Algemene ontwikkeling

12-05-2011 02:04 78 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
Oja en natuurlijk kun je je hele leven lang blijven ontwikkelen door cursussen, workshops... in alles wat je maar interesseert! Weten hoe je mooie foto's maakt, een trui breidt of de Polka danst is òòk cultuur!
quote:Woordenaar schreef op 12 mei 2011 @ 09:52:

Oja en natuurlijk kun je je hele leven lang blijven ontwikkelen door cursussen, workshops... in alles wat je maar interesseert! Weten hoe je mooie foto's maakt, een trui breidt of de Polka danst is òòk cultuur!

Maar geen algemene ontwikkeling. Dat zijn ambachten.

Ik word altijd wat moe van mensen die zeggen dat ze ergens niet doorheen komen - wat prima is, ik vond Werther een vreselijke zeikerd en heb het boek ook niet uitgelezen - maar dan meteen beginnen te katten op mensen die het wel hebben uitgelezen. Of, erger, zeggen dat ze dat vast niet gedaan hebben. Newsflash: iemand heeft het ooit echt uitgelezen, anders waren er geen utitreksels te krijgen

Open staan voor van alles en nog wat is belangrijk voor je algemene ontwikkeling,maar kijk niet alleen naar beneden, maar ook opzij. En naar boven.
dubbel
quote:missmargerine schreef op 12 mei 2011 @ 09:56:

[...]

Maar geen algemene ontwikkeling. Dat zijn ambachten.

Ik word altijd wat moe van mensen die zeggen dat ze ergens niet doorheen komen - wat prima is, ik vond Werther een vreselijke zeikerd en heb het boek ook niet uitgelezen - maar dan meteen beginnen te katten op mensen die het wel hebben uitgelezen. Of, erger, zeggen dat ze dat vast niet gedaan hebben. Newsflash: iemand heeft het ooit echt uitgelezen, anders waren er geen utitreksels te krijgen

.wie kat er dan?
quote:Woordenaar schreef op 12 mei 2011 @ 09:49: Veel van die 'nrc-cultuur'-mensen gooien graag met belangrijke titels zonder dat ze het boek in kwestie ooit in hun leven hebben opengedaan. Hé, ook als je het hele oeuvre van Shakespeare niet in het Engels hebt gelezen en de werken van Voltaire niet uit het hoofd kent, zegt dat nog niets over je intelligentie!

.Hier. gekat. En een gebrekkige definitie van algemene ontwikkeling: da's wat anders dan intelligentie.
oja, en ik vind dat die 'ambachten' zeker wel bijdragen aan je algemene ontwikkeling. Als is het maar omdat je dan bepaalde spreekwoorden in een ander licht gaat zien. ''Hij laat geen steken vallen' bijvoorbeeld.

En dansen..ik heb salsales en de leraar vertelt er altijd bij over de Cubaanse maatschappij en je pikt nog wat Spaans op
quote:missmargerine schreef op 12 mei 2011 @ 10:00:

[...]

Hier. gekat. En een gebrekkige definitie van algemene ontwikkeling: da's wat anders dan intelligentie.

ik vind het geen katten, het is gewoon een constatering dat veel mensen zich inderdaad beter voordoen dan ze werkelijk zijn.

Als jij wel daadwerkelijk het hele oeuvre van Shakespeare gelezen heb, haal je daar toch je schouders over op?
quote:Starshine schreef op 12 mei 2011 @ 10:00:

oja, en ik vind dat die 'ambachten' zeker wel bijdragen aan je algemene ontwikkeling. Als is het maar omdat je dan bepaalde spreekwoorden in een ander licht gaat zien. ''Hij laat geen steken vallen' bijvoorbeeld.

En dansen..ik heb salsales en de leraar vertelt er altijd bij over de Cubaanse maatschappij en je pikt nog wat Spaans op

Het kunnen lezen van Goethe is volgens mij hetzelfde als het kunnen breien. Dat is iets dat je kan, een verworvenheid. Weten dat goethe een schrijver was, etc, en weten dat breien met twee pennen gebeurt - of met een machine - en met wol en dat het iets anders is dan weven is algemene ontwikkeling. Dan hoef je het niet eens te kunnen.

Door de salsa te dansen heb je je een kunde verworven: doordat de leraar vertelt over de cultuur en over de muziek etc, heb je algemene ontwikkeling te pakken.
wtf weer dubbel!
quote:Starshine schreef op 12 mei 2011 @ 10:03:

[...]

ik vind het geen katten, het is gewoon een constatering dat veel mensen zich inderdaad beter voordoen dan ze werkelijk zijn.

Als jij wel daadwerkelijk het hele oeuvre van Shakespeare gelezen heb, haal je daar toch je schouders over op?

Ik haal sowieso mijn schouders op over mensen die andere mensen zomaar wantrouwen omdat die iets doen of kunnen wat zij niet kunnen

"Ik heb Hamlet in het Engels gelezen! "

'Nietes! Nietwaar, nrc-er!'

Doet mij een beetje Linkse-kerk/linkse hobby-elite-gemopper aan.
Ik zou ook zeggen begin eens met de krant. Ik vind algemene ontwikkeling vaak beginnen bij weten wat er allemaal speelt in de wereld. Als ik kijk naar de NRC (jaja) Next (dat valt dus al weer mee) van vandaag staat daar iets in over de vastgoedfraude, over het vervroegd vrijlaten van Michelle Martin, over de arabische lente en over megastallen.

Allemaal dingen die vragen om context, hoe zit de vastgoedwereled in elkaar, hoe zat het ook al weer met Mark Dutroux en wat was de rol van Michelle Martin en hoe zit dan de Belgische wetgeving in elkaar als het gaat om vervroegd vrij laten en hoe zit dat in Nederland. Als er iets is wat je aanspreekt ga je op zoek naar meer informatie (lang leven wikipedia) en vandaar kun je je verder ontwikkelen en misschien kom je dan wel een boek tegen wat je echt graag wil lezen.

Maar ik zou me vooral richten op zaken die je interesseren, gewoon omdat het leukste is om te leren en het dan ook het makkelijkste blijft hangen.
Oke, hier een lijstje, hoop dat je er wat aan hebt:

Moreel Esparanzo van Paul Cliteur

Land van Aankomst van Paul Scheffer

Een geschiedenis van bijna alles van Bill Bryson

On liberty van John Stuart Mill

The Great Gatsby van F. Scott Fitzgerald

Life at the Bottom: The Worldview That Makes the Underclass van Theodore Dalrymple

(Super)Freakeconomis

Congo

Monsoen van Robert Kaplan

Boeken van Joris Luyendijk

Een boek van Isabel Allende, Carl Louis Zefon, Steven King, Robert Cook, Sofia Kinsella etc...

Introduction to Medieval Europe, 300-1550: Age of Discretion van Wim Blockmans, Peter Hoppenbrouwers

Sterf oude wereld: Een inleiding tot de 21ste eeuw van Andre Klukhuhn

Als nog meer wilt weten, hoor ik het wel (weet er nog wel een stuk of 100!).....wat ik van de bovenstaande boeken is een brede algemene kennis, leuk feitjes en beter begrip van de hedendaagse maatschappij..
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 12 mei 2011 @ 10:07:

Ik zou ook zeggen begin eens met de krant. Ik vind algemene ontwikkeling vaak beginnen bij weten wat er allemaal speelt in de wereld. Als ik kijk naar de NRC (jaja) Next (dat valt dus al weer mee) van vandaag staat daar iets in over de vastgoedfraude, over het vervroegd vrijlaten van Michelle Martin, over de arabische lente en over megastallen.

Allemaal dingen die vragen om context, hoe zit de vastgoedwereled in elkaar, hoe zat het ook al weer met Mark Dutroux en wat was de rol van Michelle Martin en hoe zit dan de Belgische wetgeving in elkaar als het gaat om vervroegd vrij laten en hoe zit dat in Nederland. Als er iets is wat je aanspreekt ga je op zoek naar meer informatie (lang leven wikipedia) en vandaar kun je je verder ontwikkelen en misschien kom je dan wel een boek tegen wat je echt graag wil lezen.

Maar ik zou me vooral richten op zaken die je interesseren, gewoon omdat het leukste is om te leren en het dan ook het makkelijkste blijft hangen.

Sjeumig! Dat weten de hoogste piefen bij Justitie niet eens precies!

Enfin, we hanteren een andere definitie van ontwikkeling denk ik. Het stopt voor mij niet bij weetjes en feiten. Ervaren is imo een belangrijk deel om iets te weten. Anders kunnen we musea ook wel sluiten; De Nachtwacht kun je net zo goed in een boek bekijken.

Op tv en in boeken zie je dagelijks steden en monumenten, maar daadwerkelijk in het Collosseum staan maakt een heel ander indruk.

Hetzelfde zo met dansen en handwerken om die voorbeelden er maar in te houden.
Ik denk dat het belangrijkste beginpunt van algemene ontwikkeling is: ken uw klassiekers.

Ik zag Shakespeare net genoemd worden, en ik probeerde net al onder woorden te brengen in een posting die ik gewist heb waarin ik ook Shakespeare noemde, dat algemene ontwikkeling volgens mij begint met heel simpel "de groten" volgen.

Kijk bijvoorbeeld naar Lady Gaga: er is een reden dat zij zo'n fenomeen is. Dat komt oa doordat zij typisch zo'n artiest is die wat er al is, een stapje verder tilt. En dat geldt eigenlijk voor iedereen die uiteindelijk de geschiedenisboeken ingaat.

"NRC-cultuur" om het zo maar even te blijven noemen zet zich meestal af tegen popcultuur (pop cultuur in de oorspronkelijke betekenis: populaire cultuur), terwijl juist popcultuur volgens mij de basis van algemene ontwikkeling is. Als je je gewoon verdiept in waarom popcultuur is zoals ie is, dan krijg je vanzelf wel een brede algemene ontwikkeling.

Shit, ik kan het niet zo goed onder woorden brengen, hoop dat iemand begrijpt wat ik wil zeggen.
Am Yisrael Chai!
quote:Starshine schreef op 12 mei 2011 @ 10:08:

Enfin, we hanteren een andere definitie van ontwikkeling denk ik. Het stopt voor mij niet bij weetjes en feiten. Ervaren is imo een belangrijk deel om iets te weten. Anders kunnen we musea ook wel sluiten; De Nachtwacht kun je net zo goed in een boek bekijken.

Op tv en in boeken zie je dagelijks steden en monumenten, maar daadwerkelijk in het Collosseum staan maakt een heel ander indruk.

Hetzelfde zo met dansen en handwerken om die voorbeelden er maar in te houden.Ik hoef niet naar Auschwitz om te beseffen wat de Tweede Wereldoorlog heeft aangericht. Daarvoor kan ik ook boeken lezen. Of praten met mijn oma. Ik hoef niet naar een collosseum om te beseffen wat dat voor bijzondere architectuur dat was en is. Er zijn kan iets bijdragen, maar is geen must om algemeen ontwikkeld te zijn.
dat zeg ik, wij hanteren een andere definitie. Geeft niks.
FV, bedoel om de popcultuur te begrijpen, moet je begrip hebben van alle ontwikkelingen daar aan vooraf zijn gegaan, zoals de sociale aspecten, demografische aspecten en de voorgaande muziekstijlen bv?
quote:missmargerine schreef op 12 mei 2011 @ 10:11:

[...]

Ik hoef niet naar Auschwitz om te beseffen wat de Tweede Wereldoorlog heeft aangericht. Daarvoor kan ik ook boeken lezen. Of praten met mijn oma. Ik hoef niet naar een collosseum om te beseffen wat dat voor bijzondere architectuur dat was en is. Er zijn kan iets bijdragen, maar is geen must om algemeen ontwikkeld te zijn.Ben ik niet met je eens; door dingen te ervaringen ontwikkel jezelf juist! Boekenwijsheid is maar 1 ding!
quote:kalliope1986 schreef op 12 mei 2011 @ 10:14:

FV, bedoel om de popcultuur te begrijpen, moet je begrip hebben van alle ontwikkelingen daar aan vooraf zijn gegaan, zoals de sociale aspecten, demografische aspecten en de voorgaande muziekstijlen bv?

Ja. Je kan niet beseffen hoe bijzonder de beatles waren als je niet weet hoede maatschappij toen in elkaar zat. Want de beatles nu, tja, leuke muziek, ze hadden lange haren, maar dat heeft de jeugd nu ook. Maar voor tòen was het heel wat anders.

Je zult moeten beseffen wat voor impact de ontdekking van het wiel was. Als je daar je neus voor ophaalt omdat jij een segway hebt, heb je het niet begrepen
weer dubbel. Stom forum.
Oh en een korte reactie over dat studeren: ik ben zelf (eerstejaars) student en bij ons zijn er een aantal medestudenten die juist pas na hun pensioen zijn gaan studeren. Als je het wil, waarom niet?
Ik kan wel aardig uit de voeten met gesprekken over de klassiekers van kunst, literatuur en filosofie. Helaas wordt daar verdomd weinig over geluld en sta ik regelmatig voor lul als ik weer eens een nieuwsfeit niet opgepikt heb dat blijkbaar moeilijk te missen viel. En zo kom je dan toch weer dom over. Note to self: kranten lezen.
quote:[message=9066345,noline]carenza schreef op 12 mei

Ik heb door verkeerde keuzes slechts mavo4, het had vwo > uni met drs of zelfs dr/prof kunnen zijn.
quote:fashionvictim schreef op 12 mei 2011 @ 10:09:

Ik denk dat het belangrijkste beginpunt van algemene ontwikkeling is: ken uw klassiekers.

Ik zag Shakespeare net genoemd worden, en ik probeerde net al onder woorden te brengen in een posting die ik gewist heb waarin ik ook Shakespeare noemde, dat algemene ontwikkeling volgens mij begint met heel simpel "de groten" volgen.

Kijk bijvoorbeeld naar Lady Gaga: er is een reden dat zij zo'n fenomeen is. Dat komt oa doordat zij typisch zo'n artiest is die wat er al is, een stapje verder tilt. En dat geldt eigenlijk voor iedereen die uiteindelijk de geschiedenisboeken ingaat.

"NRC-cultuur" om het zo maar even te blijven noemen zet zich meestal af tegen popcultuur (pop cultuur in de oorspronkelijke betekenis: populaire cultuur), terwijl juist popcultuur volgens mij de basis van algemene ontwikkeling is. Als je je gewoon verdiept in waarom popcultuur is zoals ie is, dan krijg je vanzelf wel een brede algemene ontwikkeling.

Shit, ik kan het niet zo goed onder woorden brengen, hoop dat iemand begrijpt wat ik wil zeggen.

Ik snap het geloof ik, en ben het met je eens.

Algemene ontwikkeling gaat erom dat je een netwerk opbouwt waarin je nieuwe informatie kunt plaatsen. Daar hoef je dus niet alle klassiekers voor gelezen te hebben, maar het helpt erg als je bijvoorbeeld weet waar in de wereld de islam belangrijk is, welke verschillende stromingen er zijn, hoe de Koran is ontstaan en wat daar ongeveer in staat. Daar hoef je niet per se de Koran voor te lezen (al kan dat natuurlijk geen kwaad). Het gaat om nieuwsgierigheid, en met behulp van kennis die je opdoet een wereldbeeld vormen, en nieuws kunnen plaatsen. Of dat nu over religies gaat, of over Harry Potter, of de Schoolstrijd, The Hitchhiker's Guide to the Galaxy, of Nixon, of Grease... je kunt bijna overal aanhaken om meer te leren over context.

Mijn eigen ervaring is dat je dat 'feitennetwerk' het best op twee manieren uit kunt breiden:

- boeken lezen. Fictie, non-fictie, klassiekers, onbekenden... alles kan nieuwe kennis meebrengen en nieuw licht werpen op zaken. Een fijn boek vond ik Geschiedenis van de filosofie van H.J. Störig.

- je nieuwsgierigheid volgen. Dus als je ergens iets leest/hoort waarvan je het fijne niet weet: even opzoeken. Wikipedia is fijn en zeker qua feitelijkheden vrij betrouwbaar, bovendien linkt een artikel altijd door naar gerelateerde onderwerpen.

Algemene ontwikkeling gaat trouwens wel over kennis en hoe je dat inzet. Persoonlijke ontwikkeling is natuurlijk veel breder, daar past leren breien best in.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven