Schutting>helft meebetalen?
dinsdag 8 juni 2010 om 08:56
Hallo
Buurvrouw kwam naar me toe,ze hadden besloten de tuin te veranderen,en ook de coniferenhaag te verwijderen en er een houtenschutting voor in de plaats te zetten.Of ik maar even de helft bij wilde leggen?
Nou moet je weten dat ik hier pas een halfjaar woon,en helemaal verrukt was over de coniferen ivm de vogeltjes enzo die er in broedden.Maar zowiezo,ik wil die hele houten schutting niet,moet je daar dan maar zomaar in mee gaan?Ook heb ik het geld er helemaal niet voor,en er ook niet voor over eigenlijk.
Iemand suggesties hoe ik dit oplos,en toch leuk kan blijven wonen....
Buurvrouw kwam naar me toe,ze hadden besloten de tuin te veranderen,en ook de coniferenhaag te verwijderen en er een houtenschutting voor in de plaats te zetten.Of ik maar even de helft bij wilde leggen?
Nou moet je weten dat ik hier pas een halfjaar woon,en helemaal verrukt was over de coniferen ivm de vogeltjes enzo die er in broedden.Maar zowiezo,ik wil die hele houten schutting niet,moet je daar dan maar zomaar in mee gaan?Ook heb ik het geld er helemaal niet voor,en er ook niet voor over eigenlijk.
Iemand suggesties hoe ik dit oplos,en toch leuk kan blijven wonen....
dinsdag 8 juni 2010 om 09:00
Als je besluit met de buren een schutting te gaan plaatsen doe je dat in onderling overleg, en dan draag je de kosten samen. In mijn ogen. Zo te lezen ben jij heel blij met de haag dus als ik jou was zou ik dat zeggen, met de mededeling dat je spijtig genoeg geen geld hebt om bij te dragen in de kosten van de houten schutting. Laat ze dat ding maar op hun eigen grond zetten (tegen de haag aan?) want voor plaatsing op de erfgrens moeten ze jouw toestemming hebben.
dinsdag 8 juni 2010 om 09:01
Staan de coniferen op de erfgrens? Dan mogen de buren deze niet zo maar ff weghalen!
En als je niet aan de nieuwe schutting mee wil betalen is dat ook je goed recht. Ze mogen deze dan zelfs niet op de erfafscheiding neerzetten, maar moeten deze op hun eigen grond neerzetten.
Maar of dat nu zo goed is voor de verhouding met je buren?!
Ik sta er altijd van te kijken dat sommige mensen zomaar ff iets beslissen, zonder overleg. Waarom denken die mensen meer recht te hebben dan jij? Ik zou het nooit in mijn hoofd halen om de tuinafscheiding te vervangen, zonder overleg met mijn buren.
En als je niet aan de nieuwe schutting mee wil betalen is dat ook je goed recht. Ze mogen deze dan zelfs niet op de erfafscheiding neerzetten, maar moeten deze op hun eigen grond neerzetten.
Maar of dat nu zo goed is voor de verhouding met je buren?!
Ik sta er altijd van te kijken dat sommige mensen zomaar ff iets beslissen, zonder overleg. Waarom denken die mensen meer recht te hebben dan jij? Ik zou het nooit in mijn hoofd halen om de tuinafscheiding te vervangen, zonder overleg met mijn buren.
Nope
dinsdag 8 juni 2010 om 09:07
Wat de rest al zegt: als jij die schutting niet wilt of niet kan meebetalen, moeten ze hem op eigen grond zetten.
Maar, kijk even goed waar de stammen van de haag zitten.
Als deze op hun grond staan, is de haag van hun en mogen ze hem er dus uithalen en vervangen voor een schutting.
Dan kan je altijd nog een klimop ertegenaan laten groeien?
Maar, kijk even goed waar de stammen van de haag zitten.
Als deze op hun grond staan, is de haag van hun en mogen ze hem er dus uithalen en vervangen voor een schutting.
Dan kan je altijd nog een klimop ertegenaan laten groeien?
koffie, zwart graag...
dinsdag 8 juni 2010 om 09:08
dinsdag 8 juni 2010 om 09:11
Ik vind het van weinig fatsoen getuigen als je naar je buren toe stapt met de mededeling dat je de coniferen haag gaat vervangen voor een schutting, en dan ook nog verwacht dat er wordt meebetaald.
Ik zou naar mijn buren toe ook gewoon aangeven dat je normaal gesproken best wil meedenken over een goede gezamenlijke oplossing, maar dat je het jammer vind dat je er niet bij betrokken wordt. Dat je momenteel ook nog eens het geld er niet voor hebt, staat er m.i. los van, of had je wel direct meebetaald als je het geld wal zou hebben?
Gewoon aangeven dat jij die coniferen haag wél mooi vind, en voorstellen om de schutting op hun eigen grond te plaatsen. Iedereen blij dacht ik zo.
Ik zou naar mijn buren toe ook gewoon aangeven dat je normaal gesproken best wil meedenken over een goede gezamenlijke oplossing, maar dat je het jammer vind dat je er niet bij betrokken wordt. Dat je momenteel ook nog eens het geld er niet voor hebt, staat er m.i. los van, of had je wel direct meebetaald als je het geld wal zou hebben?
Gewoon aangeven dat jij die coniferen haag wél mooi vind, en voorstellen om de schutting op hun eigen grond te plaatsen. Iedereen blij dacht ik zo.
dinsdag 8 juni 2010 om 09:11
Lijkt me inderdaad afhankelijk van wie die coniferenhaag precies is. Misschien moeilijk achter te komen. Ik zou de buurvrouw in een rustig gesprek proberen te vertellen dat je nogal dol bent op die coniferen, maar bovenal het geld gewoon niet hebt. Dan kunnen ze niet echt moeilijk gaan doen. Geen geld=geen geld. En geen geld aan iets moeten uitgeeft terwijl er al iets moois staat!!
dinsdag 8 juni 2010 om 09:15
Oh ja, nog even over dat meebetalen. Ik vind het zo vreemd dat men ervanuit gaat dat je dat bedrag kan en wil ophoesten terwijl je er zelf niet om hebt gevraagd. Hier de nieuwe buren destijds ook, die wilden aan een gezamenlijk iets een reparatie laten uitvoeren, of we dan even 750,- (onze helft) wilden betalen.
Wij hebben het niet gedaan, waarop zij alsnog de reparatie hebben laten uitvoeren, 2 dagen later dus we hadden nog niet eens gezegd dat we het niet wilden doen. Toen was ik zo kwaad dat ik er niet meer op terug ben gekomen.
Het totaalbedrag was dus 1500,-. Later heb ik nog geinformeerd bij een beun, die had het voor 200,- willen doen, en zei dat hun bedrag echt flauwekul was, ook al was het 100% wit gedaan!
Wij hebben het niet gedaan, waarop zij alsnog de reparatie hebben laten uitvoeren, 2 dagen later dus we hadden nog niet eens gezegd dat we het niet wilden doen. Toen was ik zo kwaad dat ik er niet meer op terug ben gekomen.
Het totaalbedrag was dus 1500,-. Later heb ik nog geinformeerd bij een beun, die had het voor 200,- willen doen, en zei dat hun bedrag echt flauwekul was, ook al was het 100% wit gedaan!
dinsdag 8 juni 2010 om 09:19
Dat je er geen geld voor hebt, is jouw zaak. Dat hoef je je buren toch niet te melden?
Aangeven dat jij de haag prachtig vind en dat je mede voor de tuin voor dit huis hebt gekozen. Dat ze natuurlijk vrij zijn om er aan hun kant aan hek tegenaan te plaatsen, maar dat jij graag van de haag wilt blijven genieten.
Aangeven dat jij de haag prachtig vind en dat je mede voor de tuin voor dit huis hebt gekozen. Dat ze natuurlijk vrij zijn om er aan hun kant aan hek tegenaan te plaatsen, maar dat jij graag van de haag wilt blijven genieten.
dinsdag 8 juni 2010 om 09:20
Waarom wil men tegenwoordig van die verschrikkelijke hoge houten schuttingen neerzetten. Is toch helemaal niet mooi?
Ik zou het ook niet doen. Dan zetten ze die schutting maar neer op hun eigen grond. Kun je geen navraag doen bij het Juridisch Loket oid. De buren kunnen je toch niet dwingen tot zoiets?
Ik zou het ook niet doen. Dan zetten ze die schutting maar neer op hun eigen grond. Kun je geen navraag doen bij het Juridisch Loket oid. De buren kunnen je toch niet dwingen tot zoiets?
dinsdag 8 juni 2010 om 09:20
dinsdag 8 juni 2010 om 09:23
Wij hebben het ook gedaan in overleg met de buren. Zij hadden een klimop heg die onze schutting overwoekerde. Waardoor onze tuin zeker 1 meter minder breed was, en wij hadden het onderhoud, onze kant moest gesnoeid worden terwijl het hun heg was. We zijn toen naar de buren gegaan en hebben gevraagd of het mogelijk was de heg of weg te halen, of terug te trekken naar hun tuin ( 3 keer per jaar snoeien, en ik haat tuinieren)
We hebben ze echter niet gevraagd om de helft van de schutting ( wat wel gebruikelijk is wanneer je gezamelijk besluit om een afscheiding op de erfgrens te zetten)
Ze hebben de heg verwijderd, en wij een nieuwe schutting geplaatst. Zij nieuwe plantjes en eigenlijk wel blij dat de heg weg is want het was een enorm gevaarte, en wij een schutting en ook blij want geen onderhoud meer.
Ik zou gewoon aangeven dat je de conifeerhaag wilt behouden en dus ook niet mee gaat betalen aan een nieuwe schutting. Als de heg van hen is, heb je pech gehad, dan mogen zij deze wel verwijderen, maar meebetalen hoeft dus niet.
We hebben ze echter niet gevraagd om de helft van de schutting ( wat wel gebruikelijk is wanneer je gezamelijk besluit om een afscheiding op de erfgrens te zetten)
Ze hebben de heg verwijderd, en wij een nieuwe schutting geplaatst. Zij nieuwe plantjes en eigenlijk wel blij dat de heg weg is want het was een enorm gevaarte, en wij een schutting en ook blij want geen onderhoud meer.
Ik zou gewoon aangeven dat je de conifeerhaag wilt behouden en dus ook niet mee gaat betalen aan een nieuwe schutting. Als de heg van hen is, heb je pech gehad, dan mogen zij deze wel verwijderen, maar meebetalen hoeft dus niet.
dinsdag 8 juni 2010 om 09:26
Wij willen de bestaande houten schutting vervangen voor een nieuwe. Wij naar de buren: "we willen die vier delen vervangen, vinden jullie dat goed, blabla..." Niks gezegd over kosten, want wij dachten: wij willen het, dus wij betalen het. En toen we daar zaten zegt de buurman: "en uiteraard delen we de kosten". Dat is nog eens service! Ik wilde dit toch even aangeven, dat het ook goed kan!
Maar jouw buren vind ik raar en los van het feit dat je het niet wilt, zeggen ze het ook erg vreemd. Lijken me echt mensen die morgen met de zaag door de tuin lopen Veel succes met aangeven dat je voor de vogeltjes kiest en niet voor de buren...
(wij willen juist een nieuwe schutting omdat de oude van ellende in elkaar zakt en we er dan een groener geheel van kunnen maken. Aangezien jullie allemaal aangeven het lelijk te vinden )
Maar jouw buren vind ik raar en los van het feit dat je het niet wilt, zeggen ze het ook erg vreemd. Lijken me echt mensen die morgen met de zaag door de tuin lopen Veel succes met aangeven dat je voor de vogeltjes kiest en niet voor de buren...
(wij willen juist een nieuwe schutting omdat de oude van ellende in elkaar zakt en we er dan een groener geheel van kunnen maken. Aangezien jullie allemaal aangeven het lelijk te vinden )