Macedonie

19-07-2010 16:01 2201 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga deze zomer naar Macedonie! Ik heb maar 8 dagen (helaas) en ben van plan om als uitvalsbasis Ohrid te hebben.

Wie heeft tips voor mij? Leuk, goedkoop, hotel of guesthouse? Manier van reizen? Is Struga leuk? Zijn er veel toeristen? Wat moet ik gezien hebben? Wat absoluut niet?

Al jullie wijsheid is welkom
Had hem net nog even aan de telefoon.

Zijn stage hier gaat niet door, baal ik echt van. Ik keek uit naar een zomer samen.

Het enige voordeel wat hier uit kan komen is dat hij wel naar Ohrid gaat en ik jou daar kan treffen

En hij had nog een super lief berichtje gestuurd, dat hij erg uit keek naar volgende week, want op het moment was zijn leven erg saai en als ik kwam dat dat zijn leven weer op fleurt.

En of ik langer kon blijven....

Het is echt een schat
Ja, hopelijk kan hij aan de bak in Ohrid!! Hoeveel vakantiedagen kun je nemen in augustus? Ik kijk er echt naar uit!

Ik ben benieuwd of er dan met Pasen een huwelijksaanzoek komt...als jullie getrouwd zijn , is zijn leven noooooooit meer saai!
Al wakker? Ik ben nog zo duf...maar heb nog een paar woordjes..

srekjen veligden = vrolijk Pasen

ei = jajce

Sreken Veligden, ik ga daar Pasen vieren.

Met een kaarsje naar de kerk en dan moet je eieren tegen elkaar aan tikken!

Ik heb 20 vakantie dagen, maar we gaan ook nog naar Nederland, dus ik kom gewoon een week naar Ohrid, als hij daar stage gaat lopen.

Jij nog nieuws?
Nieuws heb ik (nog) niet...wilde van afdeling veranderen, maar ik heb nog niets gehoord totnutoe..
Naar welke afdeling wil je verhuizen?

En waarom?

Niet meer naar je zin?

De afdeling was je nu op zit, heeft toch veel sterf gevallen?

Is dat waarom je veranderen wilt?
Ik wil graag meer werken en dat is op mijn huidige afdeling niet mogelijk. De andere afdeling is niet veel anders, dezelfde ziektebeelden quasi. Ik ken de meeste die er werken wel.
Hoeveel meer wil je gaan werken dan?

Wel nachtdiensten?

Heb je een idee wanneer je meer hoort?

Wil je meer gaan werken omdat de meiden nu wat ouder zijn?

Heeft mijn moeder ook gedaan. Was altijd thuis, en toen ik naar de middelbare school ging is ze part time gaan werken.

Vond ik niet leuk! Maar dat sloeg natuurlijk nergens op.
Zdravo! ik lees heeeel sporadisch mee ja. Momenteel ben ik vrij druk met werk, leuke dingen doen en andere (on)zinnige dingen op internet. Ben sinds het bezoek van een Italiaan afgelopen weekend helemaal nieuwsgierig en weg van Italië.... pffff. Dat wordt nog interessant!
Overigens komt mijn nicht zondag op tv voor vakantieliefdes! Maar dit is allemaal zij-praat en heeft weinig met Macedonië te maken.
He Jozeefje. Wij kletsen hier inmiddels over meer dan alleen Macedonie, dus als je iets kwijt wilt over Italie.......kom maar op!
Ciao Jozeefje. Keep this topic alive!

Ja, wil weer meer werken, de meiden worden groter...het liefst 75%..een paar nachtdiensten...ben benieuwd..
Dames leuk dat jullie zo verliefd zijn op het land Macedonië!

Heb een beetje het topic doorgelezen.

Pitzkoematter = pitsjkamaterina = vertaald: de K..T van je moeder.

Dit is in Balkanlanden het ergste wat je kan zeggen.

Als niet Macedoniër zou ik als ik jullie was dit woord dus nooit zeggen!

Je zult dit woord waarschijnlijk heel vaak voorbij horen komen, als een soort stopwoord maar in de Balkan kan een scheldwoord namelijk op verschillende manieren gebruikt worden. En het zit het dan in de omstandigheid, de manier en de tóón waarop je het uitspreekt zodat een ander weet hoe het bedoelt is/wordt. Ik hoor dus aan de toon van degene die het zegt hoe hij/zij het bedoelt. Het kan dus een soort stopwoord zijn, als een soort vloek in de trant van verdorie, maar het kan ook als een belediging worden gezegd en dan zijn de rapen nog niet gaar!

Je moet het zo zien ........in Nederland hebben we eigenlijk hele lieve, onschuldige scheldwoorden terwijl de scheldwoorden in de Balkan vele malen erger zijn en door de manier en toon waarop je ze uitspreekt kan het van een grapje tot belediging tot op de bot zijn en dat allemaal met hetzelfde woord.
Verder wat ik zo las:

Mnogo = veel

maar je zegt niet Mnogu Pozdrav. Je zegt Puno Pozdrav.

Puno = veel

Het Mnogo en Puno betekent allebei veel maar je zegt Puno Pozdrav en niet Mnogo Pozdrav.

Het is niet Kyrillisch maar Cyrillisch

Slatko = zoet (mannelijk)

Slatka = zoet (vrouwelijk)

Molam = alstublieft (dus niet you're welcome)

Je kan het ook zeggen als iemand je wat vraagt maar je hebt het niet verstaan dan vraag je Molim? (verkorte versie van wat zegt u?)

Het is niet: me boli maar... boli me.

Sos od patlijan is geen tomatensaus maar auberginesaus.

Patlijan is aubergine

Sos od paradajz is tomatensaus.

Moe = Umoran (mannelijk)

Umorna (vrouwelijk)

Vrouwen zeggen dus Ja sam umorna (ik ben moe)

een man zegt Ja sam umoran

Je moet er ook aan denken dat de zelfstandige naamwoorden ook vervoegd worden dus zelfs julllie voornamen worden vervoegd!

Je vriend kan dus zeggen Volim Vivagirlu (ik hou van Vivagirl)

Idem sa Vivagirlom (ik ga met Vivagirl)

(sorry ken je voornaam niet)
wow, dankjewel eenelfje. Ik ben paf...je komt waarschijnlijk uit MK? Nu ga ik eerst alles verbeteren wat ik fout heb opgeschreven!

Ik heb de info uit www.pauker.at (duits-macedonisch)

ken je ook het woord "mori"?
He Eenelfje. Hoe weet je dit allemaal?

Kom je uit MK?

Ik gebruik google-translate Ik moet toch wat.....ze geven hier cursussen helaas. Tegelijk zet ik er ook niet al te veel druk achter, ik ga er toch niet wonen, maar een gesprekje met mijn schoonmoeder zou toch wel fijn zijn.

Vrijdag weer heen, dus eigenlijk moet ik even een zin uit mijn hoofd leren.......Iets over haar geweldige kookkunsten!

Kun je helpen, Eenelfje?
Je mag hier wel blijven, eenelfje, we kunnen je goed gebruiken hier! Jij weet een heleboel, heb ik het gevoel, maar misschien niet zoveel tijd?

Wanneer vlieg je naar Macedonie, vivagirl? Ik wil dagen aftellen!!

Ik vlieg vrijdag!

Dus begin maar met aftellen!
Wat leuk, meer taallessen. Ik vind 'prolet' en 'vesna' zulke mooie woorden.

En Italië.... tja. Er was een zeer aantrekkelijke jongeman bij mij afgelopen weekend en we hebben een hele leuke tijd gehad en hij was een Italiaan. Nu besef ik opeens weer dat ik de taal zo mooi vind en het eten daar en de mannen zijn er ook niet te versmaden.

(Hoewel.... Berlusconi? Zo heet hij gelukkig niet.) Dus tja.... de buitenlandliefde blijft toch meer kriebelen dan de Hollandse aardappeleter.

Vivagirl: nog VIJF nachtjes slapen! :D
Leuk, Jozeefje een Italiaan in huis. Kan hij koken? Ik heb leuke herinneringen aan een Italiaan namens Massimo. Al weer jaren geleden, maar was echt een lekker ding (vond hij zelf ook, trouwens.)

4 nachtjes vivagirl, meid wat heb jij een heerlijk leven is het niet? Ik wil nu wel horen dat hij je gevraagd heeft!!!

ovca = schaap

ben nu wel onzeker geworden na eenelfjes verbeteringen, maar ik waag het erop!
Lekker je woorden blijven posten hoor, Heidel.

Tuurlijk spreekt een native het beter als ons, maar we doen in ieder geval ons best.

Wij kunnen straks lekker op een terrasje in Ohrid een drankje bestelling in Macedonisch, en als dat er niet perfect uit komt, who cares?

Ja, nog 4 nachtjes!!!!!!!!

Gisteren op Skype heb ik even een balletje omhoog gegooid, over wat we moeten doen zodat hij hier kan komen wonen.

En ik heb gezegd dat we het er wel over gaan hebben als ik daar ben. En daar reageerde hij goed op. Dus komt wel goed.

Maar ik verwacht nog geen aanzoek.

Komt wel, ooit.

Jozeefje, lekker genieten van je Italiaan.

Alles beter dan een aardappel eter, die zijn zo gewoontjes
Dag dames, ben ik weer, sorry maar ik heb geen laptop meer (gestolen) dus helaas ben ik 's avonds en in het weekend niet online, maar alleen overdag op het werk als het ff tussendoor kan en rustig is.

Mijn familie komt uit Kroatië, maar een deel van mijn familie is naar Belgrado vroeger verhuisd voor werk en daar ben ik geboren en heb ik gewoond. Nu is het dus zo dat ik volgens de oorsprong van de familie en het deel wat daar nog woont en het geloof (katholiek) Kroatisch ben. Maar volgens de geboorteplaats in mijn paspoort (Belgrado) ben ik Servisch. Dus sja, als ik nu dus echt wil aantonen dat ik Kroatisch ben dan moet ik mijn kerkboekje meenemen.

Nu merk ik dat het voor de Joegoslaven hier in NL eigenlijk allemaal nog hetzelfde is gebleven ondanks de "scheidingen". Het enige verschil wat ik laat maar zeggen merk is dat ze in Servië en Macedonië etc. Cyrillisch als hoofdtaal gebruiken. En in Kroatië het gewone schrift. Ook heeft Kroatië en Macedonië soms net iets andere woorden als in Servië. Dus sommige woorden die jullie schrijven worden in het Macedonisch idd anders geschreven of zijn net iets anders dan in het Servisch maar ik kan het verstaan omdat het soms net 1 of 2 letters verschilt. Maar er zit een miniem verschil in.

Het Cyrillisch kan ik ook niet lezen maar dat is omdat ik vroeger te lui ben geweest om het te leren. Maar als ik het Cyrillische alfabet naast ons gewone alfabet leg dan kan ik gewoon alles lezen.

Ik ben zelf nooit in Macedonië geweest, alleen een keer net tot vlakbij de grens. Maar je moet het zo zien dat als wij met de auto door voormalig Joegoslavië gaan dat voor "ons" laat maar zeggen het enige verschil nu is dat je je paspoort aan een grens moet laten zien maar voor de rest is alles gewoon "hetzelfde" gebleven op een paar verschil van woorden etc. na.
Verder maakt het niets uit hoor dat jullie een woord niet goed vervoegen of de mannelijke versie gebruiken als je het vrouwelijke moet gebruiken. Belangrijkste is gewoon dat je het woord weet en dan begrijpen ze heus wel wat je bedoelt hoor dan vinden ze het niet erg dat je niet kan vervoegen (want dat is nl. supermoeilijk).

Maar wij hebben echt zoveel uitdrukkingen etc. die onmogelijk zijn om te leren. Dus beetje basiswoorden en zinnen is al lang genoeg!
Je gaat a.s. vrijdag al Vivagirl!! Lekker hoor en dat lekker met pasen. Ja eitje tikken hoort erbij met Pasen, tikken met de spitse kant en wie z'n ei het langst niet kapot gaat die wint.

Heeft jou vriend kleine kids in huis of dichtbij in de familie waar jullie naar toe gaan? Wat je dan eens zou moeten vragen is of ze Paasnestjes gaan maken met Pasen (want ik weet niet of het ook in Macedonië wordt gedaan). Maar net 1 of 2 dagen voor Pasen dan gaan de kinderen een weiland in en plukken vers gras. Van dit gras maken ze thuis een nestje (gewoon een vogelnestje ergens op de grond of vensterbank) en op 1e Paasdag ligt hier dan wat chocola en/of een klein kadootje in voor de kids. Dus mochten ze dit doen dan is het leuk om wat chocolaatjes of iets kleins te kopen voor de kids (maar alleen als het kids heel dichtbij in de familie is).

Ook is het gebruikelijk om elkaar een kaart te sturen voor Pasen.

Wat sowieso heel gebruikelijk is in voormalig Joegoslavië dat als je bij iemand op bezoek gaat en je weet dat er kinderen zijn is om voor de kids een reep chocolade mee te nemen of een doosje chocoladebonbons (mochten er toevallig meer rondsjokken dan je dacht dan kunnen ze delen) (als er geen kids zijn een doos chocoladebonbons).

Waar jullie het over hadden "slatko" is een soort mierzoete jam. Als je bij iemand koffie gaat drinken of thee gaat drinken en iemand heeft bv niet echt iets anders aan te bieden dan geven ze "slatko" (slatko betekent zoet). De bedoeling is dat je dan maar 1 of 2 kleine theelepeltjes ervan eet, maar niet meer!
Wat het woord Mori betekent weet ik niet. Maar dan zou ik moeten weten in welk zinsverband het gebruikt wordt.

Het woord More betekent zee.

Ovce = schaap

Ovca = schapen

Een zin over iemands kookkunsten....sja er zijn zoveel dingen die je kan zeggen en op bepaalde manier maar ff denken wat is het meest gangbare....

Ja volim vase jelo = ik hou van uw eten

Hmmm bas mi prijalo = Hmm dat heeft goed gesmaakt

(de s moet zo'n s met een streepje zijn dus dat de s als een sh/sj wordt uitgesproken).

Trouwens een V wordt uitgesproken als een W. En de klemtoon bij woorden ligt vaak vaak bij de 1e lettergreep.

Ow en de Rakia (de Rakia die in gewone flessen zonder etiket zit of colaflessen ofzo dat is de huisgestookte Rakia, die ergens bij iemand ver achter in de achtertuin achter de bosjes in het dorp wordt gestookt).

Sja meer kan ik ff niet opkomen, als jullie wat willen weten dan vraag maar.

(Kan zijn dat ik er soms net naast zit omdat het misschien iets typisch Macedonisch is wat ik dan weer nét niet weet of net anders gaat nu dan in Servié etc.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven