nikon camera en converteren

30-07-2010 15:13 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Weet iemand hoe ik bestanden van een Nikon camera kan converteren naar gewone jpg bestanden?

Hij heeft ze alleen in NEF en dat snapt mijn pc niet en ik heb al een paar programma's gedownload, maar daarmee lukt het niet.

help!
NEF is een RAW bestand. dat is dus 'niks' en moet worden opgebouwd naar een foto die je kunt bewerken via een programma zoals lightroom of adobe photoshop. zat er geen software bij de camera? zijn het er veel? kan ik helpen?
het is de camera van mijn vriend. En ik heb het hem al gevraagd, maar hij is er te druk voor.. Dus dacht ik het zelf te doen, maar ik kan eht goede programma niet vinden.

Het zijn er wel veel ja.. kan ik zo'n programma wat je noemt downloaden?
NEF kun je wel zien in Photoshop.

Je moet je camera zelf instellen op JPG, voordat je foto's gaat maken.
Wat Mazou zegt idd, NEF bestand is het grootste bestand wat je kunt kiezen in de instellingen, je moet één stapje kleiner hebben en op de camera zelf dus instellen. (duurde bij mij ook even voordat ik dat doorhad )
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
ja, maar nu zijn de foto's al gemaakt en mijn vriend heeft de camera.

Wat kan ik nu doen?

ik download nu die adobe photoshop, in de hoop da thet daarmee kan..

Ik wil hem verrassen met een fotoboek van een vakantie van ons samen.
NEF heeft niet zozeer te maken met de omvang van het bestand maar het is een heel ander format dan JPG (overigens zijn het wel grote bestanden als je kijkt naar bytes). je moet inderdaad de camera erop instellen.

nogmaals NEF is de RAW van Nikon en daarvoor heb je dus een programma nodig dat RAW bestanden kan omzetten. ik weet niet of er gratis software is om NEF bestanden over te zetten naar JPG maar normaal zit bij de camera wel iets maar niet altijd.
quote:narcisje6 schreef op 30 juli 2010 @ 15:31:

ja, maar nu zijn de foto's al gemaakt en mijn vriend heeft de camera.

Wat kan ik nu doen?

ik download nu die adobe photoshop, in de hoop da thet daarmee kan..

Ik wil hem verrassen met een fotoboek van een vakantie van ons samen.

kan je dan ergens een gratis photoshop downloaden? of is dat een crack ofzo? elements kan het niet omzetten denk ik

succes!
quote:max09 schreef op 30 juli 2010 @ 15:32:

NEF heeft niet zozeer te maken met de omvang van het bestand maar het is een heel ander format dan JPG (overigens zijn het wel grote bestanden als je kijkt naar bytes). je moet inderdaad de camera erop instellen.

nogmaals NEF is de RAW van Nikon en daarvoor heb je dus een programma nodig dat RAW bestanden kan omzetten. ik weet niet of er gratis software is om NEF bestanden over te zetten naar JPG maar normaal zit bij de camera wel iets maar niet altijd.

Zat er bij mij ook niet bij idd, heb een Nikon D70. Ik bedoelde idd ook puur grootte qua bytes, klopt. Maar bij mij in het lijstje wat ik kan selecteren staat ie ook bovenaan, daaronder de grootste versie JPEG, en dan steeds kleiner. Vandaar dat ik het zo omschreef.

De eerste foto's die ik heb gemaakt met NEF, weet eigenlijk niet meer of het me gelukt is deze te converteren? Had toen wel zo'n programmatje waarmee je ongeveer alle bestanden kon openen, maar heb geen idee meer hoe dat heette... Dat was wel gratis te downloaden namelijk...
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
quote:max09 schreef op 30 juli 2010 @ 15:32:

[...]

kan je dan ergens een gratis photoshop downloaden? of is dat een crack ofzo? elements kan het niet omzetten denk ik

succes!Daar ben ik ook wel benieuwd naar!
Winamp, zo heette dat programma. Geen idee alleen of die het toen voor elkaar kreeg...
In Photoshop kan je van NEF ook JPG maken volgens mij, als je 'm dan als JPG opslaat.

Maar volgens mij heb je dan wel weer de RAW plugin nodig voor Photoshop, ik weet niet of die standaard bij de trial zit.

Twee jaar geleden nog niet, misschien nu wel.

Nou ja, je merkt het vanzelf wel, of je 'm kunt openen, probeer maar.

Je kunt trouwens het beste je camera instellen als RAW+JPEG, dan heb je 'm altijd in JPG maar ook in in RAW, hoge resolutie. Is handig voor als je wilt bewerken of uitvergroten.
quote:Soezie81 schreef op 30 juli 2010 @ 15:45:

[...]

Daar ben ik ook wel benieuwd naar!

Photoshop trial kan je downloaden op de site van adobe.

Is maar voor een paar maanden.
picasa kan de RAW bestanden van Canon openen, dus ik vermoed ook van Nikon. Picasa is gratis te downloaden!
ik heb op adobe photoshop cs2 gedownload, maar daar lukt het niet mee.

wat nu?
picassa kan het wel openen, maar kan ik eht dan ook opslaan? volgens mij niet.. Ik wil dat ie naar jpg gaat zodat ik ze dan kan opslaan en voor dat programma kan gebruiken waarmee ik dat fotoboek ga maken..

wat een gedoe he!
quote:narcisje6 schreef op 30 juli 2010 @ 16:06:

ik heb op adobe photoshop cs2 gedownload, maar daar lukt het niet mee.

wat nu?

CS2? Waarom niet gewoon een trial van Photoshop in de nieuweste versie...?

Volgens mij is CS2 namelijk ouder dan jouw camera. Dus dat ondersteunt elkaar niet.
goeie... nu download ik de nieuwste.. please laat het lukken!
Hoi narcisje, Volgens mij gaat het met onderstaand programma van Nikon, het is gratis dus succes:

ViewNX 1.5.2

Info:

http://nikonusa.com/Find- ... Software/NVNX/ViewNX.html

Download link (onderaan pagina)

http://support.nikonusa.c ... id/16692/p/42/r_id/116678
de camera is een d300s.. die nikon link, die zet ik ook maat meteen ff aan.. maar weet je zeker dat het daarmee kan?
quote:narcisje6 schreef op 30 juli 2010 @ 16:25:

de camera is een d300s.. die nikon link, die zet ik ook maat meteen ff aan.. maar weet je zeker dat het daarmee kan?ja. ik wist niet dat viewNX gratis was maar die onderste link dát is wat je zoekt. prima tip daarmee kan je uit de voeten
Zie dat iemand me voor is geweest. View NX is de beste optie denk ik. Gratis en het kan in een keer heel veel bestanden converteren terwijl je koffie drinkt. Nadeel is wel dat de interface nogal apart is

Moet wel zeggen dat ik een beetje kippevel krijg bij het idee dat mijn vrouw zomaar een bulk conversie zou doen en met mijn onbewerkte foto's äan de haal zou gaan" maar da's wat anders.
quote:wijnands schreef op 30 juli 2010 @ 21:12:

Zie dat iemand me voor is geweest. View NX is de beste optie denk ik. Gratis en het kan in een keer heel veel bestanden converteren terwijl je koffie drinkt. Nadeel is wel dat de interface nogal apart is

Moet wel zeggen dat ik een beetje kippevel krijg bij het idee dat mijn vrouw zomaar een bulk conversie zou doen en met mijn onbewerkte foto's äan de haal zou gaan" maar da's wat anders. Ik vraag mij ook af of er geen kwaliteitsverlies is met dat programma (tov van PS).
View? Nee eigenlijk niet, nou ja, niet echt meer dan bij welke andere jpg conversie. De engine is helemaal niet slecht, wellicht een paar procentjes minder dan de nieuwste versie van adobe camera raw.

Wat je wel hebt natuurlijk is dat je niet profiteert van de bewerkingen die je normaal gesproken in photoshop zou doen.
quote:wijnands schreef op 30 juli 2010 @ 21:31:

View? Nee eigenlijk niet, nou ja, niet echt meer dan bij welke andere jpg conversie. De engine is helemaal niet slecht, wellicht een paar procentjes minder dan de nieuwste versie van adobe camera raw.

Wat je wel hebt natuurlijk is dat je niet profiteert van de bewerkingen die je normaal gesproken in photoshop zou doen.

Ah ok, bedankt! Weer wat geleerd.

(Ik weet alleen niet wat engine betekent).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven