Costa Rica 2011

02-06-2010 13:33 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil in 2011 graag naar Costa Rica, denk vanaf Pasen t/m ongeveer 6 mei. Ik mag helaas maar 2 weken aaneengesloten vakantie nemen dus helaas kan ik niet langer blijven.

Ik had het volgende plan in gedachten en zou graag van de Costa Rica experts willen weten of dit goed te doen is en alles in mijn overzichtje ook de moeite waard is.

- San José 1 dag

- Monteverde/Arenal 4 dagen

- Manuel Antonio 3 dagen

- Osa Peninsula/Corcovado 4 dagen

- Misschien nog een laatste dag in San José

Is er nog iets wat ik absoluut niet mag missen? De schildpadden heb ik overgeslagen wegens tijdgebrek.

In Monteverde wil ik graag de canopy tours doen en verder de volcano hike, bezoek aan hot springs en white water raften.

Alvast bedenkt voor alle tips.
Cahuita. Reaggea-stadje met ook nog een nationaal park langs de kust.

En wij zijn gaan raften bij Sarapiqui geloof ik.

Rondvaart in Cano Negro.

Tortuguero zijn we helaas niet geweeet, was ook een vrij korte reis. Ik weet niet meer wanneer het daar schildpadden seizoen is.

Hihi, er is zoveel leuks te doen, lastig kiezen.

Je wilt zelf gaan reizen zo te lezen? Geen groepsrondreis?

Edit; San Jose zelf vond ik niet zo boeiend. Daar heb je niet meer dan een dag nodig . We zijn vanuit daar op excursie geweest naar de Poas vulkaan, die zou een mooie turkooise krater moeten hebben, helaas was het te mistig om die te zien.
Ik ga 10 juli voor 3 weken naar Costa Rica!

Dus als ik terug kom kan ik je vertellen waar je beslist heen moet...
Bedankt voor de tips! Dat San José niet zo boeiend is, had ik al begrepen, vandaar dat ik in principe maar 1 dag daar gepland heb.

Ik ga geen groepsreis doen (mijn man gaat ook mee :-) dus we regelen gewoon alles zelf, waarschijnlijk gewoon losse bouwstenen/packages, er zijn er genoeg te vinden op het internet.

Cahuita ga ik ook eens bekijken. Moet mijn reisgids ook maar eens gaan lezen.
Manuel antonio inruilen voor tortuegero. MA is een beetje saai.
San jose kun je niet overslaan als je zelf reist. Alle bussen gaan zo'n beetje via SJ
Het zou ontzettend jammer zijn als je Tortuegero zou overslaan, want het is er prachtig ook als het geen schildpaddentijd is en de boottocht er heen gaat dwars door de ongerepte natuur en dat is ook een aanrader.

Verder vond ik de kuststrook aan de oostkant mooier dan aan de westkant en vooral de kuststrook bij de grens van Panama is geweldig. Er is daar het reggaedorpje Cahuita dat je zeker niet moet missen.

Ook vind ik zelf 3 dagen Manual Antonio te veel, het nationale park is erg klein en toeristisch en lijkt op een dierentuin, dus 1 à 2 dagen is echt zat.

De laatste dag SJ zou ik zeker overslaan, want daar is echt niets te doen en die tijd kun je beter besteden in het noorden of in de kuststrook bij Panama.

Monteverde kan trouwens ook wel een dagje korter, want het kan er erg nat en klam zijn en het kan er zelfs non-stop hard regenen.

Mijn schema-voorstel is:

- SJ 1 dag;

- Monteverde/Areal 3 dagen;

- Manual Antoni 2 dagen

- Osa Peninsula/Corcovado 3 dagen;

- Tortuguero 2 dagen;

- Cahuita 2 dagen.
Ik begin (uiteraard, want daar land ik) in San jose. Dag 2 ga ik naar Heliconia Island en blijf daar 4 dagen. Dan reis ik naar Turriabla en blijf 3 dagen. Daarna reis ik naar San Gerardo de la Dota. Dan ga ik naar Ojachal (aan de kust) en blijf 5 dagen bij een oud klasgenoot. Dan reis ik naar Drake's Bay (2 dagen), daarna terug naar Ojachal en vanaf Ojachal weer naar San Jose.
Ik ga 2 juli naar Costa Rica voor 7 weken.

Spaanse les en Vrijwilligerswerk en wat rondreizen.

Mijn hoofdbasis zal Puerto Viejo zijn, dat is vlakbij Cahuita.

Als ik ben geweest zal ik mijn tips ook plaatsen.
Goeie tips hier, ik vind de oostkust (van Tortuguero tot Panama) ook veel mooier en interessanter dan de Pacifico met zijn massatoerisme en vele betonkolossen ( Osa Peninsula is wel een schitterende uitzondering).

Nog wat kleine aanvullingen, het vliegveld SJO ligt niet in San Jose maar in Alajuela, 17 km ten westen van SJ. Boek daar een leuk hotelletje 5 min. van het vliegveld (mag ze niet noemen want dan krijg ik een ban) want dat stadje is veel kleiner en rustiger en het ook ligt alvast op de route naar de Arenal vulkaan...die ook alweer prachtig is net als Monteverde cloudforest.

Het land lijkt op de kaart heel klein, maar vergis je niet in de enorme afstanden en de slechte wegen, waardoor reizen erg inspannend is. Vooral met het openbaar vervoer, alle bestemmingen gaan ook nog via de hoofdstad. Is een huurauto misschien een optie? Of anders Interbus, shuttlebusjes die je van hotel naar hotel brengen?

Raften op de Sarapiqui is idd ook heel leuk en bijzonder.
Voor mij nog even een droom en redelijk onbereikbaar, maar ik lees mee want ik zou erg graag naar Costa Rica willen gaan.
Bedankt voor alle tips.

Denk dat ik mijn reisschema maar een beetje ga aanpassen en dan toch Tortuguero ga meepakken.

Iris1969 - bedankt voor je schemaatje, ik ga maar weer eens alles op een rijtje zetten.
Als je zin en tijd hebt; neem dan Bocas del Toro in Panama mee (laatste dagen misschien?). Prachtig mooi!
Hmmm, je bent er vanaf Pasen t/m ongeveer 6 mei. Dan legt de Lederschildpad zijn eieren bij Tortuguero!

Ik heb het even opgezocht wat betreft het aan land komen van de schildpadden om hun eieren te leggen: de Lederschildpad (de allergrootste schildpad of te wel de “The Leatherback Sea Turtle” legt zijn eieren op het strand tussen februari en juli, met als piek van half april tot half mei.

De groene zeeschildpad (The Green Sea Turtle) komt rond juli tot met oktober aan land om zijn eieren af te zetten met als piek augustus. The Hawksbill zeeschildpad legt zijn eieren in maart tot met oktober, Zie ook

deze site.

Het reisschema van @Iris1969 is een goede, zelf zou ik maar 1 dag spenderen in MA, het park is erg klein, je hebt het wel in een halve dag gezien. Qua natuur: Corcovado en qua relaxte sfeer: Puerto Viejo, Cahuita/ Manzanillo (ligt tegen de grens aan van Panama) en (als je tijd over hebt) Bocas del Toro in Panama.
Ook zonder eieren leggende schildpadden vond ik tortuegero een vd hoogtepunten van CR. Zeker als je er met de boot naartoe gaat. Je ziet zoveel moois.
Ik heb net een reis geboekt! Naar Costa Rica, Panama en Nicaragua. Helaas ga ik niet naar Tortuegero..

Maar wel naar Bocas del toro, raften op de Sarapiqui en ook naar Cahuita.

Dus een aantal van jullie favorieten ga ik in ieder geval zien! Mooi
When in doubt, add glitter.
Hallo allemaal.

We hebben besloten om toch Tortuguero te doen dus dat zit nu ook in onze planning.

Enige wat we nu nog een beetje aan het onderzoeken zijn: zullen we een auto huren en zelf rijden of ons laten rondrijden met de shuttle bussen e.d.

Heeft er iemand ervaring met autohuur en het zelf rijden in Costa Rica? Is het goed te doen?
Het is alletwee heel goed te doen, Interbus brengt je volgens vast tarief van hotel naar hotel (Osa/ Corcovado staat helaas niet op hun route, das echt een verre uithoek).

Huurauto's, daar zijn de wegen van CR vol mee, allemaal Suzuki's en Daihatsu's. Ze worden op veel plekken te huur aangeboden dus er is nogal wat concurrentie, wat de prijzen betaalbaar houdt (ik zag ze voor $ 25 p.d.).

Waarom surf je niet gewoon nog wat over het www, ken je bijvoorbeeld: costarica.startpagina.nl

(oei, ik hoop dat dit me geen ban gaat opleveren) daar zit ook nog een leuk forum bij. Succes met voorbereiden!
Oow ja, over het rondrijden in Costa Rica...take good care!! Tico's zijn echt heel aardige mensen, maar niet als ze achter het stuur kruipen: woeste inhaalmanoeuvres, scheuren, toeteren, bumperkleven. Echt op z'n Latino, macho en te vaak gaan ze ook met een slok op rijden. De hoofdverbindingen zijn goed, maar provinciale wegen hebben meer kraters dan de maan of zijn niet geasfalteerd: bestaan uit gravel, wat heel stoffig is als het droog is. Je gaat aan het begin van de regentijd; dan is het weer oppassen voor naar beneden spoelende berghellingen en overstromingen. Houdt goed het weerbericht in de gaten, in het begin regent het niet overal zo hard hoor. Een 4x4 heb je zeker op de snelwegen niet nodig, alleen op onverharde bergweggetjes. Als je een zelfverzekerde, ervaren chauffeur bent is er helemaal niks aan de hand en de landschappen zijn fantastisch mooi.
quote:sue2 schreef op 07 juni 2010 @ 15:25:

Hallo allemaal.

We hebben besloten om toch Tortuguero te doen dus dat zit nu ook in onze planning.

Enige wat we nu nog een beetje aan het onderzoeken zijn: zullen we een auto huren en zelf rijden of ons laten rondrijden met de shuttle bussen e.d.

Heeft er iemand ervaring met autohuur en het zelf rijden in Costa Rica? Is het goed te doen?Met de bus is het goed te doen (heb ik gedaan) maar ik had alle tijd van de wereld. Als je maar een paar weken gaat is een auto huren veel makkelijker (scheelt wachten op bussen).
Grrr, had ik een heel verhaal getikt, valt mijn internet uit...

Maar goed, nieuwe poging:

Het OV in CS is erg goedkoop, goed gegeregeld en als je een langere rit maakt (vanaf 4 uur), dan ga je met een luxere bus met airco en maken ze altijd een tussenstop van ong. 20 min (wc stop bij een restaurant).

Auto huur: goed te doen, alleen zelf rijden in San Jose zou ik zeker niet doen (chaos, veel getoeter, links en rechts inhalen, het recht van de snelste/grootste auto, verkeersregels???, slechte wegen in de stad (grote gaten in de weg, hele hoge stoepranden met daarvoor zo'n huge regenafvoergoot, e.d.). Persoonlijk vond ik het in Bangkok gemakkelijker om te rijden dan in San Jose. Maar goed, buiten San Jose is het wel oke.

Je zou er ook voor kunnen kiezen (aangezien je weinig tijd hebt) om binnenlandse vluchten te nemen. Tortuguero en Corcovado hebben een vliegveld (stelt niet zoveel voor hoor), maar je vliegt dan met een Cessna (zo'n 1propellorvliegtuig, waar max. 12 pers. in kunnen). Wij hebben dat toentertijd gedaan naar Corcovado, was maar 2 uur vliegen,i.p.v. 1 dag reizen (in regentijd).

Ik heb nog wel meer info over CS en tips (links vervoer/hotels/parken e.d.), maar dan kun je me beter even mailen: verlimooss@gmail.com
Hoi Verli,

Bedankt voor de tips.

We zijn niet van plan om in San Jose te gaan rijden. Na aankomst daar gaan we naar Tortuguero en we worden in San Jose opgehaald voor de transfer dus daar hoeven we ons geen zorgen om te maken.

Daarna zullen we vanaf dag 4 tot 9 een huurauto ter beschikking hebben om naar Arenal/Monteverde en Manuel Antonio te gaan.

Daarna vliegen we vanaf Quepos naar Puerto Jiminez en verblijven daar dan 4 dagen op Osa Peninsula. Daarna vliegen we terug naar San Jose.

Het enige minpuntje is dat op de binnenlandse vluchten maar een beperkt aantal kilos baggage meegenomen kan worden, iets van 10 kg per persoon. Nu weten we niet goed wat te doen met de rest van de baggage want ik denk wel dat we wat meer hebben, alleen al een tas vol met camera's e.d. Als ik e.e.e. via Costa Rica regel, kan de overige baggage wel al naar het hotel in San Jose gebracht worden (daar verblijven we de laatste nacht). Maar als we met openbaar vervoer gaan, dan is dat niet te regelen.

Ik kan denk ik wel 10kg voor 2 weken pakken maar voor mijn wederhelft gaat dat zeer zeker niet lukken, die neemt altijd zijn hele garderobekast mee :-)

Nog een ander vraagje: hoe is het mobiele telefoongebeuren (bereik) in CR? Wederhelft kan absoluut niet 2 weken zonder internet en telefoon vanwege werk (zeer vervelend, ik weet het).

Internet is er gelukkig wel in de meeste hotels maar ik weet niet hoe het zit met gsm bereik. Iemand ervaring?
Jap, GSM bereik is redelijk goed, behalve in de bergen en perifere gebieden als Osa en Talamanca. Internet cafe's heb je overal!

Als je een hotel in SJ of omgeving boekt, mag je vast wel een deel van je bagage voor een week ofzo in hun kluis deponeren, al dan niet tegen een kleine vergoeding. Jouw man neemt meer kleding mee dan jij, opmerkelijk? Met twee verschoningen (short en shirtje) kom je al een eind hoor, je kan toch de was (laten) doen? Neem vooral sunscreen en antimuggenspul en een petje plus zonnebril/ camera mee, zou ik zeggen.

Jammer overigens dat je Cahuita/ Puerto Viejo overslaat, het is daar zeker vast toffer dan in Quepos/ Manuel Antonio, maar ja da's mijn mening...
Ja, zeker opmerkelijk dat mijn man altijd meer baggage heeft dan ikzelf :-)

Het gaat hem wel lukken denk ik, een paar jaar geleden zijn we aan paar weken in Maleisie geweest en hadden we ook maar weinig kleiding meegenomen en dat hebben we daar laten wassendus dat is nu vast ook wel te doen. Ik neem nooit mijn make-up e.d. mee op vakantie dus dat scheelt ook alweer een tas :-)

Cahuita e.d. doen we gewoon de volgende keer. Hebben we tenminste een excuus om nog een keer terug te gaan :-)
Ik ben een tijdje terug heel Costa Rica doorgereisd en ik moet eerlijk zeggen dat je naar mijn mening nou juist de hoogtepunten overslaat... De reggaedorpjes Cahuita en Puerto Viejo zijn heel erg leuk en verder zou ik zeker de cloud forests en vulkanen bezoeken. Quepos vond ik niets aan en Manuel Antonio was ook lang niet zo interessant als iedereen zegt.

Overigens was de aller aller allerleukste plek by far Montezuma! Daar ben ik eindeloos blijven hangen omdat het er simpelweg fantastisch is. Dat is de grootste aanrader die ik je kan geven.

Rijden zou ik trouwens ook niet doen, lekker met het OV. Kost niets en brengt je overal. De wegen zijn namelijk verschrikkelijk; zelfs in Zimbabwe was dat beter geregeld ;).

Have fun! CR is een super land dus het wordt vast een topvakantie!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven