Macedonie

19-07-2010 16:01 2201 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga deze zomer naar Macedonie! Ik heb maar 8 dagen (helaas) en ben van plan om als uitvalsbasis Ohrid te hebben.

Wie heeft tips voor mij? Leuk, goedkoop, hotel of guesthouse? Manier van reizen? Is Struga leuk? Zijn er veel toeristen? Wat moet ik gezien hebben? Wat absoluut niet?

Al jullie wijsheid is welkom
HAPPY BIRTHDAY, vivagirl , CHESTITKI

Hallo Jozeefje, leuk je eerste liefde uit Macedonie ( mag ik vragen, hoe lang is het geleden?. Ook ik leerde door een vakantieliefde Ohrid kennen. Helaas is mijn vakantieliefde op jonge leeftijd gestorven. Heb nog wel contact met zijn familie.Heb je ook nog steeds contact met de familie van je vroegere lief?

'Eat', 'eat' , klinkt me o zo bekend in mijn oren. Heb je ook weer zin in een zomer in Macedonie?

Vivi, mori is een woordje waarvan ik eerst dacht dat het liefje betekend, maar ik vind het nergens. Misschien is dan het dialect in Ohrid.
Dank je Heidel. Hvala.

Vlatko heeft mij nog nooit Mori genoemd, dus kan inderdaad dialect zijn.

Ik zal het hem vragen.
http://www.youtube.com/watch?v=xQqmflnj ... re=related

dit liedje heet 'mori mome Magde'
En...heeft je vriend aan je verjaardag gedacht??

skap = duur

http://www.youtube.com/watch?v=KcukIa32 ... re=related

is niet macedonisch, Slavica Cukteras, maar wel vrolijk.
Ja, hij heeft goed aan mij gedacht.

We hebben gebeld en geskyped. En hij heeft een heel lief berichtje op Facebook gezet. En leuke kaart via de mail gestuurd.

Jij ook nog bedankt voor je kaart. Heel lief.

Ik kruip weer onder de wol, want ik voel me niks niet lekker.

xxx
Van harte beterschap, vivi!
Zo, wij waren ver naar beneden gezakt.

Ook zo druk gehad dit weekend. Maar het was erg leuk.

Hele weekend niet helemaal lekker, en ik voel me nog niet top. Maar ik ben niet zo ziek dat ik in bed wil blijven en met een lading asperine gaat het wel.

Ik ga zo naar mijn nieuwe werk. Spannend!!!!!!!

Ik hoop dat ik er vanavond meer over kan vertellen, maar ik heb wat problemen met mijn internet thuis.

Jij ook een leuk weekend gehad?

xxx
Zdravo!

Moet je wel vroeger opstaan voor je nieuwe job zie ik!

Ik voel me ook niet zo lekker. Hoofdpijn, hoesten...

We waren zaterdag shoppen in Mannheim voor dochterlief groot. Gisteren voetbaltoernooi van dochterlief klein.

Ik wens je veel succes vandaag. Echt wel spannend.

mnogu = veel ,erg

mnogu pozdrav!
Ik beam ons even naar boven!!

pitzkoematter = een scheldwoord wat ik niet vertalen kan

is waarschijnlijk ook verkeerd geschreven. Heb het fonetisch opgeschreven

is waarschijnlijk Servisch :Pitsku Mater

http://www.youtube.com/watch?v=WmJe9u5ahjc

Hij zegt het namelijk ook..
Pitsku ken ik! Dat hoor ik wel vaker.

Weet ook niet wat het betekend.

Ik ben moe.........
geloof ik dat je moe bent...ik doe het je niet na..hopelijk heb je goed geslapen!

een leuk woord voor vandaag

soncobran = parasol
Ik ben ook moe

Dat lange reizen is vermoeiend, en frustrerend, en daar word ik ook weer moe van.

Mee, deze baan is het niet.

Maar wat nu?

Toch maar naar Macedonie verhuizen?
Heb je eigenlijk nog geschreven naar www.logwin-logistics.com? Zo niet...dan doe dat! Je hebt nix te verliezen denk ik!! Die hebben over de hele wereld verspreid vestigingen, remember ook in Stip!

career-info@logwin-logistics.com beloof me dat je daar naar schrijft....

Het is ook veel te veel zo'n baan met twee uur reistijd, je bent geen 20 meer....

sladoled ik weet wat het betekend, jij ook?
http://logwin-logistics.c ... etail/ao20110106-113.html

http://logwin-logistics.c ... etail/ao20110103-110.html

http://logwin-logistics.c ... etail/ao20101205-101.html

even klikken en lezen.ook de PDF Download!!..en dan reageren
Ik beloof het je plechtig.

Zal het dit weekend doen.

Nu alweer moe............

Veel te lange dagen.

Ben er spuug en spuug zat van.
Ach meis, komt wel weer goed. Nog even doorbijten..en dan is je nachtmerrie voorbij.

mnogu si sexi = je bent heel sexy
Hey vivagirl en heidelberg, wat leuk zulke enthousiaste reacties! Het is nu ongeveer drie jaar geleden, we hadden tien maanden een lange afstand relatie (dus niet zo lang, maar wel allereerste relatie!) waarvan ik in totaal zo'n drie maanden in Macedonië ben geweest. Het land beviel me heel goed, de afstand niet en de relatie op den duur ook niet. ;)

Toch verlang ik soms terug naar het land. Eigenlijk niet om die relatie, maar omdat ik daar zoveel leuke mensen heb leren kennen en omdat ik het gewoon een heel bijzonder land vind.

Alleen denk ik voorlopig niet terug te gaan. Het heeft me sowieso wel nieuwsgierig gemaakt naar de rest van de Balkan. Maar ik had ook vaak sjans met mannen van de Balkan, hihi.

Met een paar Macedoniërs heb ik nog een beetje contact. Niet met ex, maar met wat vrienden/familie van hem. Leuke mensen! Ik mis vooral de zon. ;)

Heftig heidelberg, zo'n vroeg sterfgeval, en dan je vakantieliefde... Hoe ben je daarmee omgegaan, of wijk ik nu teveel van het topic af/duik ik teveel in jouw gevoelens?
Jozeefje, het staat in het begin van dit topic. Ik ben heel erg blij dat ik door hem Macedonie heb leren kennen!! Net zoals jij, herinneringen met een warm hart.

Hoe gaat het vievje?
Heidel, ik heb een email gestuurd naar Logwin!

Afwachten nu maar.

Jozeefje. Dus jij hebt ook van de liefde geproefd in Macedonie.... Leuke mannen hebben ze daar.

Ik ben al 3 jaar samen met mijn vriend en het gaat super goed en we zijn toekomst plannen aan het maken.

Ik hoop in April weer heen te gaan. Mooie tijd van het jaar.
Vivagirl, ik ben trots op je! Ben benieuwd, je kan er beslist aan de slag en er ook nog een opleiding volgen..wie weet zit je straks in Frankfurt!! In Frankfurt ken ik ook een ouder echtpaar, die kunnen je dan ook helpen evt.

Jozeefje, dat mijn vakatielief gestorven is, is al 20 jaar geleden. Het was destijds echt een shock, ik was er helemaal kapot van.
Zdravo!

Doviduvanje....

Pozdrav.
Nog een paar woordjes...

tijschrift = spisane

slaapkamer =spalna soba

honing = med

Heb je al nieuws, vivigirl?
quote:heidelberg schreef op 25 januari 2011 @ 08:23:

pitzkoematter = een scheldwoord wat ik niet vertalen kan

is waarschijnlijk ook verkeerd geschreven. Heb het fonetisch opgeschreven

Ik heb verder niets bij te dragen aan jullie topic hoor

Maar ik kan jullie wel helpen bij de vertaling van dit scheldwoord. De schrijfwijze is picku mater (waarbij de c in het eerste woord zo'n omgekeerd dakje erboven heeft). In de Balkan-regio is er bijna niets zo erg als het beledigen van je moeder, en dat is dan ook de betekenis van deze krachtterm: letterlijk vertaald betekent het 'geslachtsdeel (maar dan een grof woord daarvoor uiteraard!) van je moeder'. Dus... mochten jullie geneigd zijn de plaatselijke scheldwoorden over te nemen (geen aanrader misschien in dit geval).... dan weet je nu in ieder geval precies wat je zegt...
Hallo Lemmy, bedankt voor de uitgebreide uitleg. Het is ook altijd fijn, te verstaan wat anderen zeggen...Zelf gebruik ik niet zulke krachttermen. Het is dus niet echt een macedonisch woord.
quote:heidelberg schreef op 20 januari 2011 @ 09:50:

http://www.youtube.com/watch?v=xQqmflnj ... re=related

dit liedje heet 'mori mome Magde'Lemmy, weet je misschien ook wat het woordje "mori" betekent?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven