Huidskleur issue

07-07-2015 18:09 165 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Normaal ben ik een meelezer, maar nu zou ik wat goede raad fijn vinden!

Ik weet niet zo goed waar dit bericht thuis hoort, maar ik denk dat deze plek niet verkeerd is.

Mijn dilemma: ik ben in een liefdevol gezin opgegroeid, met mijn (blanke) moeder, (blanke) stiefvader en (blanke) zusje. Veel mensen om mij heen vroegen altijd aan mij of mijn ouders hoe 'het' precies zat. Vragen zoals 'Waar heb jij je kleurtje vandaan?' of 'ben je geadopteerd?' kreeg ik regelmatig te horen. Toen ik jong was vond ik dat moeilijk ik wilde graag zoals de andere zijn, blank.

Inmiddels ben ik trots op mijn kleur, maar toch loop ik soms nog tegen misplaatste opmerkingen aan (of soms misschien wel discriminerende grappen), , bijvoorbeeld waar kom je 'echt' vandaan, slaafje of mannen die 'tellen' met de hoeveelheid donkere vrouwen zij hebben gekust.

Ik probeer me hier niet zoveel van aan te trekken, maar ik merk dat ik er toch wel heel erg mee zit.

Hoe denken jullie hierover?

Bedankt voor je reactie!

Groetjes, Madeliefjes
quote:viva-amber schreef op 07 juli 2015 @ 18:21:

Het is wel discriminerend want aan een blank kind wordt niet om een verklaring gevraagd.Een blank kind in een donker gezin ook niet? Of in een Aziatisch gezin. Ik denk best wel dat daar een verklaring gevraagd wordt hoor.
Later is nu
En TO, wat vind je van de reacties tot nu toe?
Goed filmpje trouwens, Haakje. En inderdaad heel herkenbaar en super irritant. Vooral "wat spreek je goed Nederlands" is echt schijtirritant. Niet alleen omdat ik geboren en getogen Nederlandse ben, maar ook omdat in Suriname de voertaal ook Nederlands is. Ik vind mensen die dat zeggen dus ook superdom.
Am Yisrael Chai!
quote:haakje schreef op 07 juli 2015 @ 19:31:

[...]

Ik LAAT me niet onderdrukken maar als men de kans krijgt...

Schattig, zoveel naïviteit.Ja? Rijenlang blanke mensen die niet kunnen wachten tot ze je kunnen onderdrukken?
Harry stared at the word "Pig," and looked up at the tiny owl now fluttering around the light fixture on the ceiling. He had never seen anything that looked less like a pig.
Ik ben zelf als baby geadopteerd door blanke ouders en heb ook een kleurtje. Vooral als kind vond ik dat enorm vervelend, vooral omdat ik jarenlang het enige donkere kind in ons dorp was. Want ik wilde gewoon blank zijn, net als de rest. Ook ik kreeg vragen waarom ik zo bruin was en of ik mijn "echte" moeder niet miste. Dat vond ik ook irritant. Steeds uit moeten leggen dat mijn blanke moeder wel mijn moeder was, maar niet mijn biologische. Ben er nooit echt mee gepest, maar wel af en toe wel stomme opmerking gekregen.

Toen nog in de kinderwagen lag zei een volwassen vrouw tegen mijn moeder: "Zo dat gaat lastig worden, als dat kind straks gaat praten. Want jij kent die taal niet."

Ik vind mijn kleur al minder erg dan vroeger. Al vind ik blank toch mooier. Het heeft ook een voordeel. Ik verbrand bijna nooit in de zon.

Mensen oordelen toch wel, dat is soms kwetsend. Maar je kunt een ander niet veranderen helaas. Zo ben ik ook klein van stuk en daar krijg ik nog wel eens opmerkingen over. Alsof ik dat zelf niet wist.
quote:Dreamer schreef op 07 juli 2015 @ 19:36:

[...]

Een blank kind in een donker gezin ook niet? Of in een Aziatisch gezin. Ik denk best wel dat daar een verklaring gevraagd wordt hoor.

Ja, mensen hebben mij vroeger vaak gevraagd hoe mijn kind zo blank kon zijn. En ook weleens of ie geadopteerd was.

Beide zijn het echt hele onbeschofte vragen. Ik zou het niet in mijn hoofd halen om aan een wildvreemde vrouw in een supermarkt met een peuter in de buggy te gaan vragen of dat kind soms geadopteerd is.
Am Yisrael Chai!
quote:IBAOHI schreef op 07 juli 2015 @ 18:33:

[...]

Ik denk dat je toch eens de definitie van racisme op moet zoeken. Ik kan van alles uit de openingspost halen. Onbehoorlijk gedrag, nieuwsgierigheid, seksisme misschien. Maar racisme? Weet je wat het is, als racisme te pas en te onpas gebruikt wordt, wordt het woord waardeloos...

Jij vindt 'slaafje' niet discriminerend? Ik vind het schokkend dat zoiets gezegd wordt!

Overigens heb ik nog nooit doorgevraagd als iemand met een donkere huidskleur zei "Ik kom uit Groningen" dan komt die persoon uit Groningen. Alleen als die persoon een duidelijk Rotterdams of Limburgs accent heeft, zou ik kunnen vragen "ben je daar ook geboren/opgegroeid?"

Als je iemand langer kent, kom je er vanzelf achter of de ouders ook uit Nederland komen of juist niet.

Ik begrijp door dit forum wel dat ik hier bijzonder in ben. Bij mijn kinderen in de klas zaten meerdere donkere kinderen, ik zag ze allemaal als Nederlander, tot het tegendeel bewezen werd. (toevallig waren een aantal hoogblonde blanke jongetjes allochtoon)
Later is nu
quote:redbuIIetje schreef op 07 juli 2015 @ 19:15:

Je kunt ook gebruik maken van de voordelen die je uiterlijk je opleveren. Als blanke wordt je in sommige landen gezien als wandelende portemonnee. Denk dat als je in 'n land reist waar de roots van je voorouders liggen, je je veel makkelijker tussen de locals kunt bewegen zonder dat ze je non stop allerlei onzin proberen aan te smeren.

Die 'locals' zien echt wel aan je of je uit het buitenland komt hoor. Hoe je kijkt, hoe je loopt. En soms natuurlijk het simpele feit dat je er een stuk beter gevoed uitziet en een stukje langer bent (ook weer door betere voeding).

On topic: is het pijnlijk dat mensen met die nieuwsgierige vragen jou in een aparte positie plaatsen uit 'jouw groepje' (gezin)? Alsof jij niet in dat plaatje past?

Die gast met zijn 'slaafje' even uitgezonderd. Dat is wel een heel andere categorie dan nieuwsgierigheid enz.
quote:Dreamer schreef op 07 juli 2015 @ 19:36:

[...]

Een blank kind in een donker gezin ook niet? Of in een Aziatisch gezin. Ik denk best wel dat daar een verklaring gevraagd wordt hoor.

Ik ben een blank kind uit een blank gezin, omdat ik in tegenstelling tot de rest van het gezin niet de fel blauwe ogen heb en donker haar word mij met regelmaat gevraagd of het wel "echt" mijn broers en zussen zijn. Ik heb er niet zoveel last van maar mijn moeder broers en zussen vinden het heel vervelend.

Waarom moet men alles over iedereen weten? Wat is de toegevoegde waarde voor jou?
Mijn zus en ik lijken niet op elkaar. Zus heeft een tijdlang een vriendin gehad die wel op zus leek. Er werd mij wel eens gevraagd waarom ik zo vaak bij dat gezin logeerde :-). Ik vond het eigenlijk wel grappig.

Dat gevoel er niet te mogen zijn zit echt in jezelf, dat kan een vreemde je niet aanpraten als jij daar niet ontvankelijk voor bent. Net als het tegenovergestelde: je kunt een ander niet aanpraten jou leuk te vinden, dat komt echt vanuit de ander, of niet.

Ik vind het eerder raar als iemand net zou doen alsof het er niet is.
quote:redbuIIetje schreef op 07 juli 2015 @ 19:15:

Je kunt ook gebruik maken van de voordelen die je uiterlijk je opleveren. Als blanke wordt je in sommige landen gezien als wandelende portemonnee. Denk dat als je in 'n land reist waar de roots van je voorouders liggen, je je veel makkelijker tussen de locals kunt bewegen zonder dat ze je non stop allerlei onzin proberen aan te smeren.

Hoezo? Je spot een Nederlander in het buitenland toch op kilometers afstand

Later is nu
quote:hondenmens schreef op 07 juli 2015 @ 19:39:

Toen nog in de kinderwagen lag zei een volwassen vrouw tegen mijn moeder: "Zo dat gaat lastig worden, als dat kind straks gaat praten. Want jij kent die taal niet."

Dit is zo'n onwetendheid dat het eigenlijk gewoon grappig is

Ik vind mijn kleur al minder erg dan vroeger. Al vind ik blank toch mooier. Het heeft ook een voordeel. Ik verbrand bijna nooit in de zon.

Ik vind bruin/diepbruin de mooiste huidskleur die er is! Zo zie je maar iedereen wil wat anders dan dat diegene heeft, dat is met huidskleur vaak net zo.

Mensen oordelen toch wel, dat is soms kwetsend. Maar je kunt een ander niet veranderen helaas. Zo ben ik ook klein van stuk en daar krijg ik nog wel eens opmerkingen over. Alsof ik dat zelf niet wist.

Het is een lastige kwestie want voor de meeste mensen is het een vrij natuurlijke vraag, waar iemand vandaan komt. Ik woon bijv. in plaats ik maar heb het accent van plaats y. Als men aan mij vraagt waar ik vandaan kom noem ik plaats X vaak zeg ik er ook nog bij plaats y van oorsprong omdat men mijn afwijkende accent opmerken.

En volgens mij is dat voor de meeste mensen zo, ze stellen een vraag, hebben een bepaald beeld bij het antwoord en als dat antwoord niet strookt bij hun beeld dan vragen ze door.

Net als hier op het forum of binnen andere gesprekken ook vaak doorgevraagd wordt bij een voor hen onduidelijk antwoord.

En degene die bevraagd wordt mag zelf weten wat zijn antwoord is en in welke mate hij het doorvragen accepteert. Dus als iemand anders blijft doorvragen dan kan je dat gewoon afkappen, of het uitleggen (want ik zie ook niet zo goed het probleem wat er is als je geboorteplaats of roots bijvoorbeeld in een ander land liggen). En als dat niet zo is dus vanwege donkere vader, dan kan je dat m.i. ook gewoon zeggen. Maar goed, het is niet aan een ander om te zeggen wat jij of andere met eenzelfde soort ervaring hierbij voelen en hierover willen vertellen, dus alleen jij kan jouw grenzen hierin bewaken en duidelijk zijn naar anderen en reageren zoals het past bij jouw gevoel hieromheen.

Ik snap wel dat het voor kinderen lastiger en pijnlijker is, zij willen toch graag erbij horen, moeten nog opgroeien met het gegeven van de vooroordelen en opmerkingen van anderen en daar hun eigen weg nog in vinden.

En racistische opmerkingen hoef je natuurlijk nooit te tolereren, als die gemaakt worden! Slaafje (in de meeste settingen) is gewoon denigrerend en dat hoef je van niemand te accepteren.
quote:Desperate_Housewive schreef op 07 juli 2015 @ 19:03:

[...]

Ik hoef al niks meer te posten

Ik snap dat "mensen zijn zich van geen kwaad bewust" niet. Ik zou dit nl ook zo kunnen vragen. Maar ik snap niet wat er kwaad is aan die vragen. Dus nee, ik ben me idd van geen kwaad bewust omdat ik het kwaad er niet in zie en blijkbaar genoeg anderen met me ook niet. Anders zouden se die vraag niet stellen.

En ik krijg overigens die vraag zelf ook regelmatig, vanwege mijn brabantse accent. Dan zou ik daar dus ook kwaad in moeten zien? Nooit in me opgekomen...

Als men het echt wil weten prima. Heb vaak hele leuke gesprekken inderdaad naar aanleiding van.

Maar vaak is het bij mensen die het zomaar interessant vinden niet met een heel leuke reden.

-men luistert niet eens in zo'n geval en ratelt door over hetzelfde spoor. 'niet Surinaams? Oh mijn zus was daar en daar was het juist....blablabla over surinamers'.

- gaat als een soort 'allochtoon ernie' op speed at random in allerlei accenten alle 'allochtone' woorden die ze kennen opdreunen.

-'idem met gerechten

- gaat zeiken over zwarte Piet

- vindt alles meevallen. Je WERKT! Je hebt een PARTNER! Je kinderen zijn van 1 vader!

Als men bij jou continu carnavalsliedjes zou zingen en zou hinten naar je sletterige gedrag tijdens de carnaval heb je bij persoon 3 die dag ook niet zoveel zin meer om uit te leggen waar je dialect vandaan komt toch?
quote:mamapino schreef op 07 juli 2015 @ 19:45:

[...]

Ik ben een blank kind uit een blank gezin, omdat ik in tegenstelling tot de rest van het gezin niet de fel blauwe ogen heb en donker haar word mij met regelmaat gevraagd of het wel "echt" mijn broers en zussen zijn. Ik heb er niet zoveel last van maar mijn moeder broers en zussen vinden het heel vervelend.

Waarom moet men alles over iedereen weten? Wat is de toegevoegde waarde voor jou?

Heehee.. ik zeg net dat ik dat soort dingen nooit vraag!

Toevallig ken ik een gezin in de buurt waarvan de oudste donker is en de rest blank. Ik heb me wel eens afgevraagd of het adoptie was of dat de moeder eerst een andere man heeft gehad, maar ik vraag die dingen niet. Ik oordeel ook niet. Het gaat mij niet aan en eigenlijk vind ik het ook niet belangrijk (wat je dan weer als ongeïnteresseerd zou kunnen zien, heb je dat weer )
Later is nu
foutje
quote:haakje schreef op 07 juli 2015 @ 19:51:

[...]

Als men het echt wil weten prima. Heb vaak hele leuke gesprekken inderdaad naar aanleiding van.

Maar vaak is het bij mensen die het zomaar interessant vinden niet met een heel leuke reden.

-men luistert niet eens in zo'n geval en ratelt door over hetzelfde spoor. 'niet Surinaams? Oh mijn zus was daar en daar was het juist....blablabla over surinamers'.

- gaat als een soort 'allochtoon ernie' op speed at random in allerlei accenten alle 'allochtone' woorden die ze kennen opdreunen.

-'idem met gerechten

- vindt alles meevallen. Je WERKT! Je hebt een PARTNER! Je kinderen zijn van 1 vader!

Als men bij jou continu carnavalsliedjes zou zingen en zou hinten naar je sletterige gedrag tijdens de carnaval heb je bij persoon 3 die dag ook niet zoveel zin meer om uit te leggen waar je dialect vandaan komt toch?Ja, heel vermoeiend is dat. Meestal worden dergelijke vragen alleen maar gesteld om even fijn de eigen vooroordelen over wherever ze denken dat je vandaan komt te gaan lopen spuien.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 07 juli 2015 @ 19:40:

[...]

Ja, mensen hebben mij vroeger vaak gevraagd hoe mijn kind zo blank kon zijn. En ook weleens of ie geadopteerd was.

Beide zijn het echt hele onbeschofte vragen. Ik zou het niet in mijn hoofd halen om aan een wildvreemde vrouw in een supermarkt met een peuter in de buggy te gaan vragen of dat kind soms geadopteerd is.

Dat is het inderdaad.

Gewoon maar eisen dat een wildvreemde (die bedoel ik dus) maar even tekst en uitleg geeft.

Laatst wel een leuke:

In een indoor speeltuin was mijn dreumes (blond) bij een hele leuke vrouw terechtgekomen die met 'haar' kindje allerlei leuke dingen deed.

Daardoor werd ik ook een beetje gedwongen mee te doen

Dus ik zat bij een groepje dames ineens die heel fanatiek met de kinderen bezig waren. Heel gezellig internationaal gezelschap.

Eentje zei samenzweerderig toen ze een foto maakte: ' proof for mummy, i've earned my money today!'

Hilariteit alom, ik was dus geen nanny. Een andere, veel oudere oosterse dame bleek de oma te zijn, was ook bij de 'nanny's' terechtgekomen.

Die dame was gepensioneerd huisarts.

Die zei dus ook: Ah, ik miste het kruisverhoor al! Was door de nanny's al ingedeeld als nanny. Zat daar ook met 2 witblonde kindjes.

De moeders zaten allemaal op hun telefoon te turen dus ik vond het ergens wel een compliment.
nog een paar maandjes , dan krijgen we het gezeur over zwarte piet weer..
quote:miedo schreef op 07 juli 2015 @ 20:07:

nog een paar maandjes , dan krijgen we het gezeur over zwarte piet weer..Hoogtepunt van het jaar!
quote:haakje schreef op 07 juli 2015 @ 19:51:

[...]

-'idem met gerechten

Als men bij jou continu carnavalsliedjes zou zingen en zou hinten naar je sletterige gedrag tijdens de carnaval heb je bij persoon 3 die dag ook niet zoveel zin meer om uit te leggen waar je dialect vandaan komt toch?

Ik maak me daar echt niet zo druk om. Ik krijg die opmerking nl weleens haha! Of het nou echt zo id met carnaval etc. Ik doe niet san carnaval, vind het het meest vreselijke feest ooit. Dat zeg ik dan ook gewoon. Wat is de moeite om dat te zeggen? Zijn ze er ook meteen over uitgepraat

Maar ik stel vragen over herkomst ook niet aan een random donker persoon in de supermarkt ofzo hoor. Als ik mensen beter ken, dan wel.
quote:JollyJ schreef op 07 juli 2015 @ 18:53:

[...]

Thank you captain obvious!Sorry, door je 'integendeel' reactie op de stelling dat gevoelens altijd waar zijn, kreeg ik de indruk dat het niet zo duidelijk was.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
quote:Desperate_Housewive schreef op 07 juli 2015 @ 20:12:

[...]

Ik maak me daar echt niet zo druk om. Ik krijg die opmerking nl weleens haha! Of het nou echt zo id met carnaval etc. Ik doe niet san carnaval, vind het het meest vreselijke feest ooit. Dat zeg ik dan ook gewoon. Wat is de moeite om dat te zeggen? Zijn ze er ook meteen over uitgepraat

Maar ik stel vragen over herkomst ook niet aan een random donker persoon in de supermarkt ofzo hoor. Als ik mensen beter ken, dan wel.Maar hoe vaak gebeurt het je? Ik kan me zo voorstellen dat de TO dergelijke vragen eigenlijk vrijwel altijd als ze nieuwe mensen ontmoet krijgt, en dan gaat het behoorlijk vervelen. Als ik voor elke keer dat iemand me gevraagd heeft "waar kom je eigenlijk vandaan?" (en dan met het speciale toontje waaruit je dan moet begrijpen dat ze niet "Amsterdam" willen horen) een cent had gekregen, was ik alsnog inmiddels miljonair geweest.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 07 juli 2015 @ 20:16:

[...]

Maar hoe vaak gebeurt het je? Ik kan me zo voorstellen dat de TO dergelijke vragen eigenlijk vrijwel altijd als ze nieuwe mensen ontmoet krijgt, en dan gaat het behoorlijk vervelen. Als ik voor elke keer dat iemand me gevraagd heeft "waar kom je eigenlijk vandaan?" (en dan met het speciale toontje waaruit je dan moet begrijpen dat ze niet "Amsterdam" willen horen) een cent had gekregen, was ik alsnog inmiddels miljonair geweest.Ik ontmoet niet zoveel nieuwe mensen die dicht bij me komen te staan, maar werk aan een balie en krijg dan nog regelmatig een vraag over mijn accent hoor
quote:Desperate_Housewive schreef op 07 juli 2015 @ 20:20:

[...]

Ik ontmoet niet zoveel nieuwe mensen die dicht bij me komen te staan, maar werk aan een balie en krijg dan nog regelmatig een vraag over mijn accent hoor Ja, dat kan ik me voorstellen. Maar als iedere persoon aan je balie het vraagt, elke dag, dan word je er op een gegeven moment toch moe van? en al helemaal als die vraag steevast gevolgd wordt door allerlei vooroordelen over Brabanders.
Am Yisrael Chai!
Grappig (nou ja, grappig), als ik aan mensen vraag waar ze vandaan komen hoop ik dat zij weten dat ik gewoon hun eigen geboortestad (in NL, want bij de jongere mensen ga ik er vanuit dat zij in NL zijn geboren, hoeft niet natuurlijk) bedoel, en niet die van hun (verre) voorouders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven