straten verderop staat en die meestal zo vol zit dat mensen hun zakken er maar naast zetten omdat ze die hele zooi niet meer terug naar huis gaan slepen?Djessy schreef: ↑07-04-2026 22:17Natuurlijk bestaat dat in Amsterdam wel![]()
https://www.amsterdam.nl/afvalscheiden/
dinsdag 7 april 2026 om 23:02
Dat bedoel ik.Renske schreef: ↑07-04-2026 22:29Wat is er zo grappig? Er zijn nog genoeg steden (zoals mijn woonplaats) waar het niet of nauwelijks mogelijk is. In mijn stad kan ik het wegbrengen naar een wijk in een ander deel van de stad, geen mogelijkheid dicht bij huis. Niemand hier heeft een bak, dat kan niet eens midden in de stad.
dinsdag 7 april 2026 om 23:04
dinsdag 7 april 2026 om 23:05
In theorie komt het daar wel op neer. Niemand in mijn buurt scheidt afval, er zijn geen speciale bakken voor, zoals in veel dorpen waar genoeg ruimte is om al die groene-zwarte bakken op stoepen te parkeren. Je zet hier gewoon je vuilniszakken (zonder bak) op de juiste dagen op straat. Dat is het. Glas en karton of papier kun je kwijt in containers.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in