Wie weet raad?

07-06-2013 19:26 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste dames en heren.

Na lang wikken en wegen heb ik besloten om hier mijn verhaal eens te vertellen.

Ik kom er alleen niet meer uit en ik hoop dat er iemand is die goede tips en adviezen voor me heeft.

Voor de duidelijkheid, ik ben een vrouw en woon samen met mijn vriend en onze 3 kinderen.

Sinds 2010 zijn wij actief bezig om van onze schulden af te komen.

In 2009 is er met de overgang van een ww-uitkering naar een wwb-uitkering heel veel onnodig misgegaan waardoor we 3 maanden zonder geld hebben gezeten en er ook 3 maanden geen vaste lasten zijn betaald.

Dit hebben we toen met een lening van de gemeente kunnen oplossen op voorwaarde dat we een schuldhulptraject ingingen.

Dit hebben we geaccepteerd en vanaf dat moment zijn onze ogen echt geopend.

We konden niet langer doen alsof er niets aan de hand was.

Om een lang verhaal iets korter te maken; in die tijd zijn we 3 keer afgesloten van water omdat er gewoon niet werd betaald door de GKB.

Ook hebben we twee keer een fikse boete gehad voor onverzekerd rijden.

Aan de verzekering werd maar de helft van de premie betaald en zo nog meer van zulke stommiteiten.

Na 1 jaar was er ook nog steeds geen regeling getroffen met de deurwaarders.

Nadat we erg boos zijn geworden over de gang van zaken is een en ander wel van de grond gekomen.

Er werd contact gezocht met de deurwaarders en wij moesten gewoon afwachten wat er ging gebeuren.

Op dat moment waren er 14 schuldeisers.

Na een aantal weken kregen we bericht dat de GKB niets voor ons meer kon doen omdat er 1 van de 14 schuldeisers niet akkoord ging met een regeling.

Het vervelendste voor ons was dat dit om een (vergeleken bij de rest) relatief kleine schuld ging welke van het reeds 1 jaar gespaarde bedrag in zijn geheel kon worden betaald.

Waarna we met de overige 13 schuldeisers nog steeds een regeling konden gaan opstarten.

Maar dit wou de GKB niet omdat dit niet "eerlijk" zou zijn naar de andere schuldeisers toe.

Ondertussen moesten we weer afwachten en er moest een andere oplossing gezocht worden.

Mijn vriend had inmiddels al ruim een half jaar weer een baan en zijn inkomen was genoeg om van rond te komen.

Ik bedoel daarmee dat er genoeg was om verzekerd te zijn van het weekbedrag dat we kregen om van te leven.

Dit werd echter steeds lager en soms zelfs helemaal niet uitbetaald.

De GKB vond dat we maar moesten gaan bedelen bij familie, die we helemaal niet hebben.

Ook moest er nog een voorschot aan de baas terug betaald worden die vriend had gekregen omdat hij in het buitenland werkte en daar ook moest eten, douchen en slapen.

Dit voorschot werd netjes aan ons overgemaakt op een Woensdag.

De Vrijdag daarop verwachtten wij ons weekgeld welke niet kwam.

Daarop hebben wij contact opgenomen met de GKB en zij stelden dat we ons geld Woensdag hadden gehad en daarmee basta.

De volgende uitbetaling kon pas over 3 weken plaatsvinden want er was geen geld meer.

We hebben daarop direct alles laten stopzetten en het geld wat er nog was is aan ons overgemaakt.

Ruim twee maandsalarissen en ¤ 900 die gespaard was voor de schuldeisers die nog nooit een cent hadden gehad.

Vanaf toen heb ik zelf met iedereen contact opgenomen om een regeling te treffen en dat is ook gelukt.

Nu 3 jaar later hebben we ruim ¤ 25000 afbetaald.

We zijn op de helft dus er staat nog voor ¤ 25000 open.

En nu is het zo zwaar.

Vriend is zijn baan kwijt sinds februari en ik zie nu gewoon geen uitweg meer.

Ons totale inkomen bedraagt ¤ 1660 inclusief toeslagen.

Onze vaste lasten zijn ¤ 1050 en de betalingsregelingen bedragen ¤ 445 totaal per maand.

We hebben dus maar ¤ 165 over om van te leven.

Ik heb geprobeerd om de schuldeisers het verhaal uit te leggen maar ze willen niet naar me luisteren.

Het is mijn probleem en niet dat van hen.

Wat ook klopt, maar ik kan nu niet meer zoveel betalen en ik vraag vriendelijk of ze alsjeblieft akkoord gaan om de regelingen tijdelijk op ¤ 5 te zetten omdat ik niet meer kan missen.

Maar niets van dat en ze hangen ook gewoon op.

Vandeweek weer met ze gebeld en weer mijn verhaal gedaan maar het helpt me niet.

Ik sta nu ook nog ¤ 1980 in het rood omdat ik gewoon niet kan rondkomen zo.

Twee maanden vaste lasten sta ik in principe al weer achter dus.

Ook maatschappelijk werk en andere hulpverleners kunnen me niet helpen zeggen ze, ik krijg alleen een veer omdat ik "zo goed mijn best doe". Om te janken die uitspraak.

Ook solliciteren we ons suf maar tot nu toe geen resultaat.

En ook dat is zo zuur. Zelfs de Hema wil me niet als plee-juffrouw.

Een beetje ten einde raad ben ik ook nog bij de huisarts geweest omdat ik me steeds zo slecht voel en meerdere keren per dag sta te hyperventileren.

Hem het hele verhaal uitgelegd waarna ik iets kalmerends kreeg voorgeschreven en de tip om eens lekker op t terras te gaan zitten.

Pfff. Bleek later dat ik de medicijnen moest betalen dus die heb ik laten liggen bij de apotheek.

Maar goed, ik weet niet meer waar ik het moet zoeken, dus ik vraag om hulp.

Wie kan me advies geven.

Alvast heel erg bedankt, vooral voor het lezen van deze lap tekst.
En waarom is de voedselbank te ver? Je hebt toch een auto?

Het levert je w.s. meer op dan dat het je kost.
Eens met NummerZoveel. De auto wegdoen levert veel geld op. Van de opbrengst van de verkoop kun je makkelijk twee fietsen kopen (inclusief fietsstoeltje). 20 km is prima te fietsen. 30 km kan ook met de bus. Een auto kan weer als er weer inkomen is en het echt nodig is om op het werk te komen.
Ga in therapie!
quote:Bouquetin schreef op 07 juni 2013 @ 20:51:

[...]

Dat klopt, maar dat hebben ze hier niet. VVE is noodzakelijk voor haar. Ik ben wel bezig om een korting te krijgen. Deze is eigenlijk voor mensen in de bijstand. Maar er is iemand die na de vakantie wil gaan vragen of de gemeente verder kan kijken dan ons inkomen. Als men ook naar de uitgaven kijkt dan kan er misschien iets geregeld worden.

Voor zover ik weet heeft iedere gemeente de verplichting om VVE plekken te subsidiëren.

.

Gemeentebestuur en schoolbesturen hebben de verantwoordelijkheid om een onderwijsachterstandenbeleid te ontwikkelen en te (helpen) uitvoeren om de startcondities van kinderen te verbeteren bij hun entree op de basisschool. Het gaat hierbij met name om kinderen met een leerlingengewicht en doorgaans ook de kinderen met een taalachterstand.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Voor-_en_v ... e_educatie
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
een auto? Een auto onder deze omstandigheden is belachelijk, er is geen enkel excuus om de auto aan te houden. Man is nota bene werkeloos.
Misschien maak ik nu een hele stomme opmerking hoor (heb er niet zoveel verstand van), maar is het niet mogelijk om de bank jouw schulden over te laten nemen zodat je aan de bank (1 schuldeiser dus en lagere rente) kunt betalen?

Ik meen me dat te herinneren uit het programma 'een dubbeltje op z'n kant' dat dat mogelijk is. In ieder geval is het misschien een goede tip om die afleveringen terug te kijken via internet om wat ideeën op te doen? Ik heb er (zonder schulden te hebben) namelijk best veel van geleerd!

Sterkte in ieder geval!
quote:sabbaticalmeds schreef op 07 juni 2013 @ 21:50:

Jullie zaten drie maanden zonder geld en dat heeft geleid tot een schuld van 50.000 euro???? Wie hou je voor de gek?

Natuurlijk niet! En dat heb ik ook niet zo gezegd trouwens.

Er waren al veel schulden. Op het moment dat we die wwb-uitkering kregen + lening van de gemeente voor de 3 maanden vaste lasten achterstand moesten we verplicht een schuldhulptraject in. Vanaf toen zijn onze ogen echt geopend en sindsdien zijn we bezig om alles weg te werken.
quote:smurfet schreef op 08 juni 2013 @ 00:42:

Misschien maak ik nu een hele stomme opmerking hoor (heb er niet zoveel verstand van), maar is het niet mogelijk om de bank jouw schulden over te laten nemen zodat je aan de bank (1 schuldeiser dus en lagere rente) kunt betalen?

Ik meen me dat te herinneren uit het programma 'een dubbeltje op z'n kant' dat dat mogelijk is. In ieder geval is het misschien een goede tip om die afleveringen terug te kijken via internet om wat ideeën op te doen? Ik heb er (zonder schulden te hebben) namelijk best veel van geleerd!

Sterkte in ieder geval!

Dat weet ik niet. Mijn idee was dat ik sowieso geen lening krijg bij een reguliere bank omdat we een negatieve bkr notering hebben.

Ik had nog geen schuld bij de bank tot nu. Nu zijn er twee maanden vaste lasten van mijn rekening afgegaan. Waar niet genoeg geld op stond en waar ik ook geen krediet heb. Is ook niet slim maar ik dacht dat het beter was dan gewoon de boel niet betalen. Als ik dat doe heb ik binnenkort geen huis meer/ energie /water etc.
Het komt er dus op neer dat je je huis, water en licht niet meer kan betalen nadat je je auto, de peuterspeelzaal, telefoon/internet en de uitvaartverzekering hebt betaald.

Tijd om je prioriteiten bij te stellen?
Ga in therapie!
quote:Esmoreit schreef op 07 juni 2013 @ 20:45:

Vraag bij het consultatiebureau of je dochter in aanmerking komt voor een peuterspeelzaalplek voor kinderen met spraakachterstand. Weet niet precies hoe dat heet. Mijn buurvrouw heeft zo'n indicatie voor haar zoontje en betaalt tien euro per maand voor vier ochtenden. Weet niet of dat in jullie gemeente ookmis, maar vragen kan altijd toch?

Ik vind dit een beetje vreemd advies. Er zijn speciale peuterspeelzalen voor kinderen met een spraakachterstand maar die zijn niet voor kinderen waar niets mis mee is. Dat zou een mooie boel worden, je kind de plaats in laten nemen waar een kind met een handicap recht op heeft? Beetje aso.

En voor TO: schap de uitvaartverzekering niet, er kan jullie net zo goed iets overkomen als een ander, en om dan bovenop het verdriet nog een extra financiële zorg te hebben is niet prettig.
quote:Louba schreef op 07 juni 2013 @ 21:25:

Snap je wantrouwen volkomen. Heb meer mensen die zich bij mij melden maar waar ik heel hard moet werken om hun vertrouwen te winnen. Maar dat doe ik dan met plezier. Je bent er absoluut niet de enige in!

Hoeveel schuldeisers hebben nu een regeling voor in totaal hoeveel schuld? Kijk, het is nogal een domino wat je opbouwt wanneer je een nieuwe lening afsluit om andere leningen af te betalen. Zijn de schuldeisers die nu nog geen regeling hebben aan het dreigen met beslagen? Of kun je hem met een periodieke update over de stand van zaken nog tevreden houden?

Met alle schuldeisers hebben we een regeling.

Schuld A : ¤ 7700 regeling ¤ 100

Schuld B : ¤ 3900 regeling ¤ 45

Schuld C : ¤ 1860 regeling ¤ 150

Schuld D : ¤ 1650 regeling ¤ 40

Schuld E : ¤ 1440 regeling ¤ 25

Schuld F : ¤ 1110 regeling ¤ 20

Schuld G : ¤ 7100 regeling ¤ 45

Schuld H : ¤ 235 regeling ¤ 20
Als een van hen overlijdt is er sowieso een financiële zorg. Het is TO's keuze om 10 euro per maand (!) aan een uitvaartverzekering te betalen. Uitvaartverzekeringen zijn onnodig en duur: je kan beter het geld zelf opzij zetten en zo een buffer opbouwen.

In dit geval zou ik het belangrijker vinden je eerst te richten op het acute probleem, namelijk de schulden. Zorgen dat je je uitvaart kan betalen, kun je dan over 3 jaar weer doen. Inderdaad, je neemt daarmee het risico dat je in de tussentijd overlijdt en geen geld hebt voor de uitvaart. Dat zijn persoonlijke keuzes, prioriteiten, risicoinschattingen. TO heeft nú geen geld meer voor de huur, water en licht. Dat zou ik persoonlijk belangrijker vinden dan het indekken van een klein risico.

Je andere opmerking snap ik niet. Heb je er overheen gelezen dat de dochter van TO een spraakachterstand heeft?
Ga in therapie!
quote:dubiootje schreef op 08 juni 2013 @ 09:05:

Het komt er dus op neer dat je je huis, water en licht niet meer kan betalen nadat je je auto, de peuterspeelzaal, telefoon/internet en de uitvaartverzekering hebt betaald.

Tijd om je prioriteiten bij te stellen?

Nee ik wil altijd dat de huur /g&l/ water en zorgverzekering als eerste betaald worden. De auto betaal ik eens per 3 maanden dus die loopt nu tot Augustus. ( ik zei eerder september maar had me een maand vergist)

In principe gaat het allemaal prima als je van ¤ 1660 moet rondkomen. Dat kan echt. Nu betaal ik ook nog ¤ 445 aan schulden per maand die ik niet kan missen. Daar hadden we normaal gesproken boodschappen van kunnen doen.
Mijn probleem is nu gewoon dat bedrag wat ik per maand aan de schulden kwijt ben. Maar lief vragen en alsjeblieft dankjewel hebben me tot nu toe niet geholpen. Ik heb een rentestop voorgesteld. Ik heb gevraagd om tijdelijke bevriezing van de vorderingen. Ik heb gevraagd om een lager maandbedrag. Ik heb gevraagd of ik per schuld mocht betalen. Daar moet echt iets aan veranderen. Maar goed, onze hoop richt zich nu op volgende week donderdag. Dan mag vriend op gesprek komen en ik hoop zo dat hij dan weer een baan heeft.
quote:dubiootje schreef op 08 juni 2013 @ 09:58:

Als een van hen overlijdt is er sowieso een financiële zorg. Het is TO's keuze om 10 euro per maand (!) aan een uitvaartverzekering te betalen. Uitvaartverzekeringen zijn onnodig en duur: je kan beter het geld zelf opzij zetten en zo een buffer opbouwen.

In dit geval zou ik het belangrijker vinden je eerst te richten op het acute probleem, namelijk de schulden. Zorgen dat je je uitvaart kan betalen, kun je dan over 3 jaar weer doen. Inderdaad, je neemt daarmee het risico dat je in de tussentijd overlijdt en geen geld hebt voor de uitvaart. Dat zijn persoonlijke keuzes, prioriteiten, risicoinschattingen. TO heeft nú geen geld meer voor de huur, water en licht. Dat zou ik persoonlijk belangrijker vinden dan het indekken van een klein risico.

Je andere opmerking snap ik niet. Heb je er overheen gelezen dat de dochter van TO een spraakachterstand heeft?Ik snap wat je bedoelt en dat is ook echt al over nagedacht. Voor mij en vriend is het niet zo boeiend hoe onze uitvaarten betaald moeten gaan worden. Maar wat als mijn kinderen wat overkomt ? Hoe moet ik dat dan doen?
quote:dubiootje schreef op 08 juni 2013 @ 09:58:

Je andere opmerking snap ik niet. Heb je er overheen gelezen dat de dochter van TO een spraakachterstand heeft?

Om met het laatste te beginnen: daar heb ik inderdaad overheen gelezen, sorry. In dat geval zou ik er zeker naar informeren.

En wat die verzekering betreft, tja, zeker als je financieel kwetsbaar bent is het belangrijk om grote risico's af te dekken.
Bouquetin, waarom is de voedselbank geen optie? Je hebt nu nog een auto om het op te halen.
quote:vosje78 schreef op 07 juni 2013 @ 21:50:

[...]

Wat een mooie zin

Geen tips TO, alleen wat al eerder gezegd is: bij ons krijgen kinderen van ouders met de laagste inkomens 4 ochtenden gratis psz.. Sterke

Hier is de gemeente zo aan het bezuinigen dat de kindjes van twee verdieners waarschijnlijk na de vakantie niet meer naar de psz mogen. Ouders moeten ze dan maar naar de opvang brengen.

Daar is nu een hele rel rondom ontstaan. We weten volgende maand pas meer. Nu staan er voor de komende weken bezoeken van wethouders en andere ambtenaren op de planning om hen te laten zien dat de psz voor elk kind toegankelijk moet blijven
@Bouquetin

Waarom moeten de schuldeisers jullie auto en kinderopvang financieren? Want dat is waar het nu feitelijk op neer komt. Jij verwacht hulp van hen, zodat jij de auto en opvang kunt betalen en het daarnaast wat ruimer krijgt. Vind je zelf ook niet dat dit de wereld op zijn kop is?
quote:Bouquetin schreef op 08 juni 2013 @ 09:58:

[...]

Nee ik wil altijd dat de huur /g&l/ water en zorgverzekering als eerste betaald worden. De auto betaal ik eens per 3 maanden dus die loopt nu tot Augustus. ( ik zei eerder september maar had me een maand vergist)

Ik heb het niet over chronologische volgorde van betaling maar over prioriteit. Je hebt een x bedrag uit te geven en daarvan kun je niet en je huis/water/licht en auto, internet/telefoon en dergelijke betalen. Daarom sta je nu rood na het betalen van je huis/water/licht. Het gaat er niet om wanneer je het betaalt, maar of je het überhaupt kan betalen, en dat kan je dus niet.

In principe gaat het allemaal prima als je van ¤ 1660 moet rondkomen. Dat kan echt. Nu betaal ik ook nog ¤ 445 aan schulden per maand die ik niet kan missen. Daar hadden we normaal gesproken boodschappen van kunnen doen.

Dit volg ik niet. Het kan allemaal prima of het kan niet? De schuldaflosssing is toch juist het probleem, of zie ik dat nu verkeerd? Je kan nu niet rondkomen omdat je die schulden aan het aflossen bent. De vraag is wat je kan doen om wel rond te komen.

Je kan het feit dat jullie allebei fulltime thuis zitten ook te baat nemen om besparingen door te voeren. Bijvoorbeeld door uit te zoeken hoe je zelf je dochter kan begeleiden met haar spraakachterstand (spaart 55 euro per maand aan psz). Door je internetabonnement op te zeggen en in de bibliotheek te internetten (inclusief banen zoeken en solliciteren). Door de auto te verkopen en alles per fiets en ov te gaan doen. Door supermarkten af te rijden voor de beste aanbiedingen.

Wat jullie in overvloed hebben, is tijd. Tijd is ook geld.
Ga in therapie!
quote:ik62 schreef op 08 juni 2013 @ 10:06:

[...]

En wat die verzekering betreft, tja, zeker als je financieel kwetsbaar bent is het belangrijk om grote risico's af te dekken.

Dat TO of een van haar gezinsleden binnen nu en pakweg vijf jaar overlijdt, is een geen groot risico. Het is een klein risico op hoge kosten, dat is wat anders.

Nogmaals, TO's keuze. Je zit nu dus geld apart te zetten voor een mooie kist, koffie met broodjes, rouwkaarten enzovoorts voor als je dood bent. Dat zou mij persoonlijk niks kunnen schelen als ik op dit moment financieel zwaar in de shit zat en geen geld had voor boodschappen.
Ga in therapie!
Tv kan stop, internet en telefoon kan omlaag.

Psz tijdelijk stop.

Auto weg, fietsen kopen.

Met de fiets kun je je voedselpakket ophalen, ben je er meteen even uit.

Check of de lokale thuiszorgorganisatie invallers zoekt in de huishoudelijke hulp. T is geen vetpot, maar het kan wel net het verschil maken. En ze zijn zo flexibel dat je het aan kan passen op evt werk van je man als kinderopvang een probleem is.
Je hebt blijkbaar jarenlang je hoofd in het zand gestoken, want je wist dat je vriend al enorme schulden had voordat je wat met hem begon en kind met hem nam.Dus nu is het tijd voor drastische maatregelen inderdaad geen tv meer, psz tijdelijk stop,

Gewoon zelf bij mensen in het dorp een briefje in de bus doen waarin je je aanbied als werkster.

Auto zou ik ook weg doen, die dingen vreten geld. En brommer nemen als man vervoer nodig heeft voor zijn werk.

Uitvaartverzekering stopzetten?Hm is het dan niet zo dat alle tot nu toe opgebouwde geld dan ook weg is?

En begraven is een hele dure aangelegenheid.....
Ik weet het niet, misschien kun je het opgebouwde bedrag zelfs laten uitbetalen. Dat hangt van de voorwaarden af.

Het gaat me niet per se om die uitvaartverzekering, maar dat TO eens goed naar haar uitgaven kijkt en daarin bepaalde dingen (tijdelijk) schrapt. Want dit gaat zo niet.

En inderdaad, eldiabonita, niet alleen een vriend die schulden inbracht maar ook nog de geërfde schulden van de ex...
Ga in therapie!
quote:Bouquetin schreef op 08 juni 2013 @ 09:51:

[...]

Met alle schuldeisers hebben we een regeling.

Schuld A : ¤ 7700 regeling ¤ 100

Schuld B : ¤ 3900 regeling ¤ 45

Schuld C : ¤ 1860 regeling ¤ 150

Schuld D : ¤ 1650 regeling ¤ 40

Schuld E : ¤ 1440 regeling ¤ 25

Schuld F : ¤ 1110 regeling ¤ 20

Schuld G : ¤ 7100 regeling ¤ 45

Schuld H : ¤ 235 regeling ¤ 20

Wat een goede regelingen, sterk hoor! Je bent een goede onderhandelaar! Serieus!

Zit je hiermee boven of onder je beslagvrije voet? Want beslagvrije voet ga je zo niet lang volhouden, omdat er nauwelijks ruimte is om geld over te houden voor reserves/eenmalige betalingen.

Heb je je Vrij Te Laten Bedrag (VTLB) al eens berekend?

Verder nog even wat praktisch:

Schuld H is klein, maar je hebt hem nog 10 maanden op deze manier. Ik zou schuld C vragen om terug te schroeven naar 100 euro per maand, en schuld H zeggen dat je opschroeft naar 50 euro. Hou je per saldo 20 euro over.

Na 4 maanden ben je schuld H kwijt. Dan heb je 50 euro over om weer af te lossen aan schuld H. En verder is er niet vele ruimte om nog te schuiven met regelingen, want die hebben jullie al echt heel netjes gedaan. Zodra schuld H weg is gewerkt, schroef je schuld F op naar 100 euro per maand. Schuld D gaat naar 50 euro. Zo scheelt je dat alweer 70 euro in je eigen begroting.

Het is wel een hele lange weg die jullie hebben te gaan, creeer dus wel lucht voor jullie zelf. Het laatste wat je wil is nieuwe schulden en het niet na kunnen komen van een regeling. Maar nogmaals, menigeen zou hier trots op mogen zijn!
quote:Louba schreef op 08 juni 2013 @ 15:25:

[...]

Wat een goede regelingen, sterk hoor! Je bent een goede onderhandelaar! Serieus!

Zit je hiermee boven of onder je beslagvrije voet? Want beslagvrije voet ga je zo niet lang volhouden, omdat er nauwelijks ruimte is om geld over te houden voor reserves/eenmalige betalingen.

Heb je je Vrij Te Laten Bedrag (VTLB) al eens berekend?

Verder nog even wat praktisch:

Schuld H is klein, maar je hebt hem nog 10 maanden op deze manier. Ik zou schuld C vragen om terug te schroeven naar 100 euro per maand, en schuld H zeggen dat je opschroeft naar 50 euro. Hou je per saldo 20 euro over.

Na 4 maanden ben je schuld H kwijt. Dan heb je 50 euro over om weer af te lossen aan schuld H. En verder is er niet vele ruimte om nog te schuiven met regelingen, want die hebben jullie al echt heel netjes gedaan. Zodra schuld H weg is gewerkt, schroef je schuld F op naar 100 euro per maand. Schuld D gaat naar 50 euro. Zo scheelt je dat alweer 70 euro in je eigen begroting.

Het is wel een hele lange weg die jullie hebben te gaan, creeer dus wel lucht voor jullie zelf. Het laatste wat je wil is nieuwe schulden en het niet na kunnen komen van een regeling. Maar nogmaals, menigeen zou hier trots op mogen zijn!

Viel mij ook op en ik denk door het mes juist te hanteren zijn de schulden voor TS nog aardig draagbaar.

Stookkosten kan veel lager

Kinderopvang ?

Auto eruit

Begrafenis verzekering

Met deze stappen pakt ze en heel groot gedeelte van het bedrag voor de schulden binnen en is het makkelijker rondkomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven