stilte in de sauna

28-08-2011 12:31 163 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik was laatst in de sauna en was lekker aan het kletsen met mijn zus. Werd er opeens een man heel boos op ons. Of we nu eindelijk eens onze mond konden houden. Hij was er voor zijn rust en had enorm veel last van ons. Nou ja, het was niet eens een stlitesauna, maar we voelde ons toch vervelend.

Wat doen jullie in de sauna? Lekker kletsen met vriendinnen of alleen stil liggen te zweten?
Ik vind sauna's sowieso een beetje raar. Lig je daar als een stel sanatoriumpatiënten die rust 'nodig' hebben te broeien... en dan ook nog zo oververhit (!) raken dat je kletsende mensen gaat uitfoeteren.

En dan nog iets. Als er een stilte-sauna is mag je in die andere wat mij betreft gewoon kleppen. Want ik kom toevallig heel goed tot rust als ik lekker kan roddelen met mijn vriendin.
ik ben van mening dat je gewoon rekening houdt met de mensen om je heen en aangezien de meeste mensen in de sauna graag tot rust willen komen, zorg je ervoor dat die geen last van je hebben.

Kom op zeg, is het echt zo moeilijk om 10-15 min niet te kwekken?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
De eerste keer dat ik naar de sauna ging, kreeg ik een rondleiding van een medewerkster. Zij vertelde ook dat praten in de sauna's gewoon mocht, tenzij anders aangegeven.

Dat je niet gaat gillen en schreeuwen lijkt me logisch. Maar een normaal gesprek vind ik normaal.

Daarnaast, als je je aan de gesprekken van anderen kan irriteren, dan ben je toch niet ontspannen genoeg.
Liever elitair dan een pauper!
Sauna is voor mij ontspanning,en bijkletsen met mijn zus,zonder kids of echtgenoten die je storen.

Als ik in de sauna klets,doe ik dat als we alleen zijn in een cabine,of in de ruimtes waar het mag,zoals de eetruimte of bubbel/zwem bad.

In mijn sauna heb je een groot bad,waar wel degelijk stilteruimte staat.

Ook het aanraken van elkaar is daar verboden,want sommige echtparen/stelletjes gaan echt te ver vind ik.
quote:Kalliope schreef op 28 augustus 2011 @ 14:03:

Daarnaast, als je je aan de gesprekken van anderen kan irriteren, dan ben je toch niet ontspannen genoeg. Dat dus. Moet je maar iets harder werken aan je vergevingsgezindheid-chakra.
Het gebruik in NL is stil in de sauna. Even rust, heerlijk. En daarna weer kletsen met een drankje. Hoe moeilijk kan het zijn?

Ik ken de bordjes 'stiltesauna' alleen maar bij van die mega complexen waar ook vrijgezellenfeesten en hele jaarclubs naar toe gaan. Daar kun je ( en is het nodig) de sauna's verdelen in stil en niet stil.
Trouwens, als je met een vriendin naar de bioscoop gaat ga je toch ook niet tijdens de film bijkletsen omdat je weet dat andere mensen daar last van hebben. Is voor de sauna niet anders hoor.
Als ik lekker zit te relaxen zou ik het wel vervelend vinden als er twee dames een heel gesprek zitten te voeren van: En toen belde Pietje en weet je wat ie zei:? Nee? Hij zei dat ie een keer met me uit wilde. Nou Pietje, zei ik, dat lijkt me erg gezellig. Maar daarna belde Klaas en weet je wat die zei....

Blablabla.

Ik kan me daar niet zo goed voor afsluiten dus dan ga ik automatisch het hele gesprek meeluisteren en weet ik straks ook alles van Klaas en Pietje.

Geen idee wat voor gesprek TO had overigens. Dit is zomaar voorbeeld.
Maar het blijkt dus uit onderzoek dat die hitte helemaal niet zo ontspannend is. De meeste oorlogen zijn begonnen in de zomertijd, toen het super warm was. Stond daar niet laatst een artikel over in Viva? Of was het Flair? Anyway, ik las dat mensen in warmte veel lichtgeraakter zijn.

Dus dat verklaart de oververhitte sauna-discussies :P
Als je al wil praten,hou het dan algemeen.
ben je uberhaupt al eens in een sauna geweest Willemeen?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:VotesforLeo schreef op 28 augustus 2011 @ 12:33:

[...]

Ben nou nog nooit een bordje verboden te praten tegengekomen in de sauna

Dat zou ook niet moeten hoeven [hmm rare zin, maar je begrijpt me hopelijk wel].

Dat is een ongeschreven regel.
Zo irritant die privegesprekken in de sauna......mensen komen voor de rust als je wil kakelen ga dan shoppen.

Ik zeg er ook altijd iets van.........
Maar luni, praten is toch praten? Algemeen of niet.

In zon druk vol land waar je met een straaltje zon in files met elkaar op de hei wandeld en iedereen overal in zijn mobiel tettert geniet ik er zo van dat er plekken zijn waar we stil zijn met elkaar.
Bij rituelen moet je zelfs stil zijn [Elysium].

En dan nog zijn er dombo's die "even wat willen zeggen" tegen hun partner. Ja en dat hoor je dan, waardoor degene die zo'n ritueel doet nogmaals moet vragen of het uit respect stil kan zijn.
Heel irritant mensen die hun snavel niet kunnen houden in de sauna. Vaak zijn er in een saunacomplex sauna´s waar het wat drukker en onrustiger is, dat je daar nog een beetje praat kan ik me dan voorstellen. Maar als je een ruimte binnenkomt waar iedereen stil is, dan voel je de sfeer toch aan lijkt mij en houd je gewoon je mond.
Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat je bv een sauna in gaat waar nog iemand ligt en je daarmee in gesprek raakt. Als er meerdere mensen zijn is het netjes om eerst je mond te houden ja.

Ik vind persoonlijke gesprekken ook niet horen.
quote:Moonlight82 schreef op 28 augustus 2011 @ 14:12:

Als ik lekker zit te relaxen zou ik het wel vervelend vinden als er twee dames een heel gesprek zitten te voeren van: En toen belde Pietje en weet je wat ie zei:? Nee? Hij zei dat ie een keer met me uit wilde. Nou Pietje, zei ik, dat lijkt me erg gezellig. Maar daarna belde Klaas en weet je wat die zei....

Blablabla.

Ik kan me daar niet zo goed voor afsluiten dus dan ga ik automatisch het hele gesprek meeluisteren en weet ik straks ook alles van Klaas en Pietje.

Geen idee wat voor gesprek TO had overigens. Dit is zomaar voorbeeld.

Dat vind ik nou juist het ontbreken van ontspanning, in plaats van ontspanning zelf. Van de week was ik bijvoorbeeld heel gespannen, en daardoor irriteerde alles mij. De jongen boven mij die teveel herrie maakt, de regendruppels die maar bleven vallen, de vogels die voorbij vlogen en natuurlijk boven alles mijn eigen gedachten.

Ontspanning is het daarvan afsluiten. Dus niet zorgen dat de hele omgeving stil en rustig wordt, maar zorgen dat al dat geluid en die onrust mij niet meer raken.
Liever elitair dan een pauper!
quote:rosanna08 schreef op 28 augustus 2011 @ 14:16:

ben je uberhaupt al eens in een sauna geweest Willemeen?

Ja, 1 keer. En ik heb überhaupt weinig consideratie met mensen die dat denken 'nodig' te hebben. Voor hun 'rust'. Voor rust heb je een huis, de bossen, de heide. In een benauwd zweethok (waar ik het overigens op de onderste plank nog geen minuut volhield zonder onpasselijk te worden) kan ik ook weinig beters bedenken dan maar gewoon kletsen.

Trouwens... hoe rustgevend is het om in je nakie rond te lopen, tezamen met kereltjes bij wie je je al ongemakkelijk voelt als je aangekleed bent? Ik vond het vreselijk en ben nog 3 dagen verkouden geweest van die idiote temperatuurwisselingen. En dan die lekkere bubbelbaden waar je met een warm gekweekt schimmeltje vandaan komt...

Ik zie in sauna's wel grotere problemen dan onschuldig kletsen, haha... Maar ik vergelijk het met treincoupés: je hebt normale en speciale stiltecoupés. Nou, als je in een normale zit mag je dus praten en bellen. En dat doen mensen ook als er in de hele trein geen stiltecoupe is. Moet toch niet zo gek worden dat je op een openbare plaats al niet meer mag praten omdat je dan een overwerkte meneer/mevrouw op de zenuwen werkt?
quote:Kalliope schreef op 28 augustus 2011 @ 14:22:

[...]

Dat vind ik nou juist het ontbreken van ontspanning, in plaats van ontspanning zelf. Van de week was ik bijvoorbeeld heel gespannen, en daardoor irriteerde alles mij. De jongen boven mij die teveel herrie maakt, de regendruppels die maar bleven vallen, de vogels die voorbij vlogen en natuurlijk boven alles mijn eigen gedachten.

Ontspanning is het daarvan afsluiten. Dus niet zorgen dat de hele omgeving stil en rustig wordt, maar zorgen dat al dat geluid en die onrust mij niet meer raken.Dat dus!
Kom op zeg! TIEN minuten, waar praten we over? Kunnen sommigen dan echt niet tien minuten hun klep houden?!
quote:Kikkerrr schreef op 28 augustus 2011 @ 14:20:

Heel irritant mensen die hun snavel niet kunnen houden in de sauna. Vaak zijn er in een saunacomplex sauna´s waar het wat drukker en onrustiger is, dat je daar nog een beetje praat kan ik me dan voorstellen. Maar als je een ruimte binnenkomt waar iedereen stil is, dan voel je de sfeer toch aan lijkt mij en houd je gewoon je mond.Dus wat lig jij te doen als het stil is? Je alvast op te fokken of er misschien iemand binnenkomt die gaat praten? Lekkere ontspanning...
Hoe doe je dat Kalliope? Ik ben snel geprikkeld,erger me ook bijv in ov aan oeverloze gesprekken maar zet dan mn iPod aan bijv.

Ik kan geluid niet uitsluiten
quote:VenneJo schreef op 28 augustus 2011 @ 14:26:

Kom op zeg! TIEN minuten, waar praten we over? Kunnen sommigen dan echt niet tien minuten hun klep houden?!

Wel langer zelfs. En als ik de sauna vaak zou bezoeken, zou ik heus niet gaan provoceren en de hele tijd praten. Maar ik vind dat je wat relaxter moet doen als anderen op gedempte (!) toon een gesprekje voeren.

Het is namelijk geen goddelijk ritueel (ook niet als dat wel zo heet) en er is ook niemand ziek of dood, waardoor je piëteit moet tonen. Het is en blijft een zweethok. Daar is niks verhevens aan, dus dan mag je wat mij betreft praten.
quote:willemeen schreef op 28 augustus 2011 @ 14:12:

Maar het blijkt dus uit onderzoek dat die hitte helemaal niet zo ontspannend is. De meeste oorlogen zijn begonnen in de zomertijd, toen het super warm was. Stond daar niet laatst een artikel over in Viva? Of was het Flair? Anyway, ik las dat mensen in warmte veel lichtgeraakter zijn.

Dus dat verklaart de oververhitte sauna-discussies :PDe hitte is hard werken voor je lijf, de koelte daarna en de boost voor je longen zorgt voor het ontspannende effect

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven