Moet wel zeggen dat ik een beetje kippevel krijg bij het idee dat mijn vrouw zomaar een bulk conversie zou doen en met mijn onbewerkte foto's äan de haal zou gaan" maar da's wat anders. excuse me? wil/kan je dat uitleggen?
Nou, mijn foto's beginnen als RAW maar lang niet altijd ben ik daar tevreden mee, vaak stel ik de belichting iets bij, speel ik met contrast of crop wat. Voor mij is een foto pas daarna een beetje af en geschikt om aan anderen te laten zien.
Anoniem_70227
zaterdag 31 juli 2010 om 08:34
Stel je camera in op jpeg-high als je van de NEF (raw) afwilt, of als je ze toch ook in raw wil hebben kun je 'm ook nog instellen op jpeg-high + nef.
NEF bestanden kun je openenen en bewerken in photoshop.
Anoniem_35750
zaterdag 31 juli 2010 om 10:34
Kan instellen op jpeg-high + nef bij alle (Nikon) camera's?
Ik heb zitten zoeken op mijn camera (D100) en in de handleiding, maar kan deze optie niet vinden.
Anoniem_82864
zaterdag 31 juli 2010 om 10:40
Gewoon met Adobe Bridge, kun je ze alle Raw bestanden zien als foto's en omzetten.
Nou, mijn foto's beginnen als RAW maar lang niet altijd ben ik daar tevreden mee, vaak stel ik de belichting iets bij, speel ik met contrast of crop wat. Voor mij is een foto pas daarna een beetje af en geschikt om aan anderen te laten zien.En dan pas converteren natuurlijk.
Ik heb voor mijn RAW-foto's Adobe DNG converter gedownload, een gratis programmaatje. Mijn PS-versie opende de NEF-bestanden ook niet maar nu ze omgezet zijn naar DNG wel.