Geld & Recht alle pijlers

Echtscheiding

23-03-2015 10:45 331 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

De kogel is door de kerk. Wij hebben gezamenlijk besloten om te gaan scheiden. En wel zo spoedig mogelijk. Aankomende week de eerste afspraak bij de advocaat en dan hopen wij dat alles zo snel mogelijk afgewikkeld kan worden.

We hebben twee kleine kinderen (3,5 en 1,5 jaar). Nu wil ik, in het belang van de kinderen, alles op een vriendschappelijke manier afronden. We zitten immers de rest van ons leven nog aan elkaar vast. Zijn intentie is ook om alles op een vriendschappelijke manier af te ronden.

Ik wil graag dat de kinderen bij mij komen wonen. Ik werk parttime, op kantoortijden, flexibel met opvang (ook vanuit mijn werkgever kan ik zo weg als er iets is met de kinderen), heb een kleine netwerk waar ik op kan vallen. Kort samengevat: bij mij wonen ze stabieler en is er altijd iemand voor ze (zoveel mogelijk ik).

Hij werkt fulltime, onregelmatige diensten (overdag en in de avonden laat tot een uur of 22), ook in de weekenden, geen netwerk waar hij gebruik van kan maken. Kort samengevat: minder stabiel voor de kinderen en dan zal hij veel opvang moeten regelen.

Hij blijft in het huis wonen. Ik wil tijdelijk naar mijn ouders toe. Maar verwacht binnen zeer korte tijd een woning te kunnen krijgen van de woningbouw (minder dan zes maanden). Nu weet ik dus niet of we nog samen onder 1 dak moeten blijven wonen totdat ik een woning heb gekregen. Hij wil dit graag, maar ik ervaar erg veel spanning met hem samen in 1 huis.

Nu heeft hij in zijn hoofd gehaald dat de kinderen bij hem blijven wonen en dat hij co-ouderschap wil. Of zoals hij dat zo mooi noemt: 4 dagen bij hem en 3 dagen bij mij. Maar hoe wil hij dat waarmaken denk ik dan. Dat kan toch niet? Ik ga trouwens verhuizen naar een woonplaats 35 km verderop (met zijn goedkeuring). Ik kan geen woning krijgen in zijn woonplaats omdat ik daar niet ingeschreven sta en het een dure stad is (Amsterdam). Particulier kan ik niet huren, inkomen te laag, dus ben ik min of meer verplicht om te verhuizen naar woonplaats B waar ik ook werk.

Nu zal dit bij de advocaat ook allemaal aan de orde komen, maar ik ben meer een voorstander van een goede omgangsregeling. Hij mag de kinderen zo vaak ophalen als hij wil (op zijn vrije dagen en eens in de drie weken een weekend wanneer hij vrij is).

Ik heb wat rond gelezen op internet maar zijn er harde eisen voor een co-ouderschap? Zoals dat je verplicht bij elkaar in de buurt moet wonen etc? Ik hoop dat hij niet zijn zin door wil drukken en dat de scheiding nog langer gaat duren.

En stel we zijn het met elkaar eens over alle afspraken die we maken, hoe lang duurt het totdat het afgerond is? We nemen een gezamenlijke advocaat trouwens.

Alvast bedankt voor de reacties.
quote:Bromelia schreef op 25 maart 2015 @ 20:16:

[...]

Kijk eens bij de Nibud online voor info, en co ouderschap werkt alleen als beide goed mee werken, ik denk zomaar dat als je gescheiden

bent dat je ex meer trammelant gaan maken, en nu bij de mediator even zijn goede kant laat zien.

Co ouderschap is heel erg lastig niet veel mensen kiezen er voor, of houden het echt vol.

ga goed info in winnen!Wij doen niet meer aan Co ouderschap. Hij stelde dat wel voor maar ik ben daar niet mee akkoord gegaan. Het wordt een omgangsregeling.
quote:Miss_Communicatie schreef op 25 maart 2015 @ 18:44:

[...]

Financieel:

Er zullen nu eenmaal afspraken gemaakt moeten worden, ook over de financiën. De mediator zal dat aanstippen. Je kunt je hierin soepel opstellen, want jij hebt een doel: het welzijn van je kinderen. Is paps over de zeik over centen, niet goed voor de kids. Jij calculeert toch al in dat dat eventueel niks tot minimaal is, dus prima zo. Je kunt wel goodwill kweken.. doe dat ook.

Emotioneel:

Jullie gaan scheiden. Je kinderen zullen een bepaalde tijd bij hun vader zijn. Hoe hij dat invult, is aan hem. Op voorhand je twijfel uitspreken, is misschien wel solliciteren naar een vader met de hakken in het zand. Hij is hun vader. Punt. Je zult wel moeten.

Hier ligt voor jou nog een proces te doorlopen. Ik adviseer minimaal twee uur forumtijd per dag, want je zult je heel vaak heel rot voelen. De onmacht zal je naar de strot vliegen, want inderdaad, niemand zorgt zo voor jouw kinderen als jij doet.Je verwoord mijn gedachten en gevoelens heel goed. En twee uur forumtijd red ik zeker wel :-)
quote:online12345 schreef op 25 maart 2015 @ 18:31:

[...]

Nou hij heeft een kindertekening voor de kinderen. Maakt daar elke maand een vast bedrag over en ik ook. Gewoon beide aparte rekeningen. Ik kan niet bij die van hem en hij bij je van mij. Ik hou t ook liefst alles zo gescheiden mogelijk. Dus die advocaat zei, als je geen alimentatie wilt betalen, dan kunnen jullie een kinderrekening openen en een vast bedrag per maand storten op die rekening. Dat zag hij wel zitten omdat er al kinderrekeningen bestaan. Maar weet niet of dt dan voldoende is om het alimentatieverhaal te dekken?Als die rekeningen op naam van de kinderen staan, kunnen jullie allebei er gewoon bij. Is wettelijk geregeld, kinderen zijn zelf nog niet beslissingsbevoegd, dat zijn de ouders, en in die hoedanigheid mogen zij dus ook over het geld op naam van het kind beschikken.
quote:Dreamchild schreef op 25 maart 2015 @ 22:27:

[...]

Als die rekeningen op naam van de kinderen staan, kunnen jullie allebei er gewoon bij. Is wettelijk geregeld, kinderen zijn zelf nog niet beslissingsbevoegd, dat zijn de ouders, en in die hoedanigheid mogen zij dus ook over het geld op naam van het kind beschikken.Dat wist ik niet. Goed dat je dat zegt. Maar ook als je gescheiden bent, kan hij aan 'mijn' kinderrekening komen en io aan die van 'hem' dus?
quote:online12345 schreef op 25 maart 2015 @ 22:23:

[...]

Wij doen niet meer aan Co ouderschap. Hij stelde dat wel voor maar ik ben daar niet mee akkoord gegaan. Het wordt een omgangsregeling.

Dan heb je gewoon recht op alimentatie en als hij het niet zo wil noemen is dat alleen maar heel erg dom van hem.

Je zou hem namelijk dan aan kunnen melden als wanbetaler bij het lbio als je fout zou willen
quote:online12345 schreef op 25 maart 2015 @ 22:35:

[...]

Dat wist ik niet. Goed dat je dat zegt. Maar ook als je gescheiden bent, kan hij aan 'mijn' kinderrekening komen en io aan die van 'hem' dus?

Er is al geen mijn of hem. Het is samen.

Tenminste dat is de theorie.

Mijn ex heeft ook rekeningen op de naam van de kinderen (geopend na scheiding dus wel iets anders) maar echt niet dat ik daaraan mag komen. Weet de rekeningnummers niet eens.

Zolang de kinderen nog niet meerderjarig zijn is het geld gewoon van jullie samen en zal ook mee genomen worden in de boedelscheiding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven