Homofobia

30-12-2013 00:04 242 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onlangs kwam ik op het spoor van Matthew Shepard, de jongen die in 1998 zo mishandeld werd dat hij een paar dagen later aan zijn verwondingen overleed. Hij werd door 2 jongens mishandeld omdat hij homo was.

Nou heb ik afgelopen jaar regelmatig in de krant gezien dat haat tegen homo's groeit, maar in mijn eigen omgeving merk ik dat eigenlijk niet, juist het tegenovergestelde.

Hoe zit dat met jullie, of jullie omgeving? Zijn er in Nederland nog echt mensen homofoob?
quote:boebezoebe schreef op 30 december 2013 @ 10:53:

[...]

Dat vind ik geen gekke gedachte hoor. Het is zo'n publiek stel, dat denkt heus na over hun imago en hoe je iets moet spinnen of niet.

Dit dus: ik ben ervan overtuigd dat ze hun strategie bepaald hebben. Juist ook omdat Onno- eenmaal echt in het nauw in de gemeenteraad- heeft gezegd: jongens jullie moeten ook de homo-moraal accepteren.

Dus het is niet alleen vreemdgaan en nu de relatie redden (het zal best zo zijn dat Albert niets van deze jongen wist en dat ook echt niet leuk vindt, het kan best dat het voorbij hun afspraken ging). Het is naast-vreemdgaan ook de homo-moraal want dat heeft Onno zelf aangehaald.
quote:boebezoebe schreef op 30 december 2013 @ 10:57:

[...]

Weet ik niet, ik ben geen spindoctor Ik ook niet trouwens.
Ik vind homo-moraal iets heel geks, en getuige mijn FB-wall ook helemaal niet iets waar elke homo zich mee weet te identificeren.

Joh, als een Marokkaanse inbreker wordt opgepakt en zegt: "Ja maar dat is de Marokkaanse-jongens-moraal" komen we toch ook allemaal met een ?

Sowieso vind ik je eigen 'groep' erbij halen om je fout te verzachten echt een zwaktebod.
quote:Frizz schreef op 30 december 2013 @ 11:02:

Sowieso vind ik je eigen 'groep' erbij halen om je fout te verzachten echt een zwaktebod.dat dus
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Maleficent schreef op 30 december 2013 @ 10:58:

[...]

O kom op zeg.

Het is niet persoonlijk, maar ik denk net zoals 90% van de rest van Nederland die niet de échte moraal van homoseksuelen accepteert.

Nou ja, whatever, ik krijg niet aan jou uitgelegd dat je zelf ook hele starre denkbeelden hebt over hoe de gemiddelde gay man in elkaar steekt.

Tsja...als je boos wordt van de discussie wordt, dan kan ik dat ook niet helpen.

Ik baseer mijn starre beeld van de 'gay-man' op wat ik zelf zie en meemaak bij mijn uitgebreide homo-vrienden en kenissen-club en op een aantal statistische gegevens en ook op wat Onno Hoes zelf zegt: de gay-gemeenschap heeft een andere moraal.

En ik vind het opvallend dat mensen dan boos worden op die uitspraak omdat Onno voor zichzelf moet spreken en de homo-gemeenschap dus blijkbaar geen andere moraal heeft.
Maar Hiltje, eigenlijk maak jij dus onderscheid tussen wat je wel en niet vindt kunnen bij homo's en hetero's? Of lees ik dat niet goed?

Ik vind homo-moraal iets heel geks, en getuige mijn FB-wall ook helemaal niet iets waar elke homo zich mee weet te identificeren.

Joh, als een Marokkaanse inbreker wordt opgepakt en zegt: "Ja maar dat is de Marokkaanse-jongens-moraal" komen we toch ook allemaal met een ?

Sowieso vind ik je eigen 'groep' erbij halen om je fout te verzachten echt een zwaktebod.

Nou sinds Wilders mag je volgens mij juist benoemen dat er een Marokkaanse-jongens-moraal is en zijn er nogal veel aanhangers die daar vergaande consequenties aan willen verbinden.

Opvallend eigenlijk dat je de vergelijking maakt met zoiets negatiefs als criminaliteit.
quote:Frizz schreef op 30 december 2013 @ 11:06:

Maar Hiltje, eigenlijk maak jij dus onderscheid tussen wat je wel en niet vindt kunnen bij homo's en hetero's? Of lees ik dat niet goed?Nee hoor. Een vreemdgaande hetero-burgemeester hoeft voor mij ook niet weg. Wel als hij Jack de Vries heet en het met zijn ondergeschikte doet. En ook als het Rob Oudkerk is die straatprostituees oppikt.
quote:hiltje schreef op 30 december 2013 @ 11:07:

[...]

Nou sinds Wilders mag je volgens mij juist benoemen dat er een Marokkaanse-jongens-moraal is en zijn er nogal veel aanhangers die daar vergaande consequenties aan willen verbinden.

Opvallend eigenlijk dat je de vergelijking maakt met zoiets negatiefs als criminaliteit.

Ja Wilders is dan de buitenstaander he, dus dat is niet hetzelfde als Onno Hoes die naar zijn eigen groepje wijst.

En criminaliteit en vreemdgaan zijn wat mij betreft beide negatieve dingen inderdaad. Vind jij vreemdgaan positief?
quote:hiltje schreef op 30 december 2013 @ 11:09:

[...]

Nee hoor. Een vreemdgaande hetero-burgemeester hoeft voor mij ook niet weg. Wel als hij Jack de Vries heet en het met zijn ondergeschikte doet. En ook als het Rob Oudkerk is die straatprostituees oppikt.Oh van mij hoeft Onno ook niet weg. Maar ik woon dan ook niet in Maastricht.
quote:hiltje schreef op 30 december 2013 @ 11:03:

[...]

Tsja...als je boos wordt van de discussie wordt, dan kan ik dat ook niet helpen.

Ik baseer mijn starre beeld van de 'gay-man' op wat ik zelf zie en meemaak bij mijn uitgebreide homo-vrienden en kenissen-club en op een aantal statistische gegevens en ook op wat Onno Hoes zelf zegt: de gay-gemeenschap heeft een andere moraal.

En ik vind het opvallend dat mensen dan boos worden op die uitspraak omdat Onno voor zichzelf moet spreken en de homo-gemeenschap dus blijkbaar geen andere moraal heeft.

Omdat het ook zo IS, niet elke homo heeft dezelfde moraal. Net als dat niet elke hetero dezelfde moraal heeft. En vreemdgaan is wel oké als je homo bent, want die moraal is anders? Waarom gaan deze mensen dan nog een vaste relatie aan? Als dekmantel voor alle preutse hetero's? (gechargeerd)

Ik word 'boos' (valt wel mee overigens) omdat je me eigenlijk in zachte bewoordingen voor homofoob uitmaakt (wat ik niet ben)
Stressed is just desserts spelled backwards
quote:Maleficent schreef op 30 december 2013 @ 11:12:

[...]

Omdat het ook zo IS, niet elke homo heeft dezelfde moraal. Net als dat niet elke hetero dezelfde moraal heeft. )Inderdaad. En ik vind het zo gek Hil, dat jij kan praten voor alle homo's.
quote:Frizz schreef op 30 december 2013 @ 11:11:

[...]

Ja Wilders is dan de buitenstaander he, dus dat is niet hetzelfde als Onno Hoes die naar zijn eigen groepje wijst.

En criminaliteit en vreemdgaan zijn wat mij betreft beide negatieve dingen inderdaad. Vind jij vreemdgaan positief?

Verschil is wel dat vreemdgaan niet strafbaar is en criminaliteit wel.

Als een burgemeester een strafbaar feit begaat vind ik het logisch dat ie geen burgemeester meer kan zijn, maar als ie vreemdgaat vind ik dat uitsluitend een privékwestie.
Try something new today. For example: make a good decision.
Week 13 van de Extremely Demotivational Calendar
quote:Solomio schreef op 30 december 2013 @ 11:14:

[...]

Verschil is wel dat vreemdgaan niet strafbaar is en criminaliteit wel.

Als een burgemeester een strafbaar feit begaat vind ik het logisch dat ie geen burgemeester meer kan zijn, maar als ie vreemdgaat vind ik dat uitsluitend een privékwestie.Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah! Maar ik trok het even los van Onno en het burgemeesterschap. Het gaat erom dat je als je iets fout doet je niet gaat beroepen op de foute moraal van de groep waar je toe behoort.
quote:Frizz schreef op 30 december 2013 @ 11:16:

[...]

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah! Maar ik trok het even los van Onno en het burgemeesterschap. Het gaat erom dat je als je iets fout doet je niet gaat beroepen op de foute moraal van de groep waar je toe behoort.Ja, eens hoor, alleen is het oordeel over vreemdgaan aan een ieder persoonlijk, dat wilde ik nog even benadrukken.
Try something new today. For example: make a good decision.
Week 13 van de Extremely Demotivational Calendar

Ik vind de homo-moraal, er even van uitgaande dat die bestaat, helemaal niet gek. Als het onder homo's geaccepteerd is dat er wat losser om wordt gegaan met seks, wie zijn wij dan om te oordelen over de relatie tussen Onno en Albert?

Daarbij hoort wel dat de homo's dan ook moeten accepteren dat er mensen zijn die zeggen 'ik heb niks tegen homo's, maar...'

En hoe die lossere moraal past in een maatschappelijke functie, dat is een onderwerp waar nog heel veel over gesproken moet worden.
quote:hiltje schreef op 30 december 2013 @ 10:13:

[...]

Ja, de gayscene (mannelijke homoseksuelen) is onlosmakelijk verbonden met een bepaalde mate van promiscuïteit. En juist dat ligt ontzettend gevoelig.

Onder meer bijvoorbeeld Aids en geslachtsziektes. De reden dat dat onder homo's veel meer voorkomt is die promiscuïteit. Dat is bijna politiek incorrect om te zeggen maar statistisch een feit.

Homo-cruise plekken (parkeerplaatsen etc) waar gays elkaar ontmoeten, homo-sauna's, dark rooms etc etc.

En nee, niet elke homo doet daar aan mee.

Maar wat mij betreft had Onno Hoes gelijk toen hij zei dat bij het gay-zijn ook een lossere moraal hoort. Het is in ieder geval wat ik om me heen zie en merk. Van de gays die ik ken zijn er een heel aantal al 20 jaar of meer bij elkaar. En naar de buiten(hetero)wereld zijn dat keurige relaties. Maar bijna allemaal (niet allemaal) zit er een bepaalde mate van openheid in die relaties.

Dan Onno Hoes dus in een hotel-lobby een zoentje gaf aan een jonge jongen verbaasde mij helemaal niets en vond ik behoorlijk onbelangrijk/onschuldig.

Van wat ik begrepen heb, is deze 'scene' er ooit gekomen, doordat homo's zich losworstelden uit een hetero keurslijf en daarbij los gingen. Niet alleen maakten ze zich los van het hetero beeld, ze maakten zich gelijk los van de hele maatschappelijke leefwijze, die er was.

Inmiddels hoeven homo's zich niet meer zozeer los te worstelen uit een keurslijf. Ze hoeven niets meer te bewijzen. Ze mogen zijn wie ze zijn (hoop ik dan toch) en ineens blijken de meeste homo's ook gewoon van huisje, boompje beestje te houden en helemaal niet te lijken op de homoscene, waar homo's om bekend staan.

Ja, ze zijn er wel. Maar er gaan ook hetero's naar parenclubs en dergelijke, puur om seks.
Later is nu
Het is in ieder geval niet homofoob om te zeggen 'allemaal leuk en aardig met die lossere moraal, maar...'
quote:Solomio schreef op 30 december 2013 @ 11:18:

[...]

Ja, eens hoor, alleen is het oordeel over vreemdgaan aan een ieder persoonlijk, dat wilde ik nog even benadrukken.Ja dat klopt. Althans, volgens mij vindt iedereen vreemdgaan not done, we geven er alleen niet allemaal dezelfde gewicht aan (klopt deze zin, mevrouw de taalpolitie? ik kom er niet uit haha!).
quote:kadanz schreef op 30 december 2013 @ 11:19:

[...]

Ik vind de homo-moraal, er even van uitgaande dat die bestaat, helemaal niet gek. Als het onder homo's geaccepteerd is dat er wat losser om wordt gegaan met seks, wie zijn wij dan om te oordelen over de relatie tussen Onno en Albert?

Daarbij hoort wel dat de homo's dan ook moeten accepteren dat er mensen zijn die zeggen 'ik heb niks tegen homo's, maar...'

En hoe die lossere moraal past in een maatschappelijke functie, dat is een onderwerp waar nog heel veel over gesproken moet worden.Ik vind de inhoud van de moraal niet perse gek (moeten mensen zelf weten), maar om te spreken van DE homo-moraal terwijl die vooral op de proppen komt als iemand wordt betrapt op vreemdgaan, dát vind ik een beetje gek.
De gays in mijn omgeving hebben allemaal expliciet afspraken gemaakt over vreemdgaan. Over wel of niet. Over waar en met wie en hoe (bijvoorbeeld alleen op vakantie, alleen als de ander er niet is, niet met bekenden, welke seksuele handelingen wel of niet). Mijn beste vriend had de eerste 5 jaar van de relatie de afspraak om strikt monogaam te zijn. Nu staat die afspraak ter discussie en mag er bijvoorbeeld wel met een ander gezoend worden.

Zoals hier ook al gezegd werd: mannen staan anders in seksualiteit dan vrouwen (en nee: dat geldt niet voor alle mannen). En als je twee mannen hebt dan geldt dat dubbel.

En wat ook mijn ervaring is (maar niet voor elke homo hoeft te gelden) is dat er veel naar elkaar wordt gekeken, dat uiterlijk belangrijk is, dat er wordt geflirt (hier werd ook het voorbeeld gegeven van de stewards die elk lekker kontje checkten.....). Ik weet het. Het is een stereotype beeld, maar het is niet voor niets een stereotype. Het komt gewoon veel voor.

In zo'n omgeving gebeurt er wel eens wat en het kan ook gebeuren dat dat voorbij de gemaakte afspraken gaat. En het is ook mijn ervaring dat daar dan meer begrip voor is en dat daar sneller overheen wordt gestapt, dan in een hetero relatie waarin het meestal (weer: niet altijd) de vrouw is die een absolute dealbreaker van vreemdgaan maakt.
Tja er zullen altijd mensen zijn die zich verheven voelen boven anderen waaraan je iets kan koppelen of dat nou homofoob is of racisme of een ander plakkertje.

In het dagelijks leven merk ik er eigenlijk nooit niks van. Naast jongeren (jongens) die naar elkaar 'homo' of 'flikker' roepen die dat met een negatieve klank dan bedoelen naar elkaar als scheldwoord.

Ik zelf getrouwd met een vrouw, kind + kind onderweg merk in mijn omgeving er zo goed als helemaal niks van. Maar wellicht dat er achter ons rug om wel gekletst wordt..? Geen idee.

Maar goed het staat ook niet op mn voorhoofd getatoeerd dus het is niet iets wat mensen direct zien of weten.

Pas als iemand iets direct vraagt (hoe heet jouw man/wat voor werk doet jouw man e.d.) zoals op den duur mijn collega's deden toen ik van baan verwisselde dan antwoord ik gewoon dat mijn vrouw *** heet en als **** werkt.

Soms verbaasde reacties (maar je ziet er niet zo uit ? , what ever that my be) maar dat is misschien 2x op de 3000x dat ik nu 'uit de kast' moest komen gebeurd.

Mensen zijn vaak wel nieuwsgierig (hoe hebben jullie kindjes gemaakt? e.d.) maar mannetje/vrouwtje vragen hebben wij nooit gehad iig.

Toen ik op 18 jarige leeftijd uit de kast kwam thuis was dat wel een probleem. Mijn vader zei dat hij mij niet 'zo' had gemaakt. (nee ze praktiseren geen geloof of iets dergelijks).

Mijn opa en oma reageerde in eerste instantie met kind maakt niks uit. Maar mijn opa gooide inderdaad regelmatig de zin: ik heb niks tegen homo

's, maar... erin of afkeer tegen de gaypride.

Ik ben zelf geen groot fan van de halve naakte boten tijdens de gaypride (er varen overigens nog zoveel meer boten mee die meer uitdragen dan kijk mij eens 'sex(y)' zijn.) maar ik vind het wel een fijn feest.

Mensen die normaal gesproken niet hand in hand over straat durven vanwege mogelijke reacties durven dat dan wel. Er worden ook lezingen gegeven etc.Wordt het door de media eenzijdig belicht.. ja dat vind ik wel.

Overigens is ook hier in huis ongenoegen gevallen over de relaties van onno hoes. Mijn vrouw zei zelf: heeft iemand een publieke functie waarbij zichtbaar zijn homo zijn geen probeem oplevert. Gedraagt hij zich zo.

Ik vind alles wat iemand binnen zijn of haar relatie afspreekt met wederzijds toestemming helemaal oké.

Maar met zo'n publieke functie daar horen gewoon bepaalde gedragingen bij.

Vind ik dan en misschien ben ik dan ouderwets .

Eindconclusie: ja homofobie komt nog voor wat mij betreft. Al ik er in de dagelijkse bezigheden eigenlijk nooit mee geconfronteerd word.
Not my circus, not my monkeys
quote:kadanz schreef op 30 december 2013 @ 11:19:

[...]

En hoe die lossere moraal past in een maatschappelijke functie, dat is een onderwerp waar nog heel veel over gesproken moet worden.Eens
En om er weer eens iets heel anders in te gooien, in deze discussie: ik zie in mijn omgeving zeer weinig openlijke homofobie. Maar zo lang het onder mannen normaal is om elkaar homo of flikker te noemen als iemand bepaald (kennelijk ongewenst) gedrag vertoont, lijkt me dat geen veilige warme omgeving om eens lekker uit de kast te komen. En dan zullen al die mannen heus zeggen niet homofoob te zijn, hun (scheld)woorden spreken toch andere taal.
Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.
quote:Frizz schreef op 30 december 2013 @ 11:23:

[...]

Ik vind de inhoud van de moraal niet perse gek (moeten mensen zelf weten), maar om te spreken van DE homo-moraal terwijl die vooral op de proppen komt als iemand wordt betrapt op vreemdgaan, dát vind ik een beetje gek.Is dat zo? We weten toch allemaal wel dat het er wat losser aan toe gaat in de homo-scene? Voor mij is het niets nieuws en ik denk niet dat Onno het als excuus gebruikt. Meer als een statement of fact.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven