flashbacks na een scheiding

09-08-2014 18:34 2155 berichten
Een maand of zeven geleden ben ik vrij plotsklaps gescheiden. Een maand lang wilde mijn ex nadenken, nadat ik er achter kwam dat hij stiekem contact had met de vrouw met wie hij nu een relatie heeft. Na deze maand van nadenken - en verder een heel harmonieuze relatie van bijna twaalf jaar - was ik ineens alleen.

De afgelopen maanden stond ik volkomen in de survivalstand. Omdat het zo snel ging, denk ik, heb ik niet echt gerouwd. Mijn ex ging 'gewoon' weg bij onze dochter en mij en omdat het zo makkelijk leek te gaan, voor hem, durfde ik mijn enorme verdriet om dit verlies niet echt toe te laten. Ik duwde herinneringen snel weg, genoeg andere rottigheid om mee te dealen.

En nu, na zeven maanden, terwijl de ergste pijn nu wel weg zou moeten zijn, word ik echt gekweld door flashbacks van mijn huwelijk. Random herinneringen lijken het. Doorlopende beelden van twaalf jaar erg gelukkig zijn. Er zit geen enkele logica in, het is een caleidoscoop van plaatjes, filmpjes, woorden, momenten....

Zijn er mensen die dit herkennen? Dat je iemand zo verschrikkelijk mist door de beelden die je de hele dag door je onderbewuste gepresenteerd krijgt?

Ik wil mijn ex niet terug, ik heb vrede met het scheiden op zich maar word helemaal dol van de ongewenste trip down memory lane die ik continu maak.

Gisteren was het zo erg dat ik hem bijna belde. Om zijn stem even te horen, terwijl ik zelfs nooit gevraagd heb of hij het nog eens met me wilde proberen toen hij de scheiding aankondigde. Na meer dan een half jaar zou de ergste pijn toch weg moeten zijn zou je zeggen.

Vanzelfsprekend ben ik niet de enige die dit ervaart. Neem ik aan.

Hoe lang duurde dit bij jou?

Wat deed je er mee of misschien tegen?

Ik word er soms bijna fysiek onpasselijk van, kennen jullie dat?
Alle reacties Link kopieren
Grappig toch hoe we fouten van een ander op onszelf betrekken. Jij deed niks verkeerd. Hij zat fout. En het dubbele is dat dat het juist zo moeilijk maakt, omdat jullie huwelijk goed was en je van hem hield. Hoe kan hij zich dan als zo'n lul gedragen? Die twee kanten van dezelfde medaille zijn bijna niet met elkaar te verenigen. Was hij maar alleen een lul, dan kon je het af met boos zijn. Nu komt er altijd dat stomme rotrandje bij, namelijk de liefde die er ooit was. Het scherpste randje ooit. Je zult je er nog wel een tijdje aan snijden, maar ooit, nadat je je er duizend keer aan gesneden hebt, raakt het gepolijst. Sterkte.
Je bent geen sukkel, uiteraard niet!

Je ex is een sukkel en daar komt ie nog wel een keer achter. Iemand maanden voorliegen en verraden dat maakt je toch echt een sukkel.

En jij mag verdrietig zijn en kwaad ook vooral. Geef gewoon toe aan die gevoelens, in ieder geval als F. er niet is. Je kan niet altijd maar sterk zijn. Je mag nu ook om jezelf denken. En morgen herpak je je en heb je een fijne avond met F.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Lieve Leo. Jaren geleden heb je eens mij geschreven dat ik veel te hard voor mezelf was, dat ik me niet schuldig moest voelen over dingen die ik een ander in dezelfde situatie nooit zou aanrekenen. En hoewel de situatie compleet anders is geldt dat in de kern ook voor jou. Jij draagt geen schuld, geen fout voor de beslissing van je ex. Hij heeft je bedrogen, hij heeft die beslissing genomen daar heb jij geen invloed op gehad. Ik weet dat je die situatie kent, dat anderen beslissen en jou achterlaten met de gevolgen van hun pleziertjes, en juist daarom komt het (denk ik) nog harder aan dat de man die je zo vertrouwd hebt je nu bedrogen blijkt te hebben. Ik kan me ook zomaar voorstellen dat je je voor schut gezet voelt, maar het zegt echt alleen maar iets over hem. Je mag trots op jezelf zijn, je wist het. Na alles wat je meegemaakt hebt, ondanks dat je je veilig waande, deed je intuitie wat ie moest doen je waarschuwen.

Wees trots op jezelf, je onderbewuste zorgt voor je, je bent een geweldige moeder, je bent een ontzettend wijs mens en het is in geen enkel opzicht jou fout dat je ex dat uit het oog verloren is.

Ik heb heel erg getwijfeld of ik dit ging posten en ik doe het toch, omdat juist jij mij (en zoveel anderen) zo vaak van de meest wijze woorden hebt voorzien. Als je wilt wis ik het ook weer voor je.
mooi gezegd door Pelikaantje, en waar!
Meds
quote:Eleonora schreef op 13 september 2014 @ 20:15:

Ik voel me belachelijk.

Ja, dat is het.

Ik voel me belachelijk gemaakt.De situatie waar je in zat was belachelijk, juist omdat het zó niet paste bij hoe je hem kende. De situatie was/is belachelijk, niet jij. En jij hebt die situatie niet gemaakt.

Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Lieve Leo,

Vier jaar geleden zat ik in dezelfde situatie.Ik ben enorm veel gaan lezen erover en kwam zo ook op het vivaforum terecht.Ik heb niet zoveel meegeschreven, hoofdzakelijk gelezen en dat heeft mij heel veel geholpen om mijn gedachtes weer te kunnen ordenen. Ik heb o.a veel aan jouw berichten gehad hoewel ze niet direct aan mij gericht waren.Wat mij verder heeft geholpen is de opmerking van mijn therapeut dat geluk uit geluksmomenten bestaat. Men is niet 100% gelukkig of ongelukkig.Denk bv. aan het euforisch gevoel wanneer je je baby voor het eerst in je armen houdt. Dit gevoel kan je niet eeuwig vasthouden, het begint al minder te worden zodra je baby je nachtrust en je dagritme gaat verstoren.

Nu 4 jaar verder kan ik zeggen dat ik weer veel geluksmomenten ken en die koester ik.Ook voor jou komen ze weer, lieve Leo, om te beginnen morgen al wanneer je dochter weer naar huis komt.
Alles gelezen.

Allemaal weer bedankt voor alle reacties, ben blij met jullie.

Nee Sunemom, niks weghalen hoor lieve schat. Hoeft niet. Dank je wel voor je lieve woorden.

Pelikaan, goed stuk, je hebt gelijk.

Chrissie, thanks, lieve, mooie posting.

Ik begrijp het, van de geluksmomenten, ik heb ze nu al en hoop er meer te verzamelen, komt vast goed. Ik ben helemaal niet gemaakt om lang ongelukkig te zijn.
Slaap lekker, Leo. Morgen is je dochter er weer en ik hoop dat je dan al wat meer geluksmomentjes kan verzamelen.
Life is short. Eat dessert first.
Vandaag komt je dochter weer thuis, ik hoop dat je goed hebt geslapen! Vind zo naar idee dat je belachelijk gemaakt voelt )0: Ik snap dat gevoel wel! Maar het is zo ontzettend onterecht!!!

Hij is verliefd geworden op een ander, dat heeft niets met jou te maken. Hij heeft je bedrogen en voorgelogen. Dat heeft ook niets met jou te maken. Als was je een 170 kilo, chagrijnige, frigide bitch, dan nog hoeft hij niet te liegen.... Hij had eerlijk kunnen zijn, maar kon het niet. Zijn verlies! Het is daarmee ook geen slechte man. Hij heeft grove fouten gemaakt maar hij is er ook voor je geweest en jullie hebben samen een dochter. Ik hoop dat je het onterechte gevoel de deur uit kan zetten. Je intuïtie zat goed, laat je nooit meer afleiden door praatjes. Hoe mooi die ook lijken te zijn...
Goedemorgen Leo,

Heb je goed geslapen? Ik hoop dat je je vandaag wat beter voelt, zeker bij de gedachte aan je dochter die straks weer thuiskomt. Dat is fijn.

Vorig weekend was een heel zware tijd voor je, je wanhoop spatte van het scherm. Dit weekend was ook heel zwaar, de bevestiging van wat je dacht etc. Maar je klonk niet meer zo wanhopig, ik hoop dat dat een klein goed tekentje is.

Heel veel sterkte weer vandaag.
Goeiemorgen Leo. Ik hoop dat je goed hebt geslapen vannacht. Vandaag komt je dochtertje weer! Fijn hoor!

Volgens mij zit er een steenmarter op het dakje van mijn erker, wát een bak herrie zeg! Ik ga zo even voorzichtig kijken... brrrrrr....
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Vandaag je meisje weer bij jou.
Ik kom binnen vallen...

Maar mag ik jou een knuffel geven?

Een hele dikke!

Ik heb respect voor je vrouw en als je ff wil bijkomen op bankje van mijn moeder en zin heb in koppie kippensoep..

Ik verwacht niks.

Je hoeft niks.

Het mag.

In dorpje, maar is Amsterdam

Water.

Weiland

Nachtje daar overnachten mag.

Zal je net zien, ligt een dorp verder een koe in de sloot.

Alles staat dan vast hier... Heerlijk die comedie voor de deur!

Passie

(Bankje van mijn moeder geeft een goed gevoel, genieten van uitzicht maar ook ouderwetse troost. Klinkt niet hip maar zo was het en is het... En weetje, dat vind ik eigenlijk mooi.)
Hee lekker wijf....denk aan je!
Zijn acties zeggen alles over hem en helemaal NIETS over jou, lieve Leo!
Goedemorgen lieve vrouwen,

Ik ging pas om half vier slapen, maar moet er bij zeggen dat ik dat zelf in de hand had, ik heb gewoon ontzettend veel gebeld en mijn laatste telefoongesprek was met een enorme nachtbraker.

Vandaag kind weer thuis.

Fijn.

Dan weer twee weken alles 'normaal'. Zo voelt dat voor mij hoewel ik dondersgoed weet dat ook de weekenden bij haar vader volkomen normaal zijn.

Dat is een kwestie van wennen.....

Gisteren heb ik een filmpje zitten kijken wat mijn beste vriend voor me gemaakt heeft. Hij is schrijver en regisseur en maakte een paar jaar geleden een filmpje helemaal in de stijl van 'Alles is liefde'. Hij wijzigde de naam in 'Leo is liefde' (maar dan met de afkorting van mijn eigen naam in de titel natuurlijk).

Het is een documentje van hem voor mij en het barst van de eh....liefde.

Toen dacht ik, het is ook eigenlijk zo. Ik ben niet geschikt voor woede en boosheid of dat soort dingen.

Terug naar de liefde moet ik. Weg met de boosheid en kille woede, terug naar warmte.

Daar ga ik aan werken.

Ik heb niks aan negativiteit, dat werkt niet voor mij.

Vredigheid en harmonie, met mezelf in eerste instantie, dat wil ik.

Dus niet meer negatief doen over mezelf, waartoe ik nogal de neiging heb, maar weer vrienden zijn met mij.

Volgens mij ga ik dat kunnen.

Passie, wat een verschrikkelijk lief aanbod....
Goedemorgen!

Dat klinkt als een heel goed plan. Vanaf nu een stijgende lijn.

Goed plan! Geef Beo een glitter halsband om!
Het is zo ontzettend k** als de man die je vertrouwde je zo bedondert en verraadt, ik weet hoe het voelt en het is keihard ploeteren om toch weer een goed gevoel over jezelf terug te vinden, of te creëren (zeker als dat daarvóór ook al niet zo stevig was, ik heb het hier over mezelf). Je doet een goed ding voor jezelf Leo, door hier te delen en te schrijven en steun te vinden. Nu mag je oogsten wat je hier betekent door alles wat je eerder hebt geschreven aan anderen.

Fijn dat je meisje vandaag weer terugkomt, ik hoop dat ze het naar haar zin heeft gehad en ook weer blij is om jou weer te zien.

Heel veel sterkte, ik denk aan je!
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Ik kom zelden op de psychepijler, dus ik zie dit topic nu pas. Ik heb niet veel toe te voegen aan alle mooie en ware dingen die anderen al schreven. Ik ben blij voor je dat je hier weer een uitlaatklep hebt. Ik weet hoe het voelt als iemand je zo beliegt en bedriegt, en hoe extra hard het erin hakt als het dan ook nog eens gaat om degene die je als je maatje beschouwde, degene van wie je zoveel houdt en van wie je dacht dat hij net zoveel van jou hield. Dat voelt als een extra klap. Maar weet je, het ligt niet aan jou. Hij had er ook voor kunnen kiezen om eerlijk te zijn tegen je, om zijn gevoelens en twijfels uit te spreken. Dat hij dat niet gedaan heeft zegt niets over jou, maar alles over hem. Sterkte.
Jij bent niet verantwoordelijk voor de keuzes die je man heeft gemaakt. Zijn daden hebben consequenties en die zal hij moeten dragen. Helaas wordt jij daarin meegesleept. Want jij zit met het verdriet, de teleurstelling, woede zelfs misschien. Die emoties moet je ook toelaten, want tussen de regels door heb ik toch het gevoel dat jij je man op een voetstuk blijft houden. Je noemt hem ergens zelfs held. Jullie hebben samen ook mooie tijden gehad en daar is een prachtig mensenkind uit voort gekomen. Die tijd mag je koesteren, dat is ook goed, zowel voor jou als voor je dochter. Maar pak je ex niet teveel met fluwelen handschoentjes aan. Hij heeft gelogen. Hij was fout. Hij zal ooit aan jullie dochter verantwoording moeten afleggen. Hij. Niet jij.

Jij zit met een zwarte hond die je nog te vaak volgt. Er gaat een dag komen dat je die hond naar zijn hok kan sturen.

Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
quote:Capibara_ schreef op 14 september 2014 @ 12:20:

Ik kom zelden op de psychepijler, dus ik zie dit topic nu pas. Ik heb niet veel toe te voegen aan alle mooie en ware dingen die anderen al schreven. Ik ben blij voor je dat je hier weer een uitlaatklep hebt. Ik weet hoe het voelt als iemand je zo beliegt en bedriegt, en hoe extra hard het erin hakt als het dan ook nog eens gaat om degene die je als je maatje beschouwde, degene van wie je zoveel houdt en van wie je dacht dat hij net zoveel van jou hield. Dat voelt als een extra klap. Maar weet je, het ligt niet aan jou. Hij had er ook voor kunnen kiezen om eerlijk te zijn tegen je, om zijn gevoelens en twijfels uit te spreken. Dat hij dat niet gedaan heeft zegt niets over jou, maar alles over hem. Sterkte.

Fijn, een bericht van jou.

Ben blij je te zien.

quote:Elmervrouw schreef op 14 september 2014 @ 12:02:

Het is zo ontzettend k** als de man die je vertrouwde je zo bedondert en verraadt, ik weet hoe het voelt en het is keihard ploeteren om toch weer een goed gevoel over jezelf terug te vinden, of te creëren (zeker als dat daarvóór ook al niet zo stevig was, ik heb het hier over mezelf). Je doet een goed ding voor jezelf Leo, door hier te delen en te schrijven en steun te vinden. Nu mag je oogsten wat je hier betekent door alles wat je eerder hebt geschreven aan anderen.

Fijn dat je meisje vandaag weer terugkomt, ik hoop dat ze het naar haar zin heeft gehad en ook weer blij is om jou weer te zien.

Heel veel sterkte, ik denk aan je!

Lief mens wat je bent......

Kus.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven