Abortus taboe?

14-10-2014 17:49 296 berichten
Ik scrolde door mijn Facebook feed en zag daar dit bericht van het tijdschrift VROUW

https://www.facebook.com/vrouw/posts/852702781429791

Zonder het artikel te lezen ging ik even naar de Facebook reacties omdat er behoorlijk wat berichten geplaatst waren. Tot mijn verbazing zag ik dat de meerderhelft behoorlijk heftig reageerde, de vrouw in kwestie een moordenaar noemde, zeggen dat abortus verboden zou moeten worden en ga zo maar door.

Ook werd er een paar keer gezegd dat er zoveel koppels ongewenst kinderloos rondlopen en de vrouw daaraan had moeten denken.

Ben ik dan de enige die alleen maar begrip heeft voor de vrouw in kwestie? Waarom zou je een kind laten komen als je daar zelf niet achter staat? Waarom wordt een abortus zo zwaar gezien? Had deze vrouw dan tegen haar wil in moeder moeten worden omdat abortus moord is?

Ben eerlijk gezegd best 'geschrokken' van al die heftige reacties daarop. Ieder uiteraard zijn eigen mening en visie hierover, maar sommigen reageren zo fel tegen die vrouw...

Ben erg benieuwd hoe de Viva forummers hierover denken.
Alle reacties Link kopieren
quote:anemoon22 schreef op 15 oktober 2014 @ 22:33:

Vind het allemaal zo pragmatisch bedacht,

als een kindje zwaar hersenletsel heeft zou ik er misschien voor kiezen, maar dan nog met pijn in mijn hart en een ongelooflijk schuldgevoel.

laat staan als ik zwanger raak door vette pech zoals een lek condoom, of een pil die niet werkt.... dan kom je er na een maand achter, je borsten zijn pijnlijk, je liezen trekken, je lichaam voelt zwanger...dat is toch een proces die je niet zomaar afbreekt omdat je "gezin al compleet is"... vind dat echt veelste simpel gedacht.

Waarom zou iemand dat niet doen?

3 kinderen is voor ons toch echt genoeg hoor, voor een 4e is gewoon geen plaats. Dan zouden de andere 3 kinderen daadwerkelijk moeten inleveren. Dan zou ik weer opnieuw moeten beginnen aan baby en peutertijd. Nee dankjewel. Ik heb mijn portie gehad.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Jeetje wat een heftige reacties. Nog steeds lees ik alles, al ben ik misschien niet zo actief

Vind het soms ook moeilijk om op sommige reacties te reageren.

Heftig wat je zegt elninjoo, ik denk dat als een vrouw zo wanhopig is met zwanger worden en door verkrachting zwanger raakt het toch overweegt te laten weg halen.. Dan zou ik zelf 100x liever een donor hebben of een kind adopteren desnoods dan een kind dat voortgekomen is uit verkrachting houden.. Lijkt me heel dubbel..

Maar dat is voor mij niet aan de orde want ik wil geen kind later. Waarom niet? Nou, waarom wel.. Ieder z'n eigen reden om (g)een kind te nemen. Ik heb genoeg redenen om er vooral nooit aan te beginnen, maar laten we bij het topic blijven.

Gehandicapte kindjes lijkt me inderdaad lastig. Zelf zou ik die zorg niet aan kunnen en ook eerlijk gezegd njet willen, je besteed zoveel meer tijd aan een kindje met down dan aan een gezond kind. Dat is niet voor mij weg gelegd, ik heb respect voor ieder die dat wel kan maar ik zou dat ook als 'reden' kunnen zien om een abortus te laten doen. Ik zou het niet aan kunnen en niet willen.

Misschien zouden velen dan wel het kindje laten komen en het dan aanstaan, maar een bevalling en zwangerschap opzich lijkt me al vreselijk. Ik zou mezelf geen 9 maanden lang pijn kunnen laten lijden en de complicaties van de zwangerschap die ik vaak genoeg hoor lees en zie, als je na de geboorte het kind toch afstaat en nooit meer ziet (ter adoptie stelt dus)

Geen idee of dat egoïstisch van mij is. Misschien wel. Misschien niet. Het is toch je eigen lichaam en dus je eigen keuze, vind ik.
Trouwens, iemand die ik ken heeft een tweeling zwangerschap gehad. De kinderen bleken bij de 20 weken echo niet levenvatbaar te zijn. Een kennis noemde het moord.

Sowieso te belachelijk voor woorden om het zo te noemen. Zeker als je je bedenkt dat dat stel al eerder een kind heeft verloren bij 37 weken zwangerschap vanwege een scheurende placenta.

Onbegrip van mijn kant dat mensen iets anders kunnen voelen dan diep, intens medelijden met deze mensen.
quote:Suze02 schreef op 15 oktober 2014 @ 22:32:

Really?!?

Kom op zeg, wat een sneue opmerking.

Het beeld dat uit elke abortusdiscussie naar voren komt is steeds weer dat als een kind ongewenst is (of zelfs maar ongepland), ernstig zal lijden of geen toekomst heeft dat het dan volkomen rechtvaardig is om abortus te plegen. Mijn zoon was het product van gedwongen seks, hij heeft geleden en uiteindelijk geen toekomst mogen hebben. In de ogen van velen, ook uit de opmerkingen in dit topic weer, dus een prima reden om hem niet geboren te laten worden. En hoewel ik het allemaal ontzettend graag anders had gezien blijft mijn gevoel over abortus overeind en mis ik hem. En dan zal ik er ook vast teveel met mijn gevoel inzitten hoor, maar dat heb ik nu eenmaal bij discussies over kinderen.

En ik las inderdaad net pas dat het wereld engeltjesdag is. Prima aanleiding voor een kaarsje voor hem en voor mij een einde aan de discussie over dit onderwerp (voor nu).

Dan maar sneu.
Je leest dingen die er helemaal niet staan.
Je doet het jezelf aan.
voor sunemom
Wat ik mis in deze discussie is dat de anti abortusgroep net doet alsof vrouwen fluitend een abortus kliniek in gaan om daarna lekker te gaan shoppen.

De vrouwen die ik ken die een abortus hebben ondergaan zijn blij met de mogelijkheid maar voelden zich toch schuldig en hebben er geen prettige herinneringen aan.

Nederland heeft het laagst aan tal abortussen ter wereld om dat anticonceptie goedkoop is en makkelijk verkrijgbaar is. Ongelukjes gebeuren en het is een groot gevoel van verantwoordelijkheid dat maakt dat sommige vrouwen besluiten om over te gaan op abortus.

Het makkelijke geklets dat een kind alleen maar liefde nodig heeft gaat niet op als een vrouw een kind geen stabiele toekomst kan bieden door sociale omstandigheden of omdat ze geen moedergevoelens heeft.

De groep die abortus gebruikt als anticonceptie en wacht tot 20 weken is summier maar wordt altijd dol graag aangehaald door de zelfde mensen die spreken van moord.

Om hun punt te kunnen maken vinden zij het geen probleem om een groep mensen tot op het bot te kwetsen om het bestaansrecht van embryo's te verzekeren. Iets met mensenlievendheid schijnt dat te zijn. Mensen die het uit naam van god doen hebben sowieso last van hoogmoedswaanzin want je zelf als spreekbuis zien van god zit tegen het gestoorde aan.
, die laatste zin
Helemaal eens met waterplant.

Een vriendin van mij heeft ook een abortus laten doen een aantal jaar geleden, ze was toen 19 of 20 en het condoom was gescheurd. Het was met een jongen die later een crimineel type bleek en nu daadwerkelijk vast zit, maar naast dat de jongen in kwestie totaal geen rol wilde spelen in het leven van het kind, vond ze het veel te zwaar om op 19-jarige leeftijd al een kind te krijgen. Ze woonde nog thuis, had het daar njet al te breed, was student zonder bijbaantje en had al wel wat problemen.

Ook zij heeft toen voor abortus gekozen en ze vertelde me daarna hoe het was, het huilen stond haar nader dan het lachen. Het was de juiste beslissing maar ze heeft er lang over getwijfeld en volgens mij ook nog een tijd lang met schuldgevoel rondgelopen.
quote:waterplant schreef op 15 oktober 2014 @ 23:10:

Wat ik mis in deze discussie is dat de anti abortusgroep net doet alsof vrouwen fluitend een abortus kliniek in gaan om daarna lekker te gaan shoppen.

....

De groep die abortus gebruikt als anticonceptie en wacht tot 20 weken is summier maar wordt altijd dol graag aangehaald door de zelfde mensen die spreken van moord.

Ik denk dat vrouwen zeker niet fluitend een abortuskliniek inlopen, maar dat er wel erg lichtvaardig over een abortus ondergaan gedacht wordt.

De groep die abortus gebruikt als anticonceptie, dat zie ik als de groep vrouwen die geen AC gebruikte maar toch een abortus onderging. Dat is het geval in 30 % van de gevallen, dat kan je niet summier noemen. In combinatie met pas met 20 weken aborteren ken ik de cijfers niet, maar ik vind dit gegeven op zichzelf al schokkend, zoals ik eerder al zei.
Het overgrote deel van vrouwen die voor een abortus gaan zijn vrouwen zoals ikzelf. Die met een compleet gezin.
Waterplant, je snapt dat ik het geheel eens ben
quote:saaaaar81 schreef op 15 oktober 2014 @ 23:31:

Het overgrote deel van vrouwen die voor een abortus gaan zijn vrouwen zoals ikzelf. Die met een compleet gezin.Is dat niet juist de groep waarvan het helemaal niet nodig is dat het tot een abortus moet komen. Als je zeker weet dat je gezin compleet is, dan zijn er zat manieren naast abortus om ervoor te zorgen dat je niet zwanger raakt. Laat er een enkele zwangerschap 'tussendoor glippen' doordat de AC niet werkt, maar niet zo'n grote groep.
Een abortus pleeg je niet, maar laat je verrichten. Het is een medische behandeling, geen criminele activiteit.

Abortus taboe? Voor teveel mensen nog wel. Voor mij niet. Werk als verpleegkundige in een abortus kliniek.
quote:Zusenzoo schreef op 15 oktober 2014 @ 08:18:

Hoe staan jullie erin als vrouwen abortus als anticonceptie gebruiken?

Want ik ben ook voor zelfbeschikking, maar die vind ik dus persoonlijk erg lastig.Wat ie het alternatief? Al die ongeplande en ongewenste zwangerschappen uitdragen? De wachtlijsten bij jeugdzorg zijn nu al veel te lang.. Ik heb ook heus moeite met iemand die zich voor de zesde keer meldt.. Maar meer dan wederom voorlichten, wijzen op eigen verantwoordelijkheid etc etc kan ik niet.
quote:anoniemex schreef op 15 oktober 2014 @ 21:09:

Je neemt geen kind, je krijgt een kind.

Want het leven, dat wordt je gegeven.

En een kindje in je buik, die is er al.

Het kindje is er niet niet, omdat het nog niet zichtbaar is.

Ik vind dat het niet om de vrouw zou moeten gaan,

Maar om het kind.

Ik ben 100% tegen abortus.

Men moet het leven accepteren zoals het is,

En niet blijven hangen bij wat men wenste, droomde of plande.

De maakbaarheid van het leven is schijn.

Er zijn geen garanties, de toekomst is niet te voorspellen.

Of een kind gelukkig zal zijn, is enkel giswerk.

Het moet een kans krijgen.Laat jij dan de antibiotica en evt chemotherapie of andere levensreddende therapieën ook ff staan dan?
quote:flatverkopen schreef op 15 oktober 2014 @ 23:46:

[...]

Is dat niet juist de groep waarvan het helemaal niet nodig is dat het tot een abortus moet komen. Als je zeker weet dat je gezin compleet is, dan zijn er zat manieren naast abortus om ervoor te zorgen dat je niet zwanger raakt. Laat er een enkele zwangerschap 'tussendoor glippen' doordat de AC niet werkt, maar niet zo'n grote groep.

Jij gaat er van uit dat het zo'n grote groep is, valt effectief gezien reuze mee.

en laten we eerlijk zijn, geen enkele ac is 100% failproof.
quote:saaaaar81 schreef op 15 oktober 2014 @ 23:31:

Het overgrote deel van vrouwen die voor een abortus gaan zijn vrouwen zoals ikzelf. Die met een compleet gezin.quote:saaaaar81 schreef op 16 oktober 2014 @ 00:26:

[...]

Jij gaat er van uit dat het zo'n grote groep is, valt effectief gezien reuze mee.

en laten we eerlijk zijn, geen enkele ac is 100% failproof.Dit klopt dan toch niet met elkaar?
Ik vergelijk ons abortus cijfer met dat van andere landen, wij zitten echt op het alleelaagste niveau. Op wa Scandinavische landen na.
Alles gelezen. Helemaal eens met de dingen die Saaaaar (zijn dat 5 a's?) zegt in dit topic. Al heb ik geen kinderen, dus kan ik niets zeggen over het gezin dat compleet voelt, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen.

Ik begrijp niet dat er in dit land nog mensen zijn die vinden dat abortus weer verboden moet worden. Ik heb het recht op zelfbeschikking, en daar hecht ik erg veel waarde aan. Mijn lichaam is mijn lichaam, en ik beslis wat er mee gebeurt. Het idee dat andere mensen (vrouwen, zelfs!) mij dat af willen nemen vind ik best een eng idee. Ik ben dan ook blij dat de kerk en de staat gescheiden zijn en we het in Nederland, wat dit onderwerp betreft, het zo goed hebben.

Ik zeg niet dat iedereen pro-choice moet zijn, trouwens. Ik zeg alleen dat het achterlijk zou zijn om het weer illegaal te maken.
quote:flatverkopen schreef op 15 oktober 2014 @ 23:25:

[...]

Ik denk dat vrouwen zeker niet fluitend een abortuskliniek inlopen, maar dat er wel erg lichtvaardig over een abortus ondergaan gedacht wordt.

Krijg juist de indruk dat er veel te lichtvaardig over het op de wereld zetten en grootbrengen van 'n kind gedacht wordt als men dat te verkiezen vindt boven een abortus...

Natuurlijk zal niemand het prettig vinden om abortus te moeten laten doen, het is tenslotte een medische ingreep. Maar als je dat tegenover alle medische ingrepen zet die je moet ondergaan als je de zwangerschap voldraagt, dan is het natuurlijk peanuts. En dan ben je weer vrij.

Denk dat het tegen ongelukjes zou helpen als sterilisatie op jonge leeftijd wat makkelijker zou worden uitgevoerd. En als het door de gyn wordt gestimuleerd bij mensen wiens gezin compleet is. Ik ken dus idd ook 'n aantal vrouwen met compleet gezin die nog 'n ongelukje hadden en dit hebben laten weghalen. Waarom gaan man en vrouw niet onder 't mes zodra ze hun gezin compleet vinden?
quote:saaaaar81 schreef op 16 oktober 2014 @ 00:26:

[...]

en laten we eerlijk zijn, geen enkele ac is 100% failproof.Sterilisatie is ook een optie hoor. Is maar een idee. Als je zo stellig bent dat er absoluut geen vierde meer mag komen, is er echt wel een effectieve methode.
quote:superlaan schreef op 14 oktober 2014 @ 23:35:

[...]

Dat kan ik dus niet begrijpen, dat ik tegen abortus ben is omdat het onrecht is. Dat met hand en tand is voor mij in wezen niks anders als je verharden tegen God. Ik denk dat het kind dat wordt geaborteerd op de dag waarop Jezus oordeelt tegen die persoon zal getuigen tenzij iemand is vergeven door Jezus zoals die vrouw in dat filmpje.De dag waarop jezus oordeelt? wat een onzin. Daar schermt men al zo lang mee.... Never gone happen
quote:jo-elise schreef op 16 oktober 2014 @ 06:26:

[...]

Sterilisatie is ook een optie hoor. Is maar een idee. Als je zo stellig bent dat er absoluut geen vierde meer mag komen, is er echt wel een effectieve methode.Mijn man is allang onder het mes gegaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven