hmm appeltaart

09-12-2009 15:55 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
komende zaterdag vieren mijn moeder en ik samen onze verjaardag. op de vraag: moet ik nog iets meenemen? kreeg ik als antwoord: als jij nou eens een lekkere appeltaart maakt....

euhm ja. Ik heb dus nog nooit een taart gemaakt. Ja kwarktaart of een keer muffins, maar een echte taart nog nooit.

Nu kan ik natuurlijk gewoon een koopmans pakje halen dan een taart maken met de beschrijving op het pak, maar het leek mij nou wel leuk om in het kader van: zo moeilijk kan het toch niet zijn, een echte taart te bakken.

Nu heb ik al even gegoogeld maar de keuze is enorm. Maar wat is nu echt lekker? (en niet zo moeilijk...)

Ik wil een taart maken waarvan iedereen zegt: wow lekker zeg! zelf gemaakt? daar wil ik wel het recept van.

Een voorwaarde: rozijnen mogen er niet in. Daar is mijn vader allergisch voor.

Dus wie helpt mij aan een recept?
* leest aandachtig mee * heeft zin om ook eens haar eerste appeltaart te gaan bakken.
Een taart uit een pakje is toch ook al een echte taart?

Maar verder kun je op ah.nl vast een leuk recept vinden.
Zo'n appeltaart gemaakt met een pak van koopmans ( wel zo een die je in een springvorm moet maken) is heerlijk!

Waarom alles zelf maken terwijl het dan precies hetzelfde smaakt als met zo'n pak?
If you want to tell people the truth, make them laugh, otherwise they`ll kill you
heb je wel een punt maeijken, maar het lijkt me zo leuk om te smeren met bloem en boter enzo. en ik wil graag een extra dingetje toevoegen waardoor het juist weer anders smaakt. iets verrassends ofzo.
Ik maak wel taart uit een pakje en iedereen roept altijd dat ik die nog veel vaker moet maken.

Ik maak dan wel een appelkruimeltaart.

Dus gewoon appeltaartmix (ik neem altijd huismerk vd c1000) en dan alle ingredienten erbij behalve het ei.

Kneden tot het wat kruimelig wordt.

Dan een gedeelte op de bodem en de randen doen en goed aandrukken (wel de vorm eerst invetten en bestrooien met bloem). Dan de vulling erin van bv elstar appels en eventueel noten. De rozijnen kan je gewoon achterwege laten, je kan erin doen wat je lekker vindt.

Dan de rest van het deeg erover kruimelen en ietsje aandrukken. Daarna nog even bestrijken met melk zodat de bovenkant wel mooi bruin wordt.

Wat ik vaak nog wel doe is ongeveer 10% van het gewicht van het pak extra aan bloem toevoegen. Dus zit er 400 gram in nog 40 gram bloem erbij en ook 10% extra boter.

Dit omdat je anders niet veel meer overhoudt aan kruimels voor de bovenkant.

Bij mij is het altijd geslaagd en de taart is heel snel weg.

Voordeel is dat hij ook nog eens heel snel klaar is want dat deeg rollen vind ik altijd een ramp.
Als je nog extra dingen wilt toevoegen kan je er ook nog gedroogde abrikozen erbij in doen maar dat vindt niet iedereen lekker. Hazelnoten doen het vaak wel heel erg goed.
Nou, vooruit dan maar, uit m'n luie stoel gekomen om mijn recept te pakken.

Deeg:

75 gr boter, 75 gr. witte basterdsuiker, rasp van 1/2 citroen, mespunt zout, 1/2 ei, 180 gr bloem, mespunt bakpoeder.

Vulling:

2 kg appels, rasp van 1/2 citroen, 75 gr custardpoeder, 1 tl kaneel, 150 gr cakekruimels, 3 el abrikozen jam

Deeg maken van suiker, boter, citroen, zout, ei en 1 el. water. voeg dan de bloem en bakpoeder toe en deeg maken. Liefst dag van te voren.

Appels in stukjes samen met custard, kaneel, citroen.

Vorm bekleden met deeg, cakekruimels over de bodem en appelvulling erin. In de oven 60-70 min.

Evt. taart bestrooien met geroosterde noten en de laatste 10 min. mee laten bakken op de bovenkant van je taart met de abrikozengelei erover heen. (abrikozenjam met wat warm water mengen).

Succes.
...
Kruimelappeltaart:

Voor de kruimels:

175 gram roomboter

250 gram zelfrijzend bakmeel

1 zakje vanillesuiker

5 grote eetlepels (basterd)suiker

Voor de appels:

5 grote appels in partjes

1 zakje vanillesuiker

nog wat gewone suiker naar smaak

Theelepel kaneel

Wat druppeltjes citroen

Bakmeel met de suiker mengen. boter (koud direct uit de koelkast ) in kleine blokjes snijden en kneden door het bakmeelmengsel. Net zolang kneden tot je een kruimelstructuur hebt zoals je normaal op taarten ziet. Zet het mengsel nog even in de koelkast.

De appelblokjes mengen met suiker, kaneel en wat druppeltjes citroen voor de frisse smaak.

Lage ovenschaal invetten en het appelmengsel erin verdelen. Daarna de kruimels erover heen aanbrengen. Eventueel nog wat citroenrasp van de schil erover heen strooien.

40 minuten op 200 graden in de oven.

Laat een nachtje in de koelkast staan. Dan wordt de taart lekker stevig, anders valt ie door de kruimels uit elkaar.
Zoek eens op google naar het recept voor Dudok appeltaart. Die is er. Ik heb even geen tijd om te zoeken maar je vindt het vast snel. Dudok heeft ONWIJS lekkere appeltaart! Met een kruimige bovenkant met bruine suiker. Hmmmm, een echte Dudok kenner is verkocht! De Beren-restaurants verkopen ook deze taart bij de koffie.
Als je het nuchter bekijkt, lost alcohol niets op.
Ook lekker: een laagje amandelspijs op de bodem...

En citroenrasp erdoor.
of gehakte noten er door....
Zit er een Granny's bij jou in de buurt? Daar verkopen ze hun mixen en die zijn erg lekker!!!
Mijn moeder maakte altijd appeltaart waar snickers in zaten verwerkt. Die is hééérlijk! Ik wil zelf ook het recept nog. Ik zal haar bellen en erom vragen! Dan post ik het hier

http://www.smulweb.nl/132 ... t/Appeltaart-met-snickers

Dit is ook een recept. Maar ik zal toch mijn moeder even bellen Krijg spontaan trek haha
Bankerbakkersroom door de appels heen doen, wordt de taart lekker smeuig van.

Amandelspijs op de bodem smeren.

Of speculaaskruiden door de bloem heen, krijgt je deeg een heerlijke smaak van.
Erik is de Mol en HPL de Lul.
He Nikki, dat wilde ík zeggen, dat van die amandelspijs hahahahaaa!

Amandelspijs dus en abrikozenjam er door. Heerlijk.

Speculaaskruiden door het deeg en citroenschil (alleen het geel!) er door.

Nah ja, alles is al gezegd eigenlijk.

Ben benieuwd hoe je taart uitpakt!
oh dames bedankt! klinkt onzettend lekker allemaal. ga me er morgen eens uitgebreid in verdiepen

nikki wij hadden altijd wel een granny's maar die is mee opgehouden. zo zonde. die taarten waren heerlijk!

banketbakkersroom erdoor klinkt wel heel goed moet ik zeggen

ga ook eens op zoek naar de dudok taart. lijkt me ook erg lekker
ik maak altijd de stapvoorstap-appeltaart van de appie.

Is ook met spijs en citroen.

Ik gebruik alleen veel minder abrikozenjam.
Ik krijg trek, misschien voor kerst weer eens een taart bakken!

Succes, met banketbakkersroom is écht lekker hoor!
Erik is de Mol en HPL de Lul.
kijk eens op appeltaart weblog (google) daar staan ze allemaal....

*alert alert* werkt verslavend!!
Ook heul lekker: de appeltjes een nacht in de rosé, of voor de echte liefhebbers port, weken.

Ik doe ook altijd amandelspijs op de bodem en walnoten en amandelen erdoor. En boerenjongens, maar daar heb jij niks aan. Boerenmeisjes kan ook (abrikozen op brandewijn) alleen moet je die zelf maken want bijna nergens te krijgen.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Ipv amandelspijs op de bodem kun je ook bitterkoekjes verkruimelen. En een schep custard door de appels om het vocht te binden, dan wordt het niet zo'n natte en kleffe bedoening.
Dit is de appeltaart waar iedereen zijn vingers bijna bij opeet.

Romige appeltaart

Ingrediënten voor 8 personen

250 g bloem

250 g suiker

2 zakjes vanillesuiker

2 theel bakpoeder

150 g boter( geen margarine)

1 ei

8-10 goudrenetten

1 pakje vanille kookpudding

8 dl slagroom( neem gewoon goedkope houdbare)

citroensap

Voorbereiding

Appels schillen klokhuis verwijderen en in blokjes snijden,besprenkelen met citroensap.

Oven voorverwarmen op 175 graden

Bereidingswijze

Meng de bloem met de bakpoeder, 125 g suiker, de boter en het ei tot een soepel deeg. Vet de springvorm in en druk het deeg in de vorm uit met een hoge opstaande rand. Roer in een kom de puddingpoeder met de rest van de suiker, de vanillesuiker en wat room tot een glad mengsel. Breng in een pan de rest van de room aan de kook. Roer van het vuur af het puddingmengsel erdoor en laat het nog even doorkoken tot een dikke vla.

Doe de appelpartjes in de vorm en giet voorzichtig de pudding erover. Bak de taart onderin de oven in ca 70 minuten goudbruin en gaar. Laat de taart helemaal afkoelen en plaats hem minstens 14 uur in de koelkast.

Garneer met poedersuiker, slagroom of helemaal niks. Wel direkt vanuit de koelkast serveren.
taart update:

het is een appelkruimeltaart geworden met banketbakkersroom. en hij was heeeeeeerlijk!

Dank jullie allen voor de tips.
Koop gewoon een pak voor appeltaart, daar staat op wat je erbij moet kopen. Zo simpel kan het zijn!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven