Eindeloos piekeren... help!
donderdag 12 augustus 2010 om 21:01
Dag!
Ik ben een 28 jarige meid en heb zo'n verschrikkelijk last van eindeloos piekeren en tobben. Ik weet niet hoe ik het moet omschrijven, het klinkt zo raar, maar als ik even alleen ben (op m'n werk of thuis of in bed) dan komen er gedachten naar boven. Meestal vormen die zich om tot angstige gedachten, de 'wat als- gedachten'. Vind het zo moeilijk om te beschrijven, maar het zijn vooral negatieve gedachten. Het probleem is dat ik op die gedachten in spring en nog verder begin na te denken. Ik heb zo zelden mooie blijde gedachten die m'n hoofd binnenkomen.
Waarom heb ik dit?
Let wel: het zijn meestal angstige gedachten over mezelf. Dat ik bv m'n vriendje kwijt zal geraken en zo. En dan ga ik daar zo op in...
Hoe kan ik dit stoppen?
HOe kan ik stoppen met piekeren??
Ik ben een 28 jarige meid en heb zo'n verschrikkelijk last van eindeloos piekeren en tobben. Ik weet niet hoe ik het moet omschrijven, het klinkt zo raar, maar als ik even alleen ben (op m'n werk of thuis of in bed) dan komen er gedachten naar boven. Meestal vormen die zich om tot angstige gedachten, de 'wat als- gedachten'. Vind het zo moeilijk om te beschrijven, maar het zijn vooral negatieve gedachten. Het probleem is dat ik op die gedachten in spring en nog verder begin na te denken. Ik heb zo zelden mooie blijde gedachten die m'n hoofd binnenkomen.
Waarom heb ik dit?
Let wel: het zijn meestal angstige gedachten over mezelf. Dat ik bv m'n vriendje kwijt zal geraken en zo. En dan ga ik daar zo op in...
Hoe kan ik dit stoppen?
HOe kan ik stoppen met piekeren??
donderdag 12 augustus 2010 om 21:19
donderdag 12 augustus 2010 om 21:51
donderdag 12 augustus 2010 om 22:02
quote:Draadloos schreef op 12 augustus 2010 @ 21:19:
Als je echt een piekerstoornis/dwanggedacten? hebt gaat dit niet zomaar over hoor.
Het zou mooi zijn om met behulp van een psycholoog/psychotherapeut of zelfs psychiater etc. te kijken wat er aan ten grondslag ligt.
Sterkte maar wel iets mee doen !
Ik herken het....helaas!
Bij mij noemen ze het een " gegeneraliseerde angststoornis"en ik ben er vanaf gekomen door een anti-depressivum; Citalopram.
Het is " maar" een halfje per dag en wonderbaarlijk hoeveel beter ik me nu voel. Kan weer "gewoon" van alles genieten.
Hiermee wil ik natuurlijk niet zeggen dat dat voor jou DE oplossing is, maar zoals Draadloos al zei, doe er iets mee als je het gevoel krijgt het niet meer onder controle te hebben.
Ik ben via de huisarts eerst bij een psycholoog terecht gekomen. Die kunnen op zich misschien ook wel wat voor je betekenen.
Ik weet hoe vervelend het is, wil je veel sterkte wensen.
Als je echt een piekerstoornis/dwanggedacten? hebt gaat dit niet zomaar over hoor.
Het zou mooi zijn om met behulp van een psycholoog/psychotherapeut of zelfs psychiater etc. te kijken wat er aan ten grondslag ligt.
Sterkte maar wel iets mee doen !
Ik herken het....helaas!
Bij mij noemen ze het een " gegeneraliseerde angststoornis"en ik ben er vanaf gekomen door een anti-depressivum; Citalopram.
Het is " maar" een halfje per dag en wonderbaarlijk hoeveel beter ik me nu voel. Kan weer "gewoon" van alles genieten.
Hiermee wil ik natuurlijk niet zeggen dat dat voor jou DE oplossing is, maar zoals Draadloos al zei, doe er iets mee als je het gevoel krijgt het niet meer onder controle te hebben.
Ik ben via de huisarts eerst bij een psycholoog terecht gekomen. Die kunnen op zich misschien ook wel wat voor je betekenen.
Ik weet hoe vervelend het is, wil je veel sterkte wensen.
donderdag 12 augustus 2010 om 22:17
'Wat als?' Ja, 'wat als'? Je lijkt alles onder controle te willen hebben, dat willen veel mensen. Maar dat kan niet, je kan niet overal invloed op hebben. Zo is het leven. En dat moet geleefd worden.
Je zou kunnen proberen die gedachten om te draaien in positieve dingen, zoals: 'Stel dat ik mijn werk kwijt raak.' omdraaien naar 'Misschien kan ik dan wat anders gaan doen wat beter bij me past.' en dan zo verder gaan denken. Het lijkt misschien wat gemakkelijk gedacht, dit voorbeeld, maar het is dan ook maar een voorbeeld.
Verder idd sporten, o.a. om de zinnen te verzetten en omdat je je na afloop beter zult voelen.
En af en toe piekeren hoort erbij..
Je zou kunnen proberen die gedachten om te draaien in positieve dingen, zoals: 'Stel dat ik mijn werk kwijt raak.' omdraaien naar 'Misschien kan ik dan wat anders gaan doen wat beter bij me past.' en dan zo verder gaan denken. Het lijkt misschien wat gemakkelijk gedacht, dit voorbeeld, maar het is dan ook maar een voorbeeld.
Verder idd sporten, o.a. om de zinnen te verzetten en omdat je je na afloop beter zult voelen.
En af en toe piekeren hoort erbij..
donderdag 12 augustus 2010 om 22:22
Dat je je bewust bent van de manier waarop je denkt (negatief)is al de helft van de oplossing. Je kunt je eigen gedachten sturen en ingrijpen op het moment dat je gaat doemdenken zeg maar. Buig het eens om. Denk bijvb als je denkt: Ik ben bang mn vriend kwijt te raken en maak hiervan: Ik en mn vriend blijven bij elkaar en we zijn gelukkig samen. Of kies iets anders wat beter past. Doe dit ombuigen steeds als er een gedachte in je hoofd komt die negatief is. Op een gegeven moment merk je dat het minder wordt. Zo niet dan zou je hiermee aan de slag kunnen met een psycholoog in een cognitieve therapie. Hierbij ga je aan het werk met je denkpatronen. Sterkte!
vrijdag 13 augustus 2010 om 22:02
Hoi! Bedankt voor jullie antwoorden, heb er heel veel aan!
Ik ben vandaag naar de huisarts geweest en hij heeft me een anti-depressivum voorgeschreven. Het is iets dat niet meteen werkt en opgebouwd moet worden. Maar het zou het piekeren verminderen en ook de negatieve gedachten. Ik hoop het zo!
Ik ga ook proberen terug te sporten. Ben een paar keer gaan zwemmen, maar ik kreeg constant negatieve gedachten in m'n hoofd. Dit belemmerde mijn zwemmen zo erg dat ik moest stoppen door mentale uitputting ipv door fysieke.
Oh, ik hoop zo dat het helpt en dat ik eindelijk terug een fatsoenlijk leven op kan bouwen.
Ik ben vandaag naar de huisarts geweest en hij heeft me een anti-depressivum voorgeschreven. Het is iets dat niet meteen werkt en opgebouwd moet worden. Maar het zou het piekeren verminderen en ook de negatieve gedachten. Ik hoop het zo!
Ik ga ook proberen terug te sporten. Ben een paar keer gaan zwemmen, maar ik kreeg constant negatieve gedachten in m'n hoofd. Dit belemmerde mijn zwemmen zo erg dat ik moest stoppen door mentale uitputting ipv door fysieke.
Oh, ik hoop zo dat het helpt en dat ik eindelijk terug een fatsoenlijk leven op kan bouwen.
zaterdag 14 augustus 2010 om 13:12
zondag 15 augustus 2010 om 12:21
Op volgorde van werkzaamheid:
1 Cognitieve therapie
2 Cognitieve therapie met antidepr
3 Antidepressiva
Met alleen antidepressiva onderdruk je de neiging om te piekeren. Je leert er niet mee om gaan of de oorzaak weg te nemen.
Het bewustworden van het piekeren is heel belangrijk 'hee, nu doe ik het weer'. Stel het vervolgens uit 'vanavond om 19.30 mag ik 10 minuten piekeren'.
Schrijf om 19.30 alle piekergedachten op, zónder er een oplossing voor te zoeken. Met het piekeren wil je er namelijk controle over krijgen en 9 van de 10 keer is dat zinloos.
En verder zou Mindfulness een goede voor je zijn; gedachten komen op, bekijk ze van een afstand, ga er niet mee aan de haal en vervolgens zullen ze vanzelf hun weg vervolgen.
Echt een aanrader!!
1 Cognitieve therapie
2 Cognitieve therapie met antidepr
3 Antidepressiva
Met alleen antidepressiva onderdruk je de neiging om te piekeren. Je leert er niet mee om gaan of de oorzaak weg te nemen.
Het bewustworden van het piekeren is heel belangrijk 'hee, nu doe ik het weer'. Stel het vervolgens uit 'vanavond om 19.30 mag ik 10 minuten piekeren'.
Schrijf om 19.30 alle piekergedachten op, zónder er een oplossing voor te zoeken. Met het piekeren wil je er namelijk controle over krijgen en 9 van de 10 keer is dat zinloos.
En verder zou Mindfulness een goede voor je zijn; gedachten komen op, bekijk ze van een afstand, ga er niet mee aan de haal en vervolgens zullen ze vanzelf hun weg vervolgen.
Echt een aanrader!!
zaterdag 21 augustus 2010 om 21:01
Hoii,
ik herken het maar al tegoed, kan me niet heugen dat ik nooit heb gepiekert, heb ook al lang venlavaxine..maar wilde daar graag vanaf..met het piekeren ging het redelijk goed totdat ik helemaal afgebouwd was..het werd weer erger...dacht soms echt dat ik gek werd...en hoe langer je over dingen gaat piekeren hoemeer dingen je erbij haalt..en hoe erger het verhaal in je hoofd dan wordt...
ik heb nu 3 behandelingen gedragstherapie gehad...en dat piekerkwartiertje werkt echt..
de eerste paar dagen lukte het niet echt...en toen dacht ik nou als het nou echt niet lukt dan schrijf ik nu gewoon op waar ik over peiker...maar de dagen erna..lukte het wel..en tegen de tijd dat ik mocht piekeren wist ik niet eens meer waar het over ging...en de dingen die ik wel had opgeschreven las ik later en dacht het gaat nergens over..
het is ook zo zonde van je energie..
ik ben er ook nog lang niet..maar piekerkwartier is echt een tip..
je wordt er bewust van dat niet het piekeren de macht over je heeft..maar dat jij de macht over het piekeren hebt..
succes
ik herken het maar al tegoed, kan me niet heugen dat ik nooit heb gepiekert, heb ook al lang venlavaxine..maar wilde daar graag vanaf..met het piekeren ging het redelijk goed totdat ik helemaal afgebouwd was..het werd weer erger...dacht soms echt dat ik gek werd...en hoe langer je over dingen gaat piekeren hoemeer dingen je erbij haalt..en hoe erger het verhaal in je hoofd dan wordt...
ik heb nu 3 behandelingen gedragstherapie gehad...en dat piekerkwartiertje werkt echt..
de eerste paar dagen lukte het niet echt...en toen dacht ik nou als het nou echt niet lukt dan schrijf ik nu gewoon op waar ik over peiker...maar de dagen erna..lukte het wel..en tegen de tijd dat ik mocht piekeren wist ik niet eens meer waar het over ging...en de dingen die ik wel had opgeschreven las ik later en dacht het gaat nergens over..
het is ook zo zonde van je energie..
ik ben er ook nog lang niet..maar piekerkwartier is echt een tip..
je wordt er bewust van dat niet het piekeren de macht over je heeft..maar dat jij de macht over het piekeren hebt..
succes
zondag 29 augustus 2010 om 21:29
Hi Dovedove,
Hier ook een ernstige piekeraar. Vorige week had ik last van een extreme angstbui, bang voor de toekomst en dat alles fout zou gaan in mijn carriere (de "wat als"-gedachten...). Toen was bij mij de maat vol en heb voor morgen een afspraak bij de huisarts.
Is bij jou het piekeren nu minder geworden? Ben erg benieuwd naar het verloop van jouw behandeling.
Groetjes
Hier ook een ernstige piekeraar. Vorige week had ik last van een extreme angstbui, bang voor de toekomst en dat alles fout zou gaan in mijn carriere (de "wat als"-gedachten...). Toen was bij mij de maat vol en heb voor morgen een afspraak bij de huisarts.
Is bij jou het piekeren nu minder geworden? Ben erg benieuwd naar het verloop van jouw behandeling.
Groetjes
maandag 30 augustus 2010 om 10:39
Ook hier een een piekeraar. Wat bij mij helpt is om even stil te staan en op te schrijven wat er allemaal in me omgaat. Ook 's nachts als ik niet kan slapen. Vaak zie je de absurditeit van je gedachten beter als je deze op papier hebt staan. Wat ook helpt is er om daar tegenover positieve gedachten op te schrijven. En te proberen de gedachten te laten zijn zoals ze zijn. Te accepteren dat je ze hebt, in plaats van er tegen te vechten en niet te willen dat je ze hebt, want dan komen ze alleen nog maar meer opzetten.
O ja....en sporten is een supertip. Ik doe aan hardlopen, hierdoor voel ik me altijd superlekker en pieker ik veel minder
O ja....en sporten is een supertip. Ik doe aan hardlopen, hierdoor voel ik me altijd superlekker en pieker ik veel minder
maandag 30 augustus 2010 om 11:24
maandag 30 augustus 2010 om 19:51
@lamaatje, heb je daar ervaring mee?
@Nicola, opschrijven doe ik ook wel. Als ik het dan later terug lees zie ik dat mijn angsten volslagen idioot zijn, maar het is zo lastig om dit soort gedachten te voorkomen. Als ik er eenmaal in zit, kom ik er bijna niet meer uit, en word ik bijna verlamd door al die gedachten.
De huisarts heeft me nu doorverwezen naar een psycholoog. Ben benieuwd.
@Nicola, opschrijven doe ik ook wel. Als ik het dan later terug lees zie ik dat mijn angsten volslagen idioot zijn, maar het is zo lastig om dit soort gedachten te voorkomen. Als ik er eenmaal in zit, kom ik er bijna niet meer uit, en word ik bijna verlamd door al die gedachten.
De huisarts heeft me nu doorverwezen naar een psycholoog. Ben benieuwd.
dinsdag 31 augustus 2010 om 21:10
@ spuit elf: Voorkomen kun je ook bijna niet. Als je er eenmaal in zit,is het heel lastig om daar uit te komen. Wel kun je je hiervan bewust zijn, en hoe meer je je bewust bent van je eigen gedachten, je daar uiteindelijk ook meer mee kunt. Het is een proces: waarschijnlijk een patroon waarin je al jaren en jaren zit. Dat kun je niet zomaar voorkomen en veranderen. Het bewust ervan zijn is al een stap. Accepteren is een tweede stap, en vanuit daar kun je ook veranderen. Maar dit kost tijd, heeeeel veel tijd. Belangrijk is om cht even stil te staan, en je niet te laten meesleuren door al die gedachten. Op een gegeven moment leer je dat het maar gedachten zijn, en niet overeenkomen met de werkelijkheid. Een psycholoog kan je hier zeker bij helpen. Heeft bij mij ook geholpen, maar uiteindelijk moet je het wel zelf doen, en dat kost veel energie!
woensdag 1 september 2010 om 12:37
vrijdag 3 september 2010 om 15:36
Ik heb een piekerdagboek. En het helpt. Als ik piekeren voel opkomen, dan begin ik met schrijven. Het lucht op en ik hoef niemand steeds lastig te vallen met m'n piekergedachtes. Ook helpt het me om m'n dagboek zo nu en dan te lezen. Patronen ontdekken. En er vaak achterkomen dat ik gewoon wat meer vertrouwen moet hebben in het leven en dat ik op sommige dingen gewoon geen invloed kan hebben. Ik vind trouwens wel dat je huisarts wel erg snel is met het voorschrijven van medicijnen. Volgens mij (of voor mij) is het namelijk een manier van denken die je moet veranderen. En daarvoor heb ik therapie. Zelf wil ik namelijk het liefste zolang mogelijk uit de buurt van medicijnen blijven.
zondag 9 januari 2011 om 12:59