Steengrillen..
maandag 16 december 2013 om 22:14
Hopelijk zijn er mensen die me kunnen helpen. Ik heb namelijk een nog een nieuw in verpakking steengril gekocht bij de kringloop. Ik dacht leuk voor de kerst. Alleen er zit helaas geen beschrijving bij en op de doos staat alles in het duits en dat is niet me sterkste kant.
Nu heb ik begrepen dat je de steen 15 minuten in de over moet doen?
Maar op hoeveel graden weet ik niet?
En Ik begrijp dat er zout gedaan moet worden op de steen dus geen boter. En kan ik er de zelfde vlees en groentes op doen als wat er op een gourmet stel kan?
Veel vragen maar ik heb nog nooit gesteengrild
Nu heb ik begrepen dat je de steen 15 minuten in de over moet doen?
Maar op hoeveel graden weet ik niet?
En Ik begrijp dat er zout gedaan moet worden op de steen dus geen boter. En kan ik er de zelfde vlees en groentes op doen als wat er op een gourmet stel kan?
Veel vragen maar ik heb nog nooit gesteengrild
maandag 16 december 2013 om 22:20
Dat die steengril nog in de doos zat bij de kringloop had je moeten waarschuwen........... In mijn ouderlijk huis hebben wij het 1 keer gedaan, 3 maanden in de stank gezeten en mijn vader kon de woonkamer opnieuw witten en behangen want alles zat onder een vetfilm na een avondje "stoken".
Om met je laatste vragen te beginnen: inderdaad zout op de steen en geen boter, voor het overige kun je alle ingredienten voor gourmetten gebruiken (vlees, vis en groenten). Ik duik nu even de bergkast in om de gebruiksaanwijzing te zoeken want ik heb de steengrill "geerfd"...............Tot zo!
Om met je laatste vragen te beginnen: inderdaad zout op de steen en geen boter, voor het overige kun je alle ingredienten voor gourmetten gebruiken (vlees, vis en groenten). Ik duik nu even de bergkast in om de gebruiksaanwijzing te zoeken want ik heb de steengrill "geerfd"...............Tot zo!
maandag 16 december 2013 om 22:24
quote:dammes3 schreef op 16 december 2013 @ 22:20:
Dat die steengril nog in de doos zat bij de kringloop had je moeten waarschuwen........... In mijn ouderlijk huis hebben wij het 1 keer gedaan, 3 maanden in de stank gezeten en mijn vader kon de woonkamer opnieuw witten en behangen want alles zat onder een vetfilm na een avondje "stoken".
Om met je laatste vragen te beginnen: inderdaad zout op de steen en geen boter, voor het overige kun je alle ingredienten voor gourmetten gebruiken (vlees, vis en groenten). Ik duik nu even de bergkast in om de gebruiksaanwijzing te zoeken want ik heb de steengrill "geerfd"...............Tot zo!
Hopen dat het hier goed gaat dan. we hebben nog niet zo kort geleden alleen gewit..
Maar zou super zijn als je me meer kan vertellen over de gebruiks aanwijzing. Het is zo steengril met van die branders er onder en die vind ik ook niet echt op google..
Dat die steengril nog in de doos zat bij de kringloop had je moeten waarschuwen........... In mijn ouderlijk huis hebben wij het 1 keer gedaan, 3 maanden in de stank gezeten en mijn vader kon de woonkamer opnieuw witten en behangen want alles zat onder een vetfilm na een avondje "stoken".
Om met je laatste vragen te beginnen: inderdaad zout op de steen en geen boter, voor het overige kun je alle ingredienten voor gourmetten gebruiken (vlees, vis en groenten). Ik duik nu even de bergkast in om de gebruiksaanwijzing te zoeken want ik heb de steengrill "geerfd"...............Tot zo!
Hopen dat het hier goed gaat dan. we hebben nog niet zo kort geleden alleen gewit..
Maar zou super zijn als je me meer kan vertellen over de gebruiks aanwijzing. Het is zo steengril met van die branders er onder en die vind ik ook niet echt op google..
maandag 16 december 2013 om 22:26
Steengrill
Een steengrill is een gladde, natuurstenen plaat die gloeiend heet op tafel wordt gezet. Een steengrill dient minimaal 30 minuten op het fornuis, of in een hete oven te worden voorverwarmd. Aan tafel blijft een steengrill ongeveer 30 minuten op temperatuur, tenzij een grill met ingebouwd verwarmingselement gebruikt wordt.
Een steengrill is een gladde, natuurstenen plaat die gloeiend heet op tafel wordt gezet. Een steengrill dient minimaal 30 minuten op het fornuis, of in een hete oven te worden voorverwarmd. Aan tafel blijft een steengrill ongeveer 30 minuten op temperatuur, tenzij een grill met ingebouwd verwarmingselement gebruikt wordt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maandag 16 december 2013 om 22:27
Steengrill tips
Strooi een beetje zout op de hete plaat en leg hier het vlees op, na 2 tot 3 minuten is de onderkant bruin gebakken en kunt u het makkelijk van de plaat verwijderen en omdraaien hierdoor blijft de steengrill schoner.
Gebruik geen olie of boter, op een steengrill dit gaat spetteren.
Voorkom dat er sausjes op de steen komen , dit gaat aanbakken ,verbranden en roken.
Leg nooit vlees direct uit de koelkast op de steengrill, hierdoor daalt de temperatuur van de steengrill te snel.
Gebruik van de steengrill
Zet de Steengrill op een stevige vlakke ondergrond.
Vul de branders tot het gaasje nat blijft.( brand duur 3 uur)
Steek de branders aan met een aansteker ( bij voorkeur een gasfornuisaansteker)
De brandvloeistof is volledig reukloos en niet giftig.
Plaats de branders onder de steengrill en laat de steengrill heet worden (ongeveer 15 minuten)
Als u klaar bent met steengrillen maak dan de branders uit door het schuifje dicht te doen.
De branders zijn volkomen veilig , de vloeistof kan niet uit de branders lopen, ook niet bij het omvallen.
Strooi een beetje zout op de hete plaat en leg hier het vlees op, na 2 tot 3 minuten is de onderkant bruin gebakken en kunt u het makkelijk van de plaat verwijderen en omdraaien hierdoor blijft de steengrill schoner.
Gebruik geen olie of boter, op een steengrill dit gaat spetteren.
Voorkom dat er sausjes op de steen komen , dit gaat aanbakken ,verbranden en roken.
Leg nooit vlees direct uit de koelkast op de steengrill, hierdoor daalt de temperatuur van de steengrill te snel.
Gebruik van de steengrill
Zet de Steengrill op een stevige vlakke ondergrond.
Vul de branders tot het gaasje nat blijft.( brand duur 3 uur)
Steek de branders aan met een aansteker ( bij voorkeur een gasfornuisaansteker)
De brandvloeistof is volledig reukloos en niet giftig.
Plaats de branders onder de steengrill en laat de steengrill heet worden (ongeveer 15 minuten)
Als u klaar bent met steengrillen maak dan de branders uit door het schuifje dicht te doen.
De branders zijn volkomen veilig , de vloeistof kan niet uit de branders lopen, ook niet bij het omvallen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maandag 16 december 2013 om 22:28
http://www.yunomi.nl/arti ... een-heet-van-de-steengril
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maandag 16 december 2013 om 22:32
Ja die hadden mijn ouders ook!
Prima ding, gewoon opwarmen in de oven. 200 graden, branders vullen met spiritus. Zout op de plaat (geen peper dat gaat springen) verder precies alles zoals bij gourmetten (alleen geen ei of beslag) en na afloop afspoelen onder de kraan, niet laten weken want dan barst de steen de volgende keer.
Prima ding, gewoon opwarmen in de oven. 200 graden, branders vullen met spiritus. Zout op de plaat (geen peper dat gaat springen) verder precies alles zoals bij gourmetten (alleen geen ei of beslag) en na afloop afspoelen onder de kraan, niet laten weken want dan barst de steen de volgende keer.
maandag 16 december 2013 om 22:33
quote:blijfgewoonbianca schreef op 16 december 2013 @ 22:29:
[img]http://www.yunomi.nl/sites/www.yunomi.n ... ngrill.jpg[/img]
Heb je zoiets?
Ja zo 1 heb ik gekocht.
@blijfgewoonbiance super bedankt voor alle tips hier heb ik echt wat aan ik kon zelf niet echt wat vinden.
[img]http://www.yunomi.nl/sites/www.yunomi.n ... ngrill.jpg[/img]
Heb je zoiets?
Ja zo 1 heb ik gekocht.
@blijfgewoonbiance super bedankt voor alle tips hier heb ik echt wat aan ik kon zelf niet echt wat vinden.
maandag 16 december 2013 om 22:36
Ik heb een steengril waarbij de steen op het apparaat moet opwarmen (het is een steengrill annex raclette) dus daar heb je niet zo veel aan. Wel wordt geadviseerd om de steen bij de eerste keren van gebruik licht in vetten. Gebruik van een beetje boter bij het grillen zou ik ook aanraden want wij gebruikten alleen zout en dan wordt het eten in de loop van de avond wel heulllll zout en heb je de hele avond dorst. De steen mag je overigens niet in water dompelen, alleen na afkoeling afvegen met een vochtige doek. Na verloop van tijd wordt de steen donkerder van kleur en het is normaal dat de steen kleine barstjes gaat vertonen. Aldus de gebruiksaanwijzing.
maandag 16 december 2013 om 22:36
quote:nacht_vlinder schreef op 16 december 2013 @ 22:33:
[...]
@blijfgewoonbiance super bedankt voor alle tips hier heb ik echt wat aan ik kon zelf niet echt wat vinden.
Echt niet? Waar heb jij op gezocht dan?
Hoe + steengrillen en de tips vliegen je om je oren.
[...]
@blijfgewoonbiance super bedankt voor alle tips hier heb ik echt wat aan ik kon zelf niet echt wat vinden.
Echt niet? Waar heb jij op gezocht dan?
Hoe + steengrillen en de tips vliegen je om je oren.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maandag 16 december 2013 om 22:37
http://www.smulweb.nl/recepten/steengrill
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maandag 16 december 2013 om 22:38
http://allrecipes.nl/recept/6424/steengrill-diner.aspx
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maandag 16 december 2013 om 22:40
http://www.kookjij.nl/recepten/steengrill-raclette
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maandag 16 december 2013 om 22:41
http://www.mijnreceptenbo ... hten/bbq/bulgogi-403.html
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maandag 16 december 2013 om 22:42
Hieronder volgt een lijstje met alle mogelijke vissoorten die geschikt zijn voor de steengrill. Van de verschillende klassen vis nemen we er enkele, zodat de schotel ook lekker gevarieerd is!
• Allereerst de witte vissoorten. Over het algemeen wat zachter van smaak en erg mager:
Kabeljauw, wijting, schelvis, schol, tong, tongschar, zeewolf, zeeduivel, heilbot, koolvis en heek.
• Dan de roze vissoorten, die wat pittiger zijn: rode poon, roodbaars, dorade, haai, victoriabaars en rog.
• De meest smakelijke soorten zijn de blauwe vissoorten, die wel wat vetter zijn, trouwens wel heel goed voor je hart: tonijn, makreel, zalm en forel.
• En niet weg te denken zijn scampi’s (doe er wat knoflook bij).
• Allereerst de witte vissoorten. Over het algemeen wat zachter van smaak en erg mager:
Kabeljauw, wijting, schelvis, schol, tong, tongschar, zeewolf, zeeduivel, heilbot, koolvis en heek.
• Dan de roze vissoorten, die wat pittiger zijn: rode poon, roodbaars, dorade, haai, victoriabaars en rog.
• De meest smakelijke soorten zijn de blauwe vissoorten, die wel wat vetter zijn, trouwens wel heel goed voor je hart: tonijn, makreel, zalm en forel.
• En niet weg te denken zijn scampi’s (doe er wat knoflook bij).
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.