Dagbehandeling

28-12-2007 17:29 695 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu ik voor de zoveelste keer bij bij de psycholoog op de deur heb geklopt, heb ik als behandeladvies gekregen om in dagbehandeling te gaan.

Ik weet dat dit het beste is, maar het is natuurlijk heel spannend om hier heen te gaan. Ik slaap al weken niet fatsoenlijk en ben weer enorm angstig. Het duurt nog een tijdje voor ik er heen ga.

Zijn er ook mensen die ervaring hebben met dagbehandeling? Ik zie er namelijk als een berg tegenop.
Maar als je samen de pauze doorbrengt dan hoort iedereen het toch ook? Misschien een stomme vraag hoor...
Ik heb a.s. maandag een intake voor de dagbehandeling. Ik heb gisteren een rondleiding gekregen door het gebouw op mijn verzoek zodat ik weer een reeel beeld had van het gebouw.

Dit heeft mij enorm geholpen. Ik stond onverwachts op de stoep, maar ze hebben alle tijd voor me genomen alle ruimtes laten zien, zelfs de bedrijskantine! Echt top. Ik ga er met een beter gevoel naar toe maandag. Ik heb wel verteld dat ik pijnlijke herrineringen had aan het gebouw en dat mijn moeder er is overleden. Werd dus echt erg goed op gereageerd. Heb in ieder geval ook de ruimte gezien waar we tussen de middag zullen eten. De meneer gaf al aan dat dit verplicht met de groep was.
Ze bestaan, het is moeilijk te verstaan. Je wilt het niet horen, toch ben je samen met een geest geboren. In je zit een geest die leeft, die je soms moeilijkheden geeft. Eigenlijk is een geest heel fijn, anders zou je toch nooit geboren zijn?
FF een vraagje, wat is PMT?

Ik ben blij om jullie verhalen te lezen. Voor mij is het nu ook heel erg zwaar. Ik ben erg blij dat het opgemerkt wordt en dat er extra aandacht is. Alles wat ik doe kost op dit moment heel veel kracht en ik heb heel weinig aansluitng bij de groep.

Wij mogen buiten de therapie ook geen contact met elkaar hebbem, al weet ik dat er een aantal soms met elkaar bellen. Waar ik het meest aan moest wennen was het warme eten tussen de middag, dat is ook onderdeel van het groepsproces en de pauzes worden ook gezamenlijk doorgebracht, maar dat is niet verplicht. Er is zelfs een ruimte waar je tijdens de pauze even kan slapen als je daar behoefte aan hebt. Doordat de instelling in het bos zit is het mooi wandelen tijdens de pauzes al moet ik heel eerlijk zeggen dat ik daar de kracht niet voor heb om even naar buiten te lopen.

Afscheid is bij ons ook een ritueel en bij verschillende onderdelen kan degene die afscheid neemt ruimte krijgen voor het afscheid.

Binnenkort nemen drie groepsleden afscheid, dit terwijl er op dit moment zelfs nog twee plaatsen open zijn, dus wij blijven met een hele kleine groep als er geen nieuwe bij komen.

Ik weet even niet meer wie, maar iemand vertelde ook even dat zij moeite had met het niet meer van groepsjongste zijn, dat heb ik ook even als ontzettend moeilijk ervaren.

@ikbenhetisnietanders,

Het lijkt mij zo ontzettend moeilijk om vanuit het begeleiden van een therapiegroep naar groepslid over te moeten stappen! Goed dat je ondanks dat toch hulp hebt gezocht!

Dapper van je dat je naar de instelling gegaan bent en dat je vertelt hebt over jouw moeder.

FF een vraagje aan iedereen, gebruiken jullie medicatie? Ik niet, maar er wordt op dit moment met receptjes rondgezwaaid omdat zij denken dat ik medicatie nodig heb om rustiger te worden.

Vanuit de Antroposofische gedachte dat mijn lichaam nu te weinig stoffen om gelukkig te zijn aanmaakt en dat het tijdelijk door medicatie overgenomen gaat worden. Daarna moet mijn lichaam het weer zelf gaan doen.

Ik merk dat in ontzettend veel moeite heb om medicatie te accepteren. Mijn gedachte daarover is dat het ervoor zorgt dat ik niet meer mijzelf ben en dat ik in mijn reacties niet meer echt ben, maar reageer vanuit de medicatie.

Wat is jullie ervaring met medicatie?

Ik heb Antroposofische druppeltjes gekregen als alternatief. Deze zijn besteld en ik heb ze nog niet binnen dus ik weet niet of het gaat werken.

Al ben ik persoonlijk ook wel weer erg skeptisch over de werking van de druppels. Het is zoveel verdunt en er zit enegetische energie etc in en dat zou dan moeten werken????

Ik krijg Avena van de psychiater en de therapeut had het over dat Valeriaan misschien het middel voor mij kan zijn. Eerst maar eens de Avena druppels proberen als ze binnen zijn.
quote:Tinkeldel schreef op 26 mei 2008 @ 19:09:

Maar als je samen de pauze doorbrengt dan hoort iedereen het toch ook? Misschien een stomme vraag hoor...Nee, rokers en niet-rokers. Dat splist na het eten op.
Jojootje, PMT is psychomototische therapie.

Is een ervaringsgerichte therapie, waarbij onderscheid gemaakt wordt tussen bewegingsgericht en lichaamsgericht werken, kort gezegd; sport en ontspanningstechnieken enzo.

Ik vind het best wel aardig om te doen, hoewel ik sommige opdrachten ook best moeilijk vind.

En verder, medicatie, nu niet meer, wel anderhalf jaar gehad. Voor ervaringen, lees topic Efexor eens door. Daar heb ik het een en ander neergezet.

Antroposofische druppeltjes? Geen idee, nooit van gehoord, ik heb alles van de psych in het ziekenhuis gekregen, dus denk wel beetje anders. Heb geen ervaring met middelen die jij noemt.

Het is ook zwaar Jo, maar niet opgeven hè? Succes daar!
Ik ben net gebeld door de ggz instelling waar ik de intake heb gehad. Ze willen een psychologisch onderzoek doen alvorens ik in dagbehandeling kan aldaar. Is iemand bekend hiermee van jullie? Ik baal er nogal van omdat alles weer langer gaat duren.
Ze bestaan, het is moeilijk te verstaan. Je wilt het niet horen, toch ben je samen met een geest geboren. In je zit een geest die leeft, die je soms moeilijkheden geeft. Eigenlijk is een geest heel fijn, anders zou je toch nooit geboren zijn?
@ JoJootje:

Ik gebruik geen medicijnen, bij mij in de groep zijn wel veel mensen die medicijnen gebruiken. Ik gebruik het zelf niet omdat mijn gevoel dan afgevlakt raakt. Voor informatie over medicijnen kun je denk het beste contact opnemen met een psychiater. Die kunnen je daar het beste mee helpen.

@ Ikbenikhetisnietanders:

Ik heb geen idee wat een psychologisch onderzoek inhoudt, volgens mij kan dat echt heel erg veel inhouden. Is het de bedoeling dat je dat onderzoek bij de ggz instelling zelf doet?

Ik moest wel een vragenlijst invullen, maar dat was ook ter beoordeling in welke groep ik het beste zou passen. Het is jammer dat het dan langer moet duren, maar ik denk dat je er meer aan hebt als je de behandeling krijgt die bij je past.

Even iets anders....zijn bij jullie de therapeuten ook zo vaak op vakantie? Volgens mij hebben ze bij mij een wereld-salaris
@ Ikbenik, bij ons in de groep heeft iedereen psych onderzoek gedaan. De tijd verschilde wel. Ik heb een hele dag gezeten, allemaal lijsten ingevuld, computertests ook en daar kwamen dan allemaal uitslagen van, daar werd rapport van gemaakt en dat werd dan met mij besproken. Naar aanleiding daarvan werd ik in een groep geplaatst. Het merendeel zijn stellingen waar je dan vanuit je gevoel juist of onjuist op moet beantwoorden. Best wel goed te doen. Wel vervelend voor je dat weer langer duurt maar ik denk wel dat het handig is om te doen. Succes!

En tink, ja dat viel mij ook al op! Iedereen uit behandelteam is al op vakantie geweest, lekker hoor! Nu ik nog
meestal testen ze wat je expliciete klachten zijn en hoe jij op dit moment met je klachten omgaat (ben je extravert, houd je alles voor je e.d.) daarnaast willen ze vaak weten hoe kwetsbaar je bent, is er sprake van een hoge psychotische kwetsbaarheid (wantrouwen, paranoia, snelle ontregeling) of ben je juist meer neurotisch (perfectionistisch, hoge eisen, dwangmatig). De mate van kwetsbaarheid bepaald ook welke behandeling voor jou geschikt is. Iemand met een hoge PSY geven ze geen ontregelende therapie maar eerder structurerend en hier en nu. het kan best dat die kwetsbaarheid naar verloop van tijd verminderd en dat iemand dan wel wat meer in het diepe kan gaan.

Als er wordt gedacht aan pervasieve ontwikkelingsstoornissen. autisme, ad(h)d, nld, o.i.d. dan worden vaak ook allerlei testen voor het geheugen, concentratie, intelligentie ed gedaan, dat duurt vaak wat langer.

Op indicatie zijn er dan nog allerlei testen voor specifiek stemmingsklachten, persoonlijkheidsproblemen, schematherapie, dissociatieve stoornissen ed.

Het kan dus best 2 dagen van testen zijn, maar in mijn eigen geval was het vaak een paar uur.

succes gr suzanne
Ben blij om te lezen dat er meer mensen zijn die getest zijn.

Was gisteren zo teleurgesteld. Ik zit nu maar thuis te wachten en probeer de adviezen die de psycholoog heeft gezegd toe te passen, maar ik ben eraan toe om verder te gaan. Ik had ook een vreemd gevoel van afwijzing gisteren. Zelfs daarvoor ben ik niet goed genoeg idee zeg maar. Ik vindt het fijn om in dit topic te schrijven, zelfs al volg ik dus nog geen dagbehandeling. (f)
Ik vind het wel vreemd dat jou niet eerder is uitgelegd dat je nog getest zou worden enzo voor je in dagbehandeling komt. Kan mij voorstellen dat het een beetje een tegenvaller was.

Maar je moet maar zo denken, straks heb je er wel baat bij.

Succes nog!
up voor appeltjesgroen
Ikbenik: Hoe is het nou met je? Ben je al wat verder met de intakes?

En uiteraard, hoe is het met de rest?

Ik zit nu even in een iets mindere periode, maar het gaat al weer beter
Ik heb inmiddels het psychologisch onderzoek gehad. Waren een hoop vragenlijsten en nog een kort gesprek. Gaat momenteel niet zo lekker verveel me thuis. Weet zat dingen te doen, maar kom nergens daadwerkelijk aan toe. Volgende week donderdag heb ik uitslag van het onderzoek en kunnen ze me vertellen of ze me kunnen behandelen en hoe deze behandeling er uit komt te zien. Ik ben er nu echt wel aan toe.

Voor Tinkeldel omdat ze in een moeilijke periode zit en toch nog aan de anderen op dit topic denkt.
Ow jeetje...dank je wel!

Ik moet zeggen dat ik door een half uurtje therapie vorige week weer ineens een enorme energy-boost heb gekregen en weer een stuk positiever in het leven staat.

Ik hoop dat je volgende week een positieve uitslag krijgt. Ik kan me voorstellen dat je op een gegeven moment bij de muren op zit.
Fijn om te lezen dat het weer wat beter met je gaat tinkeldel. Ik zou zo blij zijn als het gesprek is geweest donderdag en als ik meer weet. Ik laat weten hoe het is gegaan en of ze nu weten wat ze met me aan moeten haha
Hoe is het met iedereen?

Jojootje, Tink? En de rest natuurlijk ook!

Ikbenik, succes morgen!
Alles is nog steeds ok, maar het zijn allemaal van die mega ups-en-downs en zo veranderlijk als het weer.

Boompje, jij bent nu bijna klaar of niet? Hoe vind je het tot nu toe en vind je het spannend om te stoppen binnenkort?

Ikbenik: veel succes morgen, ben benieuwd!
Ja Tink, ik heb het net afgesloten. Ik vond het heel spannend om te stoppen, maar het gaf ook een heerlijk gevoel.

Ik voelde dat ik er klaar voor was. Mijn afscheidsweek was ook heel mooi, heel bijzonder om mee te maken.

Nu sta ik er dus weer alleen voor, of alleen, wel met steun van mijn omgeving, maar niet meer de vaste club van de deeltijd.

Ik ben benieuwd hoe het allemaal zal gaan, maar heb er het volste vertrouwen in. Kan nog gewoon terecht bij de nazorggroep en elke week bij de psych mocht dit nodig zijn.

Maar voor nu; het gaat goed met mij.

Hoe lang moet je zelf nog dan Tink, wel stuk langer dan ik toch? Hebben jullie nog vakantie, of loopt de groep gewoon door? En hoe is dat voor de andere?

Ikbenik, hoe ging het vandaag?
Ik moet sowieso nog tot half januari. En dan kan ik eventueel nog een verlenging krijgen van 6 weken of 3 maanden. Dus dat duurt nog wel even.

Wij mogen in de zomer 2 weken aan een gesloten vakantie (in het hoogseizoen) en verder hebben we 5 snipperdagen, die je pas na 3 maanden mag gebruiken.

Ik ga eind augustus 2 weken op vakantie, buiten het hoogseizoen dus. Maar er valt wel eens wat te regelen.

Ik kan me echt helemaal niet voorstellen dat ik al zo ver als jou ben Boompje! Echt super dat je al klaar bent.
Boompje

Mag ik even zeggen dat ik jullie supergaaf en echte bikkels vind?
Hallo iedereen,

Vandaag het gesprek gehad. Ik ga dus inderdaad in dagbehandeling 3 dagen per week. Uit het psychologisch onderzoek is gebleken dat ik dus idd depressief ben last heb van angst en paniek en tevens dat ik trekken heb van een vermijdende persoonlijkheidsstoornis.

Degene die me onderzocht hebben geloven dat ik al heel lang (vrijwel mijn hele leven) last heb gehad van depressies en dat deze nu pas duidelijk naar voren komen. Tevens vertelde ze me dat ik er rekening mee moet houden dat ik de rest van mijn leven een onderhoudsdosis anti-depressiva zou moeten slikken en gesprekken met de psycholoog aan zou moeten houden. Was wel even schikken, maar laten we eerst de dagbehandeling afwachten en dan verder kijken. Maandag wordt ik gebeld om te vertellen welke dagen ik terecht kan en per wanneer ik kan beginnen. Ze waren er vrij zeker van dat er geen wachtlijst was dus ik hoop snel aan de slag te kunnen.

Boompje... Wat spannend om nu weer op je eigen benen te staan. Veel sterkte!

Tinkedel: ik ga ook 2 weken op vakantie in Augustus. Er werd voorgesteld om dan pas in september te beginnen, maar in overleg met mij is er besproken om alvast te beginnen met de therapie omdat ik de structuur nu gewoon nodig heb en dit begrepen ze.

Ik krijg trouwens ook zo snel mogelijk een gesprek met de psychiater om te praten over mijn medicatie.
Echt heel fijn om te horen dat het goed met je gaat Boompje! Toch ook wel prettig om te weten dat je terecht kunt bij de nazorggroep & bij de psych. En mooi dat je de deeltijd met een goed gevoel hebt kunnen afsluiten.

Jullie hebben trouwens wel veel vrije dagen Tink.. Wij krijgen er 6 in totaal. Dus 2 weken max. Over 2 weken ga ik lekker een weekje weg; echt heerlijk!

Ik zal voor je duimen Ikbenik, dat je snel terecht kunt!

Thanks Digitalis

De therapie loopt bij mij gewoon door in de vakantie. Nu is 1 therapeut op vakantie (mijn lievelings ) en voor haar krijgen we voor 1 uur een vervangster. Daarnaast gaan er nu ook groepsleden op vakantie. De laatste weken is het chaos in de groep (groepsleden komen niet opdagen, er wordt niet afbeld e.d.) Best vervelend. Tot maart 09 heb ik nog deeltijdtherapie sowieso. Elke week heb ik nu ook een individueel gesprek met mijn therapeut (die nu dus op vakantie is). Omdat ik nogal gesloten ben Althans, ik trek me juist terug als er iets aan de hand is..en zo houden ze me er een beetje erbij Nu mijn therapeut op vakantie is..heb ik een gesprek met een ander & zie daar wel een beetje tegenop..maar goed. Na maart 09 kan ik doorstromen naar een therapiegroep voor 1 dag in de week. Ik zit in een 'borderline, emotieregulatiegroep' en voor mijn groep en voor een andere groep, hebben ze deze groep voor 1 dag in de week gevormd. Dat vind ik wel erg fijn

Alvast een fijn weekend & succes/sterkte/plezier met wat jullie gaan doen!
Goed wat van jullie te lezen!

En Digi, dat mag

Tink, ik las je andere topic, wat vervelend voor je meis. Misschien wil je teveel? Ik begrijp het wel, wilde ook altijd veel harder dan ik eigenlijk kon, maar dat nekte mij ook. Heel veel succes iig!

ikbenik: fijn dat je terecht kan!

Sunny, bij ons is er ook een periode geweest dat heel onrustig was in de groep. Ik vond dat heel vervelend, trok mij dan terug.

Meiden; veel succes allemaal! Hoewel ik er nu niet meer in zit, kom ik wel regelmatig hier kijken.
Boompje, dat is eigenlijk heel snel gegaan. Je opent een topic en maanden later ben je klaar.....

Heb je het idee dat je er wat aan gehad hebt, zijn er dingen in jou daadwerkelijk veranderd?

Wel super! Nu het "de maatschappij" in? (zo noemen de uitstromers het bij mij in de groep).

Ik ben pas klaar als ik de 10 thema's vanuit de biografie behandeld heb. Ik ben bij onderwerp 3........

Dus dat duurt nog wel ff. Bij aanvang werd door het therapeutenteam verteld dat de therapie een jaar duurt, groepsleden praten over 14 / 15 maanden.

Mijn stemming is net zo wisselend als het weer. Mooi verwoord!!

Het heeft bij mij ook te maken met de omstandigheden zoals huis en relatie en eenzaamheid. Maar ook factoren waar ik de vinger niet op kan leggen.

Wij mogen in totaal 3 weken per jaar op vakantie. Daarvan heb ik er anderhalve week van opgemaakt en binnenkort ga ik weer een weekje.

Bij mij zijn de therapeuten gelukkig niet zo vaak met vakantie (uitgezonderd toen in mei met Koninginnedag / Hemelvaart toen had 2/3 van het team vakantie opgenomen en hadden wij een heel erg uitgekleed programma).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven