Basisinkomen

07-09-2014 16:23 284 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie weleens gehoord over het basisinkomen? Dat is een inkomen die een groep mensen wil realiseren waar iedere inwoner van 18 jaar en ouder recht op heeft. Het inkomen moet hoog genoeg zijn om iedereen een menswaardig te bieden. De website (zie onderstaande link) spreekt van ¤ 1.500 per persoon per maand.

De website legt daarnaast uit hoe het inkomen gefinancierd moet worden. Op zich klinkt het allemaal wel plausibel en denk dat een hoop mensen ermee geholpen zouden zijn.

Toch zie ik twee nadelen, die niet of niet voldoende op de website aan de orde komen:

Hoe voorkomen we dat iedereen buiten Nederland zich in Nederland wil vestigen?Als wij er ¤ 3.000 per maand meer inkomen krijgen, dan gaan wij meer consumeren. Ik denk niet alleen wij zelf, maar ik denk dat iedereen dat doet. De vraag naar producten en diensten zal stijgen, waardoor ook de prijzen zullen stijgen. Ik vermoed dat de prijzen zo sterk zullen stijgen dat zelfs ¤ 1.500 niet meer genoeg is.

Geen idee wat ik met dit topic wil. Discussiëren over een basisinkomen? Vinden jullie het een goed idee of hebben jullie beter alternatief? Ik vind het een interessant onderwerp.

Voor mensen die niet weten wat het basisinkomen inhoudt of die er graag meer over willen weten, kunnen hier kijken: www.basisinkomen.info/
Ben je nou helemaal gek?
ik kan van 1500 euro niet rondkomen met mijn gezin.
wij slapen nooit.
Wat je ook bereikt: er zijn lang niet zoveel banen als werkzoekenden. Dus het is helemaal niet erg als sommige mensen wat minder gaan werken om tijdelijk voor hun kinderen/zieke moeder/zwangere cavia te gaan zorgen. Het is niet alsof ál die arbeidskrachten nodig zijn nu.

Er wordt wanhopig geprobeerd uitkeringsgerechtigden aan het werk te helpen momenteel, dat zie ik dagelijks. Mensen móeten werken. Maar ookal willen ze: er ís geen werk. De 26 jarige man zonder opleiding mét strafblad die ik dan probeer te helpen víndt geen werk. Die probeert zijn leven uit alle macht te beteren, maar niemand wil hem hebben. En logisch, geen werkervaring en geen opleiding. Maar een opleiding is ook geen optie, daar heeft hij het geld niet voor. En nee, daar zijn geen potjes of regelingen voor. Wel een bijstandsconsulent die je achter je broek zit om te gaan werken, wat dus eigenlijk onbegonnen werk is. Krijgt hij een basisinkomen dan kan hij wél kiezen om een opleiding te gaan volgen en kan hij daarna misschien wél aan het werk komen.

Nu voelt hij zich nutteloos en een paria, heeft hij fouten gemaakt en wil hij zijn leven beteren maar dat wordt wel behoorlijk onmogelijk gemaakt. Verder dan de bijstand zie ik hem niet komen, terug de criminaliteit in wel. (Geheel fictief overigens, dit verhaal, wel berustend op waarheid, voordat mensen denken dat ik privacy niet serieus neem)
En nu ik over nadenkt: het hele verhaal van het basisinkomen gaat alleen maar over de economie van consumptie-kant. We hebben allemaal 1500 euro meer te besteden, dus: goed voor de economie.

Maar er is ook nog zoiets als de productie-kant. Waarde wordt niet gecreëerd door consumptie, maar door arbeid. Het is dit probleem van de arbeid waar het basisinkomen volstrekt geen antwoord op heeft. (ik bedoel niet: willen mensen nog wel werken, maar veel fundamenteler: arbeid creëert waarde, en alleen door voortdurend de arbeid zo goedkoop mogelijk te houden, kan er overwaarde ontstaan die weer geherinvesteerd kan worden in de productie-machine. Basisprincipe kapitalisme)

Je kunt niet het kapitalisme behouden aan de input-kant, en aan de uitput-kant het kapitalisme denken af te schaffen.
quote:manusvanalles schreef op 07 september 2014 @ 19:27:

[...]

Maar je bent het toch met me eens dat voor het basisinkomen géén economische solidariteit meer nodig is, die we in de verzorgingstaat nu wel nodig hebben?

Die is wel nodig, me betaalt het samen en je besluit samen dat iedereen daar recht op heeft. Dat is meer solidariteit dan we nu kennen.

Ik was ooit in Denemarken, waar dingen als studeren een stuk goedkoper zijn en voor iedereen weggelegd. Gevolg, best veel mensen konden een studie doen, mits gemotiveerd, anders werd je niet toegelaten, je kreeg een ruime toelage en daardoor combineerden veel mensen een studie met een gezin. Best gezond allemaal, in plaats van tot je 33e keihard werken, een studieschuld hebben en dan alsnog kinderen moeten krijgen na je 35e.

(Niet dat er iets mis is met kinderen krijgen na je 35e, als dat een keus is, als dat is omdat het niet eerder kan vanwege losse arbeidscontracten en financieen is het doodzonde, want extra risico's)
quote:nerdopviva schreef op 07 september 2014 @ 19:36:

[...]

Lees dit topic eens door: alleen maar reacties van mensen die zouden stoppen of minder zouden gaan werken.Dat neem ik niet serieus. Want de realiteit is dat ze nu ook werken, en dat ze nu ook om en nabij dat bedrag kunnen krijgen als ze morgen stoppen met werken. En dat doen ze nu ook niet. Waarom dan ineens wel?
Am Yisrael Chai!
nee, het verhaal van het basisinkomen gaat over de duurzaamheid, dus consuminderen.
wij slapen nooit.
quote:fashionvictim schreef op 07 september 2014 @ 19:43:

[...]

Dat neem ik niet serieus. Want de realiteit is dat ze nu ook werken, en dat ze nu ook om en nabij dat bedrag kunnen krijgen als ze morgen stoppen met werken. En dat doen ze nu ook niet. Waarom dan ineens wel?Hoezo zouden ze dat bedrag wel krijgen? Als je een partner hebt krijg je geen cent bij vrijwillig ontslag. In de basisinkomen gedachte krijg je gratis 1500 euro. Ik denk dat heel veel vrouwen zullen stoppen met hun parttime baantjes.
quote:sabbaticalmeds schreef op 07 september 2014 @ 19:35:

wie van jullie zou er nog meer stoppen met werken als ie 1500 in het handje kreeg, zo maar voor niets?

Ik.

Dan ging ik met die doelgroep wel iets leuks doen, ipv hun luiers te verschonen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:manusvanalles schreef op 07 september 2014 @ 19:41:

En nu ik over nadenkt: het hele verhaal van het basisinkomen gaat alleen maar over de economie van consumptie-kant. We hebben allemaal 1500 euro meer te besteden, dus: goed voor de economie.

Maar er is ook nog zoiets als de productie-kant. Waarde wordt niet gecreëerd door consumptie, maar door arbeid. Het is dit probleem van de arbeid waar het basisinkomen volstrekt geen antwoord op heeft. (ik bedoel niet: willen mensen nog wel werken, maar veel fundamenteler: arbeid creëert waarde, en alleen door voortdurend de arbeid zo goedkoop mogelijk te houden, kan er overwaarde ontstaan die weer geherinvesteerd kan worden in de productie-machine. Basisprincipe kapitalisme)

Je kunt niet het kapitalisme behouden aan de input-kant, en aan de uitput-kant het kapitalisme denken af te schaffen.De technologie d5raait als een malle en men is er alles aan aan het doen om juist die waarde verder te beperken door er robots tegenaan te gooien en computers alles op te laten lossen. Daarom denk ik dat het niet alleen een economisch verhaal is, maar ook een technologische.
quote:valentinamaria schreef op 07 september 2014 @ 19:39:

ik kan van 1500 euro niet rondkomen met mijn gezin.Precies.
Am Yisrael Chai!

[...]

Dat neem ik niet serieus. Want de realiteit is dat ze nu ook werken, en dat ze nu ook om en nabij dat bedrag kunnen krijgen als ze morgen stoppen met werken. En dat doen ze nu ook niet. Waarom dan ineens wel?Hoe kom je daar nou bij. Als ik morgen stop met werken, krijg ik geen cent.
quote:manusvanalles schreef op 07 september 2014 @ 19:41:

Je kunt niet het kapitalisme behouden aan de input-kant, en aan de uitput-kant het kapitalisme denken af te schaffen.En waar gaat het geld vandaan komen? andere kosten zullen niet afnemen (nemen alleen maar toe zelfs) dus de overheid moet zijn inkomen fors vergroten. Hoe dan? Extreem belasten van iedereen die werkt, goederen fors duurder maken (krijg je een economisch probleem) en onmiddellijk stoppen met financieren van zorg, onderwijs, infrastructuur en overlaten aan de markt. Lijkt me een heel slecht idee.
quote:valentinamaria schreef op 07 september 2014 @ 19:43:

nee, het verhaal van het basisinkomen gaat over de duurzaamheid, dus consuminderen.Ook.
quote:nerdopviva schreef op 07 september 2014 @ 19:46:

[...]

Hoe kom je daar nou bij. Als ik morgen stop met werken, krijg ik geen cent.het grootste potentieel voor de basisinkomen zit bij de tweeverdieners natuurlijk. En dat is een hele grote groep
naïef tot op het bot
quote:sabbaticalmeds schreef op 07 september 2014 @ 19:44:

[...]

Hoezo zouden ze dat bedrag wel krijgen? Als je een partner hebt krijg je geen cent bij vrijwillig ontslag. In de basisinkomen gedachte krijg je gratis 1500 euro. Ik denk dat heel veel vrouwen zullen stoppen met hun parttime baantjes.

Oh, sorry, ik dacht dat een aantal mensen die dat zeiden nu ook alleenstaand waren.

Mijns inziens is het helemaal niet erg als er een groep vrouwen stopt met werken. Creeren ze werkgelegenheid voor andere mensen mee.

Maar de realiteit zal zijn dat ondanks al die grote woorden nu, de meeste mensen helemaal niet zullen stoppen met werken, ze doen het immers nu ook niet.

Je vergeet immers voor het gemak dat het kostenplaatje dan ook verandert en dat werken dus nog steeds zal lonen.

In de pilot in Canada stopte maar iets van 5% van de vrouwen met werken, en dat waren vrouwen met jonge kinderen/ babies. De rest bleef werken of ging hooguit minder werken en vulde de vrijgekomen tijd met bijvoorbeeld zorgen / mantelzorgen / kinderen opvoeden / studeren.
Am Yisrael Chai!
Ik zou niet stoppen met werken. Ik denk alleen dat de klagers, die zeuren dat iemand met een uitkering het ruimer heeft, gelijk stoppen. Maar dat trekt na verloop van tijd wel weer recht denk ik.

Ik zou hoogstens een uur of 4-8 minder gaan werken per week. En mogelijk was ik of man een paar maanden gestopt met werken na de geboorte van onze kinderen.

[...]

Dat neem ik niet serieus. Want de realiteit is dat ze nu ook werken, en dat ze nu ook om en nabij dat bedrag kunnen krijgen als ze morgen stoppen met werken. En dat doen ze nu ook niet. Waarom dan ineens wel?

Heel simpel. Ik zeg mijn baan niet op, omdat ik dan geen recht heb op een WW-uitkering.

Zelfs als ik wel recht zou hebben op een WW-uitkering duurt de WW maar max. 3 jaar en daarna kom ik in de bijstand. En als alleenstaande is je bijstandsuitkering minder dan 1500 euro. Zelfs met huur- en zorgtoeslag zal het geen 1500 worden.

Als ik mijn baan kon opzeggen en de rest van mijn leven een WW-uitkering zou kunnen krijgen zonder sollicitatieplicht en andere plichten, gewoon een basisinkomen, dan zou ik zonder aarzelen meteen morgen opzeggen.
quote:fashionvictim schreef op 07 september 2014 @ 19:51:

[...]

Oh, sorry, ik dacht dat een aantal mensen die dat zeiden nu ook alleenstaand waren.

Mijns inziens is het helemaal niet erg als er een groep vrouwen stopt met werken. Creeren ze werkgelegenheid voor andere mensen mee.

Maar de realiteit zal zijn dat ondanks al die grote woorden nu, de meeste mensen helemaal niet zullen stoppen met werken, ze doen het immers nu ook niet.

Je vergeet immers voor het gemak dat het kostenplaatje dan ook verandert en dat werken dus nog steeds zal lonen.

In de pilot in Canada stopte maar iets van 5% van de vrouwen met werken, en dat waren vrouwen met jonge kinderen/ babies. De rest bleef werken of ging hooguit minder werken en vulde de vrijgekomen tijd met bijvoorbeeld zorgen / mantelzorgen / kinderen opvoeden / studeren.

Ze doen het nu niet omdat het een inkomensval betekent. Maar met 1500 euro basisinkomen betekent dit voor een groot aantal parttimers zelfs meer geld. Je bent dief van je eigen portemonnee als je dan blijft werken.

Wat voor pilot? Is toch totaal niet te vergelijken, ander land, heel ander sociaal stelsel en vooral een pilot, het grootste probleem is de uitvoerbaarheid op een hele natie
Ik verdien nu niet veel meer netto.

In mijn eentje kan ik daar niet ruim, maar zeker van rondkomen.

Het zou dus zomaar kunnen dat ik zou stoppen met werken.
Huts!
Werken zou juist altijd moeten lonen en dat doet het niet in dit systeem.
quote:milna schreef op 07 september 2014 @ 19:54:

[...]

Heel simpel. Ik zeg mijn baan niet op, omdat ik dan geen recht heb op een WW-uitkering.

Zelfs als ik wel recht zou hebben op een WW-uitkering duurt de WW maar max. 3 jaar en daarna kom ik in de bijstand. En als alleenstaande is je bijstandsuitkering minder dan 1500 euro. Zelfs met huur- en zorgtoeslag zal het geen 1500 worden.

Als ik mijn baan kon opzeggen en de rest van mijn leven een WW-uitkering zou kunnen krijgen zonder sollicitatieplicht en andere plichten, gewoon een basisinkomen, dan zou ik zonder aarzelen meteen morgen opzeggen.Natuurlijk en vele, vele anderen met jou
bella, zou jij de rest van je leven alleen thuis willen rondhangen?
wij slapen nooit.
Serieuze vraag dus: is dit basisinkomen bedoelt voor de hele wereld (en hoe denken we dan met de mondiale afschaffing van goedkope arbeid nog te kunnen produceren? Of gaan we maar meteen helemaal af van het kapitalisme? Maar waar komt dan nog geld vandaan voor basisinkomen? Zitten we dan niet weer in de rurale samenleving, inclusief alle armoede vandien?)

of alleen voor enkele Westerse landen -- waarbij we dan maar moeten vergeten dat onze idylle leunt op de structurele uitbuitingen van Aziaten, Afrikanen etc?
1500 is wel een beetje veel ook.

En ik vind mijn werk zelf gewoon te leuk om te stoppen. En met zo'n systeem denk ik dat meer mensen werk gaan doen wat ze leuk vinden. Overigens is het wel triest als je alleen maar werkt omdat het moet, dat gun ik niemand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven