hoe krijg ik mijn bergschoenen schoon?

15-02-2010 15:28 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, heb net 2 dagen carnavallen achter de kiezen.

Mijn bergschoenen zitten helemaal onder het bier. Ter illustratie: de veters blijven recht op staan... Erg vies dus en het stinkt ook heel erg.

Heeft iemand tips hoe ik ze goed schoon kan krijgen?

alvast bedankt!
Je maakt een grapje....
.
In de wasmachine en het beste ervan hopen.Een beetje bergschoen kan daar wel tegen.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:dangeensuus schreef op 15 februari 2010 @ 15:32:

Je maakt een grapje....

Dat denk ik niet.

Haal de veters eruit en zet ze in een sopje van water en wasmiddel.

Als je echte bergschoenen hebt (dus leer) dan kun je ze met zo'n zelfde sopje schoonmaken, stoffen trouwens ook wel.

Goed laten drogen, liefst met proppen krant erin.

Daarna de leren schoenen invetten met leervet. De stoffen variant inspuiten met impregneerspray.
Misschien ben ik wel van de smetvrezerige maar ik zou ze weggooien, bier, zweet, kots en joost mag weten wat nog meer. Volgend jaar maar regenlaarzen aan
veters er uit en wassen

Schoenen met een natte borstel schoon schrobben (evt druppie biotex oid) daarna goed laten drogen en opnieuw impregneren.

Veters terug doen en klaar is Eendje
Het is echt geen grapje...

Ik kon er vanochtend wel mee lachen (kon trouwens ook mijn broekspijpen uitwringen), maar vrees nu dat mijn schoenen naar de # zijn.

@ mamalie: mijn schoenen zijn idd van leer. Bedoel je dat ik ze wel of juist niet met sop kan schoonmaken (omdat je schreef: 'sfoffen trouwens wel")

Gaan van leervet je schoenen niet heel erg glimmen?

Ik hoop dat ze nog te redden zijn... Ben nu alle was aan het wegdraaien. Wat een stankzooi, maar de moeite waard voor 2 dagen dikke pret!
Veters kun je gewoon wassen of vervangen.

Verder gewoon een afwaswatersopje maken en schrobben. Daarna weer goed in het vet zetten.

En de volgende keer eerst je schoenen goed poetsen voordat je je in smurrie-achtige omgevingen gaat begeven. Op een goed gepoetste schoen hecht vuil zich minder goed.
.
Beter groene zeep dan gewoon sop. Schoonmaken kan gewoon met lauwwarm water en een borstel. Daarna eerst even inspuiten en weer insmeren met een vet voor wandelschoenen (geen klassiek ledervet, dan smeer je ze dicht: siliconenvet of bijenwas is bijvoorbeeld prima). Je kan rustig het bovenste stuk van de binnenkant meepakken, maar helemaal tot de tenen zou ik ze niet te nat maken bij een leren voering. Onder anderen grangers maakt antibacteriële middelen die je in de schoen spuiten kan, maar normaal gesproken mag ik hopen dat er geen bier diep in de schoen is gekomen :P.

Van vet gaan je schoenen wel donker worden en glimmen, maar ja, het mooie is er nu toch wel af. Let wel op dat je vet altijd in dunne laagjes aanbrengt (liefst gewoon met de vingers). Niet zoals sommige oma's beweren warm maken en erin smelten.
Niet in de wasmachine, dat is zeker.

Ik zou ze ook niet in een sopje zetten.

Zelf heb ik altijd leren schoenen die echt vies waren (ja, ook wel eens biermodder) met zadelzeep schoon gemaakt. Saddle-soap en dan met een kleurloze spons. Die spons natmaken en zeep erop. Ook de zeep van de schoen af halen met de uitgespoelde natte spons.

Maar googlen helpt ook hoor om adviezen te vinden.

Er zal vast nog wel meer zijn.

Als ze droog zijn, dan kan je ze met wax behandelen.

Voor de rest is het wel afhankelijk van het soort, maar iedere buitensport-site heeft wel iets staan over honderhoud.

Zoals hier (leerzeep wordt ook genoemd)
Wij doen hier niet aan carnavallen, maar aan de beruchte Noord-Hollandse kermissen...er zijn genoeg mensen die zulke schoenen zo in de schuur zetten en ze volgend jaar met de kermis er weer uit pakken..misschien een idee
Vieze modderschoenen worden nu erg schoon door de sneeuw, veters in een sopje doen?

Maar bier????
bedankt voor de tips! Stond al bijna klaar met de dreft, maar lees nu dat groene zeep beter is.

morgen ga ik aan de slag (ben nu echt te brak om die bierlucht te kunnen verdragen... )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven