Steengrillen..

16-12-2013 22:14 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hopelijk zijn er mensen die me kunnen helpen. Ik heb namelijk een nog een nieuw in verpakking steengril gekocht bij de kringloop. Ik dacht leuk voor de kerst. Alleen er zit helaas geen beschrijving bij en op de doos staat alles in het duits en dat is niet me sterkste kant.

Nu heb ik begrepen dat je de steen 15 minuten in de over moet doen?

Maar op hoeveel graden weet ik niet?

En Ik begrijp dat er zout gedaan moet worden op de steen dus geen boter. En kan ik er de zelfde vlees en groentes op doen als wat er op een gourmet stel kan?

Veel vragen maar ik heb nog nooit gesteengrild :D
Alle reacties Link kopieren
Kan je niet gewoon de naam/merk googlen? Rolt vast wat uit
Alle reacties Link kopieren
Dat die steengril nog in de doos zat bij de kringloop had je moeten waarschuwen........... In mijn ouderlijk huis hebben wij het 1 keer gedaan, 3 maanden in de stank gezeten en mijn vader kon de woonkamer opnieuw witten en behangen want alles zat onder een vetfilm na een avondje "stoken".



Om met je laatste vragen te beginnen: inderdaad zout op de steen en geen boter, voor het overige kun je alle ingredienten voor gourmetten gebruiken (vlees, vis en groenten). Ik duik nu even de bergkast in om de gebruiksaanwijzing te zoeken want ik heb de steengrill "geerfd"...............Tot zo!
Alle reacties Link kopieren
Heb ik al gedaan maar word er niet veel wijzer van vandaar dat ik hier ook vraag.
Alle reacties Link kopieren
Steen op hoge temperatuur in de oven en daarna op het stel leggen en de spiritusbranders aan.

Inderdaad zout erop en dan gewoon vlees erop bakken.
Alle reacties Link kopieren
quote:dammes3 schreef op 16 december 2013 @ 22:20:

Dat die steengril nog in de doos zat bij de kringloop had je moeten waarschuwen........... In mijn ouderlijk huis hebben wij het 1 keer gedaan, 3 maanden in de stank gezeten en mijn vader kon de woonkamer opnieuw witten en behangen want alles zat onder een vetfilm na een avondje "stoken".



Om met je laatste vragen te beginnen: inderdaad zout op de steen en geen boter, voor het overige kun je alle ingredienten voor gourmetten gebruiken (vlees, vis en groenten). Ik duik nu even de bergkast in om de gebruiksaanwijzing te zoeken want ik heb de steengrill "geerfd"...............Tot zo!



Hopen dat het hier goed gaat dan. we hebben nog niet zo kort geleden alleen gewit..

Maar zou super zijn als je me meer kan vertellen over de gebruiks aanwijzing. Het is zo steengril met van die branders er onder en die vind ik ook niet echt op google..
Alle reacties Link kopieren
Steengrill



Een steengrill is een gladde, natuurstenen plaat die gloeiend heet op tafel wordt gezet. Een steengrill dient minimaal 30 minuten op het fornuis, of in een hete oven te worden voorverwarmd. Aan tafel blijft een steengrill ongeveer 30 minuten op temperatuur, tenzij een grill met ingebouwd verwarmingselement gebruikt wordt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Steengrill tips



Strooi een beetje zout op de hete plaat en leg hier het vlees op, na 2 tot 3 minuten is de onderkant bruin gebakken en kunt u het makkelijk van de plaat verwijderen en omdraaien hierdoor blijft de steengrill schoner.

Gebruik geen olie of boter, op een steengrill dit gaat spetteren.

Voorkom dat er sausjes op de steen komen , dit gaat aanbakken ,verbranden en roken.

Leg nooit vlees direct uit de koelkast op de steengrill, hierdoor daalt de temperatuur van de steengrill te snel.

Gebruik van de steengrill



Zet de Steengrill op een stevige vlakke ondergrond.

Vul de branders tot het gaasje nat blijft.( brand duur 3 uur)

Steek de branders aan met een aansteker ( bij voorkeur een gasfornuisaansteker)

De brandvloeistof is volledig reukloos en niet giftig.

Plaats de branders onder de steengrill en laat de steengrill heet worden (ongeveer 15 minuten)

Als u klaar bent met steengrillen maak dan de branders uit door het schuifje dicht te doen.

De branders zijn volkomen veilig , de vloeistof kan niet uit de branders lopen, ook niet bij het omvallen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Is het een groene steen?
Alle reacties Link kopieren
http://www.yunomi.nl/arti ... een-heet-van-de-steengril
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren




Heb je zoiets?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:knorretje28 schreef op 16 december 2013 @ 22:27:

Is het een groene steen?Nee een marmeren grijze steen.
Alle reacties Link kopieren
Ja die hadden mijn ouders ook!

Prima ding, gewoon opwarmen in de oven. 200 graden, branders vullen met spiritus. Zout op de plaat (geen peper dat gaat springen) verder precies alles zoals bij gourmetten (alleen geen ei of beslag) en na afloop afspoelen onder de kraan, niet laten weken want dan barst de steen de volgende keer.
Alle reacties Link kopieren
In mijn herinnering was hij groen hahaha
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 16 december 2013 @ 22:29:

[img]http://www.yunomi.nl/sites/www.yunomi.n ... ngrill.jpg[/img]



Heb je zoiets?



Ja zo 1 heb ik gekocht.

@blijfgewoonbiance super bedankt voor alle tips hier heb ik echt wat aan ik kon zelf niet echt wat vinden.
Alle reacties Link kopieren
Man heeft hem laten vallen op de vloer (kwam net over de vloer bij ons hahahah) en toen geen steengril meer!

Maar we hebben hem jaren gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een steengril waarbij de steen op het apparaat moet opwarmen (het is een steengrill annex raclette) dus daar heb je niet zo veel aan. Wel wordt geadviseerd om de steen bij de eerste keren van gebruik licht in vetten. Gebruik van een beetje boter bij het grillen zou ik ook aanraden want wij gebruikten alleen zout en dan wordt het eten in de loop van de avond wel heulllll zout en heb je de hele avond dorst. De steen mag je overigens niet in water dompelen, alleen na afkoeling afvegen met een vochtige doek. Na verloop van tijd wordt de steen donkerder van kleur en het is normaal dat de steen kleine barstjes gaat vertonen. Aldus de gebruiksaanwijzing.
Alle reacties Link kopieren
quote:nacht_vlinder schreef op 16 december 2013 @ 22:33:

[...]





@blijfgewoonbiance super bedankt voor alle tips hier heb ik echt wat aan ik kon zelf niet echt wat vinden.





Echt niet? Waar heb jij op gezocht dan?

Hoe + steengrillen en de tips vliegen je om je oren.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
http://www.smulweb.nl/recepten/steengrill
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Hopelijk gaat onze steengril ook goed bevalen. allerbij nog nooit gedaan dit wordt de eerste keer met kerst. Net even wat anders dan elk jaar maar weer gourmetten.

Maar al mijn vragen zijn duidelijk beantwoord. Dank jullie wel allemaal.
Alle reacties Link kopieren
http://allrecipes.nl/recept/6424/steengrill-diner.aspx
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
http://www.kookjij.nl/recepten/steengrill-raclette
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga het van de zomer weer eens proberen, buiten als het mooi weer is. Hadden jullie geen last van stank en een vetfilm op je meubels? Na die ene keer rust er bij mij in de familie een taboe op steengrillen en gourmetten.............
Alle reacties Link kopieren
http://www.mijnreceptenbo ... hten/bbq/bulgogi-403.html
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Hieronder volgt een lijstje met alle mogelijke vissoorten die geschikt zijn voor de steengrill. Van de verschillende klassen vis nemen we er enkele, zodat de schotel ook lekker gevarieerd is!



• Allereerst de witte vissoorten. Over het algemeen wat zachter van smaak en erg mager:

Kabeljauw, wijting, schelvis, schol, tong, tongschar, zeewolf, zeeduivel, heilbot, koolvis en heek.



• Dan de roze vissoorten, die wat pittiger zijn: rode poon, roodbaars, dorade, haai, victoriabaars en rog.



• De meest smakelijke soorten zijn de blauwe vissoorten, die wel wat vetter zijn, trouwens wel heel goed voor je hart: tonijn, makreel, zalm en forel.



• En niet weg te denken zijn scampi’s (doe er wat knoflook bij).
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven