Lijf & Lijn alle pijlers

Start 2 Run - Rennen met Evy

15-06-2008 16:37 4492 berichten
Een succesverhaal, gestart door Athome:

Op internet een handig programma gevonden om op je mp-3 speler te zetten. Met een leuk muziekje erbij wordt je precies verteld hoelang je moet lopen, wanneer je wandelt en wanneer je weer tempo moet maken. In 27 lessen, verdeeld over 10 weken moet ik dan 5 km kunnen hardlopen.

Tot zover prima, maar over de techniek wordt niets verteld. Zijn er hier mensen die tips hebben?

Overigens ben ik benieuwd of dit gaat werken. In het verleden heb ik vaker geprobeerd om dit op te bouwen, maar dat lukte dan toch niet. Oorzaak was dan het niet plezierig kunnen lopen. Als je alleen maar bezig bent met wanneer je weer mag stoppen wordt het niet echt leuk, vandaar dat ik op dit moment vooral heel veel wandel. Maar wat meer conditie opbouwen lijkt me toch ook niet onbelangrijk.

Start to run, deel 1

Om te downloaden:

Reeks 0 - 5 km:

0-5 km

Reeks 5 - 10 km:

Ook hier vind ik geen werkende links meer voor

schema's

schema 0 - 5 km

schema 5 - 10 km

Om je loopjes te plannen en te meten:

afstandmeten

mapmyrun

runningmap

Rek en strekoefeningen:

atletiekunie

youtube

Aikidostretching

Runinfo.nl

Stretchoefeningen

Knerpknieen, scheurschenen, hobbelheupen, oftewel: blessures:

Blessurewijzer

Blessures

Hyves

Rennen met Evy

Blog

Blog

Succes! Ik ben fier op je!
Alle reacties Link kopieren
@ Piekjuh: GEFELICITEERD!!! Ik zei toch al: een slecht lijkend gesprek zegt niks! Top meissie!!

Was er niet onlangs een loop in Haarlem? Is die nog gelopen of moet die nog komen. Deden toch ook een paar van hier aan mee?

@Martini: was lopen op een loopband niet zwaarder dan "gewoon" buiten? In elk geval ben je goed bezig.

@Sijo: goed initiatief!! Ik kan helaas 21 september niet. Wilde meedoen aan de 4 mijl van de DtD loop, maar gaat agendatechnisch niet lukken. Baal er best van....
Hallo! Lesje 3 ging lekker vanochtend, het gaat steeds beter, nu 2 daagjes rust en dan zondag er weer tegenaan, heb er zin in! het is echt wel verslavend ;)

Piekjuh, lekker dat je nog wel gewoon op vakantie mag. En ik zal eens erop gaan letten of ik nu beter ga slapen ;)

Martini, volgende kee rbeter idd, maar ik zou een half uur geeneens volhouden hoor ;)

Twompie, bij mij viel les 2 ook tegen, les 1 en 3 gingen veel beter... misschien bij jou ook zo? Laten we het hopen ;)
Sijo,

Ik ben even naar het "schrijf boodschap veld"gegaan om je te antwoorden. Ik heb me al ingeschreven voor de DtD, maar ik zou heel graag samen lopen! Wie is Kika??? (of wat is KiKa?)
Sijo,

Ik ben even naar het "schrijf boodschap veld"gegaan om je te antwoorden. Ik heb me al ingeschreven voor de DtD, maar ik zou heel graag samen lopen! Wie is Kika??? (of wat is KiKa?)
Gisteravond les 18 gelopen. Ging lekker, maar wel moeizaam. Tijdens het lopen bedacht ik me weer dat ik me toch nog niet kan voorstellen dat ik over een paar weken 'moeiteloos' weer een half uurtje kan lopen, hoewel ik weet dat ik het kan, gek he? Vooral de 5 min was zwaar, de 6 en 7 daarna gek genoeg weer niet zo.

Zie dat iedereen goed bezig is hier, hou zo vol! Heerlijk he, dit is echt het ideale weer om te lopen: niet te warm (je moet natuurlijk niet midden op de dag in de zon lopen) en niet te koud. 's Avonds nog lekker licht, dus ook na je werk nog heerlijk om te doen!

Sijo: fijne vakantie (lees je waarschijnlijk al niet meer, maar toch): ik denk nog na over de DtDloop. Meldt je maar als je weer terug bent, dan hebben we het er nog over

Piekjuh: gefeliciteerd met je nieuwe baan!

Koekkie: welkom terug en succes met weer opbouwen! Doe voorzichtig!

Eend: op naar lesje 4 alweer! Gaat lekker.

Hydrofilia: welkom! Trakteer jezelf op een paar goede hardloopschoenen en succes met de eerste lessen!

Martini: snap dat je teleurgesteld bent, maar ik ben wél onder de indruk hoor! Nog een keer proberen, misschien gaat het dan lekkerder. Ik loop trouwens altijd buiten, weer of geen weer. Binnenlopen lijkt me niks, jou bevalt het wel begrijp ik?

Ligeiro: welkom! Lopen in de stad vond ik nooit zo fijn (ben inmiddels al jaaaaren verhuisd naar een dorpje, heerlijk!). Op de fiets naar een parkje in de omgeving en daar lopen is misschien wel een optie??

Alle anderen (het zijn er inmiddels zoveel ): succes en geniet ervan!
Piekjuh!!!!!!!! Gefeliciteerd! wat heerlijk voor je!
Sijo: Wat eng zeg! Heel goed dat je een andere hardloper achterna bent gaan lopen. In ieder geval wel een hele fijne vakantie!

Eend: Wat grappig, jij ook hier! Zit bij de zelfde les als jij, heb vandaag ook les 3 gelopen.

Ben ik vanochtend trouwens één van jullie tegengekomen in het Stadspark in Groningen? Volgens mij was daar nog iemand bezig met Evy. Was ongeveer rond half 11.

Les 3 ging goed trouwens, ik vond de eerste 3 min. weer even zwaar, maar de tweede 3 min dan weer niet. Beetje gek, maar dat maakt verder niet uit. Dus de eerste week heb ik in ieder geval behaald. Nu even door de tweede week heen bijten, want ik ga natuurlijk niet weer opgeven.
Ik heb vandaag les 4 gelopen, en ik kon echt merken dat het alweer iets zwaarder was dan de vorige keer. Vond het vooral in het begin tegenvallen, toen ik op mijn adem ging letten ging het al een stuk beter.

Heb zin in les 5!

Overigens, hoe doen jullie dat met afstanden? Ik vind het moeilijk in te schatten wanneer ik weer terug naar huis moet beginnen te lopen. Ik kijk wel ongeveer waar ik zit qua tijd, maar ik kom toch nooit helemaal uit...
Kika= Stichting kinderen kankervrij.
@Piekjuh: gefeliciteerd!!

@Anniethepannie: ik was bij deel 2, les 8 of zo, maar dat is maanden geleden en toen rende ik hooguit 1x per week dus dat was allang weer vervlogen bij me. Morgen (?) dus voor deel 1, les 8 maar eens gaan.

@Sijo: ik kan niet, want ik ren al bij een ander team mee op 21 september 4 miles DamtotDamloop . Maar voor mensen die nu nog helemaal aan het begin van Evy zitten: 21 september is haalbaar als je nu nog maar net bezig bent. Vorig jaar heb ik het ook gedaan, was ik in Juli begonnen met trainen, 3x per week ongeveer en heb ik zonder problemen in september toen de 4 miles (en zonder te stoppen onderweg!!) kunnen rennen en ook ruim binnen de tijdslimiet. En voor een doel als de KiKa.... gewoon doen! Is ook een goede stok achter de deur voor je trainingen!
Nou als het echt haalbaar is om die 4 EM te doen als je zoals ik nu pas bij les 8 bent... dan wil ik ook wel in het Kika team. Mogen meelezers ook in het team?
@wolkenvrouw, sijo is op vakantie. Maar dan kun je vast wel in het team dat loopt voor KIKA. Dan hebben jullie nog maar 7 andere enthousiastelingen nodig!

@Luneth, kom je ook uit Groningen? Leuk, had steeds het idee dat ik de enige uit het Noorden/ uit Groningen was, maar het worden er steeds meer! O, ja en ik was het niet, want ik loop in het zuiden van de stad...
Ik ben aan het dralen.

Heb een beetje hoofdpijn.

Het waait zo hard.

Die 75 minuten die ik op het programma heb staan lijken wel een eeuwigheid.

Maar ja.

Ik weet ook wel dat de enige manier is.

Om gewoon maar te gaan.

Dus ik ga mijn schoenen pakken.

We zien wel hoever we komen!
Heel goed, Jolan! Gewoon gaan en lief zijn voor jezelf. Het is al goed dat je de deur uit gaat om te sporten, toch?!
Hey allemaal,

Hier ben ik ook weer. Gisteren te druk om te schrijven maar vandaag gaat dat wel weer lukken.

@Annie: beter toch dat de 6 min en 7 min beter gaan dan de 5? Beter dan andersom. Je hebt denk ik gewoon even de tijd nodig om warm te lopen. Ook ik vind dit weer heerlijk hardloopweer, hoop dat het komend weekend zo blijft.

@Piekje: wanneer begin je met je nieuwe baan en hoe ging de laatste les. Die zou je toch nogmaals lopen, is het je al gelukt? Vast wel.

Ik vind het nu wel prettig om met eigen muziek te lopen hoor. Lekker afwisselend maar de stem van Evy moet ik nu af en toe zelf wel even terughalen anders ga ik vaak te hard. Dan zeg ik tegen mijzelf: "Niet te snel, het is geen wedstrijd, denk aan je ademhaling, doseren, zet em op nog maar heel even. Niet verzwakken etc..etc... " En aan het einde: "Ik ben fier op mijzelf :)"

@Jolan: dat is de spirit! Zet em op en we horen wel weer hoe het gegaan is.

@Wolkenvrouw: hoe gaat het met jou dan?

Ik heb gisteren ook weer een half uur gelopen. Had mijn broek niet goed vastgemaakt dus zakte iedere keer ietsjes af en liep dus iedere keer te hijssen. In mijn ene hand had ik een flesje water dus kon de touwtjes ook niet goed aantrekken. Wilde ook niet stoppen dus al hijssend wel het halve uur uitgelopen. In 32 minuten 5,1 km. Netjes dacht ik zo. Maar ik moet zeggen dat het vorige keer beter ging. Volgende keer moet ik mijn broek ook goed vastmaken.

Had van te voren ook een beetje hoofdpijn, was moe maar wilde persé lopen omdat het mijn laatste keer voor de Midzomerrun is.Wil nu echt twee dagen rust houden zodat mijn spieren goed hersteld zijn voor a.s. zondag.

Ik heb overigens laatste dagen een iets van opzwellend gevoel aan de bovenkant van mijn voet/onderkant been. Het doet geen pijn. Iemand enig idee wat dat zou kunnen zijn? Toch enige vorm van overbelasting? Ik kon er wel mee goed lopen.
Succes Jolan. Zelf ook bijna gelijk weer omgekeerd, de lucht betrok zo. Toch maar gegaan en het heeft niet geregend.

Ben op het moment aan het worstelen met lessen 15/16. Allebei niet naar tevredenheid gelopen, maar ik ben zo moe op het moment en loop al even tegen een verkoudheid aan. Hoop dat die met een paar daagjes rust wegtrekt en het daarna lekkerder loopt.

Annie, goed dat je die knop hebt omgezet en weer begonnen bent. En iedereen: veel loopplezier weer!
Succes Audrey met je midzommerrun.

Heb het lopen toch maar ff uitgesteld. Helaas. Zit nu toch te twijfelen. Mijn rechter scheen is over maar links voel ik hem nog een beetje.

Ik ben alleen bang dat het weer erger wordt als ik wel ga lopen. En ik moet het weekend met 25 kids op judo kamp....

Daar wordt ook weer veel gelopen. zucht wat is het leven toch moeilijk.

goh ik ben wel aan het zeuren zo hier. Ben normaal veel gezelliger hoor
Ik twijfel of ik vanavond zal gaan. Ben snotverkouden en niet 100% fit. Heb een loopneus, een vreselijk hoestje en constant traanogen. Irritant! Aan de ene kant is het misschien wel even lekker om te gaan en daarna lekker in bad bij te komen, aan de andere kant kan ik misschien beter even wachten tot ik me wat fitter voel... wat zouden jullie doen?

En hoe doen jullie dat met rekken? Ik zet mn MP3 na het eerste loopstukje op pauze en ga dan goed rekken. Maar Evy zegt steeds dat het belangrijk is om niet stil te staan. Ik vind rekken echter wel superbelangrijk en heb dat echt nodig. Hoe doen jullie dat? Vind het wel jammer dat dat niet mee is genomen in haar programma.

Bergamot, ga je die lessen waar je zo mee worstelt nog eens doen of ga je wel gewoon verder met de volgende les?

Audrey, ik had laatst ook een afzak-broek, vreselijk! Heb 'm niet weer aangedaan. Heb jij alle lessen van Evy al gedaan dat je nu zonder haar loopt? Succes zondag met de midzomerrun!

Jolan, ben je gegaan? Hoe ging het? 75 min. is wel lang.... welke les is dat??

Mamarieke, wat balen dat je een blessure hebt. Al lang? Ontstaan door het lopen of door iets anders? Frustrerend zijn blessures he... succes.

De rest ook weer veel loopplezier!! En een fijne dag natuurlijk
anoniem_6720 wijzigde dit bericht op 27-06-2008 10:16
Reden: kleine aanvulling
% gewijzigd
naja ik ben al een paar x begonnen met lopen. En iedere x had ik er last van. Nu ging het goed tot dat ik op een trampoline ging springen. Ja dan komt het kind toch even in je boven.

Volgens de fysio heb ik last van shin splints oftewel springschenen. Dit is een irritatie van het scheenbeenvlies. En ik moest rusten ermee. En na 4 dagen zou het minder zijn. Dat klopt ook want het is nu vrijdag en dinsdag begon het.

Maar ik wil zo graag de lessen af maken. Maar iedere x lukt het me niet. Daar baal ik zo van.
Ja kan me goed voorstellen dat je daar van baalt. Maar als het na vier dagen over zou moeten zijn, dan klinkt het niet als een ernstige blessure... gelukkig! Ik zou voor de zekerheid nog niet gaan lopen vandaag ,stel je voor dat je het daarmee forceert / verergert dan ben je nog verder van huis. Als je al aangeeft dat het nog niet helemaal over is... lijkt nog een rustdagje me wel verstandig. In principe heb je nog maar twee dagen gerust, als het dinsdag gebeurd is, zijn alleen woensdag en donderdag rustdagen. Ik zou je dus aanraden om na het weekend de lessen weer op te pakken.

Maar dat zou ík doen, kan me wel voorstellen dat je heel graag wilt lopen....
YouTube - Wii Fit Jogging Long Distance

Ik kwam deze ergens tegen en moest gelijk aan jouw afzakbroek denken Audrey
Piekjuh: Ik woon inderdaad in Groningen! Leuk dat er meer zijn die er vandaan komen

Jolan: Hartstikke goed dat je gaat! Laat je even weten hoe het ging?

Mamamarieke: Kan me voorstellen dat je ervan baalt. Maar wees gerust, het gaat echt over. Gewoon even rust gunnen, des te sneller is het over. Heeft de fysio ook aangegeven wanneer je eventueel weer mag beginnen?

Hier geen last van afzakbroeken, maar heb wel een vraagje over het plaatsen van mijn i-pod. Ik heb een shuffle en die zet ik dan gewoon bovenaan mijn broek vast, maar hij zat de laatste keer de hele tijd in mijn heup te prikken, heeft één van jullie hier ook last van?
Haidiehai! Wat hebben jullie veel geschreven terwijl ik aan het lopen was! Eerst dus maar even ego, want ik ben me toch een portie trots op mezelf! Ik heb het helemaal uitgelopen! 75 minuten aan een stuk, waarvan het eerste half uur behoorlijke zij- en tegenwind! Het voordeel was, dat ik de tweede helft dus de wind in de rug had. Ik heb gewoon maar heel rustig gelopen en het ging best lekker. Raar is dat, die korte lesjes gaan me veel lastiger af en dan twijfel ik iedere keer ik of de lange loop wel zal redden en dat lukt dan iedere keer toch weer heel erg goed!

In totaal 11,2 gelopen. Toen een stukje gewandeld, een liedje lang en toen het laatste stukje naar huis gejogd, echt heel rustig. In totaal 12,5 km achter de rug en ik denk zo'n 85 minuten. Maar het loopstuk achter elkaar was dus 75. Sjonge.

Sjonge.

Ben er echt even stil van. In maart pas weer begonnen, met les 1 en nu lukt me dit. Wat is het toch een gave sport!
@Mamamarieke: Ik kan de link hier op het werk niet openen Mamamarieke. Ik kijk vanavond even en ben heel benieuwd.

Balen van je shinsplints maar toch rustig aan doen en anders ben je net zoals revival zegt straks nog verder van huis en dat zou zonde zijn. Niet meer trampolinespringen dan!!!!

@Luneth: Ik heb mijn Ipod Shuffle nog niet in gebruik. Heb eerst uitleg van mijn vriend nodig hoe dat ding werk. Ben er veel te ongeduldig voor. Maar kun je dat ding niet aan je shirt of sport bh vastmaken?

@Revival: Balen dat je verkouden bent. Had ik paar weken geleden ook en ik wilde zo graag door met mijn lessen. Maar ook voor verkoudheid geldt dat wanneer je even wat meer rust neemt en je beter voelt je sneller herstelt. Het kan wel lijken dat je je na het lopen beter voelt maar je lichaam moet dan extra hard werken en dat is niet gezond. Maar goed, zolang je geen griep of verhoging hebt kan het ook weer niet al teveel kwaad om te lopen. Maar als het dan door je verkoudheid niet goed gaat baal je misschien weer....

Succes met de beslissing. Ik ken het wel, zal ik wel, zal ik niet, zal ik wel, zal ik niet...

Volgens mij heerst het want zie nu ook dat Bergamot ook verkouden is. Beterschap allebei!

Over strekken gesproken. Je kunt toch ook iets eerder beginnen en stevig inwandelen en daarna strekken? Dan zet je daarna gewoon pas je les op.. Hetzelfde geldt wanneer je klaar bent met de les. Even uitwandelen en daarna weer strekken.

Ik strek zelf zelden. Heb het tot nu toe niet veel nodig gehad en ook bijna nergens last van, gelukkig maar! Hoor ook hele verschillende verhalen over het rekken en strekken. De ene keer moet het wel de andere keer niet. Ik denk dat het ook per persoon verschillend is.

Ik heb de lessen net vorige week uitgelopen revival en sinds een week loop ik de 5 km zonder Evy en het kan!!!
Jolan, wat supergoed van je!!!! Ben je in maart met les1 van serie 1 begonnen? Dan doe je dat erg snel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven