Blaming the victim.

26-03-2013 19:57 519 berichten
N.a.v een aantal topics hier en de reakties die daarop komen plaats ik dit topic: wat ik mij afvraag: hoe kan het dat mensen verkrachting bagatalliseren?

Ik vond een column van Asha ten Broeke − 29/01/13, in Trouw.

"Psychologen noemen dit Blaming the victim: we geven het slachtoffer de schuld van wat er is gebeurd. Aan de basis van dit opmerkelijke gedrag ligt een algemeen menselijke en grotendeels onbewuste behoefte aan een rechtvaardige wereld. Mensen hebben het nodig dat goed volk (zoals zijzelf) goede dingen overkomen, en dat slechte dingen alleen gebeuren met slechte mensen. Het is beangstigend om te denken dat de wereld ook anders, willekeuriger, in elkaar zou kunnen zitten.

Wanneer een goed persoon toch iets slechts overkomt, kun je twee dingen doen om het geestelijk ongemak dat dit oplevert te verminderen. Je kunt het slechte wat minder slecht maken, bijvoorbeeld door verkrachting te bagatelliseren. Of je kunt het 'goede' slachtoffer wat minder goed maken, bijvoorbeeld door te betogen dat ze het er per kort rokje of te weinig assertiviteit zelf naar gemaakt heeft.

Natuurlijk heeft niet iedereen die neiging altijd even sterk. Maar afgaand op wat ik de afgelopen week heb meegemaakt, is de groep die het nodig heeft om ten koste van een verkrachte vrouw hun eigen wereldbeeld te herstellen een stuk groter dan ik eerder had gedacht. De reacties van deze fuifnummers zijn het bewijs van mijn gelijk: vrouwen krijgen in onze 'moderne' cultuur inderdaad de schuld van hun eigen verkrachting. Nu weet ik zeker dat we hierover moeten praten."

Wat is jullie mening hierover?
quote:paprikaatje schreef op 27 maart 2013 @ 12:44:

[...]

Welnee. In de topics die ik hier gelezen heb, ging het om vrouwen die weliswaar onder invloed waren, maar die wel degelijk weigerden.De topics waar ik het over heb, zijn 'Wie heeft er wel eens te maken gehad met seksueel geweld' en 'Maar ik lust helemaal geen chocola' o.i.d.
quote:pejeka schreef op 27 maart 2013 @ 12:45:

[...]

Ben het in grote lijnen met je eens, met één kanttekening. Het wordt als "not done" beschouwd om óók te kijken naar de verantwoordelijkheid van het slachtoffer: wat had het slachtoffer kunnen doen om de ellende te voorkomen, of wat had het slachtoffer beter niét kunnen doen. Dat maakt het slachtoffer niet minder slachtoffer.

Ik bedoel: als ik de voordeur wijd open laat staan en ik stal allerlei kostbare voorwerpen bovendien ook nog eens goed zichtbaar uit, kan het gebeuren dat ik beroofd word. In principe is het zo dat iedereen uit mijn huis en van mijn spullen af hoort te blijven, ook als de deur open staat. Dus de dader is wel degelijk fout. Maar ik ben zelf dan toch ook niet helemaal kosjer bezig geweest.

Dan kun je wel stellen dat je niet mag zeggen dat ik die deur open heb laten staan en die kostbaarheden zichtbaar uit heb gestald, omdat dat schade toebrengt aan mijn slachtofferbeeld, of de verantwoordelijkheid bij de dader weghaalt, maar dat vind ik onzin. Gewoon de zaken benoemen zoals ze zijn. En ben ik door een stommiteit van mezelf slachtoffer geworden, dan mag dat ook worden gezegd.Hier ben ik het wel mee eens,het maakt het slachtoffer niet minder slachtoffer en de dader niet minder dader.

[...]

Ben het in grote lijnen met je eens, met één kanttekening. Het wordt als "not done" beschouwd om óók te kijken naar de verantwoordelijkheid van het slachtoffer: wat had het slachtoffer kunnen doen om de ellende te voorkomen, of wat had het slachtoffer beter niét kunnen doen. Dat maakt het slachtoffer niet minder slachtoffer.

Zo maakbaar is de wereld niet, hoor. Alle risico's uitsluiten betekent nog steeds niet dat jij geen slachtoffer kunt worden.

quote:Ik bedoel: als ik de voordeur wijd open laat staan en ik stal allerlei kostbare voorwerpen bovendien ook nog eens goed zichtbaar uit, kan het gebeuren dat ik beroofd word. In principe is het zo dat iedereen uit mijn huis en van mijn spullen af hoort te blijven, ook als de deur open staat. Dus de dader is wel degelijk fout. Maar ik ben zelf dan toch ook niet helemaal kosjer bezig geweest.

Dan kun je wel stellen dat je niet mag zeggen dat ik die deur open heb laten staan en die kostbaarheden zichtbaar uit heb gestald, omdat dat schade toebrengt aan mijn slachtofferbeeld, of de verantwoordelijkheid bij de dader weghaalt, maar dat vind ik onzin. Gewoon de zaken benoemen zoals ze zijn. En ben ik door een stommiteit van mezelf slachtoffer geworden, dan mag dat ook worden gezegd.Is dit jouw analogie van het decollete en het korte rokje?
Alle reacties Link kopieren
quote:paprikaatje schreef op 27 maart 2013 @ 12:54:

[...]

Zo maakbaar is de wereld niet, hoor. Alle risico's uitsluiten betekent nog steeds niet dat jij geen slachtoffer kunt worden.

[...]

Is dit jouw analogie van het decollete en het korte rokje?Nee.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Helaas komt verkrachting en misbruik vaak voor in "vemeende" veilige situatie's.

Daders zijn vaak bekenden.

Je kan je er moeilijk tegen wapenen

Onnodig risico lopen is niet verstandig, alleen vaak is het risico niet in te schatten door de schijnveiligheid waar je in denkt te verkeren.

Je eigen huis bv, of in het gezelschap van vrienden.
Je ziet als het gebeurd dat vrouwen zich al vaak onterecht afvragen of ze het hadden kunnen voorkomen of aanleiding hebben gegeven. Dat ze al afvragen of ze wel genoeg hebben aangegeven niet te willen.

Ik denk dat een buitenstaander dat niet nog eens hoeft te benadrukken. Ze worstelen er al zelf genoeg mee en vaak volkomen onterecht.

En daarna zal haar leven enorm veranderen, is er angst zal ze niets meer durven enz.
Wie de mens in zichzelf begrijpt begrijpt alle mensen.

[...]

Ik bedoel: als ik de voordeur wijd open laat staan en ik stal allerlei kostbare voorwerpen bovendien ook nog eens goed zichtbaar uit, kan het gebeuren dat ik beroofd word. In principe is het zo dat iedereen uit mijn huis en van mijn spullen af hoort te blijven, ook als de deur open staat. Dus de dader is wel degelijk fout. Maar ik ben zelf dan toch ook niet helemaal kosjer bezig geweest.

Dan kun je wel stellen dat je niet mag zeggen dat ik die deur open heb laten staan en die kostbaarheden zichtbaar uit heb gestald, omdat dat schade toebrengt aan mijn slachtofferbeeld, of de verantwoordelijkheid bij de dader weghaalt, maar dat vind ik onzin. Gewoon de zaken benoemen zoals ze zijn. En ben ik door een stommiteit van mezelf slachtoffer geworden, dan mag dat ook worden gezegd.

Natuurlijk is het verstandig om voorzichtig te zijn, en zal ik niemand aanraden om eerst de hele avond in een doorschijnend minjurkje op de tafel te gaan staan dansen en daarna lopend in haar eentje over een onverlicht weggetje naar huis te gaan.

Echter, ook in dat geval blijft de dader schuldig en het slachtoffer onschuldig. Verkrachting is nooit gerechtvaardigd. En heeft bij mijn weten ook minder met seks te maken dan met macht. In veruit de meeste gevallen geeft het slachtoffer namelijk helemaal geen 'aanleiding'.
quote:pejeka schreef op 27 maart 2013 @ 12:56:

[...]

Nee.Waar slaat het dan op?
Ik vind overigens je analogie tussen het uitstallen van waren en het openlaten van de deur en 'aanleiding geven tot verkrachting' vrij ongelukkig.
Iedereen heeft kans om ergens slachtoffer van te worden, alleen kun je wel trachten de risico's te verkleinen. Ik zorg er voor dat ik niet meer stomdronken op een feestje ben omdat ik mezelf dan niet meer kan verdedigen, mijn fiets staat niet alleen op slot, maar ook aan de ketting vast aan mijn huis, mijn huisdeur zit niet alleen op slot, maar ook de ramen hebben dubbel slot, ik laat geen spullen in mijn auto slingeren, mijn tas hou ik op mijn schoot in de trein, etc. Dat wil niet zeggen dat me nooit eens wat zal overkomen, maar het risico wordt wel minder.

Ik ben door een stommiteit van mezelf wel eens slachtoffer geworden en daar heb ik van geleerd. Dat wil niet zeggen dat ik de diefstal of aanranding uitgelokt heb, maar wel dat ik nu weet hoe ik het risico dat het me nog eens overkomt aanzienlijk kan verkleinen. Ik ben alerter.
quote:Amand schreef op 27 maart 2013 @ 12:47:

[...]

De topics waar ik het over heb, zijn 'Wie heeft er wel eens te maken gehad met seksueel geweld' en 'Maar ik lust helemaal geen chocola' o.i.d.ik kan me niet herinneren dat ik daar veel 'twijfelgevallen' gelezen heb.
Met macht of met gemakzucht, een vrouw die te ver heen is dat ze niet meer kan reageren kan ook geen nee zeggen.

En die mannen zie ik dus die echt een lijk staan te neuken. Ik vind het onbegrijpelijk en veel mannelijke vrienden ook. Wat is daar aan? het enige dat je zonder moeite toch je zaad kunt lozen en niet geweigerd kunt worden.
quote:nessemeisje schreef op 27 maart 2013 @ 13:02:

Iedereen heeft kans om ergens slachtoffer van te worden, alleen kun je wel trachten de risico's te verkleinen. Ik zorg er voor dat ik niet meer stomdronken op een feestje ben omdat ik mezelf dan niet meer kan verdedigen, mijn fiets staat niet alleen op slot, maar ook aan de ketting vast aan mijn huis, mijn huisdeur zit niet alleen op slot, maar ook de ramen hebben dubbel slot, ik laat geen spullen in mijn auto slingeren, mijn tas hou ik op mijn schoot in de trein, etc. Dat wil niet zeggen dat me nooit eens wat zal overkomen, maar het risico wordt wel minder.

Ik ben door een stommiteit van mezelf wel eens slachtoffer geworden en daar heb ik van geleerd. Dat wil niet zeggen dat ik de diefstal of aanranding uitgelokt heb, maar wel dat ik nu weet hoe ik het risico dat het me nog eens overkomt aanzienlijk kan verkleinen. Ik ben alerter.

Triest is dat je alert moet zijn, niet meer ongedwongen.

Is het een stommiteit?
quote:paprikaatje schreef op 27 maart 2013 @ 13:03:

[...]

ik kan me niet herinneren dat ik daar veel 'twijfelgevallen' gelezen heb.Ik refereerde aan de stelling dat een man die seks heeft met een vrouw die gedronken heeft, in principe een verkrachter is. Ik zie dat vaker terug hier op het forum.
Maar Nessemeisje, als je dat tot in het extreme doortrekt ben je dus pas 'veilig' als je je huis barricadeert en niemand meer binnenlaat. Dat is toch ook geen leven.

Ik ben ook voorzichtig en alert op straat, en ik heb bijv laatst nog een zakkenroller afgeschud. Maar ik heb niet de illusie dat ik mijn leven volledig veilig kan maken. Ik wil mijn leven ook niet laten beheersen door angst, en dus ga ik heel bewust wél 's avonds nog alleen over straat, met de metro enzo.

Iedereen heeft kans om ergens slachtoffer van te worden, alleen kun je wel trachten de risico's te verkleinen. Ik zorg er voor dat ik niet meer stomdronken op een feestje ben omdat ik mezelf dan niet meer kan verdedigen, Ik maakte mee dat een meisje ghb in haar glas kreeg en volkomen versuft was, zonder drank dus, en dat wildvreemde jongens zich wel over haar wilde omvermen en in de auto wilde trekken. Wij hadden geen idee of ze bij haar hoorde of niet. Wat dus ook al niet meer kan is je glas onbeheerd laten staan, zelf geen drankje aannemen omdat je niet weet of er tussen bar en jou mogelijk iets in gedaan is. Je kunt het dus niet voorkomen als er zulke mannen rondlopen. Het is een schijnveiligheid. . . .
quote:sugarmiss schreef op 27 maart 2013 @ 12:37:

[...]

Het overgrote deel van de mannen begrijpt dat heel goed.

Afgezien van die enkele gek die willens en wetens vrouwen verkracht.

Alleen kan ik mij best voorstellen dat het voor een man niet altijd duidelijk is of een vrouw nou wel of geen seks wil.

Zij zijn ook maar mensen en schatten sommige situaties ook wel eens fout in. Sommige vrouwen geven ook heel duidelijk gemengde signalen af.

Ik heb nog nooit een gesprek gevoerd waarbij de man zegt Hé Sugarmiss ik heb zijn in seks jij ook? Waarop ik dan zeg ja ik heb ook zin zullen we onze kleren dan maar uittrekken.

Dat is toch harstikke kil en koud als je zo aan seks moet beginnen.Als je bij de eerste sexuele handeling het woord 'nee' hoort, gevolgd door 'ik wil dit niet', en je begrijpt het niet wilt het niet begrijpen dan ben je in mijn ogen een reuzrund en wordt het beeld van de stereotype man maar weer eens bevestigd namelijk dat ze maar met 1 ding denken en dat is niet met hun hersenen......
Als je seks hebt met iemand die niet in staat is haar toestemming af te geven , dan ben je fout bezig.

Ik ben door een stommiteit van mezelf wel eens slachtoffer geworden en daar heb ik van geleerd. Dat wil niet zeggen dat ik de diefstal of aanranding uitgelokt heb, maar wel dat ik nu weet hoe ik het risico dat het me nog eens overkomt aanzienlijk kan verkleinen. Ik ben alerter.Kan. Maar soms ben je gewoon op een verkeerde plaats. Ik ben een paar jaar geleden aangevallen door een doorgedraaide idioot. Als mijn zus op dat moment geen stennis had geschopt en daarmee niet de aandacht van de security had getrokken had het heel verkeerd af kunnen lopen.
quote:consuelabananahammok schreef op 27 maart 2013 @ 13:06:

[...]

Triest is dat je alert moet zijn, niet meer ongedwongen.

Is het een stommiteit?Dat is (helaas) de realiteit. Het is niet realistisch dat je in deze maatschappij alles maar kan doen en uit kan gaan van het goede van de mens. Je kan je voordeur niet open laten staan, je fiets van het slot en je autodeuren open. Hetzelfde als vrouw; het is gewoon handiger om alert te zijn. Niet dat het je te verwijten valt als je wel iets overkomt, want iemand heeft zijn handen thuis te houden, maar zo prachtig is de wereld nou eenmaal niet.
Eens met Foxy! Je komt hopelijk nog wel terug?
quote:consuelabananahammok schreef op 27 maart 2013 @ 13:11:

Als je seks hebt met iemand die niet in staat is haar toestemming af te geven , dan ben je fout bezig.Inderdaad. Wie dan zwijgt stemt dus NIET toe.
Ik denk dat het voor een vrouw onmogelijk te begrijpen is, wat die oerdrang om jezelf voort te planten (die piemel naar binnen te krijgen en je zaad te lozen dus) met het gedrag van een man doet.

Ik denk dat het net zoiets is, als dat een man nooit kan begrijpen wat zwanger (kunnen) zijn voor het gedrag van een vrouw betekent.

We hebben in dit land met elkaar afgesproken dat we elkaars lichamelijke integriteit moeten respecteren, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
En daar hebben we dus wetten voor.
quote:doddie schreef op 27 maart 2013 @ 13:09:

[...]

Daar heeft mijn moeder me ook altijd voor gewaarschuwd. Ik bewaak mijn glas dus zéér goed. Niet dat iemand die gedrogeerd wordt door de GHB het aan zichzelf te danken heeft, maar er lopen helaas mensen rond die niet het beste met je voorhebben. Het kan geen kwaad om je daarvan bewust te zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven