Sushi rijst

30-12-2012 10:22 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vraag over sushi rijst.

Voor morgen met Oud&Nieuw heb ik beloofd om sushi te maken.

Nu heb ik alleen niet zo veel tijd om dit morgen te maken want ik moet ook nog de vis vers halen etc.

Nu kost de rijst gewoon veel tijd met weken, koken, afkoelen etc..

Kan ik die sushi rijst vandaag al maken en dan morgen pas rollen? Of gaat de plakkerigheid dan verloren?

En als het kan, in de koelkast of er buiten bewaren?
Maak 't dan vanavond pas
Alle reacties Link kopieren
En met verse vis graag IN de koelkast lijkt me zo.
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
ha dit is een vraag voor de 'kookhulplijn'

(mijn vriend is kok en erg goed in sushi)



meneer zit hier naast mij en zegt dat dit niet handig is, de rijst moet lauwwarm zijn.

je kan het wel proberen maar het wordt wel lastiger met koude rijst omdat dat harder is...



wat je wel kan doen is vanavond de hele sushi al maken, (als je daar zin in hebt) nog niet snijden maar hele rollen.
Alle reacties Link kopieren
Ik moet de vis morgen nog vers halen dus ik kan de sushi nog niet maken.

Ik ga er nog eens over nadenken want dan handig is.
Alle reacties Link kopieren
Dan maak je toch alleen blokjes-sushi en niet die rolletjes - dan leg je de vis er morgen op? En handrolls gaan vlgns prima met wat oudere rijst. Maar mij zou je er niet gelukkig mee maken. Vooral klaar gemaakte sushi proef je onmiddellijk.
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Echt pas morgen maken hoor. En als je geen tijd hebt, andere hapjes bedenken. Het lekkere aan sushi is toch, als alle ingrediënten lekker vers smaken.

Liever lekkere blokjes kaas, dan oude sushi
Alle reacties Link kopieren
Wat een goed idee, die Sushi! Gaat op de lijst ;)
Alle reacties Link kopieren
Nope, kan niet. Doe dan maar alleen sashimi en oesters.
Alle reacties Link kopieren
Dat is morgen extra vroeg opstaan, snel naar de viswinkel en dan de suhsi vers maken.

Ik heb beloofd sushi te maken dus dat ga ik ook gewoon doen.

Misschien kan ik iemand bereid vinden even naar de viswinkel te rijden zodat ik ondertussen alvast de rijst kan klaarmaken.
Alle reacties Link kopieren
Wat je kan doen is de rijst aan de kook brengen en na de halve kooktijd in een warme jas weg zetten. Is hij na een uur helemaal perfect en heb jij mooi tijd om vis te halen.
Alle reacties Link kopieren
Hopelijk is je visboer open. Mijne niet op maandagmorgen
Alle reacties Link kopieren
Aaah shit maandagmorgen is die gesloten inderdaad.

Grrrrrr, dan heb ik echt 45 minuten om te rollen ofzo, haha.

Lekker goed doorgedacht dit weer door mij :p

Mijn vader gaat het gelukkig wel voor mij halen dat scheelt weer wat tijd.
Alle reacties Link kopieren
Oeh das krap inderdaad. Maar rolletjes komkommer en krabstick (die van AH zijn daar ook prima geschikt voor) kan je al wel maken toch?
Alle reacties Link kopieren
Klopt..die kan ik morgen wel vast rollen dan om mee te beginnen.

Komt wel goed!
Hoe maak je sushi rijst dan? Ik lees iets over weken? Ik kook 'm alleen (met een beetje rijstazijn en suiker door het water) en dan inderdaad lauwe rijst en rollen maar.
Alle reacties Link kopieren
Van iemand op het forum kreeg ik deze link: http://www.uchiyama.nl/ngjapkeukensushi.htm



Ik geloof dat het weken niet persee hoeft maar het wel beter maakt.
Alle reacties Link kopieren
Haal morgen een doos of zak sushirijst bij de Appie Heijn, dat is net zo goed en veel minder bewerkelijk.
quote:cleopatra26 schreef op 30 december 2012 @ 13:26:

Haal morgen een doos of zak sushirijst bij de Appie Heijn, dat is net zo goed en veel minder bewerkelijk.

De rijst van Albert Heijn word ook pas echt lekker als je 'm gewoon op de traditionele manier klaarmaakt, dus dat kost net zoveel tijd.

En als je (goedkopere) sushi rijst van de toko op een "snelle" manier klaarmaakt smaakt het net als de rijst van AH

Verder is het echt wel belangrijk voor de structuur van de sushi dat de rijst vers is, sushi die in de koelkast is geweest is ook niet meer echt lekker, en dat geld ook voor de losse rijst.
Of er zou snelkook-sushi rijst moeten bestaan, maar da's volgens mij niet zo.
Alle reacties Link kopieren
haha, snelkook-sushi rijst een gat in de markt :p
quote:phoebe82 schreef op 30 december 2012 @ 10:25:

ha dit is een vraag voor de 'kookhulplijn'

(mijn vriend is kok en erg goed in sushi)



meneer zit hier naast mij en zegt dat dit niet handig is, de rijst moet lauwwarm zijn.

je kan het wel proberen maar het wordt wel lastiger met koude rijst omdat dat harder is...



wat je wel kan doen is vanavond de hele sushi al maken, (als je daar zin in hebt) nog niet snijden maar hele rollen.Kijk, hier hebben we dus wat aan! Goeie tip, ik ga ook sushi maken!
Zou je de rijst niet de avond ervoor (in de koeskast) in de week kunnen zetten?

Ik heb het nog nooit geprobeert, dus het zou een beetje een gok zijn, maar daar zou je wel tijd mee besparen.

Ik denk zelfs dat je de rijst minder lang hoeft te koken als je lang weekt, dat is met peulvruchten ook zo, maar ik weet echt niet hoe dat uitpakt op rijst (jammer dat je geen tijd hebt om even te proberen)
Alle reacties Link kopieren
Het kán wel, een sushirol in de koeling bewaren, maar hij wordt er niet lekkerder op. De nori wordt taai en de rijst wordt net zo koud als de vulling, waarmee smaaksensaties (lauw-koud, crispy-zacht) verloren gaan. Ik vind het zonde.

Kun je de sushi niet ter plekke maken?
.
Hey wat intressant! Klinkt goed, ga ik ook eens proberen omdat ik de rijst altijd een net niet smaakje vind hebben



Ik denk trouwens net als mijn voorganger, waarom niet de avond ervoor in de week? Ik zou het er gewoon op wagen. Denk niet dat er veel mis kan gaan. Behalve inderdaad een kortere kooktijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven