Drunkorexia?

12-05-2012 23:10 158 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar september mocht ik met ontslag bij de GGZ

Ik heb de afgelopen 8 a 9 jaar verschillende behandelvormen gehad, hetzij therapie of (om de) wekelijkse gesprekken.

De laatste gesprekken die ik gehad heb gingen voornamelijk over mijn valkuil in de eetstoornis en mijn dagelijkse alcohol consumptie, mijn psycholoog verwees me door naar een diëtiste omdat ik niet weer dezelfde therapiegroep kon doen vanwege het niet kunnen combineren met mijn werk.

Mijn alcohol-probleem vond hij niet zodanig zorgwekkend om me daarvoor een behandelplan te geven.

De term drunkorexia kende mijn psycholoog en ik nog niet, dit vond ik net op internet toen ik op zoek was naar de oorzaak van mijn probleem.

Ik ben namelijk tot het besef gekomen dat er iets moet veranderen, dit besef is zo ontstaan:

Vorige week hadden mijn vriend en ik vakantie en we stonden in de rij bij de kassa met een kratje bier.

Ineens vroeg ik me af: "Wanneer heb ik voor het laatst een dag geen bier gedronken?"

Mijn vriend kon dit beantwoorden en zei: "Toen je migraine had, 2 weken geleden"

Ik liet dit maar een beetje los, we hadden tenslotte vakantie en zou na de vakantie maar gewoon stoppen met drinken besloot ik.

Totdat de vakantie was afgelopen...

Maandag moest ik werken en de vrijdag ervoor werd ik ziek, alweer...(Sinds februari, elke maand)

Maar we hadden nog bier over en vulden dat steeds aan als er flesjes of blikjes te weinig stonden voor een avond.

Mijn werkweek begon en ik herinner me dat sinds ik gestopt ben met roken (14 februari 2011) ik de sigaret dus heb vervangen voor alcohol en direct mijn strenge dieet weer heb opgepakt vanwege het bekende aankomen als je niet meer rookt.

Kortom ik ben verslaafd aan het hebben van een verslaving.

Kan het zijn dat ik hierdoor een verminderde weerstand heb gekregen en daarom vaker ziek thuis zit met zware verkoudheid, vermoeidheid en griepachtige verschijnselen?

Ik weet dat dit een vraag is voor de huisarts, maar dat is meer een vraag naar ervaringen.

Weinig eten en alcohol drinken, word je dan sneller ziek? Of ligt het aan Nederland en het feit dat die stomme zomer maar niet wil komen?

Voorgaande jaren toen ik zwaar anorectisch was en ook geregeld dronk werd ik nooit ziek. Nu ineens wel.

Mijn leidinggevende zegt dat het misschien komt omdat ik psychisch tot rust aan het komen ben en dat alles er nu uit komt.

Ik ben namelijk overgeplaatst binnen het bedrijf in december vorig jaar nadat ik overspannen was geraakt door post-traumatische-stress in het vorige filiaal.

Mijn drankgebruik: 3 flesjes of 3 blikjes per avond en alleen in het weekend meer dan 3 totdat ik aangeschoten word
Je bent volgens mij alcoholist, verslaafd aan de alcohol. Drunkorexia ken ik niet maar lijkt gewoon een 'hippere term.'

Stop gewoon eens even helemaal met drinken. Hou je dit niet vol heb je echt een probleem wat je zal moeten aanpakken.
Je helpt je lijf naar de klote. Zorg er eens wat beter voor, doet vast een hoop voor je weerstand.
O en onnodig om te zeggen dat elke dag alcohol niet bevorderlijk is voor je lichamelijk gesteldheid.
Je ontzegt je lichaam de voedingsstoffen door slecht te eten en regelmatig alcohol drinken lijkt me niet bevorderlijk voor je gezondheid.

Misschien is je lichaam gewoon 'op' door je slechte zelfzorg van de afgelopen jaren en is het ziekzijn een teken dat je lijf deze levensstijl niet trekt.
This is not kosher!
Weinig eten en alcohol drinken, word je dan sneller ziek?

Google op Korsakov....als je er trek in hebt dat je hersenen in pap veranderen, moet je vooral zo doorgaan.
Maar kom op, dit wist je toch zelf allang!

Een verslaafde houdt zichzelf graag voor de gek!
This is not kosher!
Wat doet het er toe of je sneller ziek wordt of niet? Slecht eten en altijd drinken is sowieso niet goed voor je. Of je er op dit moment nou al last van hebt of niet.
Drunkorexia = verslaafd aan alcohol.

Je bent niet 'verslaafd aan verslavingen'. Iemand die verslaafd is, is vatbaar voor alle soorten verslavingen.

Als ik jou was zou ik me minder zorgen maken om de verkoudheden etc. maar direct hulp zoek voor je alcoholisme.
Is dit serieus?
van weinig eten en wel alcohol nuttigen word je niet alleen sneller ziek, je gaat ook sneller dood.
Wordt het na 9 jaar behandelen niet eens tijd écht serieus te worden? Als je na 9 jaar lullen over je problemen nóg het licht niet ziet, wordt het toch echt eens tijd voor een andere aanpak.
quote:Mopsie41 schreef op 12 mei 2012 @ 23:20:

Weinig eten en alcohol drinken, word je dan sneller ziek?

Google op Korsakov....als je er trek in hebt dat je hersenen in pap veranderen, moet je vooral zo doorgaan.

Iehhl, ik heb het gelezen ja.

Strak plan geweest om maandag naar de huisarts te gaan, want moet echt wat gebeuren.

Ik moet zeggen gisteren niet gedronken en nu ook niet, heb er geen moeite mee als ik maar iets van prik drink, dus heb spa en limonade gehaald.

Nu mijn eetpatroon nog.

Ben al 7 dagen grieperig
quote:Mopsie41 schreef op 12 mei 2012 @ 23:27:

Wordt het na 9 jaar behandelen niet eens tijd écht serieus te worden? Als je na 9 jaar lullen over je problemen nóg het licht niet ziet, wordt het toch echt eens tijd voor een andere aanpak.Ik heb een chronische/complexe post-traumatische-stress-stoornis en ben uitbehandeld, ik moet het redden met alle therapieën en handvatten die ik gehad heb, volgens mijn laatste psycholoog
Je ondermijnt je hele lichaam en geest op deze manier.

En een tip van mij:

Leef niet in je verslaving, maar leg je focus op andere dingen. Werk, relatie, hobby's, weet ik veel.

Door continu in dat kringetje rond te draaien van diëten en drank, blijf je de focus leggen op deze problematiek en voortvloeiende ellende. Je moet proberen je los te maken, niet alles gooien op problemen (uit het verleden). Je moet uit de neergaande spiraal. Door continu met je verslaving bezig te zijn, thuis en met therapie, blijf je de verslaving voeden. Denk daar maar eens goed over na.......
Je zegt dat je inziet dat er iets moet veranderen, dus daar ga ik maar even vanuit. Heel goed! Het zal natuurlijk zwaar zijn, want je verandert nogal wat, maar elke kleine stap moet je als een grote overwinning zien, want alcoholverslaving is erg destructief en jij gaat er wat aan doen, nadat je ook al gestopt bent met roken!

Zoals de rest ook al zei, alcohol is inderdaad erg slecht voor je, vooral als je slecht eet. Probeer alsjeblieft goede maaltijden te eten met voldoende vitamine B1 (thiamine).

Zorg voor een goed support system dat jou kan opvangen en ondersteunen als je het moeilijk hebt. Bijvoorbeeld: vindt jouw vriend het goed om in elk geval voorlopig niet in jullie huis en niet in jouw bijzijn te drinken? Zijn er vrienden/familie die je altijd kunt bellen als je een peptalk nodig hebt?

Dit is het moment, star-light! Je werkt in een filiaal dat beter bij je past, je hebt professionele hulp... Dus ga er nu ook echt voor. Succes...!
quote:star-light schreef op 12 mei 2012 @ 23:31:

[...]

Ik heb een chronische/complexe post-traumatische-stress-stoornis en ben uitbehandeld, ik moet het redden met alle therapieën en handvatten die ik gehad heb, volgens mijn laatste psycholoogNiet lullig bedoeld maar wat wil je eigenlijk met dit topic? Ik neem aan dat je zelf ook had kunnen bedenken dat jezelf 9 jaar uithongeren en dagelijks alcohol drinken nou niet echt goed zijn voor je immuunsysteem.
Ben jij wie ik denk dat je bent?
quote:star-light schreef op 12 mei 2012 @ 23:31:

[...]

Ik heb een chronische/complexe post-traumatische-stress-stoornis en ben uitbehandeld, ik moet het redden met alle therapieën en handvatten die ik gehad heb, volgens mijn laatste psycholoog

Wat denk je van een eigen wil, motivatie om hieruit te komen.

Je kan toch zelf ook nog wel wat!
Over post-traumatische-stress-stoornissen heb ik verder geen oordeel, maar het is vooralsnog geen reden om zo'n puinhoop te maken van je lichaam. De stoornis is denk ik zomaar in het verleden ontstaan, erg genoeg. Maar dat wil niet zeggen dat je bepaalde zaken geen halt toe kunt roepen om zodoende je toekomst rooskleuriger te maken.

Dat extreme diëten en drinken maken je niet echt happy. Tijd voor wat anders dus.

En nu denk jij vast, jij hebt makkelijk kletsen......maar ook ik kan boekdelen schrijven over zaken waar ik psychisch mee te maken heb gehad.

Maar uiteindelijk staat en valt alles met je eigen wil om te veranderen, dingen te overwinnen. Je niet meer te laten leven door alles wat je mankeert. Psychologen zijn leuk, maar eens zijn ze uitgepraat en hebben ze je niks nieuws meer te melden. Je moet zélf aan de bak.

Je kunt niet eeuwig blijven hangen in het verhaal: ik heb dit en ik heb dat, en daarom doe ik zus en zo.

Ik wil absoluut niet aan het feit voorbij gaan dat je een hele vervelende stoornis hebt, maar het bepaalt je leven. En dat moet anders, je moet je leven niet in je stoornis inpassen, maar je stoornis in je leven...........Als je dat lukt, ben je al een heel eind op weg om weer gezonder te leven.
Wat gebeurd er als ik geen verslavingen meer heb en normaal eet:

Dan word mijn CPTSS ondragelijk voor me en ben ik in no-time overspannen en zit ik thuis.

Mijn psycholoog zag vorig jaar geen gevaar in mijn manier met omgaan van mijn PTSS omdat mijn verslavingen per stuk niet pathalogisch meer zijn zoals ze eerder wél waren.

Ik kan heel makkelijk knoppen omzetten.

Maar (en daarom ga ik maandag naar de huisarts) zodra ik stop met het ene verslavende sluipt onbewust het andere er voor in de plaats.

Hij noemde het als een manier om mezelf te beschermen voor emotionele ondragelijk pijn uit het verleden.
quote:sabbaticalmeds schreef op 12 mei 2012 @ 23:37:

Ben jij wie ik denk dat je bent?Ik zou zeggen loepen maar...
quote:Mopsie41 schreef op 12 mei 2012 @ 23:41:

En dat moet anders, je moet je leven niet in je stoornis inpassen, maar je stoornis in je leven...........Dank je, alleen deze komt niet helemaal binnen, zou je 'm kunnen uitleggen?
Hij noemde het als een manier om mezelf te beschermen voor emotionele ondragelijk pijn uit het verleden.

Hoe lang ben je nog van plan om geleefd te worden door je verleden? En niks sluipt er 'onbewust' in. Het zijn keuzes die je maakt, om de focus te verleggen. Je creëert een nieuw probleem, zodat je je niet met oude problemen, c.q. emotionele pijn hoeft bezig te houden. Je wordt immers volledig in beslag genomen door je nieuwe problemen.

Dat patroon moet je echt gaan doorbreken.
Had je niet een andere nick?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven