Armoede

06-02-2014 12:13 415 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik moet even wat van mij afschrijven. De laatste tijd zie ik op Facebook veel berichten over zogenaamde armoede. De mensen die deze berichten delen, geven Rutte de schuld en klagen en klagen..

Als ik de foto's van deze mensen bekijk, rookt 80 procent, gaan ze lekker naar Turkije en hebben ze de nieuwste Smartphone.

Ik ben het gezeur over Armoede beu! Net weer een topic van iemand die een schuld heeft bij de zorgverzekering. Als je verder loept, woont deze persoon nog thuis en wil teveel... Wanneer gaan mensen eindelijk eens beseffen dat het makkelijker is om eerst de vaste lasten te betalen? En dan te leven met het geld dat overblijft?

Ik ben die zeikerds zo zat! Zo, dat moest er even uit!
quote:merano schreef op 09 februari 2014 @ 13:47:

[...]

Dit verhaal rammelt aan alle kanten. De gevolgen van heel veel keuzes worden bij de belastingbetaler neergelegd. Dat jij de keuze maakt om een een kind te krijgen betekent sowieso dat de belastingbetaler mag gaan dokken (kinderbijslag, KOT, scholing, etc.) Als je morgen een huis koopt, komt een deel van de kosten voor rekening van de belastingbetaler. Dat jij de keuze maakt om te gaan scheiden betekent dat je ex in de bijstand komt waardoor de gevolgen van jouw keuze voor rekening van de belastingbetaler komen.

Allemaal keuzes waarbij voorzienbaar is dat je ze niet uit eigen middelen kunt of gaat bekostigen. De gevolgen van jouw keuzes bij de belastingbetaler neerleggen noem je echter niet ongepast.

Het gaat jou dus helemaal niet om "foute" keuzes, want de gevolgen van jouw "foute" keuzes mogen we best met elkaar betalen, maar om de "foute" keuzes van een ander. En dan zijn we er precies.

Wat is trouwens de keuze die het kind gemaakt heeft?
Ik vind het huidige beleid overigens wel tekort schieten. Deze regering ziet het probleem van werkloosheid veel te veel als tijdelijk, en niet als structureel. Ik denk dat we instrumenten moeten ontwikkelen voor de verdeling van de steeds schaarser wordende arbeid en daarnaast meer moeten doen aan inkomensverdeling omdat naar het zich laat aanzien steeds minder mensen in de toekomst via arbeid in hun levensonderhoud kunnen voorzien.

Ik heb niet de indruk dat de huidige regering deze twee zaken veel prioriteit geeft.

Dit artikel is trouwens lezenswaardig in dit verband. De auteur voorspelt dat een groot deel van de banen in het middensegment in de westerse wereld binnen nu en 20 jaar zullen worden overgenomen door technologie.

Zijn oplossing om het steeds groeiende percentage werklozen zoveel mogelijk aan het werk te houden is niet het verhogen van het salaris - daardoor zou de concurrentiepositie van menselijke arbeid t.o.v. techniek alleen maar sneller verslechteren - maar het aanvullen van lagere salarissen met toeslagen en aftrekken tot een acceptabel niveau.

Dus arbeid goedkoper maken en via belastingheffingen proberen om de lagere inkomens aan te vullen met overheidsgeld.

Innovation has brought great benefits to humanity. But the benefits of technological progress are unevenly distributed, especially in the early stages of each new wave, and it is up to governments to spread them. In the 19th century it took the threat of revolution to bring about progressive reforms. Today’s governments would do well to start making the changes needed before their people get angry.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

quote:merano schreef op 09 februari 2014 @ 13:47:

[...]

Dit verhaal rammelt aan alle kanten. De gevolgen van heel veel keuzes worden bij de belastingbetaler neergelegd.

Wat is trouwens de keuze die het kind gemaakt heeft?

Daarom ben ik ook, zoals ik eerder schreef, tegen al die toeslagen.

Gewoon een aanpassing in het belastingstelsel.

Daar zijn ze, schreef ik ook eerder in deze draad, al mee bezig.

Bijstand wordt gedeeltelijk op de vader van het kind verhaald.

Uiteraard mits vader bekend en een inkomen heeft.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:merano schreef op 09 februari 2014 @ 14:35:

een groot deel van de banen in het middensegment in de westerse wereld binnen nu en 20 jaar zullen worden overgenomen door technologie.Interessant artikel. Wellicht is het een idee om machine- en technologiegebruik te belasten, zoals wij nu ook doen bij arbeid. Om de concurrentiepositie van mensen versus machines en installaties gelijk te houden.
Mensen op een 2e klas manier behandelen levert nooit 1e klas resultaten op
quote:hollebollegijs schreef op 09 februari 2014 @ 14:52:

[...]

Uiteraard mits vader bekend en een inkomen heeft.En betaald, veel vaders betalen als ze een ander neukertje hebben geen cent mee aan het onderhoud van de ook door hun gewenste kind!
quote:hollebollegijs schreef op 09 februari 2014 @ 14:52:

[...]

Uiteraard mits vader bekend en een inkomen heeft.Dat is niets nieuws en ook terecht. Pa heeft ook voor het kind gekozen, dus is er ook zorgplicht.

De toeslagen zijn juist goed, dat zorgt er voor dat de lonen niet te hoog worden en de werkgevers dus zwaarder belasten, waardoor er minder arbeid geboden kan worden.

Het verder verlagen van de belastingen heeft geen zin, want de schatkist dient een bepaalde inhoud te hebben en als die inhoud niet gehaald wordt uit inkomstenbelastingen, dan wordt het wel op een andere manier bij het volk weggehaald.
Nog even en de hypo aftrek word ook aangepakt, je kan de chronisch zieken en de mensen met de minste inkomens nu eenmaal niet blijven uitknijpen,en het geld moet toch ergens vandaan komen, en aangezien er meer aan hypoaftyrek word uitbertaald, zal het vast daarvandaan gaan komen en sja ook dat kan de veel vrije dagen partij toch echt niet tegen blijven houden.

Vroeger zei ik dat voor de grap, tegenwoordig maken ze het maar al te waar ,de werkloosheid is immers alleen maar gestegen sinds ze alles kapot aan het maken zijn.
quote:Cateautje schreef op 09 februari 2014 @ 14:59:

[...]

Dat is niets nieuws en ook terecht. Pa heeft ook voor het kind gekozen, dus is er ook zorgplicht.

De toeslagen zijn juist goed, dat zorgt er voor dat de lonen niet te hoog worden en de werkgevers dus zwaarder belasten, waardoor er minder arbeid geboden kan worden.

Het verder verlagen van de belastingen heeft geen zin, want de schatkist dient een bepaalde inhoud te hebben en als die inhoud niet gehaald wordt uit inkomstenbelastingen, dan wordt het wel op een andere manier bij het volk weggehaald.En de zaken waar ze nog leuk wat centjes aan kunnen verdienen verhogen ze dus danig dat mensen het over de grens gaan kopen
Wat ik qua Europa echt niet begrijp, is dat ze landen toelaten zonder daar eerst orde op zaken te stellen en er goede wetten en rechten te te installeren, zodat die landen, in ieder geval wat betreft het welzijn van de inwoners, op peil wordt gebracht met west Europa. Ik denk dat mensen dan eerder geneigd zullen zijn om thuis te blijven en niet hier voor onder het minimumloon werk te doen, omdat dat nog altijd meer is dan ze thuis kunnen verdienen.

Ik zie in bovenstaande geen enkele vorm van democratie en gelijke rechten.

Dit lijkt niets met dit topic te maken te hebben, maar wie een moment doordenkt..............
quote:Cateautje schreef op 09 februari 2014 @ 16:04:

Wat ik qua Europa echt niet begrijp, is dat ze landen toelaten zonder daar eerst orde op zaken te stellen en er goede wetten en rechten te te installeren, zodat die landen, in ieder geval wat betreft het welzijn van de inwoners, op peil wordt gebracht met west Europa. Ik denk dat mensen dan eerder geneigd zullen zijn om thuis te blijven en niet hier voor onder het minimumloon werk te doen, omdat dat nog altijd meer is dan ze thuis kunnen verdienen.

Ik zie in bovenstaande geen enkele vorm van democratie en gelijke rechten.

Dit lijkt niets met dit topic te maken te hebben, maar wie een moment doordenkt..............

Tuurlijk wel, als anderen het werk onderbetaald doen dan doet dat onze economie ook geen goed.

Onze werknemers raken door de oneerlijke concurentie werkloos.
quote:lamaatje schreef op 09 februari 2014 @ 13:35:

[...]

Wat bedoel je daarmee Cateautje? Dat werkenden vinden dat mensen het in de bijstand veel te goed hebben?Nee, dat ze überhaupt bijstand krijgen, met al die foute keuzes die ze maken
quote:ronniemitchel schreef op 09 februari 2014 @ 14:58:

[...]

En betaald, veel vaders betalen als ze een ander neukertje hebben geen cent mee aan het onderhoud van de ook door hun gewenste kind!

In het geval van bijstand kom je daar niet mee weg, de gemeente verhaald een deel op de vader van het kind.

Overigens zijn er ook gemeentes die dat niet doen.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
quote:Cateautje schreef op 09 februari 2014 @ 14:59:

[...]

Dat is niets nieuws en ook terecht. Pa heeft ook voor het kind gekozen, dus is er ook zorgplicht.

Het verder verlagen van de belastingen heeft geen zin, want de schatkist dient een bepaalde inhoud te hebben en als die inhoud niet gehaald wordt uit inkomstenbelastingen, dan wordt het wel op een andere manier bij het volk weggehaald.

Het is natuurlijk ook het volk dat het weer opmaakt

Dit schreef ik eerder over toeslagen:

Bij 6 miljoen van de 7.5 miljoen Nederlandse huishoudens komt een toeslag binnen.

http://www.trouw.nl/tr/nl ... d-met-die-toeslagen.dhtml

Zoals o.a. Trouw schrijft: Veel te ingewikkeld

Minister Zalm waarschuwde er al voor tijdens de invoering.

Dat er iets moet gebeuren is duidelijk en dat traject is ook al ingezet

Staat ook op de site van de Rijksoverheid

http://www.rijksoverheid. ... eiden-tot-meer-banen.html

De exacte invulling is een mooie klus voor de nieuwe staatssecretaris Eric Wiebes
quote:meivogel schreef op 09 februari 2014 @ 17:00:

[...]

Nee, dat ze überhaupt bijstand krijgen, met al die foute keuzes die ze maken

Oh dat zou wel heel erg zijn. Ze moeten maar creperen voor hun 'dommigheid'.

Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat ik sommige arrogante lui ook weleens wat zwaar weer toe wens. Dan weten ze ook eens wat het is.
odi et amo
quote:hollebollegijs schreef op 09 februari 2014 @ 18:12:

[...]

Het is natuurlijk ook het volk dat het weer opmaakt

Dit schreef ik eerder over toeslagen:

Bij 6 miljoen van de 7.5 miljoen Nederlandse huishoudens komt een toeslag binnen.

http://www.trouw.nl/tr/nl ... d-met-die-toeslagen.dhtml

Zoals o.a. Trouw schrijft: Veel te ingewikkeld

Minister Zalm waarschuwde er al voor tijdens de invoering.

Dat er iets moet gebeuren is duidelijk en dat traject is ook al ingezet

Staat ook op de site van de Rijksoverheid

http://www.rijksoverheid. ... eiden-tot-meer-banen.html

De exacte invulling is een mooie klus voor de nieuwe staatssecretaris Eric Wiebes Een basisinkomen zou het moeten doen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven