China, wie heeft tips! :D

18-06-2007 11:56 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik gaan in september naar China, niet georganiseerd, we landen in Beijing en 25 dagen later vertrekt ons vliegtuig uit HK.

We hebben nog niks vastgelegd en gaan een beetje op de bonnefooi.

Een idee is wel: paar dagen in Beijing blijven dan binnenlandse vlucht naar Lhasa (Tibet), dan naar Chengdu, paar dagen varen over de Yangtze rivier, met vliegtuig naar Shanghai en dan per trein, bus? naar HK.

Dat is nu een beetje het idee, kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?

Ik heb er veel zin in, ik las al op een ander forum over hygiene enz. Maar ik vraag me eigenlijk af in hoeverre de taal echt een probleem is. Er bestaat nml een vertaalcomputer, maar zou dat echt nodig zijn??

Verdere tips zijn welkom! Alvast bedankt!
kijk eens wat ik gevonden heb...?

[url=http:// www.shanghaiholiday.net/ new/2006/6/6-1/247.html]http:// www.shanghaiholiday.net/ new/2006/6/6-1/247.html[/url]

ff gauw gekeken en beijing-lhasa softsleeper is omgerekend € 142 als je via daar boekt. ik heb al geboekt, dus niet verder gekeken, maar allicht dat jullie er wat aan hebben, ook voor de andere trajecten
Ik heb tijdens de eerste week van de zomervakantie in China gereisd, ook zo'n drukke tijd qua treinen etc. maar geen problemen gehad. De spoorwegen zetten zelfs extra treinen in. Lijiang ben ik ook geweest en is een beetje een 'Disney-dorpje', met alles mooi verlicht en overal muziek uit de bosjes, dus dat kan je best overslaan, is heel erg 'gemaakt'. Maar daar in de buurt heb je de Tiger Leaping Gorge en die is zeker de moeite waard!! In Lijiang is het hostel van Mama Naxi een echte aanrader, schone kamers, enorm ontbijt een geweldige gastvrouw. Vrijwel iedereen leek haar ook te kennen. Lijiang is maar een klein plaatsje, maar wel in een geweldig mooie omgeving. Als ik zou moeten kiezen tussen Lijiang en Shanghai dan zou ik het wel weten, Shanghai heeft ook zijn charmes, maar wel van een hele andere orde.

Ik heb ook nooit gehad dat er geen hotels of hostels meer te regelen waren, alhoewel juist de grote steden me lastig lijken. Wat ik af en toe deed, was de dag voordat ik ergens heenging opbellen (of via internet boeken) om te reserveren, en dan ging het altijd soepel. Ik denk dat je vooral in je achterhoofd moet houden als je naar China gaat, dat het misschien niet zo loopt als je oorspronkelijk gedacht, gehoopt, of gepland had. Als je dat weet, valt het ook eigenlijk nooit tegen. Ze zijn gewoon niet zoals hier in het westen, dus een reservering of boeking is een relatief iets, niet zoals hier. Dat moet je een beetje loslaten en dan komt er eigenlijk altijd een oplossing voorbij (die vaak leuker blijkt te zijn dan het oorspronkelijke plan).
Ik had eerder ook al een topic geopend over mijn aankomende reis door China. Over een paar weken mag ik er 3 weken verblijven en kan niet meer wachten! Nu druk bezig met het regelen van mn binnenlandse bedrijven.

Ik zit in Xiamen en ga naar Beijing,maar de binnenlandse vlucht is nog 250 euro. iemand een ander alternatief? De trein duurt overigens te lang, 32 uur ;)
"Lijiang ben ik ook geweest en is een beetje een 'Disney-dorpje', met alles mooi verlicht en overal muziek uit de bosjes, dus dat kan je best overslaan, is heel erg 'gemaakt'"

Dat hoort ook bij China, al die kerstverlichting het hele jaar door.

Ik ben daar ook ergens in grotten geweest, met echt hoog efteling-gehalte lichtjes in alle kleuren van de regenboog overal.

Zijn ze dol op daar volgens mij, hoe meer kleur hoe liever
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Hoi!

Hier een berichtje van iemand die al meer dan vier jaar in China woont.

De beste tip die ik je kan geven is om vooral naar een universiteit te gaan. Chinese studenten moeten bepaalde moeilijke Engelse testen afleggen, maar ze kunnen bijna nooit hun Engels oefenen.

Als je naar een universiteit gaat, dan kan je heel erg gemakkelijk contact leggen, vragen waar de goedkoopste en lekkerste restaurantjes zijn, tips vragen over de omgeving etc. etc.

Daarnaast zijn er tegenwoordig wel Engelse wegwijzers, hoewel deze niet altijd even goed zijn. Wat wel heel erg aan te bevelen is, is om een lokale kaart te kopen op busstations of treinstations. Die stalletjes waar je drankjes kunt kopen, daar kan je die kaarten kopen. Meestal hebben deze kaarten ook wat Engels, en staan er alle attracties op.

Of een foto van een attractie en die kan je dan weer aan een taxichauffeur laten zien, of aan mensen bij een bushalte die je dan weer de goede kant uitwijzen.

trouwens, als je zo'n kaart koopt kan je ook iets te weten komen over de attracties die niet in de Lonely Planet staan. Want er is zoveel te zien, maar vaak weet je helemaal niet waar je naartoe moet gaan.

Vertaalcomputertje zou ik niet doen. Je weet niet hoe je dingen uit moet spreken, zelfs niet als ze in onze letters staan. (Urumqi spreek je bv uit als Oeloemoetsjie.) Handiger is om iemand te zoeken die Engels spreekt, en die een aantal karakters op een briefje te laten schrijven.

Tips voor plaatsen om naar toe te gaan:

Xi An vond ik erg leuk, vooral voor de musea. Die terracotta dingen heb ik niet gezien.

Vlakbij Xi An ligt Tian Shui waar een berg is met boeddhistische beelden in de rots uitgehakt. Geloof dat die Ma Ji Shan heet.

Huang Shan (hele gekke bergen), zou ik zelf ook nog wel eens willen bezoeken.

Xiamen - verblijf op Gulangyu, evt. in combinatie met verblijf in Quanzhou.

Voor als je in contact komt met Chinezen:

een goed gespreksonderwerp is eten: wat voor eten is er in jouw hometown? Doet het altijd goed. Chinezen zijn - met recht - erg trots op hun keuken.
Thnx voor alle reacties!

Die vertaalcomputer spreekt de woorden/zinnen trouwens ook uit, vandaar dat je dat probleem van uitspreken dan niet hebt...

toedeloe!

Ps, disco, die vrouw waar we gaan slapen in Beijing zegt dat je die treinkaartjes naar lhasa echt niet 10 dagen van tevoren hoeft te reserveren.... :s
quote:

Thnx voor alle reacties!

Die vertaalcomputer spreekt de woorden/zinnen trouwens ook uit, vandaar dat je dat probleem van uitspreken dan niet hebt...

toedeloe!

Ps, disco, die vrouw waar we gaan slapen in Beijing zegt dat je die treinkaartjes naar lhasa echt niet 10 dagen van tevoren hoeft te reserveren.... :s

nee jullie hebben geen probleem met uitspreken, de Chinezen wel met verstaan ;)

Ik heb meegemaakt dat toen ik daar iemand niet begreep ze het op ging schrijven voor me,Helaas hielp dat voor mij niet.

Voor chinezen wel, heel china schrijft hetzelfde ,maar spreekt het anders uit,dus aan opgeschreven zinnetjes, en altijd zorgen dat je een kaartje van het hotel hebt waar je slaapt heb je meer aan
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
@ stuUt, dat is mooi dat het dus toch anders kan, ik heb mn tickets al geboekt, dus helaas...
up.. ik ben plannen aan het maken voor volgend jaar. supertopic dit!
hoe kun je het beste de transmongolie express boeken? zelf ( zoja waar ) , of toch via een reisorganisatie?

ik wil van moskou via UlaanBator naar Peking en dan in China nog hier en daar wat plaatsen bezoeken en dan door naar Nepal, Tibet en eindigen in India of Pakistan.

Het is nog heerlijk vaag allemaal want we willen pas volgend jaa augustus weg.
hai kitty

heeft niet zoveel met china te maken, maar ikke ga dus in sept via st petersburg met de trein totaan tibet

ik heb offerte's opgevraagd bij de tiara tours en de treinreiswinkel en zo bij de een het ene gedaan en bij de ander het andere

heb zelf een lowbudgetticket naar st. petersburg geboekt, dan nemen we de nachttrein naar moskou, dan de TME, we stoppen 1 dag in irkoutsk en een week in mongolie. heb nu al spijt dat we dat niet langer doen, maar goed, dan weer door naar peking en na 4 dagen door naar tibet.

ik heb niet geprobeerd de tickets zelf te boeken, want het is toch allemaal erg lastig met data, tijden, uitnodigingen en dus de visa endergelijken. had eigenlijk wel de trip in mongolie en achteraf de treinreis naar tibet dus makkelijk zelf kunnen regelen, maar goed, het ligt nu allemaal al vast

als je meer info wilt, kijk ff op mn log

klik hier

daarvandaan kun je me ook mailen, vertel ik je wat het mij allemaal (heeft/ gaat) kosten
quote:

hai kitty

heeft niet zoveel met china te maken, maar ikke ga dus in sept via st petersburg met de trein totaan tibet

ik heb offerte's opgevraagd bij de tiara tours en de treinreiswinkel en zo bij de een het ene gedaan en bij de ander het andere

heb zelf een lowbudgetticket naar st. petersburg geboekt, dan nemen we de nachttrein naar moskou, dan de TME, we stoppen 1 dag in irkoutsk en een week in mongolie. heb nu al spijt dat we dat niet langer doen, maar goed, dan weer door naar peking en na 4 dagen door naar tibet.

ik heb niet geprobeerd de tickets zelf te boeken, want het is toch allemaal erg lastig met data, tijden, uitnodigingen en dus de visa endergelijken. had eigenlijk wel de trip in mongolie en achteraf de treinreis naar tibet dus makkelijk zelf kunnen regelen, maar goed, het ligt nu allemaal al vast

als je meer info wilt, kijk ff op mn log

klik hier

daarvandaan kun je me ook mailen, vertel ik je wat het mij allemaal (heeft/ gaat) kosten oke .. thanx.. zal ik doen.. ik heb net met passaat reizen aan de telefoon gezeten en zij zei dat 30 dagen voor zo'n trip te kort is.  en dat volgend jaar in augustus de olympische spelen zijn en dus alles 3x zo duur wordt..
ja heb idd gehoord dat in aug. er in peking al geen hotel meer te boeken is!! maar als je in aug vertrekt, dan ben je allicht pas na de spelen in china.

30 dagen op zich voor de hele trip is best te doen volgens mij hoor! tenminste voor de treinreis, of tibet, pakistan en india erin zit weet ik niet, dan wordt het wel racen en sjeesen!

ikzelf heb dus gekozen voor 2 dagen st petersburg, 2 dagen moskou, 2 dagen irkoutsk en 8 dagen mongolie.

alleen heb dus spijt dat we mongolie niet langer doen...

ik zou gewoon eens kijken op de site van tiara tours, die hebben de standaardpakketten, maar werken ook met bouwstenen endergelijken. ik geloof dat de meeste reisorganisatie's zoals shoestring, djoser endergelijken de treinreis ook wel aanbieden, maar dan ga je echt met een groep lijkt mij. wat dat betreft hebben wij het dus 'alleen' geregeld, aangezien we gewoon met 2 gaan

tis alleen ietsje anders dan een retourtje amsterdam-utrecht
Hoi!

Wij zijn inmiddels ook alweer een klein stapje verder.. en we gaan over 5 weken al!! :D

Via couchsurfing.nl slapen we de eerste 5 nachten bij iemand in Beijing, dat is wel heel gaaf vind ik!

De treinreis van Beijing naar Lhasa nog steeds niet geboekt en ook permit is nog niet helemaal geregeld. Ik heb echt het idee dat je zo voor de gek gehouden wordt met de prijzen...  het verschilt echt heel veel euro's bij de een of bij de ander.

Tot nu toe hebben wij hier de beste gevonden:

Moeite waard om te kijken!!

Leuk discovery, je blog, heb al gekeken! :D
@ stUut, had je bericht gezien, weet niet waar te reageren, dus hier maar

ik wist idd ergens in mn achterhoofd dat het niet alleen tibet was dat je ziet, omdat dat toen niet mocht.

als alles gaat zoals gepland, dan arriveren wij 29 september in tibet. halverwege sept zitten we in de trein richting mongolie, dus dat gaat em niet worden! had idd ff op die site gekeken, maar ja, tickets toch al geboekt, dus je doet er niets meer aan.

desalniettemin heb ik er onwijs veel zin in! ben zeer benieuwd hoe china jou bevalt en hoe je uiteindelijk je ticket lhasa gaat regelen...

als je wilt kun je het me laten weten!! ben benieuwd
wat voor schoenen nemen jullie mee naar china???? ik heb hoge wandelschoenen (A/B) maar ik denk dat die te 'zwaar' zijn.... en dat ik lage moet kopen..

Ik wil ook iets van slippers meenemen.. en denk aan teva's, maar eerlijk gezegd vind ik die dingen er niet uitzien, maar ze schijnen heerlijk te lopen..

Wat denken jullie?
wat voor schoenen neem je mee naar china????

hoge / lage wandelschoenen?

teenslippers / teva''s... moeiiilijk!
ik ging naar de outdoorwinkel voor bergschoenen, voor mijn hele reis, en de teva's waren afgeprijsd, heb ze aangedaan en ben er zo op weggewandelt.. das ongeveer 5 weken geleden en inmiddels zitten ze vastgegroeid aan mn voeten... bijwijze van..

ik vind ze heerlijk. ik heb zwarte met groen en ik vind ze er helemaal niet zo stom uitzien, weet niet wat anderen ervan denken, maar dat boeit me niet zo. ik loop al sinds vorig jaar, heel de winter door op slippers, en deze lopen ook nog eens lekker.

kreeg van de week mn paspoort met visa terug! die chinese is mooI! hahaa, we mogen zelfs 90 dagen blijven, royaal van de chinesen. nu maar hopen dat we geen ge-etter krijgen met permit en wat dan allemaal meer voor tibet...

nog 3 weken!!
Ze zitten idd heerlijk, loop er al de hele avond op!

Wij hebben vorige week ook ons visum opgehaald..! Ziet er idd mooi uit.. ach weet je wat ik denk: een echt globetrotter (vriend van ons), ons adres in Beijing en de man van het reisbureau zeiden allemaal dat je treintickets enz, lekker in china zelf moet regelen. Als je het hier doet kost het je teveel.

Ik denk ook dat ik gewoon zekerheid wil, maar we kiezen er toch voor om in Beijing een treinticket te regelen. dat moet gewoon lukken en anders verzinnen we een andere manier. Ons plan is ook bij Lhasa nog een beetje gewijzigd. We willen graag een tour maken naar het basiskamp van de mount everest... GAAAF!! maar natuurlijk willen ze je ook daarmee een poot uitdraaien... dus we kijken daar wel wat demogelijkheden zijn!

Hoe zien jou plannen er nu uit???

Ik neem nu trouwens alleen mijn wandel/bergschienen en teva;s mee... ik heb vandaag ook nog zo'n ding gekocht waarin je je tshirts opgerold in kunt opberegen, vorig haar had ik ze in waszakken en dat werd echt een zooitje! :D

toedeloe!
heb dus vanmiddag teva's gekocht.... super!!
Hoi!

Wat leuk dat jullie naar Tibet gaan! Dat is absoluut een must-do

Ik ben afgelopen mei met een paar studiegenoten vanuit Beijing naar Lhasa geweest. Wij hadden toen wel een Lhasa permit geregeld via een hostel. Achteraf hoorde ik van een Amerikaanse vriend dat het een nepperd was. Hij was zonder permit Lhasa in gegaan (per trein!). Wij hadden ook de trein genomen, omdat vliegen veel te duur was (destijds 500 euro). Er zijn in principe geen mensen die je permit komen checken, wel was er op de trein een identiteitscheck, ze waren meer geinteresseerd in het fenomeen Chinees uitziend meisje met een Nederlands paspoort

Het moet mogelijk zijn om zonder permit te reizen (gezien die vriend), maar ik heb wel gehoord dat dit een tijdje best moeilijk was, omdat een aantal mensen bij de Mount Everest Base een protest hadden gehouden (dan gaan ze strenger letten op buitenlanders). Ik ben alleen in Lhasa geweest, dus kan hierover niet zo heel veel meer vertellen.

Tijdens de eerste week van oktober (en mei) hebben bijna alle Chinezen een vrije week, ze gaan en masse eropuit. Kaartjes voor de trein zijn te bemachtigen, maar wel iets moeilijker, een beetje op tijd regelen dan is er niet zo veel aan de hand. Op het station in Beijing is er een aparte loket voor buitenlandse reizigers. Ho(s)telreserveringen maken vzv dat mogelijk is.

Ik heb een geweldige tijd gehad in China. Ik hoop dan ook dat jullie het daar naar jullie zin zullen hebben
hihi vandaag mn yuan rennen opgehaald bij de bank! kon alleen briefjes van 100 ren halen ( ¤ 10) en heb er nu een aantal.. mooi!! hahaha. had ook US dollars, en daarmee vergeleken waren ze mooi!

neem alleen mn teva's mee en wandelschoenen en mn aftandse slippers voor in de douche

plan is na 4 dagen beijing dus naar lhasa, acclimatiseren en daarna met tour naar nepal... allicht langs mt everest basecamp mar weet nog niet of we echt 'omhoog' gaan... ligt een beetje aan de bedragen die ze vragen
klinkt allemaal weer gaaf... wij kijken in Beijing wat we gaan doen, naar Lhasa met trein, zonder permit of Tiger Leaping Gorge... ook leuk.. t wordt nog spannend... nog 2 weken en 1 nachtje! :D
als alles meezit gaan wij volgend jaar ook eindelijk naar China! ws eind april / begin mei. (ik heb mijn zomervakantie voor dit jaar nog niet gehad, maar plan graag altijd de volgende voor ik terug ben hehehehehe).

Ennieweej, ik zit er aan te denken om 'semi-individueel' te gaan. Dat betekent dat je niet in een groep van 40 man in een bus geladen wordt, maar dat er wel vooraf al een paar excursies geboekt zijn, en ook dingen als je hotels, je binnenlandse vluchten/trein en je transfers van en naar hotel/station. Vriendlief vindt het een beetje eng om helemaal op de bonnefooi te gaan, aangezien wij geen van twee Chinees spreken (erg ver zal je niet komen met foejonghai volgens mij)..

Ik heb een reis gezien bij chinaonline.nl die exact de route heeft die ik in gedachten had (Beijing, Xi'an, Chengdu, Yuangshuo, Hong Kong). We krijgen nog een dorpje 'gratis' erbij, Pi'nan ofzo. Heel klein dorpje midden in de rijstvelden. Dat lijkt me nog wel leuk. Ook zit er in Chengdu een dagexcursie naar een of andere boerenfamilie om met hen de dag door te brengen. Eerlijk gezegd zitten we daar niet heel erg op te wachten. Iemand enig idee of er verder in // rond Chengdu nog wat te beleven valt? Of is er afgezien van het panda centrum niet zo veel te doen? We hebben al een vrije middag in Chengdu, dus die theehuizen bezoeken we al.
Wij hebben gewone lage wandelschoenen gekocht. We gaan niet de Mount Everest beklimmen maar wel berg/heuvelachtige gebieden bezoeken.

Nog 3 weekjes en dan gaan we! We kunnen niet wachten. Weet iemand misschien een website waar je treinkaartjes kunt boeken voor het traject Beijing-Shanghai en Guangzhou-Hong Kong? We hebben verschillende websites geprobeerd maar het is erg lastig. Kan niet eerder als 10 dagen van te voren of zelfs één waar je je kaartjes alleen in Hong Kong kunt afhalen... We hebben wel een chinees reisbureau gevonden dat erg goed georganiseerd is maar wel weer megacommercieel. Duur dus..

Wat mij trouwens opvalt is dat een heleboel mensen rechtstreeks vanuit Beijing naar Lhasa gaan en de rest van China compleet overslaan..
Dat dan weer wel..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven