ADD, schrijf mee!

13-05-2015 12:17 600 berichten
Ik heb al even gezocht op dit onderwerp en ook al wat topics gevonden, maar het leek mij leuker om een actief topic te maken. Mijn doel van dit topic is verhalen en ervaringen uit te wisselen, maar ook handige tips of artikelen over ADD. Gedeelde smart is halve smart zullen we maar zeggen .

Het hoeft natuurlijk niet altijd super serieus te zijn, grappige anecdotes zijn natuurlijk ook van harte welkom.

Iedereen is welkom om mee te schrijven natuurlijk. Je hoeft niet je (hele) verhaal te delen als je dat niet wilt.
Alle reacties Link kopieren
Labellei, fijn dat je toch die zomercursus kunt doen nu je een week vrij hebt. Ik ben heel benieuwd wat voor cursus het is!
quote:pamelacourson schreef op 12 juli 2015 @ 10:23:

Labellei, fijn dat je toch die zomercursus kunt doen nu je een week vrij hebt. Ik ben heel benieuwd wat voor cursus het is!

Die cursus is 5X 1 middag per week dus verspreid over 5 weken hoor, dus niet een hele werkweek. Dat had ik anders echt niet getrokken. (het gaat om toneel trouwens)

Jij een goede "laatste" werkweek gewenst! Fijn dat je alleen om de dag hoeft te werken.
Toneel, wat leuk!!!
quote:bevertje_68 schreef op 30 juni 2015 @ 16:24:

...

Heb een nieuw onderschrift dankzij jou Wil je je nick erbij of juist niet?

forummen duurde vandaag weer eens veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel langer dan van te voren gedacht
@watervrouw... Wahahaha... nee hoor dat hoeft niet.... Gebruik hem met gepaste trots
quote:bevertje_68 schreef op 21 mei 2015 @ 20:48:

Zou ik dan de enige zijn die altijd (op het dwangmatige af) te vroeg op afspraken komt? Soms zelfs wel één uur van te voren....

het is mij weer gelukt... was weer eens te vroeg voor een twee daagse cursus.... Ruim een week deze keer
Je weet nu in ieder geval waar je moet zijn.
Inderdaad... En hoe gedreven ik ben voor die cursus
Ook bij mij is ADD vastgesteld en ik gebruik sinds kort Concerta, helaas nog zonder effect. Ik hoop na het ophogen vrijdag iets te merken.

De therapeut waar ik kom wil me helpen met het structureren van mijn leven. Hij had het over 'vaste momenten in de dag/week aanbrengen om taken te doen'. Ik voelde irritatie opkomen en merk nu dat dat niet is wat ik zoek. Ik wil niet leven met lijstjes, taakjes en schema`s.

Is dit herkenbaar? Wat hielp jullie na het stellen van de diagnose. Ik heb voor nu aangegeven dat ik eerst ingesteld wil raken op medicatie, dat is voor mij genoeg. Pas als ik het juiste gevonden heb en daar baat bij heb wil ik kijken wat de volgende stap kan zijn. Maar nu voelt het als veel te snel teveel en dat ik in een schema moet leven. Brr, dan geloof ik nog liever chaos en rommel.
quote:Dubbus schreef op 13 juli 2015 @ 19:35:

De therapeut waar ik kom wil me helpen met het structureren van mijn leven. Hij had het over 'vaste momenten in de dag/week aanbrengen om taken te doen'. Ik voelde irritatie opkomen en merk nu dat dat niet is wat ik zoek. Ik wil niet leven met lijstjes, taakjes en schema`s.

Is dit herkenbaar? Wat hielp jullie na het stellen van de diagnose. Ik heb voor nu aangegeven dat ik eerst ingesteld wil raken op medicatie, dat is voor mij genoeg. Pas als ik het juiste gevonden heb en daar baat bij heb wil ik kijken wat de volgende stap kan zijn. Maar nu voelt het als veel te snel teveel en dat ik in een schema moet leven. Brr, dan geloof ik nog liever chaos en rommel.Dat is jouw goed recht... Bij de een werkt alleen medicatie, bij de ander alleen structuur en bij een derde structuur en medicatie..... Ieder mens is anders en reageert anders. Er is maar een manier om daar achter te komen... Uitproberen. Brengt het je niet dichter bij je doel... Stop dan met wat je doet en probeer het op een andere manier....
Ik kan iedereen die twijfelt aanraden om toch het traject in te gaan. Alleen al door de vragenlijsten is voor mij een hoop duidelijk geworden. Ik heb me dus al een hoop trucs aangeleerd om bijvoorbeeld te voorkomen dat ik dingen vergeet.
Maakt mij nieuwsgierig, heb je een voorbeeld bankje? (Wat je duidelijk is geworden en een truc is ook leuk ) ;)
Iemand ervaring met Welbutrin bij Add met sombere neigingen?

En iemand toevallig ervaring met neurofeedback?

Groetjes!!
quote:Smartie85 schreef op 19 juli 2015 @ 21:37:

Iemand ervaring met Welbutrin bij Add met sombere neigingen?

En iemand toevallig ervaring met neurofeedback?

Groetjes!!

Ja ik slik sinds afgelopen (weer) Welbutrin. Heb dus ook ADD met (chronische) depressie. Ik heb het ooit wel eerder gebruikt, een korte periode. Het hielp toen wel (wat) tegen de depressie maar iets minder tegen de ADD. Maar ik had toen ook nog een erg stressvolle baan en dat verergerde de ADD symptomen ook behoorlijk. Ik zat toen in een behoorlijke hectische periode. Ik slikte de Welbutrin toen in combinatie met Venlafaxine.

In overleg met de psychiater ben ik nu weer begonnen met de Welbutrin. En desnoods verhogen we de dosering (is vorige keer niet gebeurd). Met de Venlafaxine ben ik nu helemaal gestopt.

Tot nu toe heb ik absoluut geen last van bijwerkingen.

Wat ik wel apart vond was dat ik de vorige keer al erg snel, dus al binnen een paar dagen, resultaat meende te voelen. Vooral qua stemming. Maar dat is nu helaas (nog) niet het geval.

Slik jij ook Welbutrin? Of overweeg je het te gaan slikken?

Met neurofeedback heb ik geen ervaring. Ik heb me er ook nog nooit zo in verdiepd.
Oja volgens mij heb je dat inderdaad al eerder gezegd labellei, dat je welbutrin had.

Krijg je daar ook meer energie van? ( wel eens gehoord) En qua helderheid in je hoofd dan?

Ik slikte fluoxetine, werkte opzich wel tegen depressie maar wel nog sneller moe..

Nu poosje niks maar voel me zo chaotisch en alles snel te veel.

Dus pieker nu over weer fluoxetine waar ik verder wel prima mee functioneer of eens welbutrin proberen omdat ik ook gelezen heb dat die wel voorgeschreven wordt bij add enz..

Maar het is wel een heel ander soort medicijn geloof ik dan fluoxetine en venlafaxine e.d toch?

Vind dat ook eng.. Wil geen rare bijwerkingen ofzo.. Dus.. Keuzes....
quote:Smartie85 schreef op 20 juli 2015 @ 13:00:

Oja volgens mij heb je dat inderdaad al eerder gezegd labellei, dat je welbutrin had.

Krijg je daar ook meer energie van? ( wel eens gehoord) En qua helderheid in je hoofd dan?

Ik slikte fluoxetine, werkte opzich wel tegen depressie maar wel nog sneller moe..

Nu poosje niks maar voel me zo chaotisch en alles snel te veel.

Dus pieker nu over weer fluoxetine waar ik verder wel prima mee functioneer of eens welbutrin proberen omdat ik ook gelezen heb dat die wel voorgeschreven wordt bij add enz..

Maar het is wel een heel ander soort medicijn geloof ik dan fluoxetine en venlafaxine e.d toch?

Vind dat ook eng.. Wil geen rare bijwerkingen ofzo.. Dus.. Keuzes....

Ik slik de Welbutrin nu dus een weekje. Ik heb gisteren en vandaag weer voor het eerst gewerkt (sinds mijn Welbutrin herstart) en ik moet zeggen dat dat eigenlijk best gestructureerd ging. Voor mijn gevoel ook beter dan anders. Dus dat geeft mij weer moed en hoop!

Qua energiepeil durf ik er nog niet veel te van zeggen. Dat was/is flut, maar ik was/ben ook behoorlijk depri....

En het is inderdaad een ander soort AD dan fluoxetine en de andere SSRI's. Maar ik ervaar bij Welbutrin echt 0 bijwerkingen.

Ieder mens reageert zo anders op medicatie. Dus het is nooit te voorspellen hoe jij op de Welbutrin zal reageren. Ik ken mensen die van de fluoxetine behoorlijk gingen flippen. Terwijl ikzelf bij de fluoxetine geen bijwerkingen had en juist weer hartstikke ziek werd van paroxetine.

Heb je er al over gesproken met je psychiater (of andere arts)?
quote:bankje schreef op 19 juli 2015 @ 15:55:

Ik kan iedereen die twijfelt aanraden om toch het traject in te gaan. Alleen al door de vragenlijsten is voor mij een hoop duidelijk geworden. Ik heb me dus al een hoop trucs aangeleerd om bijvoorbeeld te voorkomen dat ik dingen vergeet.

Kun je hier wat meer over vertellen?

Ik zit nu op dat punt namelijk (de twijfel of ik zo'n "stempel" op mezelf geplakt wil krijgen voor de rest van m'n leven), ik weet niet wat het beste is. Ik ken mezelf eigenlijk al heel goed, en ik weet niet zo goed wat een officiële diagnose zeg maar toevoegt? (behalve dat je medicatie kunt krijgen natuurlijk voor bepaalde zaken..)
Voor mij was het traject ook heel waardevol. Ik heb altijd geweten dat ik een beetje anders ben in dingen dan anderen, en dit was een soort bevestiging. En hoezo een stempel? Wat is daar nu erg aan? Alles tests gaven mij ook inzicht in mezelf, en waar dingen gelopen zijn zoals ze gelopen zijn en waarom ik stagneer op bepaalde punten. Waar de chaos vandaan komt, het geeft gewoon lucht, en mogelijkheden om er echt iets aan te doen, van accepteren tot medicatie. Het valt op z'n plek.
Zo heb ik door schade en schande mezelf aangeleerd iedere avond voor ik ga slapen in mijn agenda te kijken. Dat levert nog weleens verrassingen op kan ik zeggen. Als ik dat niet doe (zo is vaak gebeurd), kan zomaar mijn hele ochtend in de soep lopen omdat bleek dat ik ergens had moeten zijn terwijl ik een geen of een andere afspraak in mijn hoofd had.
quote:Dubbus schreef op 22 juli 2015 @ 23:49:

Voor mij was het traject ook heel waardevol. Ik heb altijd geweten dat ik een beetje anders ben in dingen dan anderen, en dit was een soort bevestiging. En hoezo een stempel? Wat is daar nu erg aan? Alles tests gaven mij ook inzicht in mezelf, en waar dingen gelopen zijn zoals ze gelopen zijn en waarom ik stagneer op bepaalde punten. Waar de chaos vandaan komt, het geeft gewoon lucht, en mogelijkheden om er echt iets aan te doen, van accepteren tot medicatie. Het valt op z'n plek.Het zou voor mezelf of m'n omgeving niet erg zijn om die stempel te hebben, maar ik ben dan altijd bang dat het op een of andere manier bepaalde dingen in het leven negatief beïnvloedt bijvoorbeeld met werk ofzo (maar aan de andere kant, zo'n diagnose staat natuurlijk niet op je CV).
Het enige is dat het voor minderjarige invloed heeft op het rijbewijs, je moet dat aangeven en daar wordt aandacht aan geschonken (geen idee wat precies)
Ik gaf op het werk aan dat ik bezig was met onderzoeken en toen kreeg ik als antwoord: Het is handig dat ik het weet dan kan er beetje rekening mee houden. Toen het de dag erna erg chaotisch was gaf ze mij een gerichte taak.
Yolo Ik heb liever die "stempel" dan weten dat er iets is maar niet weten wat.
Bonjour!

Add' er meldt zich! Helaas heb ik nog niet het hele topic gelezen dus misschien roep ik dingen die al lang geschreven staan.. Heb zelfs een account aan gemaakt om mee te kunnen schrijven! Ik ben dit voorjaar gediagnosticeerd, na jaren van zoeken en onderzoeken. Geen enkele vitaminepil hielp tot nu toe, dus nu aan grover geschut: Concerta. Ik ben nog maar net begonnen met deze medicatie, maar wat een ellende is dat! Ik voel me allesbehalve geconcentreerd, maar vooral wel heel moe en labiel. Zijn er meer mensen die medicatie gebruiken en hoe hebben jullie de start ervaren?
Hmm, misschien wel zo netjes om me eerst wat beter voor te stellen: ik ben bonjourmonamour, in de dertig en moeder. Ik werk in een baan die volgens mij niet helemaal bij mijn karakter/diagnose past. Ik stel chronisch uit, ga van hak op tak, maak veel rommel en ruim slecht op. Ik houd van schrijven en van foto's maken. Voeding vind ik interessant en ik eet graag (ook met de medicatie).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven