Begrafenis: wat voor kleding?

15-12-2010 19:08 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zaterdag een begrafenis.

Eerst de kerkdienst en daarna de begrafenis.

Ik heb alleen crematies meegemaakt, allemaal met warm weer, en dat is makkelijker met kleding. Je bent binnen en kunt gewoon een pantalon aan met nette pumps.

Een begrafenis lijkt me een stuk moeilijker. Ik ben een ontzettende kou-kleum.

Proberen de kou te negeren en die pumps aan met een pantalon? (Ik heb verder geen laarzen met hak) Niemand draagt met dit weer toch nog pumps?

Of kun je ook best nette platte laarzen aan?

(ik heb ook nette snowboots maar dat is vast niet gepast??)

Ik bedoel dit absoluut niet als een mode vraag, daarom ook niet bij Mode & Beauty gepost.

Het gaat me meer om wat gepast is bij een begrafenis. Hoor je nog steeds een pantalon aan te doen of mag je ook best een donkere spijkerbroek aan? Met eventueel platte laarzen etc.

Wat vinden jullie?

Wat zouden jullie aan doen met dit weer?

(denk aan dat het vriest, sneeuw)

Alvast bedankt!
Heb je echt een zwarte 'dresscode' gekregen?

Ik had op de begrafenis van mijn schoonvader een net zwart jurkje aan,maar dat was in de zomer.

Misschien een nette zwarte broek,met toepasselijke schoenen en een zwarte blazer met een sjiek truitje eronder, byv van satijn?

En als jas een warme trenchcoat, met een sjaal?

Veel sterkte zaterdag,

Blackwater
Nette platte laarzen is toch prima.

Ik draag niks met een hak, kan er niet op weg.

Zie niet in waarom dat minder gepast zou zijn hoor.
Ik heb geen zwarte dresscode gekregen.

Ik doe liever iets anders aan. Maar het gaat om een bejaard familielid, dus misschien vinden de ouderen het netter en gepaster om in het zwart te gaan?

Of zouden jullie ook iets met kleur aan doen?
dubbel.
Als je andere familieleden zwart aandoen zou ik dat ook doen,

En laarzen zijn ook prima hoor!
Een donkere pantalon met bijv. een strakke coltrui in zwart of paars en nette schoenen. Als je nette platte laarzen hebt dan kan dat toch ook. Of pumps met pantykousjes.

Het ligt er misschien ook wel aan wie er gecremeerd wordt en wat wensen zijn van familie van de overledene.

Als ik zelf ooit gecremeerd word dan moet iedereen vooral aan doen waar hij zich lekker in voelt. Mijn schoonvader die in augustus gecremeerd werd had ook die wens. Hij wilde liever ook geen zwarte kleding.
Gecondoleerd!

Tja, ik heb helaas al de nodige uitvaarten meegemaakt en daar ook zat mensen gezien die gewoon in spijkerbroek + trui/t-shirt kwamen.

Dus in hun optiek kunnen snowboots best ja.

Zelf vind ik dat niet zo gepast en zou voor pumps gaan. Maar gezien de kou zijn nette laarzen ook heel geschikt hoor.

Koude voeten zul je evengoed wel krijgen, maar die warmen vanzelf wel weer op.

Succes en sterkte.
Gecondoleerd allereerst. Ik zou die nette laarsen met platte hak aandoen. Als je hebt een zwarte pantalon, kan je evt. een panty of maillot onder doen. En erop, een bloes of shirt en erover een colbert of vest als je dat hebt in het zwart. Makkelijk later weer uit te doen als je binnen bent. Ik zou niet te moeilijk denken, de mensen die er zijn zullen met hetzelfde zitten en ik denk dat je in die gelegenheid niet echt kijkt wat een ander aan heeft. Sterkte zaterdag.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik ben eens op een begrafenis helemaal in het zwart gegaan. Voelde me toen zwaar overdressed. Zelfs familie van de overledene waren in spijkerbroek. Wel wat netter dan normaal maar zeker niet sjik.

Een donkere spijkerbroek en platte laarzen kunnen best vind ik. Zolang je maar geen witte nikes en een oversized fleecevest aanhebt! Beetje netter dan normaal, maar niet sjik. Ligt trouwens ook aan de mensen.. en de overledene..? Platte laarzen vind ik trouwens in elk geval kunnen.
Als je geen dresscode hebt gehad, dan moet je op gevoel afgaan!! Kleuren in deze tijd van het jaar lijken mij niet gepast. Dan zou ik nog eerder voor een zwarte, of donker blauwe pantalon gaan en gewoon die platte laarzen eronder. Gemak dient de mens! als zoals wordt voorspelt veel sneeuw gaat vallen, dan is het niet anders!!

Of trek makkelijke laarzen aan en doe in de auto heel even die pumps aan en ga daarmee snel naar binnen!!

Sterkte verder !! en gecondoleerd met het verlies
Platte laarzen kunnen prima.

Ik wist nooit dat pumps kunnen, totdat ik dat eens bij een bijzetting van het koningshuis zag.
Kleuren kunnen wat mij betreft wel hoor, maar geen spetterende knalkleurtjes natuurlijk.

Donkerpaars, donkerrood, dat gaat best.

zoals deze rok

geen zwart in te zien, maar best geschikt voor een uitvaart (qua kleur dan, die bolletjes zijn misschien weer te vrolijk)
Ik vind dat het erg aan de leeftijd en de 'stijl' van de overleden persoon en diens familie ligt. Bij een knul van 16 vind ik een strak mantelpak erg ongepast, bij een oma die er altijd piekfijn verzorgd uitzag is een spijkerbroek weer niet netjes. Pas je dus aan op de gelegenheid. En als je de familie niet kent, houdt het dan sober en netjes.

Platte laarzen vind ik overigens altijd prima kunnen, mits ze netjes en niet afgetrapt zijn.
Ligt aan de mensen.

Als het om mij begrafenis zou gaan mag iedereen lekker komen in kleding waarin hij/zij zich lekker voelt. Waarom altijd dat zwart...???

Uit respect voor anderen doe ik meestal wel wat geoorloofd is maar als het aan mij ligt gaat een begrafenis heel anders...

natuurlijk is het niet leuk...en zeker verdrietig maar de vooral Westerse manier van afscheid nemen is niet mijn ding.

maar goed dat is off-topic maar moest er ineens aan denken toen ik je vraag las ...sorry

in ieder geval gecondoleerd.
Puck
Bedankt voor alle reacties tot nu toe.

Het gaat om een man van in de 70. Hij droeg altijd nette pakken met stropdas e.d. Zijn vrouw is ook altijd netjes gekleed. De rest van de familie is ook altijd netjes.

Ik heb ze voor het laatst gezien op de crematie bij mijn oma 1,5 jaar geleden. Ik heb toen natuurlijk niet opgemerkt wat voor kleding ze droegen, daar was ik niet mee bezig.

Maar ik ga er vanuit dat hun allemaal wel netjes gekleed komen. Op en top zwart twijfel ik eigenlijk aan..

Ik heb misschien een idee..

Een licht (heel zacht roze) satijnen blouse, daaroverheen een zwart colbert. Een zwarte spijkerbroek. Deze is netjes, maar wel skinny. En daaronder zwarte nette laarzen.

Is dit gepast? Eerlijk zijn hoor.
In die setting zou ik de skinny afraden, dan liever een gewone broek (met een maillot eronder?). De rest lijkt mij prima.
Ik vind dat wel kunnen hoor. Tenminste, als het een echt zwarte spijkerbroek is. Als ie alweer wat valer is, wordt het al weer iets meer casual.
De zwarte spijkerbroek is denk ik wel iets lichter dan mijn colbert.

Ik heb eigenlijk alleen maar skinny spijkerbroeken. Donkerblauw, licht, grijs. Meer mijn style. Anders wordt het die pantalon. Maar dat vind ik niet zo mooi met mijn platte laarzen...

Klinkt misschien heel onnozel dat ik me hier zo druk om maak, maar ik wil me gewoon netjes kleden, gepast, uit respect voor de overledenen en de familie.
quote:zonneschijn10 schreef op 15 december 2010 @ 19:44:

Bedankt voor alle reacties tot nu toe.

Het gaat om een man van in de 70. Hij droeg altijd nette pakken met stropdas e.d. Zijn vrouw is ook altijd netjes gekleed. De rest van de familie is ook altijd netjes.

Ik heb ze voor het laatst gezien op de crematie bij mijn oma 1,5 jaar geleden. Ik heb toen natuurlijk niet opgemerkt wat voor kleding ze droegen, daar was ik niet mee bezig.

Maar ik ga er vanuit dat hun allemaal wel netjes gekleed komen. Op en top zwart twijfel ik eigenlijk aan..

Een licht (heel zacht roze) satijnen blouse, daaroverheen een zwart colbert. Een zwarte spijkerbroek. Deze is netjes, maar wel skinny. En daaronder zwarte nette laarzen.

Klinkt prima.

Het feit dat je er bent is veel belangrijker dan hoe je gekleed bent.

Natuurlijk moet je er netjes uitzien, maar daar draag je al zorg voor.
Ja, dat vind ik echt.
Zolang ze niet reformatorisch zijn, hoef je echt niet helemaal in het zwart. Stemmige kleuren zoals grijs, donkerpaars, donkerblauw kunnen prima. Je schreef al dat de overledene netjes gekleed ging, dus ik denk dat een combinatie met het zwarte colbertje al snel goed is.

Ik heb me jaren geleden zwaar underdressed gevoeld toen ik naar de begrafenis van de vrouw van een collega ging. Ik had zwarte schoenen, een lange zwarte rok en een zwart vest aan. Alleen onder dat vest droeg ik een donkerrood shirt. Dat kleine stukje donkerrode stof was het enige kleurtje in de hele aula...
It's not you, it's me. No wait. It's you. It's totally you...
quote:zonneschijn10 schreef op 15 december 2010 @ 19:44:

(...)

Ik zou dit zeker gepast vinden. Draag zelf naar begrafenissen doorgaans ook dit soort combinaties.

Vooral een donker colbert (of soortgelijk jasje) en een onopvallende donkere overjas zijn van belang. Voor de rest maakt het oha niet veel uit wat je draagt, als het maar niet afgedragen en niet te frivool is (als in killerheels, korte rokjes, opvallende kleuren en prints - een donkere skinny vind ik dan weer prima kunnen).
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Mijn vader en moeder waren zijn ook altijd heel netjes gekleed. Mijn vader had altijd een pak met stropdas aan

Bij de begrafenis van mijn vader hebben wij tegen iedereen gezegd dat we blij waren als ze wilden komen om afscheid van mijn vader te nemen en dat ze zich vooral warm moesten aankleden. Het is nu bijna 8 jaar geleden.

Wij hebben geen nieuwe kleren gekocht en waren gewoon netjes gekleed. Geen spijkerbroek maar ook geen zwart. Ik had en heb niet eens zwarte kleren...

Mensen verlangen niet dat jij kleren moet gaan kopen om er "gekleed" uit te zien op een begrafenis waar de familie het niet eens zal opvallen wat iemand aan heeft.

Je gaat er heen om de overledene en de familie, niet voor alle andere mensen die er zijn.

Diegenen die het wel opvalt zijn meestal mensen die op alles letten en het meeste afkeuren.
Gewoon aandoen waar jij je lekker bij voelt,en wat warm is...

Vind het echt uit de tijd hoor,zwart aan naar een uitvaart...
Wie zegt er dat pumps niet meer kunnen? Ik draag ze nog dagelijks naar mijn werk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven