Droom: boek ooit uitgeven

30-08-2007 14:16 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie is er toevallig ook bezig met het schrijven van een boek, en heeft als droom dit ooit uit te kunnen geven? Ben ik de enige of zijn er meerdere mensen die hier toch wel wekelijks of zefls dagelijks mee bezig zijn.
Akkies, leuk hoor dat je aan het schrijven bent. Waar gaat je boek over?

Volgens mij zijn heel veel mensen boeken aan het schrijven, maar dan gaat het vaak over die persoon zelf en het "ontzettend boeiende" (not) verhaal wat die persoon mee heeft gemaakt. Scheiding, ziekte, reis, enz...

Ik ken iemand die bij een uitgeverij werkt en die heeft me verteld dat 99% van de ingestuurde verhalen linea recta de prullemand in gaat omdat het niet interresant en/of goed genoeg is om te laten drukken en in de verkoop te krijgen.

Niet om je te ontmoedigen hoor, maar hopelijk wel antwoord op je vraag.
Hej Pruttel

Ja dat klopt inderdaad wat je zegt hoor, dat er heel veel (lees, bijna alles) de prullenmand in gaat. Maar ik heb mijn manuscript 4 jaar geleden ook al opgestuurd naar een paar uitgeverijen, waarvan er één vond dat er goeie stukken inzaten, maar dat het lang niet goed genoeg was om uit te geven. Nu heb ik de draad weer opgepakt en ben weer een tijdje bezig (met een nieuw verhaal overigens, waar wel bepaalde delen van het oude in zitten verwerkt). Gaat over een moeilijk meisje dat een moeilijke man tegenkomt haha zo dat is kort omschreven! Maar daarom heb ik dit topic ook genoemd: DROOM. Omdat het waarschijnlijk altijd een droom zal blijven....
Ja, leuk, waar gaat het over?

Ik ben het wel met pruttel eens. Ik hoop dat het voor jou niet geldt, maar tegenwoordig zie je bijvoorbeeld ook steeds meer blogs verschijnen. Veel mensen denken te kunnen schrijven (en denken dat iedereen op hun verhaal zit te wachten) terwijl dat vaak niet het geval zal zijn. Tja, een beetje het "Idols-auditie-gevoel" zeg maar. ;)

Maar nogmaals, misschien ben jij wel de schrijfster van een regelrechte bestseller! Misschien kan je hier een klein voorproefje plaatsen?
Jaaa! Voorproefje!
Heb je trouwens al eens gegoogled op "eigen boek uitgeven" of iets dergelijks? Mocht het dan echt niet lukken bij uitgevers e.d., dan heb je allicht iets leuks voor jezelf.
Ik zag laatst wel een item bij editie nl of zo, dat je ergens kleinschalig je boek uit kunt laten geven. Dan gaat het om iets van 100 exemplaren, die moet je wel zelf zien te verkopen. Maar dat zul je idd op moeten sporen met google, want ik weet de uitgeverij niet meer.
Mijn moeder heeft een geweldig boek geschreven over een oude cultuur (ik zal nu even niet in details treden vanwege de herkenbaarheid), en geen enkele uitgeverij wilde het drukken. Toen heeft ze het zelf uitgegeven via Lulu en nu verkoopt het ontzettend goed. Zo goed dat het vertaald gaat worden om in het buitenland uitgegeven te kunnen worden. En in Oktober wordt er een presentatie over gegeven op een universiteit. Het is dus inderdaadwat je er zelf mee doet en als het echt goed is kan je het zelf uitgeven als de uitgeverijen er niks in zien. Je kan op www.lulu.nl kijken, dat is zo'n site waar je je boek zelf mee uit kan geven.
Ja idd daar heb ik ook wel eens van gehoord, zo'n kleinschalige uitgeverij. Een oom van een vriendin van mij (jaja via via) heeft zo'n uitgeverij. Dus wie weet kan ik ooit wat bij hem terecht (Ik blijf hopen haha!)

Voorproefje.... oef, moeilijk. Ik hou het al 5 jaar vol, nee, nog langer zelfs, om NIETS aan WIE DAN OOK te laten lezen... heb ooit 1 dag een klein stukje op mn space gehad staan. Maar na die dag weer meteen eraf gehaald

Ik zal er eens over nadenken....
Als je nou googelt op drukkerijen die proefschriften afdrukken, dan moet het toch voor een redelijke prijs te doen zijn ? Hoeveel van die dingen worden er gedrukt, 100/150 maximaal, volgens mij.
quote:Akkies schreef op 30 augustus 2007 @ 17:11:

Voorproefje.... oef, moeilijk. Ik hou het al 5 jaar vol, nee, nog langer zelfs, om NIETS aan WIE DAN OOK te laten lezen... heb ooit 1 dag een klein stukje op mn space gehad staan. Maar na die dag weer meteen eraf gehaald

Ik zal er eens over nadenken....

Dat zou ik zeker doen, want er is geen betere manier om te leren en je zult wel moeten, wil je verbeteringen kunnen aanbrengen of kunnen checken of je tekst voor iemand anders dan jijzelf wel begrijpelijk en/of interessant is.

Er zijn allerlei internetfora voor schrijvers en een schrijvershyve. Misschien is dat wat laagdrempeliger. Succes in elk geval en leuk dat je bezig bent.
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Ja ik ga het sowieso een vriend van mij na laten lezen voordat ik uberhaupt contact zoek met een uitgeverij. Dat moet ook wel ja. Je zit zelf gewoon zo in het verhaal, je kent alle personages van binnen en van buiten, maar een buitenstaander ook?

Ik ga eens even op zoek naar de schrijvershyve, bedankt voor de tip Inad!
Zelf ben ik een tijdje geleden begonnen met een kinderboek. Wel heel leuk om te doen, maar nu heb ik de tijd er gewoon niet voor. Wanneer de boel weer op orde is, ga ik weer schrijven. Akkies, heel veel succes!
Ik schrijf altijd, maar meer voor mezelf, ik weet niet of ik ooit de kans krijg om het te publiceren en al zou het kunnen dan weet ik nog niet eens zeker of ik dat wel zou willen. Het werkt voor mij erg therapeutisch om dingen op te schrijven, maar op dit moment niet omdat ik er geen tijd voor heb.
Hoi Angelica. Dat herken ik ook wel, dat schrijven therapeutisch werkt. Ik verwerk er dan ook heel veel dingen uit mijn eigen leven in, dan wel zo verdraaid dat het niet direct herkenbaar is. Maar daarmee uit ik mijn gevoelens wel, wat heel fijn werkt. Leuk om te horen dat dit voor jou ook werkt.
quote:pruttel schreef op 30 augustus 2007 @ 16:37:

Ik ken iemand die bij een uitgeverij werkt en die heeft me verteld dat 99% van de ingestuurde verhalen linea recta de prullemand in gaat .

Klopt, ik heb ook een paar jaar lang manuscripten (vaak al na het lezen van een alinea) linea recta teruggestuurd naar de schrijver. Mits ze postzegels bij hadden gesloten, anders ging het de kliko in. Laten we wel wezen: de meeste mensen kunnen niet schrijven. Wat ook vaak meespeelt (zoals Pruttel ongeveer ook zegt), iets wat de schrijver interessant vindt, vindt de lezer doorgaans niet interessant. Dode kinderen, kanker, depressie.... houdt het alsjeblieft bij een dagboek (tenzij je bv Kluun of Thomese heet).

Mocht je het echt willen uitgeven: zoek uit bij welk fonds jouw boek zou passen, en stuur het werk naar díe uitgeverijen op. Verwacht de eerste maanden geen respons. Ga zeker niet na een week of wat vragen of ze het al gelezen hebben, werkt namelijk averechts. Wacht niet met met opsturen tot je hele werk af is, in feite zijn vijf pagina's al genoeg om te beoordelen of iets 'uitgeef-waardig' is.

In eigen beheer uitgeven is ook nog altijd een optie. Hoewel je bereik dan vele, vele malen kleiner is dan bij een reguliere uitgeverij. Persoonlijk vind ik 'eigen beheer' ook een beetje amateuristisch; het geeft, voor mij, aan dat het werk te slecht was voor een 'normale' uitgeverij.

Geef niet op na een afwijzing. En, bij afwijzing: vraag naar het waarom.

Succes.
quote:fleurtje schreef op 09 september 2007 @ 00:12:

[...]

In eigen beheer uitgeven is ook nog altijd een optie. Hoewel je bereik dan vele, vele malen kleiner is dan bij een reguliere uitgeverij. Persoonlijk vind ik 'eigen beheer' ook een beetje amateuristisch; het geeft, voor mij, aan dat het werk te slecht was voor een 'normale' uitgeverij.

.

Succes.

correct me if I'm wrong ... volgens mij heeft een ene mevrouw S. Bakker boeken uitgebracht in eigen beheer omdat niemand ze wilde uitgeven.

Heeft S.Bakker ook zelf gedaan,en volgens mij is dat geen amateur....Wat ze loopt binnen Sonja
Tja, bij een enkeling pakt het wel goed uit. Maar ga maar es naar de boekwinkel en kijk hoeveel boeken er liggen die in eigen beheer zijn uitgegeven... Bijna niet, die halen de boekwinkel over het algemeen niet eens.
momenteel schrijven er meer dan 1 miljoen nederlanders een boek...
harry potter is trouwens ook bij 4 uitgeverijen afgewezen
Lulu Wangs Het lelietheater ook. En terecht :-) Maar ik sprak es een uitgever die verschrikkelijk baalde dat hij het afgewezen had. Werd een van de best verkochte boeken. Of het ook een van de best-gelézen boeken is, is nog maar de vraag...

En die 1 miljoen schrijvers... Arme uitgevers...
quote:Akkies schreef op 30 augustus 2007 @ 14:16:

Wie is er toevallig ook bezig met het schrijven van een boek, en heeft als droom dit ooit uit te kunnen geven? Ben ik de enige of zijn er meerdere mensen die hier toch wel wekelijks of zefls dagelijks mee bezig zijn.

Ik schrijf dagelijks, voor werk, maar ook voor mezelf.

Mij is een tijd geleden het aanbod gedaan om mijn verhalen uit te gaan geven. Eind 2007 komt het boek uit. Eigenlijk vind ik dat ik ook echt goed kan schrijven. Wellicht het 'idols-auditie' gevoel, maar stiekem denk ik dat dat niet het geval is.

De personen die mijn verhalen willen uitgeven zijn niet de lulligste en vanaf volgende maand ga ik ook een vaste column schrijven in een goed blad.

Misschien mag ik er wel een klein beetje vanuit gaan dat ik 'ok' schrijf.

Als je graag je eigen schrijfsels wilt gaan uitgeven zeg ik: waarom niet?

Ook al schrijf je bagger. Wat maakt het uit? Als je ervan in de 'gloria' raakt is dat alleen maar mooi.
.
tessaa wijzigde dit bericht op 24-07-2010 19:44
Reden: privacy
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven