chocolademousse

04-10-2009 13:18 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wil voor een etentje chocolademousse maken.

Maar er zijn zoveel variaties van, ik ben eigenlijk op zoek naar dat ene goddelijke recept, met chocola, slagroom en ei.

Wie heeft een recept met de juiste verhoudingen (dus wat je zelf al eens met succes hebt gemaakt)
Als mijn vader dat vroeger maakt dan noemde hij dat geen chocolade mousse, maar crème craque. Het recept heb ik niet, maar op smulweb staat er wel één, maar daar zit dan weer geen slagroom in. Er staat echter ook een recept voor chocolademousse dat inderdaad op basis van room en ei is. Misschien alletwee een keer proberen (wat een straf ), dan heb je in ieder geval een basis van waaruit je zelf kunt gaan experimenteren.

Overigens zit hier in het dorp een notenwinkel die poeder van Calebaut verkoopt waar je alleen nog melk bij moet doen en dan heb je chocolademousse (wit!!! of bruin). Echte chocolade dus, en dat is gruwelijk lekker (trust me, ik ben nogal kritisch) en klaar in een minuut. Misschien die eerste twee en dan ook dat nog een keer uitproberen (je krijgt het er nog druk mee, maar ik wil best komen helpen met proeven hoor ).
Hij komt uit een pakje maar wel heeeel erg lekker. De chocolademousse van Dr. Oetker, die met kleine stukjes chocolade erin.
Ik had ergens een recept voor 'snelle chocolademousse' met slagroom, maar ik kan het zo snel niet vinden.
quote:ColeTurner schreef op 04 oktober 2009 @ 13:50:

Ik had ergens een recept voor 'snelle chocolademousse' met slagroom, maar ik kan het zo snel niet vinden.

Héle constructieve post Cole.

Zo had ik hier nog een emmer chocolademousse staan, maar ik kon zo snel het adres van TO niet vinden in haar profiel
de chocolademousse van Jamie Oliver is werkelijk waar goddelijk:

Ingredienten:

225 gram goede donkere chocolade (70% cacao van goede kwaliteit) in stukjes

70 gram roomboter in stukjes

350 ml slagroom

2 grote eieren en 1 extra eiwit

1 tot 2 eetlepels Amandellikeur

2 eetlepels acaciahoning

Bereidingswijze:

Smelt chocolade en boter %u2018au bain marie%u2019. Laat onder af en toe roeren langzaam smelten en meng boter en chocolade volledig door elkaar tot een gladde massa. In een andere kom klop je de slagroom net zo lang tot deze half stijf is (zacht glooiende piekjes). Scheidt een ei en behoudt het eiwit. In een derde kom klop je de twee eieren, het eiwit en honing tot deze licht van kleur en fluffy zijn (dit duurt even). Dan meng je voorzichtig de likeur, chocolade/botermengsel en de geklopte ei-honingmassa door elkaar. Doe dit met een spatel. Doe dit voorzichtig zodat de lucht niet te veel ontsnapt uit het mengsel maar wel stevig genoeg om alles mooi egaal te mengen. Meng dit nu massa met de geklopte room. Zet het mengsel in de koelkast om op te stijven (min. 2 a 3 uur, maar hoe langer hoe beter)
quote:sprankelend schreef op 04 oktober 2009 @ 13:53:

[...]

Zo had ik hier nog een emmer chocolademousse staan, maar ik kon zo snel het adres van TO niet vinden in haar profiel Ramiaatje had ook zelf kunnen googelen met 'slagroom + chocolademousse'. Op smulweb staat trouwens een recept voor snelle chocolademousse, maar kent meer ingredienten dan het recept dat jij vond op smulweb.
Heeft iemand nog praktische tips voor het maken van eigen chocolademousse?

Ik heb het jaren geleden geprobeerd zowel met als zonder slagroom, maar het resultaat viel meestal tegen ten opzichte van de moeite die ik ervoor moest doen.
Cole, gewoon dat recept van Jamie volgen. Niks moeilijks aan, niet al te veel moeite, doch een groots resultaat.
ik vond ook nog een recept van chocolade mousse, zelf nog nooit gemaakt, dus garantie tot aan de deur

2 eieren

30 gram suiker

150 gram bittere chocolade

2 dl slagroom

2 eetlepels cognac

splits de eieren. Klop de dooiers met de suiker en 2 eetlepels heet water schuimig. Breek de chocolade in kleine stukjes en leg ze in een kom. Zet de kom op een pan met heet water en laat de chocolade heel zachtjes smelten. Roer de gesmolten chocolade door het dooiermengsel. Klop de eiwitten en de slagroom apart stijf. Roer de slagroom en de cognac erdoor en spatel het stijfgeklopte eiwit er luchtig door. Schep de mousse in glazen en laat het opstijven in de koelkast.
bedankt voor jullie tips tot zover.

Ik zou inderdaad ook kunnen googlen, maar dan is het altijd spannend of het ook echt lukt, of het ook mousse wordt, geen vla, en of het lekker smaakt. En daar heb ik toch echt ervaringsdeskundigen voor nodig.

Hmm die emmer kom ik graag proeven, sprankelend. Alhoewel een hele emmer chocolade mousse..wel beetje teveel van het goede. Die mousse van Jaime klinkt lekker en die receptjes op smulweb zien er ook goed uit, dat wordt toch een cholademousse proeverij vrees ik.
Cole, Google is de ergste vijand van het forum!

Eet smakelijk Ramiaatje ;-d.
Na een tweede keer mijn 'grote boek met dessers' erbij gehaald te hebben, heb ik het wel gevonden, het is overigens een recept zonder slagroom:

Snelle chocolademousse

(let op, moet wel 4 uur opstijven, CT)

- breek 175 g pure chocolade in stukken.

- leg de stukken in een vuurvaste kom boven een pan stomend water en roer tot de chocolade smelt.

- splits 5 eieren en doe de eiwitten in grote, schone glazen kom.

- laat de chocolade iets afkoelen en roer de eierdooiers er voorzichtig door.

- klop de eiwitten met een garde of mixer stijf en roer een eetlepel van het eiwit door het chocolademengsel

- voeg het chocolademengsel aan de resterende eiwitten toe;laat het niet teveel volume verliezen.

- verdeel het mengsel over 6 bakjes van 1,5 dl.

- laat ze 4 uur in de koelkast staan of tot de mousse is opgestijfd.
Dit is mijn favoriet: http://www.brutsellog.nl/ ... mousse-a-la-jamie-oliver/
Ik heb die van Jamie gemaakt, maar helaas hij staat nu ruim 2 uren in de koelkast is nog niet echt stijfjes....

smaak is wel goed! ik had het recept zonder eiwitten? Volgens mij komt het daardoor dat het nog niet stijfjes is..

Smelt au bain marie 225 gram pure chocolade met 70 gram boter. Klop 375 ml slagroom lobbig met een beetje suiker. Klop in een andere schaal 2 eieren met 2 eetlepels honing. Schep daarna voorzichtig de slagroom, ei-mengsel, 1 eetlepel Ameretto en de chocolade goed door elkaar. Schep het chocolade in schaaltjes of wijnglazen. Zet dit voor zeker een uur in de koelkast om het op te stijven. Eet smakelijk!
quote:sprankelend schreef op 04 oktober 2009 @ 13:53:

[...]

Zo had ik hier nog een emmer chocolademousse staan, maar ik kon zo snel het adres van TO niet vinden in haar profiel Ja, en mijn vriend kan ook heel goed chocolademousse maken. Geen idee hoe!
http://sabinakookt.wordpress.com/2009/0 ... ademousse/

Kan niet mislukken.

Eet smakelijk!
overheerljke zweedse chocolademousse

yumyumyum
Chili, zonder eiwitten kan je waarschijnlijk wachten tot je een ons weegt. Anders drink je het toch gewoon op.
Hihihihi, ik heb net gecheckt in de koelkast we mogen spreken van chocoladecreme.....maar het smaakt wel, ik probeer het volgende week met de eiwitten!
ik heb het eea uitgeprobeerd en geproefd en deze was de beste:

Voor 8 personen:

300 gr chocolade smelten,

5 eigelen met 2 theellepels poedersuiker romig kloppen.

300 ml slagroom kloppen.

8 eiwitten stijf kloppen.

De gesmolten chocolade door het romige eigeel roeren.

Dan de helft van de slagroom erdoor, helemaal goed erdoor scheppen en dan de tweede helft van de slagroom erdoor.

als laatste heel voorzichtig de eiwitten er in 3 delen doorheen spatelen. In glaasjes verdelen en paar uur laten opstijven.

Echt heerlijk!!!!
Dit is de lekkerste mousse die ik ooit heb gegeten:

Chocolademousse met Pedro Ximenez (6 personen)

Ingredienten:

5 eetlepels PX

150 gram pure chocolade

3 eieren

2 eetlepels bruine basterdsuiker

100 ml slagroom

Voorbereiding :

Warm de PX op in een pannetje tot het kookpunt. Zet het vuur uit en brokkel de chocolade in de hete PX. Laat de chocolade zonder te roeren rustig smelten. Dit duurt ongeveer 5 minuten. Splits de eieren. Doe de dooiers bij de chocolade en roer het geheel tot een glad mengsel. Klop de eiwitten stijf met de bruine basterdsuiker. Sla de slagroom lobbig.

Bereiding:

Spatel eerst het eiwit en dan de slagroom voorzichtig door het chocolademengsel. Verdeel de chocolademousse over 6 koffiekopjes of bakjes en zet minimaal 2 uur in de koelkast om op te stijven. Serveer met een glaasje PX.
Weet iemand waar ik de overheerlijke Belgisch chocolademousse van dr. Oetker kan vinden? ik kan de verpakking namelijk nergens vinden..
Gemakkelijkste recept van Chocomousse van Jamie Oliver is:

2 eieren

200 ml room

200 gram pure chocolade

2 eetlepels suiker

2 eetlepels whiskey

70 gram boter

200gram pure chocolade in kleine blokjes breken en de 70gram boter eraan toevoegen in een grote koffiebeker of kom in een pan vol kokend water zetten.

Ondertussen de 2 eieren en 2 eetlepels suiker in het geheel opkloppen totdat je een schuimige gouden gloed krijgt

De room opkloppen totdat je mooie pieken krijgt

Dan de opgeklopte eieren, room en gesmolten chocolade samenvoegen, 2 eetlepels whiskey toevoegen en zachtjes doorspatelen.

In glazen bekertjes of mooie wijnglazen doen, dan nog voor ongeveer 2 uurtjes in de koelkast zetten om stijf te worden.

En voila! ;)
Tobleronemousse van smulweb. Heel erg lekker! http://www.smulweb.nl/recepten/943878/Tobleronemousse

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven