hoe krijg ik mijn bergschoenen schoon?
maandag 15 februari 2010 om 15:28
maandag 15 februari 2010 om 15:36
quote:dangeensuus schreef op 15 februari 2010 @ 15:32:
Je maakt een grapje....
Dat denk ik niet.
Haal de veters eruit en zet ze in een sopje van water en wasmiddel.
Als je echte bergschoenen hebt (dus leer) dan kun je ze met zo'n zelfde sopje schoonmaken, stoffen trouwens ook wel.
Goed laten drogen, liefst met proppen krant erin.
Daarna de leren schoenen invetten met leervet. De stoffen variant inspuiten met impregneerspray.
Je maakt een grapje....
Dat denk ik niet.
Haal de veters eruit en zet ze in een sopje van water en wasmiddel.
Als je echte bergschoenen hebt (dus leer) dan kun je ze met zo'n zelfde sopje schoonmaken, stoffen trouwens ook wel.
Goed laten drogen, liefst met proppen krant erin.
Daarna de leren schoenen invetten met leervet. De stoffen variant inspuiten met impregneerspray.

maandag 15 februari 2010 om 15:40
Het is echt geen grapje...
Ik kon er vanochtend wel mee lachen (kon trouwens ook mijn broekspijpen uitwringen), maar vrees nu dat mijn schoenen naar de # zijn.
@ mamalie: mijn schoenen zijn idd van leer. Bedoel je dat ik ze wel of juist niet met sop kan schoonmaken (omdat je schreef: 'sfoffen trouwens wel")
Gaan van leervet je schoenen niet heel erg glimmen?
Ik hoop dat ze nog te redden zijn... Ben nu alle was aan het wegdraaien. Wat een stankzooi, maar de moeite waard voor 2 dagen dikke pret!
Ik kon er vanochtend wel mee lachen (kon trouwens ook mijn broekspijpen uitwringen), maar vrees nu dat mijn schoenen naar de # zijn.
@ mamalie: mijn schoenen zijn idd van leer. Bedoel je dat ik ze wel of juist niet met sop kan schoonmaken (omdat je schreef: 'sfoffen trouwens wel")
Gaan van leervet je schoenen niet heel erg glimmen?
Ik hoop dat ze nog te redden zijn... Ben nu alle was aan het wegdraaien. Wat een stankzooi, maar de moeite waard voor 2 dagen dikke pret!
maandag 15 februari 2010 om 15:41
maandag 15 februari 2010 om 15:52
Beter groene zeep dan gewoon sop. Schoonmaken kan gewoon met lauwwarm water en een borstel. Daarna eerst even inspuiten en weer insmeren met een vet voor wandelschoenen (geen klassiek ledervet, dan smeer je ze dicht: siliconenvet of bijenwas is bijvoorbeeld prima). Je kan rustig het bovenste stuk van de binnenkant meepakken, maar helemaal tot de tenen zou ik ze niet te nat maken bij een leren voering. Onder anderen grangers maakt antibacteriële middelen die je in de schoen spuiten kan, maar normaal gesproken mag ik hopen dat er geen bier diep in de schoen is gekomen
.
Van vet gaan je schoenen wel donker worden en glimmen, maar ja, het mooie is er nu toch wel af. Let wel op dat je vet altijd in dunne laagjes aanbrengt (liefst gewoon met de vingers). Niet zoals sommige oma's beweren warm maken en erin smelten.

Van vet gaan je schoenen wel donker worden en glimmen, maar ja, het mooie is er nu toch wel af. Let wel op dat je vet altijd in dunne laagjes aanbrengt (liefst gewoon met de vingers). Niet zoals sommige oma's beweren warm maken en erin smelten.
maandag 15 februari 2010 om 15:56
Niet in de wasmachine, dat is zeker.
Ik zou ze ook niet in een sopje zetten.
Zelf heb ik altijd leren schoenen die echt vies waren (ja, ook wel eens biermodder) met zadelzeep schoon gemaakt. Saddle-soap en dan met een kleurloze spons. Die spons natmaken en zeep erop. Ook de zeep van de schoen af halen met de uitgespoelde natte spons.
Maar googlen helpt ook hoor om adviezen te vinden.
Er zal vast nog wel meer zijn.
Als ze droog zijn, dan kan je ze met wax behandelen.
Voor de rest is het wel afhankelijk van het soort, maar iedere buitensport-site heeft wel iets staan over honderhoud.
Zoals hier (leerzeep wordt ook genoemd)
Ik zou ze ook niet in een sopje zetten.
Zelf heb ik altijd leren schoenen die echt vies waren (ja, ook wel eens biermodder) met zadelzeep schoon gemaakt. Saddle-soap en dan met een kleurloze spons. Die spons natmaken en zeep erop. Ook de zeep van de schoen af halen met de uitgespoelde natte spons.
Maar googlen helpt ook hoor om adviezen te vinden.
Er zal vast nog wel meer zijn.
Als ze droog zijn, dan kan je ze met wax behandelen.
Voor de rest is het wel afhankelijk van het soort, maar iedere buitensport-site heeft wel iets staan over honderhoud.
Zoals hier (leerzeep wordt ook genoemd)