Simpeler leven

13-05-2015 13:09 502 berichten
Mijn wederhelft en ik denken al een tijdje na over een vorm van simpeler leven. Ons huis verkopen, auto's de deur uit. Geen vakanties meer, geen TV, geen smartphones, iPads, playstation, etc. etc. meer. Geen verwarming maar een trui, alleen nog eten wat we zelf verbouwen of wat we kunnen krijgen uit overschotten van lokale hotels e.d. Anders gezegd: alleen nog het hoogst noodzakelijke.

En dat dan liefst met een aantal gelijkgestemden. We hadden dat gedacht voor over een jaar of tien, als het laatste kind het huis uit is, maar er is een kansje dat e.e.a. in een stroomversnelling komt door verder niet relevante omstandigheden. En dat betekent weer dat we wat meer tempo moeten gaan maken met het maken van plannen. Want een algemeen vaag beeld kan iedereen vormen, maar je moet zaken ook gewoon praktisch maken natuurlijk.

Vandaar dit topic. Zijn er mensen die vergelijkbare keuzes gemaakt hebben in hun leven, of heb je het van dichtbij gezien? Is er iemand die ervaringen wil delen, die mogelijk ook kan waarschuwen voor zaken waar je niet aan denkt als je op je luie bank hangt en hierover fantaseert?
Alle reacties Link kopieren
Overigens ben ik best bekend met enigszins zelfvoorzienend zijn.

Nou ja niet zelf, maar mijn opa en oma leefde toch wel het boerenleven.

Ze hadden een groot stuk land waar van alles in grote getalen op werd verbouwd.

Fokte konijnen, hielden kippen en zo nu en dan liep er een varken.

Fruit werd bij de fruittelers geplukt tegen ruil. Visnetten werden zelf geweven om te vissen.

Ze hadden geen auto, gingen nooit op vakantie en internet bestond sowieso niet.

Mijn opa was altijd aan het scharrelen om geld te verdienen of aan spullen te komen.Wat hij overigens goed kon want hun bankrekening was flink gevuld.( je kon er een flink huis handje constantje van betalen)

Jammer alleen dat hij er zelf nooit echt iets leuks mee deed in zijn leven.

Het ging regelrecht de erfenis in.

Alles hadden ze zelf opgebouwd en het was hard, heel hard werken.

Ze hadden overigens wel stroom, en later ook cv.

Het was geen ideologie , dit was gewoon hoe ze gewend waren te leven. Na de oorlog een compleet nieuw leven opbouwen en voor hun eigen hachje zorgen.

Mijn oma heeft na het overlijden van mijn opa de hele kiet van de hand gedaan, alleen niet te doen.

Ze heeft de laatste jaren enorm genoten van haar vrije tijd, we sleepte haar overal mee naar toe. Er ging een wereld voor haar open.

Naar mijn idee begon ze toen pas echt te genieten van alles wat het leven nog meer te bieden had.

Als een kind in een snoepjeswinkel was ze overal voor in, ging overal mee naar toe en maakte het zichzelf heel makkelijk ( zelfs de zelfgemaakte appeltaarten en cakes waren van de baan, dat was dan wel weer jammer )

Tsja het is een way of live, hoe ver iemand wil gaan is persoonlijk.

Ik heb van dichtbij gezien hoe knetterhard werken het is,en dan was hun leven nog niet eens compleet Back to basic.

Je moet het wel onwijs leuk vinden en daarnaast beschrikken over een flinke dosis energie en gezondheid om dat te volbrengen.

Vandaar dat ik dit zelf niet associeer met simpel leven, en ook nieuwsgierig ben wat mensen beweegt uit vrije wil dit te gaan doen.
quote:De anti reakties vind ik interessant, waar komt dit vandaan?Omdat het niet alleen om henzelf gaat. Ze hebben ook nog kinderen en die zijn gewend in 'n redelijk welvarende maatschappij te wonen. Zij kiezen er niet voor dat alles hen afgepakt wordt en dat ze buiten de boot gaan vallen bij hun klasgenoten. Als TO en man kindvrij waren zou ik het vooral bijzonder vinden en zou zo'n verhaal best willen volgen als iemand er ooit 'n reportage van maakt. Maar dan ook wel pas na 5 jaar ofzo, om te zien of ze er echt happy onder zijn of toch liever terug naar het comfort willen.
Shoot first, ask questions later!
quote:NYC schreef op 13 mei 2015 @ 13:37:

[...]

RB gunt de kinderen gewoon het beste van het beste. Is mij al vaker opgevallen. Zoveel, dat ze volgens mij zelf denkt: hallo, daar begin ik zelf dus echt niet aan... Waarmee je feitelijk alweer genoeg voor het milieu hebt gedaan.... goed, goed en goed
Ja, heel ernstig dat kinderen niet kunnen kiezen.

Dat ze buiten de boot vallen bij hun klasgenoten, die de moestuintjes van AH sparen, doordat hun moestuin 50 keer zo groot is.
Zo daar ben ik eindelijk. Ik heb tijdens mijn studie op een eko.hippie dorp gewoond, waar we onze eigen groenten verbouwden, kippen hadden en ook een grijswatersysteem. Heerlijk was het, ookal was het meer werk dan gewoon op kamers wonen. Als het nu zou kunnen zou ik heel graag weer zo gaan leven, zo veel mogelijk zelf doen, maar verder een redelijk normaal leven leiden.

Als je me nu ziet, lijk ik een hele normale vrouw, heb een vaste baan en woon in een appartement in de stad. Maar als je me beter leer kennen weet je wat ik allemaal zelf maak. Mijn stiefmoeder zegt altijd, jij bent geen hippie, je bent gewoon ouderwets. Ik probeer alles wat ik gebruik zelf te maken, ookal lukt het niet altijd, in principe kan ik het en dat vind ik een fijn gevoel. Ik maak o.a. zelf mijn kleding, gebruik alleen cosmetica die ik zelf maak, we hebben een groot deel van onze meubels zelf gemaakt. Ik maak jam siroop, zuurkool, brood, kaas, ik droog en maak eten in om het langer te kunnen bewaren. En nu ben ik vast nog een hele boel vergeten. Ik kom bijna nooit in de supermarkt, maar bijna alleen maar op de boerenmarkt. Ik koop verder vooral wol, stof en boeken en levensmiddelen natuurlijk.

Ik heb een partner die het prima vind wat ik allemaal doe en met sommige dingen ook meedoet, zoals de meubels, maar zelfvoorzienend wonen zou voor hem een stap te ver zijn. Mijn droom zou zijn dat we ergens buitenaf wonen zonder hypotheek, hij werkt en ik mijn ding kan doen en daardoor ook geld uitspaar. Als je nog tips wilt om bepaalde dingen zelf te maken, dan vraag maar raak.
quote:korenwolf schreef op 13 mei 2015 @ 20:31:

Dat ze buiten de boot vallen bij hun klasgenoten, die de moestuintjes van AH sparen, doordat hun moestuin 50 keer zo groot is.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Tegenwoordig is een varkentje als huisdier ook enorm cool.
Als huisdier? Als vaste vriend!
quote:korenwolf schreef op 13 mei 2015 @ 21:08:

Als huisdier? Als vaste vriend!Lekker hoor; je vaste vriend met kerst aan/ op tafel.
http://mirpeelenmaas.com/
Vroeger waren we zelfvoorzienend. Dat was alleen voor veel mensen te veel werk. Om dit te vereenvoudigen zijn er allerlei hulpmiddelen bedacht. Hierin zijn we misschien wat 'doorgeslagen'. Mooi om te zien dat we nu een tijdperk in gaan waarin we allemaal min of meer een keuze kunnen maken.

Ben trouwens wel ook oprecht benieuwd wat de kinderen hiervan vinden. Ook pubers zijn er in verschillende soorten , dus er zullen er zijn die dit fantastisch vinden en er zullen pubers zijn die dit verschrikkelijk vinden.

Maar to, ik zou ook graag je blog willen volgen!
Nog een voetnoot over dieren, zelf eet ik geen vlees maar ik ben er niet op tegen als mensen dieren houden om te eten. Ik vind dat zelfs meestal diervriendelijker. Maar ik denk wel dat dieren voor onverwacht hoge kosten kunnen zorgen. Je ontkomt niet aan inentingen, als je ze niet inent, kan zo je halve veestapel aan een ziekte sterven. Mijn konijnen hadden bv snot. Als je dat niet behandelt, gaan ze allemaal dood. Ik vind konijnen erg dure dieren omdat ze relatief vaak ziek zijn in verhouding tot katten en honden. Dan zijn kippen goedkoper en leveren meer voedsel op. Een konijn moet toch zes maanden leven voor het volwassen is, daarom lijkt het mij dat het kosten-batenplaatje niet erg positief is bij konijnen. Bv een witte Rus van vijf kilo, eet veel in de pubertijd, een pond groente is niks voor ze. Alleen gras kunnen ze ook niet van leven en zelf voer samenstellen voor konijnen is niet aan te raden. Ik ben per konijn zeker gemiddeld 30 euro kwijt, vanwege de dierenartskosten en omdat ik soms groente voor ze moet kopen als ik geen moestuingroente meer heb. Ingemaakte groente kunnen konijnen niet eten. Ik koop ook goeie kwaliteit biks omdat dat gasbuiken en verstoppingen voorkomt, die weer voor dierenartskosten kunnen zorgen. Dus konijnen, ik snap dat mensen het doen vanwege het vlews maar de kosten kunnen hoog oplopen als je echt goed voor ze wil zorgen.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Ik bedoek dus 30 euro per maand.
quote:gladoortje74 schreef op 13 mei 2015 @ 22:08:

Nog een voetnoot over dieren, zelf eet ik geen vlees maar ik ben er niet op tegen als mensen dieren houden om te eten. Ik vind dat zelfs meestal diervriendelijker. Maar ik denk wel dat dieren voor onverwacht hoge kosten kunnen zorgen. Je ontkomt niet aan inentingen, als je ze niet inent, kan zo je halve veestapel aan een ziekte sterven. Mijn konijnen hadden bv snot. Als je dat niet behandelt, gaan ze allemaal dood. Ik vind konijnen erg dure dieren omdat ze relatief vaak ziek zijn in verhouding tot katten en honden. Dan zijn kippen goedkoper en leveren meer voedsel op. Een konijn moet toch zes maanden leven voor het volwassen is, daarom lijkt het mij dat het kosten-batenplaatje niet erg positief is bij konijnen. Bv een witte Rus van vijf kilo, eet veel in de pubertijd, een pond groente is niks voor ze. Alleen gras kunnen ze ook niet van leven en zelf voer samenstellen voor konijnen is niet aan te raden. Ik ben per konijn zeker gemiddeld 30 euro kwijt, vanwege de dierenartskosten en omdat ik soms groente voor ze moet kopen als ik geen moestuingroente meer heb. Ingemaakte groente kunnen konijnen niet eten. Ik koop ook goeie kwaliteit biks omdat dat gasbuiken en verstoppingen voorkomt, die weer voor dierenartskosten kunnen zorgen. Dus konijnen, ik snap dat mensen het doen vanwege het vlews maar de kosten kunnen hoog oplopen als je echt goed voor ze wil zorgen.Toch zijn er ook konijnen die in het wild leven, waar halen die hun bics dan vandaan.
quote:korenwolf schreef op 13 mei 2015 @ 20:31:

quote:gladoortje74 schreef op 13 mei 2015 @ 22:08:

Nog een voetnoot over dieren, zelf eet ik geen vlees maar ik ben er niet op tegen als mensen dieren houden om te eten. Ik vind dat zelfs meestal diervriendelijker. Maar ik denk wel dat dieren voor onverwacht hoge kosten kunnen zorgen. Je ontkomt niet aan inentingen, als je ze niet inent, kan zo je halve veestapel aan een ziekte sterven. Mijn konijnen hadden bv snot. Als je dat niet behandelt, gaan ze allemaal dood. Ik vind konijnen erg dure dieren omdat ze relatief vaak ziek zijn in verhouding tot katten en honden. Dan zijn kippen goedkoper en leveren meer voedsel op. Een konijn moet toch zes maanden leven voor het volwassen is, daarom lijkt het mij dat het kosten-batenplaatje niet erg positief is bij konijnen. Bv een witte Rus van vijf kilo, eet veel in de pubertijd, een pond groente is niks voor ze. Alleen gras kunnen ze ook niet van leven en zelf voer samenstellen voor konijnen is niet aan te raden. Ik ben per konijn zeker gemiddeld 30 euro kwijt, vanwege de dierenartskosten en omdat ik soms groente voor ze moet kopen als ik geen moestuingroente meer heb. Ingemaakte groente kunnen konijnen niet eten. Ik koop ook goeie kwaliteit biks omdat dat gasbuiken en verstoppingen voorkomt, die weer voor dierenartskosten kunnen zorgen. Dus konijnen, ik snap dat mensen het doen vanwege het vlews maar de kosten kunnen hoog oplopen als je echt goed voor ze wil zorgen.

Tsja, daar ging mijn opa heel anders mee om.

Konijnen werden vet gemest en de konijnen die ziek werden, haalden de dierenarts niet....de volgende dag ook niet overigens.

En aan groente kwam hij echt niet te kort, moestuin was niet bepaald de juiste woordkeuze voor het stuk land van mijn opa.
Lees het boek, leven van het land.

Oud boek, maar gaat over zelfvoorzienend leven
quote:redbuIIetje schreef op 13 mei 2015 @ 20:10:

Ik snap niet waarom het in 'n woongroep zou moeten. Hoe verder je van de bewoonde wereld af zit als je selfsupporting wil zijn, hoe beter lijkt mij. Maar Nederland is klein en overal zijn wetten en regels en belastingen. Mij lijkt dat je zoiets beter doet in 'n land waar minder (infra)structuur is en het klimaat warmer. Ergens waar de staat je ook met rust laat en waar je je eigen gang kan gaan als jij je grond hebt. In Peru heb je trouwens 'n gebied waar je voor 50 dollar de hectare grond kon kopen (15 jaar geleden ofzo, zal nu wel 100 zijn) Maar dat is leuk starten.Omdat je in een woongroep meer kans hebt dat er iemand is die al ergens van af weet, zodat ze, om het zomaar te zeggen het wiel niet opnieuw uit hoeven te vinden. Als er iemand is die al weet hoe hij zolen op schoenen slaat, of kaas maakt, scheelt dat een hoop uitproberen en dus extra kosten, of tekort omdat je de helft van de oogst verprutst hebt omdat je niet wist hoe je het kon bewaren
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Verschrikkelijk
quote:consuelabananahammok schreef op 13 mei 2015 @ 22:35:

[...]

Tsja, daar ging mijn opa heel anders mee om.

Konijnen werden vet gemest en de konijnen die ziek werden, haalden de dierenarts niet....de volgende dag ook niet overigens.

En aan groente kwam hij echt niet te kort, moestuin was niet bepaald de juiste woordkeuze voor het stuk land van mijn opa.

Tja en ik vind dat dom en ouderwets. Penny wise, pound foolish noemen ze dat. Bovendien wist jouw opa vast niet dat nieuwe virussen ontstaan door dieren met een ziekte te eten. Zo ontstond de Mexicaanse griep ook. En van de vogelgriep had niemand verwacht dat mensen er ook ziek van zouden worden. Zieke dieren kun je beter niet opeten.

En niet naar de dierenarts gaan met een ziek dier mag tegenwoordig niet meer. Als iemand dan 144 belt, sta je meteen te boek als slecht voor dieren. Kan toch niet de bedoeling zijn van een leuk avontuur. Je bent verplicht dieren medische zorg te geven wanneer nodig in Nederland, zelfvoorzienend of niet. En konijnen zijn qua medische zorg erg dure dieren. Konijnenvlees is het magerste vlees van alle soorten vlees. Vetmesten resulteert alleen in vetophopingen die niet lekker zijn om te eten.

Ook al vind ik een eigen konijn eten altijd nog beter dan 1 uit de supermarkt, want die konijnen leven in traliekooien waar hun poten door vergroeien, zorg dan wel goed voor ze. Een commerciele konijnenfokker kan alles afschrijven en vernietigen bij ziekte, het eten van een ziek dier is gewoon niet aan te raden.
quote:gladoortje74 schreef op 14 mei 2015 @ 07:05:

[...]

Tja en ik vind dat dom en ouderwets. Penny wise, pound foolish noemen ze dat. Bovendien wist jouw opa vast niet dat nieuwe virussen ontstaan door dieren met een ziekte te eten. Zo ontstond de Mexicaanse griep ook. En van de vogelgriep had niemand verwacht dat mensen er ook ziek van zouden worden. Zieke dieren kun je beter niet opeten.

En niet naar de dierenarts gaan met een ziek dier mag tegenwoordig niet meer. Als iemand dan 144 belt, sta je meteen te boek als slecht voor dieren. Kan toch niet de bedoeling zijn van een leuk avontuur. Je bent verplicht dieren medische zorg te geven wanneer nodig in Nederland, zelfvoorzienend of niet. En konijnen zijn qua medische zorg erg dure dieren. Konijnenvlees is het magerste vlees van alle soorten vlees. Vetmesten resulteert alleen in vetophopingen die niet lekker zijn om te eten.

Ook al vind ik een eigen konijn eten altijd nog beter dan 1 uit de supermarkt, want die konijnen leven in traliekooien waar hun poten door vergroeien, zorg dan wel goed voor ze. Een commerciele konijnenfokker kan alles afschrijven en vernietigen bij ziekte, het eten van een ziek dier is gewoon niet aan te raden.

Volgens mij heb jij gewoon heel veel pech gehad met je konijnen. Ik heb er een paar gehad, die geen dierenarts hebben gezien in hun leven en toch oud zijn geworden.

En wie dacht je dat er 144 gaat bellen voor 'n konijn van 'n ander wat niet voor het zicht van voorbijgangers gehouden wordt? Het wordt anders als je paarden en koeien hebt staan in 'n weiland langs de weg en hun hoeven hebben zichtbaar rot ofzo. Dat valt mensen op, maar wat je op je erf doet met je dieren ziet niemand.

Mijn opa hield vroeger ook konijnen voor de slacht. Die kregen ook geen biks (als dat uberhaupt al bestond) maar werden gevoerd met allerlei onkruiden en groenteafval. Na 'n jaar ging het konijn de pan in. Idem met z'n varken.
quote:pinoo schreef op 14 mei 2015 @ 00:53:

Lees het boek, leven van het land.

Oud boek, maar gaat over zelfvoorzienend leven

Wat leuk, daar moest ik ook aan denken, dat was het boek waar ik vroeger bij wegdroomde. Met overwegingen of je een tractor moest hebben of een paard. Het beste was een os, want die kon je nog opeten als hij oud was. Is dat nog steeds het standaardboek?

Nu vraag ik me af of Ik in dat boek heb gelezen hoe je een kip de nek breekt (over je elleboog) of dat dat in een van mijn andere romantische boeken was.
Volgens mij niet. Jij hebt gewoon geluk gehad. En de rest van je verhaal, het kernwoord is vroeger. En vroeger was niet alles beter. Wreedheid stoort me niet an sich maar wij mensen kunnen het wat minder wreed aanpakken dan moeder natuur doet. En een ziek dier opeten is gewoon dom. Vorig jaar waren er meer myxomatose dan normaal en een konijn met vhs wil je echt niet opeten. Een konijn kan al sterven aan een gewone infectie. Een konijn wat zonder ooit ziek te zijn geworden oud wordt, is eerder uitzondering dan regel.

Maar ik trek me terug uit de discussie, wat is wreed, als het gaat over dieren, want stadsmensen en plattelandsmensen denken daar nu eenmaal anders over. Agree to disagree dan maar?
quote:Het beste was een os, want die kon je nog opeten als hij oud was.Een paard toch ook? Mij lijkt het beiden niet echt lekker trouwens, vlees van 'n oud werkdier. Verse jonge kalfjes die je toch moet fokken om melk voor kaas/boter te bekomen, lijken me dan weer heerlijk.
Jammer dat Jolly niet meer terugkomt om te reageren....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven