Sushi rijst
zondag 30 december 2012 om 10:22
Een vraag over sushi rijst.
Voor morgen met Oud&Nieuw heb ik beloofd om sushi te maken.
Nu heb ik alleen niet zo veel tijd om dit morgen te maken want ik moet ook nog de vis vers halen etc.
Nu kost de rijst gewoon veel tijd met weken, koken, afkoelen etc..
Kan ik die sushi rijst vandaag al maken en dan morgen pas rollen? Of gaat de plakkerigheid dan verloren?
En als het kan, in de koelkast of er buiten bewaren?
Voor morgen met Oud&Nieuw heb ik beloofd om sushi te maken.
Nu heb ik alleen niet zo veel tijd om dit morgen te maken want ik moet ook nog de vis vers halen etc.
Nu kost de rijst gewoon veel tijd met weken, koken, afkoelen etc..
Kan ik die sushi rijst vandaag al maken en dan morgen pas rollen? Of gaat de plakkerigheid dan verloren?
En als het kan, in de koelkast of er buiten bewaren?
zondag 30 december 2012 om 10:25
ha dit is een vraag voor de 'kookhulplijn'
(mijn vriend is kok en erg goed in sushi)
meneer zit hier naast mij en zegt dat dit niet handig is, de rijst moet lauwwarm zijn.
je kan het wel proberen maar het wordt wel lastiger met koude rijst omdat dat harder is...
wat je wel kan doen is vanavond de hele sushi al maken, (als je daar zin in hebt) nog niet snijden maar hele rollen.
(mijn vriend is kok en erg goed in sushi)
meneer zit hier naast mij en zegt dat dit niet handig is, de rijst moet lauwwarm zijn.
je kan het wel proberen maar het wordt wel lastiger met koude rijst omdat dat harder is...
wat je wel kan doen is vanavond de hele sushi al maken, (als je daar zin in hebt) nog niet snijden maar hele rollen.
zondag 30 december 2012 om 10:33
zondag 30 december 2012 om 11:05
zondag 30 december 2012 om 13:22
Van iemand op het forum kreeg ik deze link: http://www.uchiyama.nl/ngjapkeukensushi.htm
Ik geloof dat het weken niet persee hoeft maar het wel beter maakt.
Ik geloof dat het weken niet persee hoeft maar het wel beter maakt.
zondag 30 december 2012 om 13:55
quote:cleopatra26 schreef op 30 december 2012 @ 13:26:
Haal morgen een doos of zak sushirijst bij de Appie Heijn, dat is net zo goed en veel minder bewerkelijk.
De rijst van Albert Heijn word ook pas echt lekker als je 'm gewoon op de traditionele manier klaarmaakt, dus dat kost net zoveel tijd.
En als je (goedkopere) sushi rijst van de toko op een "snelle" manier klaarmaakt smaakt het net als de rijst van AH
Verder is het echt wel belangrijk voor de structuur van de sushi dat de rijst vers is, sushi die in de koelkast is geweest is ook niet meer echt lekker, en dat geld ook voor de losse rijst.
Haal morgen een doos of zak sushirijst bij de Appie Heijn, dat is net zo goed en veel minder bewerkelijk.
De rijst van Albert Heijn word ook pas echt lekker als je 'm gewoon op de traditionele manier klaarmaakt, dus dat kost net zoveel tijd.
En als je (goedkopere) sushi rijst van de toko op een "snelle" manier klaarmaakt smaakt het net als de rijst van AH
Verder is het echt wel belangrijk voor de structuur van de sushi dat de rijst vers is, sushi die in de koelkast is geweest is ook niet meer echt lekker, en dat geld ook voor de losse rijst.
zondag 30 december 2012 om 14:10
quote:phoebe82 schreef op 30 december 2012 @ 10:25:
ha dit is een vraag voor de 'kookhulplijn'
(mijn vriend is kok en erg goed in sushi)
meneer zit hier naast mij en zegt dat dit niet handig is, de rijst moet lauwwarm zijn.
je kan het wel proberen maar het wordt wel lastiger met koude rijst omdat dat harder is...
wat je wel kan doen is vanavond de hele sushi al maken, (als je daar zin in hebt) nog niet snijden maar hele rollen.Kijk, hier hebben we dus wat aan! Goeie tip, ik ga ook sushi maken!
ha dit is een vraag voor de 'kookhulplijn'
(mijn vriend is kok en erg goed in sushi)
meneer zit hier naast mij en zegt dat dit niet handig is, de rijst moet lauwwarm zijn.
je kan het wel proberen maar het wordt wel lastiger met koude rijst omdat dat harder is...
wat je wel kan doen is vanavond de hele sushi al maken, (als je daar zin in hebt) nog niet snijden maar hele rollen.Kijk, hier hebben we dus wat aan! Goeie tip, ik ga ook sushi maken!
zondag 30 december 2012 om 14:12
Zou je de rijst niet de avond ervoor (in de koeskast) in de week kunnen zetten?
Ik heb het nog nooit geprobeert, dus het zou een beetje een gok zijn, maar daar zou je wel tijd mee besparen.
Ik denk zelfs dat je de rijst minder lang hoeft te koken als je lang weekt, dat is met peulvruchten ook zo, maar ik weet echt niet hoe dat uitpakt op rijst (jammer dat je geen tijd hebt om even te proberen)
Ik heb het nog nooit geprobeert, dus het zou een beetje een gok zijn, maar daar zou je wel tijd mee besparen.
Ik denk zelfs dat je de rijst minder lang hoeft te koken als je lang weekt, dat is met peulvruchten ook zo, maar ik weet echt niet hoe dat uitpakt op rijst (jammer dat je geen tijd hebt om even te proberen)
zondag 30 december 2012 om 14:18
zondag 30 december 2012 om 14:20
Hey wat intressant! Klinkt goed, ga ik ook eens proberen omdat ik de rijst altijd een net niet smaakje vind hebben
Ik denk trouwens net als mijn voorganger, waarom niet de avond ervoor in de week? Ik zou het er gewoon op wagen. Denk niet dat er veel mis kan gaan. Behalve inderdaad een kortere kooktijd.
Ik denk trouwens net als mijn voorganger, waarom niet de avond ervoor in de week? Ik zou het er gewoon op wagen. Denk niet dat er veel mis kan gaan. Behalve inderdaad een kortere kooktijd.