Abortus taboe?

14-10-2014 17:49 296 berichten
Ik scrolde door mijn Facebook feed en zag daar dit bericht van het tijdschrift VROUW

https://www.facebook.com/vrouw/posts/852702781429791

Zonder het artikel te lezen ging ik even naar de Facebook reacties omdat er behoorlijk wat berichten geplaatst waren. Tot mijn verbazing zag ik dat de meerderhelft behoorlijk heftig reageerde, de vrouw in kwestie een moordenaar noemde, zeggen dat abortus verboden zou moeten worden en ga zo maar door.

Ook werd er een paar keer gezegd dat er zoveel koppels ongewenst kinderloos rondlopen en de vrouw daaraan had moeten denken.

Ben ik dan de enige die alleen maar begrip heeft voor de vrouw in kwestie? Waarom zou je een kind laten komen als je daar zelf niet achter staat? Waarom wordt een abortus zo zwaar gezien? Had deze vrouw dan tegen haar wil in moeder moeten worden omdat abortus moord is?

Ben eerlijk gezegd best 'geschrokken' van al die heftige reacties daarop. Ieder uiteraard zijn eigen mening en visie hierover, maar sommigen reageren zo fel tegen die vrouw...

Ben erg benieuwd hoe de Viva forummers hierover denken.
quote:Suze02 schreef op 14 oktober 2014 @ 20:55:

Denk ik ook.

Heb jij nou dat filmpje gezien van jo-elise?

Ik kan me trouwens herinneren dat ik zo rond de eeuwwisseling een stukje van een abortusdocumentaire heb gezien tijdens het zappen waarin de commentator beschreef dat de hersenen van de baby werden gekraakt bij die abortus. En ik zag een afgerukt voetje van een baby in een verlostang. Daarna heb ik weer weggezapt, ik kon het niet meer aanzien en aanhoren.
Alle reacties Link kopieren
Hier heb ik een filmpje van een demonstratie tegen abortus http://www.youtube.com/watch?v=qy5nbyMzE4c op de eerste minuut vertelt een vrouw dat ze een abortus heeft ondergaan en dat ze er spijt van heeft en de waarheid onder ogen durft te zien. Dat abortus moord en onrecht is.
quote:melissa-x schreef op 14 oktober 2014 @ 18:06:

[...]

Ik heb in mijn opleiding een keer een filmpje gezien van een abortus. Om eerlijk te zijn vond ik het kindje er al best groot en echt uitzien. (week 10, ongeveer 5 cm) Ook met dat kindje moesten ze nog iets om het verder 'af te breken', ik weet niet precies wat. Moeilijk beeld om weer te vergeten, dat zeker.

Zelf zou ik geen abortus plegen, maar ik voel ook niet de behoefte om een mening te hebben over wat anderen doen. Dat komt doordat ik ook vrij principieel ben in het idee dat zelfbeschikkingsrecht belangrijk is.Ik sta er hetzelfde in. Maar ik heb gelukkig nooit een filmpje van een abortus gezien.
quote:milna schreef op 14 oktober 2014 @ 23:26:

[...]

Heb jij nou dat filmpje gezien van jo-elise?

Ik kan me trouwens herinneren dat ik zo rond de eeuwwisseling een stukje van een abortusdocumentaire heb gezien tijdens het zappen waarin de commentator beschreef dat de hersenen van de baby werden gekraakt bij die abortus. En ik zag een afgerukt voetje van een baby in een verlostang. Daarna heb ik weer weggezapt, ik kon het niet meer aanzien en aanhoren.een breinaald erin steken is natuulijk veel beter.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
quote:saaaaar81 schreef op 14 oktober 2014 @ 22:39:

...

Ik was trouwens al als 14 jarige zwaar pro choice. En dat is alleen maar heftiger geworden sinds ik zelf dochters heb. Ik ben zo blij dat ze tzt altijd een keuze zullen hebben. Dat is zo'n groot goed, dat moeten we met hand en tand verdedigen.Dat kan ik dus niet begrijpen, dat ik tegen abortus ben is omdat het onrecht is. Dat met hand en tand is voor mij in wezen niks anders als je verharden tegen God. Ik denk dat het kind dat wordt geaborteerd op de dag waarop Jezus oordeelt tegen die persoon zal getuigen tenzij iemand is vergeven door Jezus zoals die vrouw in dat filmpje.
Dan ook even het hele verhaal vertellen. Veel van die anti-abortussites gebruiken zeer verkeerde plaatjes. Zoals 'dit is een geaborteerde foetus van 11 weken" bij een foetus van zeker 30 weken. De methodes die beschreven worden zijn hier amper in gebruik aangezien hier de meeste abortussen worden uitgevoerd in het eerst trimester. In sommige staten van de VS mag het tot heul ver in de zwangerschap itt hier. Denk maar eens terug aan die rel over die Spaanse abortuskliniek. Nederlandse vrouwen die in NL niet meer werden geholpen in een abortuskliniek.
Waar is To trouwens gebleven?
quote:milna schreef op 14 oktober 2014 @ 23:23:

[...]

[...]

[...]

Zo erg is zo'n situatie van ongeplande zwangerschap nou ook weer niet, vind ik. Niet hier in Nederland, wel in arme landen als India. Hier in Nederland is het slechts zo erg als je het wil maken. Mijn mening. Wel gekleurd door mijn ervaringen met écht arme landen.

[...]

[...]

n.Dus omdat een land een bepaalde welvaart kent (zegt niks over individuele gevallen natuurlijk) moet een vrouw een ongewenste zwangerschap doormaken? Echt?
Abortus is wat mij betreft een persoonlijke keuze. Wel een keuze die ik moeilijk kan verdedigen, ik zou er zelf niet uit vrije wil voor kiezen. Als je seks hebt weet je dat een zwangerschap een mogelijke consequentie is, wil je dat helemaal zeker niet dan neem je maatregelen en weet je echt zeker dat je geen kinderen (meer) wilt laat je je steriliseren. Daartegenover als je zwanger raakt weet je ook dat niet alle kinderen gezond geboren worden of hun hele leven gezond blijven. Dat zou voor mij daarom ook nooit een reden zijn een abortus te laten plegen. Gewoon omdat het een risico is dat je neemt, ik wilde een kindje en als dat kindje niet perfect was geweest dan was dat zo.

Prima als een ander anders beslist. Ik zal er mensen niet op aanvallen, ik ben alleen ook geen vat vol begrip daarin. Uithuilen omdat iemand een abortus zwaar vind bijvoorbeeld mag bij een ander. Dat is namelijk ook gewoon de consequentie van een keuze.
quote:superlaan schreef op 14 oktober 2014 @ 23:35:

[...]

Dat kan ik dus niet begrijpen, dat ik tegen abortus ben is omdat het onrecht is. Dat met hand en tand is voor mij in wezen niks anders als je verharden tegen God. Ik denk dat het kind dat wordt geaborteerd op de dag waarop Jezus oordeelt tegen die persoon zal getuigen tenzij iemand is vergeven door Jezus zoals die vrouw in dat filmpje.

Jij gaat er van uit dat er een God is. Er zijn weinig misdaden zo erg als die die in de naam van een God worden gepleegd.

Geloof is wat mij betreft als een penis. Prima als je er 1 hebt, prima als je er trots op bent. Maar zwaai er niet mee rond en probeer het niemand op te dringen.
quote:saaaaar81 schreef op 14 oktober 2014 @ 23:41:

[...]

Jij gaat er van uit dat er een God is. Er zijn weinig misdaden zo erg als die die in de naam van een God zijn worden gepleegd.

....Je draait het precies om, jij bent degene die pleit voor moord en geeft God er de schuld van. Dus die vinger die naar andere wijst, wijst in wezen naar jou zelf.
quote:superlaan schreef op 14 oktober 2014 @ 23:47:

[...]

Je draait het precies om, jij bent degene die pleit voor moord en geeft God er de schuld van. Dus het probleem ligt bij jezelf en niet bij God.Het probleem ligt bij mensen die schreeuwen dat ze handelen in naam van God, medemensen de maat nemen als ware zij God en alvast het laatste oordeel uitspreken.
Ik pleit helemaal niet voor moord omdat het geen moord is.

En ik geef eker geen enkele God de schuld omdat ik er in den beginne al absoluut niet van ben overtuigd dat er uberhaubt een God bestaat.
Juist.

Dat 'jezus oordeelt'. Sodemieter toch op, jij bent als wijzend vingertje de enige die oordeelt.
Hier ook pro abortus. Ik vind het fijn dat die keuze er is. Scheelt een hoop baby moorden of vondelingen. Niet iedereen "leert" nl gaanderweg om van t kind te houden.

En nee abortus vind ik geen moord. Voor mij is het een klomp cellen of m.a.w. kind in wording dat buiten het lijf van de vrouw niet levensvatbaar is.
Saaaar81 Veeg eerst maar eens je eigen straatje schoon.
Welk straatje??

Ik beweer niet voor een hogere macht te spreken. De arrogantie zeg.
Nee, maar ik zie liever in de toekomst een sterilisatie uitgevoerd bij geboorte.
quote:betjebig schreef op 14 oktober 2014 @ 21:02:

Nee dat denk ik niet. Het is vooral een egoïstische keuze.Heel het kinderen nemen (of niet nemen) is een egoistische keuze. Je doet of laat 't omdat je daar zelf gelukkiger door wordt of denkt te worden. En de kinderwensers dromen uiteraard van 'n gezond kind, niet van eentje met allerlei lastige stoornissen of handicaps, wat hun droom van het perfecte gezinnetje uiteen doet spatten.
Eens met elninjoo! Iedereen 'neemt' maar kinderen alsof het niets is en het niets voorstelt, zonder daarbij goed over de gevolgen te denken.

Zelf wil ik later absoluut geen kinderen, mocht ik ooit onvoorzichtig genoeg zijn om zwanger raken zou ik het dus ook laten weg halen. Is dat egoïstisch? Ik vind van niet, een zwangerschap doorzetten en een bevalling etc meemaken terwijl je dat helemaal niet wilt lijkt mij juist allesbehalve goed

Maar goed, net als bij het onderwerp abortus zijn er ook met onderwerpen als wel/niet kinderen willen mensen die maar niet kunnen begrijpen dat er mensen zijn die bewust kinderloos blijven. Alsof je leven alleen uit kinderen krijgen bestaat.

Maar daar kan ik een heel boek over schrijven en dat zal ik nu even achterwegen laten

Vind het trouwens ook erg kortzichtig dat er zoveel berichten (op de VROUW Facebook pagina) waren over dat abortus verboden zou moeten worden. Dat zou betekenen dat als je als vrouw verkracht wordt en daarvan zwanger wordt, je het kind moet houden...
@Superlaan: God bestaat helemaal niet.

@Saar: die penisvergelijking houd ik er in. Is een mooie. Verder helemaal eens met je.
Hoe staan jullie erin als vrouwen abortus als anticonceptie gebruiken?

Want ik ben ook voor zelfbeschikking, maar die vind ik dus persoonlijk erg lastig.
Het probleem met de abortusdiscussie is dat het veel te zwart-wit is geworden. Of je bent voor, of je bent tegen, daartussen zit vrijwel niks. En dat maakt dat er eigenlijk niet goed over nagedacht wordt.

Neem de discussie hierboven over 'zieltjes'. Ongeacht of je gelooft in een 'zieltje' of niet, het is een drogredenering om het erover te hebben. We zijn het er allemaal over eens dat je geen volwassenen mag doodmaken tegen hun wil. Dat noemen we moord. (Sorry, naar woord in deze discussie, maar toch even nodig). Ergens tussen conceptie en volwassenheid moet je dus de grens leggen waar 'afbreken zwangerschap' overgaat in 'doden van een mens'. Sommige religieuzen leggen hem helemaal aan het begin, in Nederland ligt de grens op 24 weken, in sommige landen mag je zelfs daarna nog aborteren. Dat is gewoon een grijs gebied, en daar moet je met elkaar over nadenken.

Het is op zijn minst vreemd dat op dit moment op de ene afdeling in het ziekenhuis keihard gevochten wordt voor het leven van vroeggeboren kinderen in een couveuse, en dat in de afdeling ernaast zwangerschappen van een week korter geaborteerd kunnen worden.

Hetzelfde geldt voor de terminologie. Het is belachelijk om vrouwen die een in lastige omstandigheden kiezen voor een abortus te beschuldigen van 'moord'. Maar het is net zo raar om bij een late abortus te spreken over 'een klompje cellen'. In beide gevallen durf je gewoon de waarheid niet onder ogen te zien.

Ik denk dat we meer aan voorlichting zouden moeten doen. Niet dat je meteen die enge filmpjes erbij moet halen (ik hoef ook geen video van een blindedarm operatie te zien, laat staan van een abortus), maar het is wel goed om te weten waar we het over hebben. Hoe ziet een foetus van 12 weken er precies uit? En van 24 weken? En vinden we dat dat onder 'beschermenswaardig menselijk leven' valt (en dan is het dus niet meer de moeder, maar de maatschappij die bepaalt of het gedood mag worden, zoals bij alle leven), of is het nog 'onderdeel van de moeder' (en dus haar eigen keus wat ze ermee doet)?

Ik weet niet waar die grens zou moeten liggen, maar ik denk wel dat hij in Nederland te hoog ligt. Als we hier een zinnig gesprek over zouden voeren in de maatschappij denk ik dat we eerder op 12 dan op 24 weken uitkwamen. Maar een zinnig gesprek is volgens mij niet mogelijk, omdat iedereen vast zit in zijn standpunt.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Aborteren met 24 weken vind ik persoonlijk geen abortus meer en heeft ook niks meer te maken met zelfbeschikking( uitzonderingen daar gelaten).

Tot 12 weken is een mooi streven, bepaalde uitzonderingen daar gelaten.
Uitzonderingen vallen in 2 categorieen denk ik:

- Uitzonderingen op basis van het kind. Iets mis in de aanleg, gaat niet meer goed komen. Daar zou je wat mij betreft inderdaad uitzonderingen voor kunnen maken.

- Uitzonderingen op basis van de moeder. Verkrachting bijvoorbeeld. Dat ligt ingewikkelder. Zodra je ergens een grens stelt, moet je niet daarna ineens die grens loslaten als het een lastig verhaal is. Een vrouw die verkracht is kan nu ook niet bij 25 weken een abortus krijgen, dus als die grens naar 12 gaat, moet hij denk ik ook voor die categorie naar 12. Volgens mij is dit in de praktijk ook geen issue, ik denk dat meeste verkrachte vrouwen wel een morning after pil halen, of anders vroeg een abortus laten doen?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven