Kookklunzen

31-05-2012 22:37 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Regelmatig tonen forumsters hier foto's van hun geslaagde creaties.

Alle hulde natuurlijk, maar misschien is het ook leuk om de culinair wat minder minder begaafden hier een uitlaatklep te geven.

Ondergetekende kookt al zo'n 20 jaar maar het blijft behelpen.

Soms lukt het wel maar vaak is het zo zo, en het gaat ook nogal eens faliekant mis. Dit topic is niet zozeer een hulpvraag; ik heb ermee leren leven. :-p

Mijn specialiteit is aangebrand vlees; aan één zijde te bruin, de andere kant is goed en het is dan of te gaar of niet gaar genoeg.

Van de week liep het met de asperges ook al uit de hand want er zat nog veel te veel vocht bij wat de botersaus een interessante textuur gaf...

Wat ging er bij jullie zoal mis?
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Net nog, ik zat buiten naar de eendjes te kijken (een hele stoet jonge pulletjes. Lief! :-] ) en toen ik bij mijn pannetje terugkeerde was mijn cordon bleu niet meer bleu maar zwart.

Maar hij smaakte nog prima, dus zo'n kookblunder was het nou ook weer niet ;-)
Ik zag al aan de topictitel dat ik geroepen werd! :-P

Nou, mijn specialiteit: ongeduldig zijn, met alle gevolgen van dien!

Als iets even moet koken, bvb. aardappelen of pasta, dan duurt het natuurlijk even voordat het kookt of gaar is. Ik ga dan wat anders doen (zonde van de tijd namelijk om naar die pan te gaan staren). En iedere keer is het weer hetzelfde: het kookt over of het brandt aan of wat dan ook wat niet wenselijk is.

Verder heb ik nog een 'handicap': ik kan niet zo lang aan het aanrecht staan i.v.m. pijn. Dus tja... het moet allemaal heel snel klaar zijn. Gevolg: soms zijn dingen nog niet gaar.
Ik kan redelijk goed koken, maar ik ben toch wel een kampioen in dingen laten aanbranden. Iedereen kan dingen laten aanbranden, maar ik daag jullie uit om spaghetti of popcorn te laten verbranden (ongepopte popcorn!)
Leuk topic! Mijn specialiteit is vergeten dat er nog iets op het gas of in de oven staat. Heb al heel wat drooggekookte ketels, zwartgeblakerde pannen en pizza's weg kunnen gooien.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Herkenbaar. Iets anders doen i.p.v. bij de pannen te staan.

Molly, vervelend dat je pijn hebt. Zou een krukje in de keuken helpen?
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Ik heb kinderen die altijd miepen om aangebrand eten, ben echt een keer zo enorm boos geworden. Nu is het als ik iets op tafel zet: "neeneenee, ma heeft het niet laten aanbranden, het is gewoon lekker krokant!" gelukkig kunnen ze nu zelf koken, een stuk beter dan ik.....
isadoro schreef op 31 mei 2012 @ 22:45:

Ik kan redelijk goed koken, maar ik ben toch wel een kampioen in dingen laten aanbranden. Iedereen kan dingen laten aanbranden, maar ik daag jullie uit om spaghetti of popcorn te laten verbranden (ongepopte popcorn!)

:worship:

Er is altijd baas boven baas he.

Ik was een keer zuurkool aan het koken, loop naar buiten even en dacht wow wat stinkt het eten van de buren.

Was het mijn eigen eten, was vergeten water dr bij te doen..

Shnitsels, ben in staat om daar schoonzolen leer van te maken..

Maar geef mij iets wat sudderen moet, rendang, hachee dat soort, dat word super eerlijk.

Vind koken ook helemaal niet leuk maar wel leuk om naar te kijken....
Kopjekoffie: dank voor de tip. :) Maar het is het voorover hangen met mijn hoofd en bovenrug wat de pijn geeft. En ik heb al een aanrecht op hoogte. Aan tafel zitten of op de bank en dan bvb. aardappels schillen, geeft dezelfde pijn. Typen trouwens ook, maar dit terzijde. ;-)
triskele schreef op 31 mei 2012 @ 22:55:

Ik was een keer zuurkool aan het koken, loop naar buiten even en dacht wow wat stinkt het eten van de buren.

Was het mijn eigen eten, was vergeten water dr bij te doen..

Shnitsels, ben in staat om daar schoonzolen leer van te maken..

Maar geef mij iets wat sudderen moet, rendang, hachee dat soort, dat word super eerlijk.

Vind koken ook helemaal niet leuk maar wel leuk om naar te kijken....

Haha! X-D

Ik had laatst ook iets op staan, ging die keer toevallig wél goed. Komt er een collectant aan de deur die zegt: 'Volgens mij brandt er iets aan!' Maar maar maar.... dat was helemaal niet! :'-( De afzuiging loopt nu eenmaal via een kanaal naast de voordeur, het was gewone kooklucht!
Ik ben geen kluns, maar heb tegenwoordig wel moeite met lang staan en zitten. Dus stop wat in de oven en ga terug op bed liggen met alle gevolgen van dien... Inmiddels heb ik meerdere kookwekkers die ik dan mee kan nemen. Goeie uitvinding die dingen!

Wel zielig, laatst was de kat op zo'n wekker gaan liggen. Beest zat zo ongeveer tegen het plafond geplakt toen die wekker afging. X-D
Haha Fozzie!! :-d Grappig, maar ook heel zielig voor je kat!

Je motto is trouwens ook leuk. :)
Je kunt aan mij beter vragen wat er goed gaat met koken dat is namelijk zelden :-p
Thanks Molly. :)

Was ook eigen schuld van kat hoor, hij mag eigenlijk niet mee naar bed. ;-)

Ik kijk veel naar 24 kitchen en daar vertelde Rudolph van Veen dat mensen vaak bang zijn om eten mooi bruin te laten worden. Dat leverde ook zwart vlees op. Kan nog steeds niet overweg met een grillpan, hoe makkelijk hij dat ook laat lijken!
Mag ik mijn vader aanmelden? Hij forumt zelf niet, maar is de uitvinder van 6cm kippensoep (zo dik vast aan de bodem van de pan). Verse worst is echt niet meer vers te noemen, er is aan de binnenkant met veel geluk nog een halve cm niet gecremeerd.

Ik laat overigens ook wel af en toe gekookte eieren verbranden (oeps vergeten dat ik die opgezet heb) en hoeveel dingen er wel niet in de magnetron uiteen gespat zijn :-d

Gekookte eieren springen overigens uit de pan als ze verbrand zijn. Dat soort coole dingen leer je alleen maar als je het eens gedaan hebt he.

Overigens heb ik ook al een aantal keer brood in de combi-magnetron gedaan en hem per ongeluk op magnetron-stand laten staan ipv hem op de oven-stand te zetten. Dan krijg je vlammetjes in je magnetron.

Maar zolang mijn man mijn eten lekkerder vindt dan het eten wat zijn moeder kookt, zit ik goed!
Mijn specialiteit is sausjes die je met water aan moet lengen nooit perfect maken.
Ik denk dat ik wel redelijk goed kan koken, maar ik hou van experimenteren en dat gaat soms ook wel eens mis. Soms we- eten-vanavond-brood-met-hagelslag-mis.

Het gebeurt zelden dat iets aanbrandt maar het gebeurd wel eens dat iets gewoon niet lekker smaakt, zeker niet tov de moeite.

Het gebeurt ook wel eens dat mijn man nachtmerries krijgt van de bereidingswijze (hij maakt wel eens zelf vlees/vis schoon), dan werkt het natuurlijk ook niet.
Oeh ja, ik herken me in alles. Ik ben veel te ongeduldig. Gister aten we de pasta wel erg al dente... Ik heb de kinderen nog nooit zo lekker zien smullen van de pasta :)

Volgens man heb ik te weinig liefde voor m'n eten, klopt!
gisteren 2 magnetron schalen in de stoomoven gedaan, resultaat; 2 gesmolten schalen een volledig verpeste maaltijd, een enorm meurend huis en een oven vol gestolde plakplastic op de bodem.

Domdomdom!
Godzijdank, nog meer kookklunzen, heb altijd t gevoel dat ik de enige ben die op 32 jarige leeftijd nog steeds niet kan koken. Ja ik zeg altijd: ik kan eten klaarmaken, maar koken nee dat kan ik niet! Ik nodig mensen dan ook noooooit uit om hier te eten, ja als we afhalen hehe meer geen 3 gangen diner met speciaal linnengoed haha!

Doen jullie dat dan ook niet??

Ik overweeg serieus al jaren om een kookworkshop te volgen, lijkt me leuk en zeer leerzaam.

Ik ben dan ook een ster in t verbranden van eten, met name dat ik iets opzet, er komt iets tussen en dan ja hoor, is t weer rennen en shit.....!!!! Weer in de vuilnisbak zucht....word er wel altijd pissed van, hoe moeilijk is t nou om een lekkere maaltijd te maken!

En als ik dan iets lekkers kan maken, wat altijd lukt, dan eten we dat 4x per week hahahhahhaa.....mn man is t gelukkig gewend. Mn dochter vind tot nu toe alles nog lekker, maja die is nog maar 3 hehe!!!

Maar hebben jullie dan net als ik ook nooit inspiratie, ik weet gewoon nooit wat te maken, en altijd dan maar iets simpels...zucht!! Best triest eigenlijk als je niet kan koken haha
Zit al even op mijn handen maar het helpt niet.... kunnen we ook foto's krijgen van de eh... iets minder geslaagde creaties?!

X-D
Ik vind koken vooral niet boeiend. Wat een vreselijke huishoudelijke taak is het toch. Er mislukt bij zelden iets, maar ik haat het gewoon. Ik zoek ook vaak op makkelijke recepten enzo. Na 5 dagen elke dag koken en er voor te zorgen dat alles verantwoord is (ik kook nooit uit pakjes en zakjes etc.) ben ik zo uitgeput van het koken, dat mijn man in het weekend kookt. Ik heb trouwens laatst Jamie Olivers Kookrevolutie aangeschaft, echt een boek voor een kooknitwit zoals ik.

Bakken doe ik overigens wel heel graag.
Oh Missworld, wat een herkenning. Ik nodig ook nooit mensen uit om te komen eten, of 't moet afhaal zijn.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Misschien moet ik Jamie Oliver dan ook maar eens gaan proberen. Ik vind koken inderdaad ook niet boeiend en, wat misschien wel erger is, ik vind überhaupt wat ik eet eigenlijk ook helemaal niet zo boeiend.

Ik doe dus ook mijn best om op de dagen dat man thuis is iets verantwoords op tafel te zetten. Maar als hij er niet is of een paar dagen op zijn werk eet, dan kook ik voor mezelf rustig een paar dagen vooruit. Ik hoor mensen vaak miepen over eten waar ze geen zin in hebben en dat ze dan maar weer van alles weggooien en zo. Dat ken ik dus helemaal niet.

Ik kook met wat er in huis is en ik eet wat de pot schaft; en als dat drie of vier dagen dezelfde prak is dan kan me dat serieus niet boeien...

Niet dat ik niet kan genieten van iets wat heel lekker is, maar ik heb helemaal niet de behoefte om elke dag de sterren van de hemel te eten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven