Lijf & Lijn alle pijlers

'Why exercise won't make you thin'

18-08-2009 20:25 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik las een erg interessant artikel in Time Magazine (

http://www.time.com/time/ ... /0,8599,1914857-1,00.html). Ik weet niet of ik de link mag plaatsen en of ie het doet, maar ik probeer het gewoon.

"Korte" samenvatting, voor degenen die geen zin hebben om het helemaal te lezen:

Dat sporten calorieën verbrandt, is duidelijk. Maar wat het ook kan doen is het stimuleren van de eetlust. Niet alleen omdat we daarna meer honger hebben, maar ook omdat we onszelf willen "belonen" omdat we braaf gesport hebben. Omdat je met sporten minder calorieën verbrandt dan je denkt, heb je na het sporten het verlies aan calorieën al snel weer ongedaan gemaakt (het artikel noemt het voorbeeld van een muffin).

En het feit dat je door sporten vet omzet in spieren, waarbij spieren meer calorieën verbranden? Ook dat valt volgens het artikel wel mee. Een pond ("pound") spieren verbrandt zes calorieën per dag, terwijl een pound vet twee calorieën per dag verbrandt. Dus als je er al in slaagt om 10 pounds vet in spieren om te zetten (wat volgens het artikel een hele prestatie zou zijn), dan zou je dus in totaal maar 40 calorieën meer verbranden! Dat lijkt dus nauwelijks de moeite waard.

Dat sporten wel gezond is, is ook duidelijk. Maar moeten we onszelf daarvoor afbeulen in de sportschool? Het artikel beschrijft een onderzoek op verschillende scholen, onder andere een school waar de leerlingen véél uren gym kregen en een school waar een "normale" hoeveelheid gym werd gegeven. Het bleek dat eigenlijk alle kinderen gedurende de dag dezelfde hoeveelheid beweging kregen. De "sportieve" kinderen waren alleen veel rustiger na school - moe van alle gymlessen -, terwijl de andere kinderen de hele dag door actief waren (en ook na school bijvoorbeeld nog even gingen fietsen).

Conclusie: het gaat er om wat je eet, niet om wat je doet om de calorieën er weer af te krijgen. Voor een gezondheidsvoordeel is "spontaneous exercise" (vaker de trap nemen, op de fiets boodschappen etc.) meer dan genoeg.

Sorry voor het lange verhaal , maar ik vond het wel een eyeopener. Wat vinden jullie?
Ik vind het nogal een zwak verhaal.

Als ik mezelf volstop na het sporten, val ik niet af nee. Dat lijkt me logisch. Als je na elke inspanning jezelf beloont met een chocoladereep, gaat het niet lukken.

Dat is geen hogere wiskunde, dat heet gezond verstand.

De andere voordelen van sport worden niet genoemd: betere conditie, gezondheid, en noem maar op.

En ik beweeg tijdens mijn werk gewoon wat ik 'moet' bewegen, ik ga niet als een bromtol rondspringen als ik een dag niet sport. Sport is voor mij echt 'extra' beweging.
quote:Ysje schreef op 18 augustus 2009 @ 21:04:

[...]

Nou eh, niet dus... Het artikel zegt juist dat het erom gaat wát je binnenkrijgt en zet vraagtekens bij de rol van sport bij het afvallen.

Het gaat uit van een 'compensatiedrang' na het sporten. Dus bijvoorbeeld het eten van een muffin na een half uurtje fietsen. Vanuit die optiek kan je idd beter op de bank blijven zitten (zónder chips, cola en muffin).

Als je STELT, dat je van sport niet afvalt, omdat je dus altijd compensatiedrang zou hebben, klopt het wel. Maar ik denk dat heel veel mensen die niet hebben, en eerder gezonder gaan eten dan slechter.

Dit artikel is alleen gericht op afvallen door sport, en gaat er vanuit dat je dat 'altijd' compenseert. En dat is dus onzinnig.
Oh, ik lees net (in het oorspronkelijke artikel en daarna hier) dat die optie die ik noemde niet opgaat. Ok dan
quote:Melpomene schreef op 18 augustus 2009 @ 21:42:

[...]

Als je STELT, dat je van sport niet afvalt, omdat je dus altijd compensatiedrang zou hebben, klopt het wel. Maar ik denk dat heel veel mensen die niet hebben, en eerder gezonder gaan eten dan slechter.

Dit artikel is alleen gericht op afvallen door sport, en gaat er vanuit dat je dat 'altijd' compenseert. En dat is dus onzinnig.Dit lijkt ook op het argument van zo'n tv-diëtiste die stelde dat je beter geen aardappels kan eten 'want de jus die mensen erbij nemen is zo vet'.
Zoiets ja.
Het gaat om de combinatie en de juiste balabs van sporten en gezond eten. Als je alleen maar sport om af te vallen en daarbij niks aan je eetpatroon veranderd zal het niet lukken nee, als je enkel je eet patroon aanpast en daarbij niet sport zal het ook niet het gewenste resultaat geven, dus sporten en je eetpatroon aanpassen (gezond eten, snoep met mate etc.) dan zal het zeker gaan werken. Maar dat is niks nieuws mag ik hopen.
Dorinke wat jij zegt klopt wel, die afterburn is wel degelijk onderzocht en aangetoond. Na cardiotraining is de stofwisseling ongeveer 12 uur lang sneller dan zonder training. En na krachttraining zelfs 48 uur.

Maar het hele afterburn verhaal lees ik niet terug in het artikel.
Ben ook lekker aan het sporten en inderdaad geen gram eraf.

Wel centimeters...
als je veel in het krachthonk staat dan onmoet je ook vaker leuke mannen, dat betekent meer seks, en seks maakt slank
quote:Ysje schreef op 18 augustus 2009 @ 20:25:

En het feit dat je door sporten vet omzet in spieren, waarbij spieren meer calorieën verbranden? Ook dat valt volgens het artikel wel mee. Een pond ("pound") spieren verbrandt zes calorieën per dag, terwijl een pound vet twee calorieën per dag verbrandt Meds, ik dacht dat wat hierboven staat (zie nu dat het gewoon in de OP staat) hetzelfde is als de afterburn, maar dat is dus niet zo idd, want dit gaat niet over de stofwisseling. Dan is die afterburn dus een factor waar ze in het onderzoek geen rekening mee hebben gehouden.
Ik vind het maar een raar verhaal. Ben het er ook totaal niet mee eens.

Mensen die willen afvallen willen meestal ook dat hun lijf er beter uit gaat zien. Dat lukt door te sporten, want dan train je je spieren en wordt je, naast slanker, ook strakker.

Maar los daarvan vind ik het onzin, natuurlijk speelt sporten een rol bij afvallen!
quote:Ysje schreef op 18 augustus 2009 @ 20:25:

Dat sporten calorieën verbrandt, is duidelijk. Maar wat het ook kan doen is het stimuleren van de eetlust. Niet alleen omdat we daarna meer honger hebben,Daar ben ik 't al niet mee eens. Juist op de dagen dat ik sport heb ik minder honger/trek. Sporten remt bij mij juist de eetlust en werkt dus langs 2 kanten positief: enerzijds verbrand ik calorieën en anderzijds neem ik veel minder in dan wanneer ik lekker op de bank hang en alleen maar aan eten kan denken.
Is het hier bekend, dat een lichaam dat regelmatig beweegt ( 40 min per dag fietsen of lopen) ook in rusttoestand meer verbrandt?

Bewegen loont dus wel.
quote:meds schreef op 18 augustus 2009 @ 22:41:

als je veel in het krachthonk staat dan onmoet je ook vaker leuke mannen, dat betekent meer seks, en seks maakt slankBij ons in het kracht-gedeelte staan vooral mannen waar ik in geen honderd jaar sex mee zou willen (en de mannen vast ook niet met mij)
quote:elninjoo schreef op 18 augustus 2009 @ 22:45:

[...]

Daar ben ik 't al niet mee eens. Juist op de dagen dat ik sport heb ik minder honger/trek. Sporten remt bij mij juist de eetlust en werkt dus langs 2 kanten positief: enerzijds verbrand ik calorieën en anderzijds neem ik veel minder in dan wanneer ik lekker op de bank hang en alleen maar aan eten kan denken.Bovendien scheelt het dat je tijdens het sporten ook geen gelegenheid hebt om te snoepen. Als je elke avond thuis zit en gevoelig bent voor lekkernijen, dan kom je elke avond in de verleiding. Sport je twee of drie (of meer) avonden in de week, dan kun je die tijd alweer aftrekken van de totale tijd die je aan verleidingen wordt blootgesteld. Hmm, ik kom een beetje warrig uit m'n woorden maar hopelijk is m'n punt duidelijk. Overigens ga ik er bij mijn punt wel vanuit dat sporten een gezonde voedingsstijl stimuleert en dat je niet - zoals schrikbarend veel mensen op de sportschool - heel verbaasd kunt zijn als je na een paar weken niets bent afgevallen juist omdat je sporten als compensatie of excuus ziet voor het nuttigen van allerlei lekkernijen. Pff, ik houd maar op want het wordt er volgens mij niet logischer op...
quote:Quirijn schreef op 18 augustus 2009 @ 22:47:

[...]

Bij ons in het kracht-gedeelte staan vooral mannen waar ik in geen honderd jaar sex mee zou willen (en de mannen vast ook niet met mij)dat is dan flink balen. Misschien een goede reden om een andere sportschool te zoeken?
haha, misschien wel!

Maar we hebben wel weer een enorme heerlijke trainer rondlopen, die maakt een hoop goed!
arie boomsma zeker
Arie..

(zou wel willen weten waar die traint..)
quote:Quirijn schreef op 18 augustus 2009 @ 23:10:

Arie..

(zou wel willen weten waar die traint..)Moet ergens in Amsterdam Osdorp zijn. Hij was toch destijds één van de gedupeerden met die verzakte appartementen (of parkeergarage) als gevolg van de aanleg van de noord-zuidlijn?? Gewoon bij elke sportschool in Osdorp een dagpas aanvragen en op onderzoek gaan Meld je hier je vondsten??
ja hij woonde in bos en lommer idd.. maar las in de viva dat zijn zus daar nu woont (ben geen arie stalker hoor! haha)
hij heeft ook een verloofde.. en wil mij vast niet.. enzo

(en ik bedenk me net dat ik al getrouwd ben.. he shit!)

Meer honger na het sporten geldt voor mij trouwens wel hoor, vooral van hardlopen en spinnen krijg ik altijd mega honger, maar wel altijd gezond ik zal nooit daarna me vol stoppen met snoep of een vette hap, maar ik eet dan meestal wel heel erg veel pasta of boterhammen bijvoorbeeld, meer dan ik eet als ik niet heb gesport.
Ik kan nooit pasta eten als ik die avond ook wil sporten, dan zit m´n buik zo vol. Zelfs als ik er maar heel weinig van eet. Als ik naar de sportschool ga dan gaat het nog wel maar bij hardlopen heb ik er enorme last van.
quote:Quirijn schreef op 18 augustus 2009 @ 23:17:

Ik kan nooit pasta eten als ik die avond ook wil sporten, dan zit m´n buik zo vol. Zelfs als ik er maar heel weinig van eet. Als ik naar de sportschool ga dan gaat het nog wel maar bij hardlopen heb ik er enorme last van.Snaggel heeft het ook over ná het sporten (toch Snaggel???)...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven