bewust eten?

28-01-2010 19:31 216 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er een aantal dagen op zitten letten als ik in de winkel ben, wat andere mensen zoal in hun karretje hebben. En ben best wel een beetje geschrokken. Enorme hoeveelheden kant en klaar, diepvries, knorr, maggi, chips, frisdrank etc etc. Lees: allemaal smaak en kleurstoffen en andere E-nummers. Dat kan toch niet goed zijn voor je als je dat je leven lang eet? wat ik me dus afvroeg: Hoe bewust gaan jullie om met je voeding en wat daar allemaal in zit?
Ik ga hèèl bewust om met mijn eten! Let altijd op wat er in voedsel zit en kijk altijd op de etiketten met voedsel-informatie.

Koop nagenoeg geen machinaal bewerkt voedsel. Veel fruit, groente, vis, kip, noten, enz. Eerlijke produkten.
Ik probeer er op te letten, met name geen pakjes en kant en klaar, dus zoveel mogelijk vers eten en fris vind ik niet echt lekker. Maar ik zal eerlijk bekennen dat hier in het weekend de chips wel op tafel staat en we ook regelmatig een frietje eten.
Ach, nergens is het eten zo goed en gezond als in de westerse wereld. Er wordt alleen te veel gegeten.

Van je hele lijstje is alleen de chips en frisdrank echt niet gezond, maar dat hoort dan ook met mate.

Kant en Klaar hoeft niet ongezond te zijn. Diepvries is prima. Knor en Maggi is niet ongezond. Smaak en kleurstoffen zijn niet ongezond en er is nooit bewezen dat dat problemen oplevert als je dat je hele leven eet.

Eigenlijk is alleen te veel en te vet en te weinig variatie bewezen ongezond.
laatst vriend en ik dus op zoek naar een lekker drankje in de super, nou...ik heb er dus maar 2 gevonden die niet een hele lading e-nummers en weet ik veel wat voor zooi hadden. best erg.
Ik probeer gezond te eten, niet te veel pakjes en zakjes, genoeg groenten en fruit en nooit frisdrank.

Toch koop ik zo af en toe voor het gemak iets kant en klaars of gewoon voor de lekker iets ongezonds. Zolang je dit niet te vaak doet lijkt me daar niks mis mee...
Ik vind mezelf al bewust en gezond eten als ik geen chips in m'n mandje heb liggen.
Snap trouwens nooit zo goed waarom mensen zo hysterisch reageren op E-nummers. Ze zijn niet per definitie ongezond en onnatuurlijk. De meest natuurlijke stoffen hebben een E-nummer.
Ik eet vooral bewust in de zin van dat ik alleen (nou ja, zoveel mogelijk) biologisch vlees wil eten. En veel groente en fruit, weinig frisdrank. Die paar pakjes en zakjes die hier binnen komen, ach, daar maak ik me niet zo druk om eigenlijk.
Ik ga heel bewust om met mijn eten. Ik lees alle verpakkingen en er komen vrijwel geen E-nummers mijn huis in. E621 en aspartaam koop ik absoluut niet. Kant en klaar pakjes van Honig, knorr etc. komen er hier ook niet in. Alles maak ik zelf van verse producten. En wat ik toevoeg zoals bijv. Ketjap haal ik bij de natuurwinkel zodat er geen E-nummers in voorkomen.

Het is namelijk wel degelijk bewezen wat voor effect kleur, smaak en geurstoffen hebben op je gezondheid. E621 en Aspartaam zijn gifstoffen die nooit goedgekeurd hadden mogen worden. Helaas komt dit in heel veel producten voor.
...
En frisdrank heb ik ook nooit in huis. Heb het zolang niet meer gedronken dat ik het niet meer lust.
...
Waarom is "diepvries" niet goed?? Diepvriesgroente is echt niet slechter dan 'gewone' groente.
waarom gebruiken mensen eigenlijk al die knorr/maggi/etc pakjes? zoveel makkelijker dan zelf maken is het volgens mij niet.
quote:nazife schreef op 28 januari 2010 @ 19:44:

laatst vriend en ik dus op zoek naar een lekker drankje in de super, nou...ik heb er dus maar 2 gevonden die niet een hele lading e-nummers en weet ik veel wat voor zooi hadden. best erg.

Nou dat E-nummer kan zomaar citroensap zijn of calcium (uit zuivel) of een ander natuurlijk product.

In de westerse wereld voor heel veel voedsel in fabrieken gemaakt. Dat is niet per definitie ongezond of troep.

As je alles vers en zelf verbouwd wil eten ook prima, maar de vraag is dan of je voldoende variatie hebt en of het dus gezonder is?
diepvries reken ik ook even bij pizza, ijs, loempia's etc etc etc.
Ik eet zoveel mogelijk biologisch. Maar je hebt ook biologische chips, chocolade en friet dus dat eet ik gewoon, is dan iig heel bewuste chips, chocolade en friet .
hiltje....vers en zelf verbouwd zijn 2 hele verschillende dingen en met alleen vers heb je net zoveel variatie als met hulp pakjes en zakjes lijkt me.
Slechts een klein deel van de E-nummers zijn synthetische chemische stoffen. Het grootste deel is afkomstig uit natuurlijke producten.

Zo zit E-160 (caroteen) net zo goed in een biologische wortel.
bells ik doe dat dan weer niet. vind ik toch minder lekker. voordeel is dat ik chips, chocola enzo maar 1x per maand eet.
quote:nazife schreef op 28 januari 2010 @ 19:55:

bells ik doe dat dan weer niet. vind ik toch minder lekker. voordeel is dat ik chips, chocola enzo maar 1x per maand eet.biologisch eten an sich, of biologische chips, etc.?
Ik eet bij voorkeur alleen wat de natuur geeft, dus geen pakjes, zakje e.d. En dan het liefst nog biologisch.
Ik eet trouwens ook allemaal 'enge' dingen als boekweit, grutten en linzen. Koken is een stuk spannender geworden, sinds ik dat doe.
chips en chocola. brood van de biologische winkel vind ik heerlijk(eet bijna geen ander brood) en andere middelen worden er ook wel eens gehaald. het meeste etenswaar komt bij de turk vandaan.
linzen zijn zo lekker...
quote:nazife schreef op 28 januari 2010 @ 19:58:

linzen zijn zo lekker...Ja he Ik vroeg me echt af waarom ik dat niet eerder had geprobeerd toen ik het voor het eerst maakte. Zit er niet zo in, van thuis uit, denk ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven