bewust eten?
donderdag 28 januari 2010 om 19:31
Ik heb er een aantal dagen op zitten letten als ik in de winkel ben, wat andere mensen zoal in hun karretje hebben. En ben best wel een beetje geschrokken. Enorme hoeveelheden kant en klaar, diepvries, knorr, maggi, chips, frisdrank etc etc. Lees: allemaal smaak en kleurstoffen en andere E-nummers. Dat kan toch niet goed zijn voor je als je dat je leven lang eet? wat ik me dus afvroeg: Hoe bewust gaan jullie om met je voeding en wat daar allemaal in zit?
donderdag 28 januari 2010 om 20:01
quote:nazife schreef op 28 januari 2010 @ 19:44:
laatst vriend en ik dus op zoek naar een lekker drankje in de super, nou...ik heb er dus maar 2 gevonden die niet een hele lading e-nummers en weet ik veel wat voor zooi hadden. best erg.Dan moet je eens Bionade proberen:
Een biologische (prik)limonade, in de smaken 'lychee', 'kruiden', 'cranberry' en 'gember-sinasappel'.
Vooralsnog alleen in de horeca of in natuurwinkels te koop.
laatst vriend en ik dus op zoek naar een lekker drankje in de super, nou...ik heb er dus maar 2 gevonden die niet een hele lading e-nummers en weet ik veel wat voor zooi hadden. best erg.Dan moet je eens Bionade proberen:
Een biologische (prik)limonade, in de smaken 'lychee', 'kruiden', 'cranberry' en 'gember-sinasappel'.
donderdag 28 januari 2010 om 20:07
Een beetje van jezelf en een beetje van maggie bevalt mij nog steeds goed! En ik doe zelf altijd extra groente of sla er bij en er wordt gezorgd voor genoeg fruit. Frisdrank wordt thuis eigenlijk nooit geschonken. Vind trouwens die light zooi waar aspartaam in zit echt ook niet te drinken.
En ja als ik zelf genoeg centjes ga verdienen ga ik meer biologisch kopen, maar dat is voor mij vaak echt nog te duur.
En ja als ik zelf genoeg centjes ga verdienen ga ik meer biologisch kopen, maar dat is voor mij vaak echt nog te duur.
donderdag 28 januari 2010 om 20:09
quote:nazife schreef op 28 januari 2010 @ 20:04:
bij de natuurwinkel heb je kant en klare pizzabodems...kun je een erg lekkere pizza mee maken zonder zelf aan de slag te moeten met deeg en al.Terwijl dat echt supersimpel is. Als ik het doe maak ik een grote hoeveelheid pizzabodems, besmeer ik met saus en dan vries ik ze in. Ideaal voor als je een keer haast heb o.i.d. Hoef je het alleen af te maken met verse ingredienten.
bij de natuurwinkel heb je kant en klare pizzabodems...kun je een erg lekkere pizza mee maken zonder zelf aan de slag te moeten met deeg en al.Terwijl dat echt supersimpel is. Als ik het doe maak ik een grote hoeveelheid pizzabodems, besmeer ik met saus en dan vries ik ze in. Ideaal voor als je een keer haast heb o.i.d. Hoef je het alleen af te maken met verse ingredienten.
...
donderdag 28 januari 2010 om 20:37
Ik vind mezelf al hèèèèl bewust omdat ik eigenlijk elke dag met groenten kook. Vers, uit de diepvries, of uit pot/blik, daar doe ik dan weer niet zo moeilijk over.
Enkel al die voorgesneden groenten uit het koelvak probeer ik te ontwijken omdat die me altijd zo sneu aankijken met hun verlepte randjes.
Frisdrank en limonade gaat hier heel hard.
Rete-ongezond natuurlijk, maar dan koop ik dus wel bewust de light-variant. Jaja, aspartaam is ongezond, maar overgewicht nog ongezonder lijkt mij.
Kant-en-klaar eten we maar heel weinig, de pakjes van knorr/maggi wil ik nog wel eens gebruiken 'want zo lekker handig'. Maar dan wel met extra groenten.
Veel dingen maak ik echter liever zelf omdat ik het leuk vind om dat te doen, maar ook omdat ik de pakjes te duur vind.
Heel erg, maar biologische producten vind ik ook echt te duur.
Het zal best te betalen zijn, en waarschijnlijk ècht veel beter, maar ja.
Lui, en knieperig he.
Enkel al die voorgesneden groenten uit het koelvak probeer ik te ontwijken omdat die me altijd zo sneu aankijken met hun verlepte randjes.
Rete-ongezond natuurlijk, maar dan koop ik dus wel bewust de light-variant. Jaja, aspartaam is ongezond, maar overgewicht nog ongezonder lijkt mij.
Kant-en-klaar eten we maar heel weinig, de pakjes van knorr/maggi wil ik nog wel eens gebruiken 'want zo lekker handig'. Maar dan wel met extra groenten.
Veel dingen maak ik echter liever zelf omdat ik het leuk vind om dat te doen, maar ook omdat ik de pakjes te duur vind.
Heel erg, maar biologische producten vind ik ook echt te duur.
Het zal best te betalen zijn, en waarschijnlijk ècht veel beter, maar ja.
Lui, en knieperig he.
donderdag 28 januari 2010 om 20:52
Erg bewust met eten bezig.
We eten heel weinig vlees (1 keer, misschien 2 keer per week) en als we vlees eten dan biologisch.
Verder bergen verse groente en fruit (veel meer dan de "aanbevolen hoeveelheid", veel biologische producten, ongezoete muesli, en veel natuurlijke/ ongeraffineerde zaken dus noten, bulghur, gort, volkoren pasta etc etc.
Géén pakjes en potjes saus. Enige wat ik wel eens gebruik is een kant en klare curry paste maar dan eentje zonder kunstmatige kleur geur en smaakstoffen. Bak zelf brood in het weekend en doordeweeks haal ik mijn brood bij de biologische bakker.
Natuurlijk doen we ook wel eens een keertje gek en eten we een (vlaams) patatje maar dat komt niet zo heel vaak voor. Daarbij vinden we het niet eens lekker achteraf...
Overigens besef ik me best dat het vrij luxe is om zo te kunnen leven want we verspijkeren met zijn 2tjes toch voor ruim 130 euro per week aan voeding... en dat met maar 1 keer vlees en 1 keer vis.....
We eten heel weinig vlees (1 keer, misschien 2 keer per week) en als we vlees eten dan biologisch.
Verder bergen verse groente en fruit (veel meer dan de "aanbevolen hoeveelheid", veel biologische producten, ongezoete muesli, en veel natuurlijke/ ongeraffineerde zaken dus noten, bulghur, gort, volkoren pasta etc etc.
Géén pakjes en potjes saus. Enige wat ik wel eens gebruik is een kant en klare curry paste maar dan eentje zonder kunstmatige kleur geur en smaakstoffen. Bak zelf brood in het weekend en doordeweeks haal ik mijn brood bij de biologische bakker.
Natuurlijk doen we ook wel eens een keertje gek en eten we een (vlaams) patatje maar dat komt niet zo heel vaak voor. Daarbij vinden we het niet eens lekker achteraf...
Overigens besef ik me best dat het vrij luxe is om zo te kunnen leven want we verspijkeren met zijn 2tjes toch voor ruim 130 euro per week aan voeding... en dat met maar 1 keer vlees en 1 keer vis.....
donderdag 28 januari 2010 om 20:53
Lees maar eens het boekje"weet wat je eet" en je schrikt van de betekenissen van al die e nummers of ingewikkelde termen.
boekje gaat mee met boodschappen doen.
In het begin was het flink zoeken maar er gaat een wereld voor me open.
Dus voornamelijk verse producten en biologisch in dit huis.
en dat hoeft dan niet speciaal bij de bio winkel gehaald te worden,bij de ah kom je ook erg ver.....en een stuk goedkoper
boekje gaat mee met boodschappen doen.
In het begin was het flink zoeken maar er gaat een wereld voor me open.
Dus voornamelijk verse producten en biologisch in dit huis.
en dat hoeft dan niet speciaal bij de bio winkel gehaald te worden,bij de ah kom je ook erg ver.....en een stuk goedkoper
donderdag 28 januari 2010 om 20:55
Lekker heh : ) ik hou niet van frisdrank maar deze koop ik heel af en toe. Als er vrienden komen of als we een feestje hebben.quote:AgentL schreef op 28 januari
2010 @ 20:01:
[...]
Dan moet je eens Bionade proberen:
[afbeelding]
2010 @ 20:01:
[...]
Dan moet je eens Bionade proberen:
[afbeelding]
donderdag 28 januari 2010 om 20:57
quote:elninjoo schreef op 28 januari 2010 @ 19:46:
Ik vind mezelf al bewust en gezond eten als ik geen chips in m'n mandje heb liggen.
Ik vind mezelf juist gezond eten als ik wel chips in mijn mandje heb. 't zijn toch aardappels?
Ach, als ik in de supermarkt om me heen kijk zie ik veel vers fruit en groente, gezond vlees en enorm veel lekkere en gezonde basisproducten. De gemiddelde Nederlander eet relatief niet zo heel erg ongezond in vergelijking met veel landen. Dan heb je het over e-nummers, maar ik ken families (kinderen) die werkelijk alleen maar rijst, bonen en mais eten. en heel soms iets van groente. Dat is pas ongezond, dan vallen die e-nummers die aan het gezonde en veilige voedsel hier zijn toegevoegd best mee volgens mij (heb sowieso niet het idee dat die schadelijk zijn)
Ik vind mezelf al bewust en gezond eten als ik geen chips in m'n mandje heb liggen.
Ik vind mezelf juist gezond eten als ik wel chips in mijn mandje heb. 't zijn toch aardappels?
Ach, als ik in de supermarkt om me heen kijk zie ik veel vers fruit en groente, gezond vlees en enorm veel lekkere en gezonde basisproducten. De gemiddelde Nederlander eet relatief niet zo heel erg ongezond in vergelijking met veel landen. Dan heb je het over e-nummers, maar ik ken families (kinderen) die werkelijk alleen maar rijst, bonen en mais eten. en heel soms iets van groente. Dat is pas ongezond, dan vallen die e-nummers die aan het gezonde en veilige voedsel hier zijn toegevoegd best mee volgens mij (heb sowieso niet het idee dat die schadelijk zijn)
Dat zeg ik....
donderdag 28 januari 2010 om 20:59
Oh mocht je nou denken dat ik veel frisdrank en pakjes gebruik: frisdrank als er bezoek is en één keer in de twee, drie maanden heb ik er enorm zin in en koop ik het zelf. Na twee glazen blijft hij meestal nog een paar weken open in mijn koelkast staan tot ik de fles weg gooi. Pakjes en zakjes vind ik meestal te zout dus eet ik bijna niet. Wel eet ik veel met kaas, room, boter etc. dus 'gewone vetten' en best vaak chocola of koekjes. Vol met kleurstoffen waarschijnlijk, maar ook wel erg lekker!
Dat zeg ik....
donderdag 28 januari 2010 om 21:07
quote:Wurmpje schreef op 28 januari 2010 @ 20:37:
Aspartaam is gif! voor je lijf en weegt niet op tegen calorieen..
Overgewicht is "gezonder" dan je lichaam "vergiftigen" met aspartaam.
Lees eens: Wat zit er in uw eten? van Corinne Gouget. Dan neem je NOOIT meer aspartaam
Lees eens: Wat zit er in uw eten? van Corinne Gouget. Dan neem je NOOIT meer aspartaam
donderdag 28 januari 2010 om 21:15
donderdag 28 januari 2010 om 21:21
quote:Emytje schreef op 28 januari 2010 @ 21:07:
[...]
Lees eens: Wat zit er in uw eten? van Corinne Gouget. Dan neem je NOOIT meer aspartaam En zo is het maar net!
[...]
Lees eens: Wat zit er in uw eten? van Corinne Gouget. Dan neem je NOOIT meer aspartaam En zo is het maar net!
...
donderdag 28 januari 2010 om 21:43
Bij mij komen er ook zelden pakjes, zakjes en fris in huis. Thuis hadden we altijd fris of sap in huis. Maar in mijn eerste jaar op mezelf ben ik snel afgestapt van elke dag fris of sap. Het was veels te zwaar om ze allemaal mee naar huis te sjouwen. Elke dag 1,5 liter drinken betekent dus elke dag 1 pak meeslepen . Vroeger had ik ook altijd suiker in mijn thee. Maar nu ben ik te lui om de suikerpot te pakken en wat suiker in mijn thee te doen . Dus zodoende heb ik thee zonder suiker leren drinken. Nu drink ik voornamelijk water, thee en limonade. Als er bezoek is, komt er wel fris of sap in huis.
Pakjes, zakjes en potjes gebruik ik ook zelden. De pakjes zijn duurder dan zelf met tomatenpuree of melk en bloem en veel kruiden aan te klooien. Dan kan ik weer wat meer geld besteden aan wat groenvoer. Bovendien smaakt zelfgemaakte saus veel lekkerder. Ik kijk wel altijd even op de pakjes voor inspiratie. Dan gooi ik die kruiden erin als ik het wil namaken.
Pakjes, zakjes en potjes gebruik ik ook zelden. De pakjes zijn duurder dan zelf met tomatenpuree of melk en bloem en veel kruiden aan te klooien. Dan kan ik weer wat meer geld besteden aan wat groenvoer. Bovendien smaakt zelfgemaakte saus veel lekkerder. Ik kijk wel altijd even op de pakjes voor inspiratie. Dan gooi ik die kruiden erin als ik het wil namaken.