Hoog sensitief

13-08-2015 13:31 186 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn er hier mensen die hier ook mee geboren zijn, hoe ga je hier mee om in het dagelijks leven, werk en in relaties? Ik ben er pas achter gekomen door therapie dat ik hoog sensitief ben en blijf toch in het dagelijkse leven heel veel prikkels binnenkrijgen waardoor het gewoon af en toe echt niet makkelijk is.

Graag alleen reacties van mensen die hoog sensitief zijn..
Jolly, nou niet kritisch gaan doen, daar jaag je alleen maar de TO mee weg.

En volgens mij mag jij hier niet eens reageren. En ik eigenlijk ook niet.
Er lijkt iets te zijn met 'gevoeligheid'. Als je zegt dat je daarin iets anders lijkt te zijn dan de meeste anderen, komt het blijkbaar op mensen verwaand over, van 'kijk mij eens bijzonder zijn'. Maar volgens mij is dat (bij de meeste mensen) helemaal niet de insteek. Ze willen gewoon begrijpen hoe ze in elkaar zitten, welke grillen ze hebben en hoe ze (en hun omgeving) daar het beste mee om kunnen gaan. In de reacties boven wordt gezegd: je weet niet hoe een ander zich voelt en hoe gevoelig hij is, dus je kunt nooit zeggen dat jij gevoeliger bent. Maar waarom kan dat dan wel met alle andere dingen in de persoonlijkheid? Daar staan hier topics genoeg over. De een is voorzichtiger, de ander is meer zelfverzekerd, een derde is gieriger, of meer jaloers of meer agressief etc etc. Dan wordt er ook niet gezegd dat het uiteindelijk allemaal op hetzelfde neerkomt, dat het verzonnen is en dat je je heus niet bijzonder hoeft te voelen. Misschien zijn de labeltje Hoogsensitief etc gekaapt door de verkeerde mensen, dat weet ik niet - net als met hoogbegaafd? Nou ja, tot zover dit pleidooi.

On topic: TO, ik herken goed wat je beschrijft en ik ben ook nog een beetje zoekende. Ik probeer meer te mediteren omdat ik merk dat ik dan minder snel uit mijn doen ben. Op drukke momenten op het werk trek ik me soms even 5 minuten terug in de wc en doe een ademhalingsoefening (ja, dat voelt even raar maar helpt mij wel). Verder probeer ik niet te veel sociale afspraken achter elkaar te plannen en een uur voor het slapen geen drukke dingen of laptop/tv/telefoon meer te gebruiken. Mocht je nog verder willen praten, dan hoor ik het wel.
Jolly, net als jij snap ik er niks van en een duidelijk antwoord krijg je ook niet van mensen die zelf beweren hoogsensitief te zijn. Ik geloof ook niet zo echt in dit soort van diagnoses. De kenmerken zijn zo wazig dat ze op (bijna) iedereen van toepassing kunnen zijn.

Maar ik hoor nu wel bij een clubje met Broadway
quote:tinypotato schreef op 13 augustus 2015 @ 16:20:

[...]

Maar ik lees eigenlijk geen bijzondere dingen in die lijst, de vragen zijn of te vaag voor worden of open deuren, is iedereen dan hoogsensitief?Tuurlijk joh!
quote:melbrw schreef op 13 augustus 2015 @ 16:48:

Jolly, nou niet kritisch gaan doen, daar jaag je alleen maar de TO mee weg.

En volgens mij mag jij hier niet eens reageren. En ik eigenlijk ook niet.

Dit topic gaat toch over mensen die hoog sensitief zijn?

Ik ben op vakantie in de Alpen, dat is best hoog. En ik ben sensitief. Ik mag dus reageren.

En jij, hoe hoog zit jij precies? Nou, nou????!?!?!?!
quote:Cuques schreef op 13 augustus 2015 @ 16:49:

Er lijkt iets te zijn met 'gevoeligheid'. Als je zegt dat je daarin iets anders lijkt te zijn dan de meeste anderen, komt het blijkbaar op mensen verwaand over, van 'kijk mij eens bijzonder zijn'. Maar volgens mij is dat (bij de meeste mensen) helemaal niet de insteek. Ze willen gewoon begrijpen hoe ze in elkaar zitten, welke grillen ze hebben en hoe ze (en hun omgeving) daar het beste mee om kunnen gaan. In de reacties boven wordt gezegd: je weet niet hoe een ander zich voelt en hoe gevoelig hij is, dus je kunt nooit zeggen dat jij gevoeliger bent. Maar waarom kan dat dan wel met alle andere dingen in de persoonlijkheid? Daar staan hier topics genoeg over. De een is voorzichtiger, de ander is meer zelfverzekerd, een derde is gieriger, of meer jaloers of meer agressief etc etc. Dan wordt er ook niet gezegd dat het uiteindelijk allemaal op hetzelfde neerkomt, dat het verzonnen is en dat je je heus niet bijzonder hoeft te voelen. Misschien zijn de labeltje Hoogsensitief etc gekaapt door de verkeerde mensen, dat weet ik niet - net als met hoogbegaafd? Nou ja, tot zover dit pleidooi.

On topic: TO, ik herken goed wat je beschrijft en ik ben ook nog een beetje zoekende. Ik probeer meer te mediteren omdat ik merk dat ik dan minder snel uit mijn doen ben. Op drukke momenten op het werk trek ik me soms even 5 minuten terug in de wc en doe een ademhalingsoefening (ja, dat voelt even raar maar helpt mij wel). Verder probeer ik niet te veel sociale afspraken achter elkaar te plannen en een uur voor het slapen geen drukke dingen of laptop/tv/telefoon meer te gebruiken. Mocht je nog verder willen praten, dan hoor ik het wel.

Alweer iemand die zich aangevallen voelt als mensen gewoon vragen wat je bedoelt?

Kan je dat uitleggen? Waarom werkt het zo als een rode lap op een stier als mensen vragen wat je precies bedoelt met "hoog sensitief"? Waarom volgen daar direct van die defensieve reacties op? TO die al eist dat alleen HSP's reageren, en dan wegloopt als mensen vragen stellen. Snoek kan niet tegen een simpele vraag en voelt zich in de verdediging gedrongen. En nu kom jij weer beweren dat mensen vijandig reageren?

Ik begin het te begrijpen. HSP is zoiets als GNU (ok, dit is humor voor de nerds onder ons). Je bent Hoogsensitief als je overgevoelig bent voor vragen over hoogsensitiviteit. Zoiets?

Want als het dat niet is, snap ik werkelijk niet waarom het zo moeilijk is om, als zelfverklaard HSP, een normaal, niet defensief antwoord te geven als mensen daar vragen over stellen
quote:tinypotato schreef op 13 augustus 2015 @ 16:20:

[...]

Er is ook een zelftest, met vragen als:

Ik heb een rijke complexe innerlijke belevingswereld. ja/nee

Als ik erge honger heb heeft dat sterke invloed op mijn concentratievermogen of mijn humeur. ja/nee

Maar ik lees eigenlijk geen bijzondere dingen in die lijst, de vragen zijn of te vaag voor worden of open deuren, is iedereen dan hoogsensitief?Nee, niet iedereen, alleen de mensen die deze test doen, die hebben hem opgezocht omdat ze bij voorbaat al aanvoelen dat ze bij die club horen. De rest van de wereld doet normaal gesproken niet eens moeite om die site dan wel de test te vinden
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:Isabela schreef op 13 augustus 2015 @ 16:50:

Jolly, net als jij snap ik er niks van en een duidelijk antwoord krijg je ook niet van mensen die zelf beweren hoogsensitief te zijn. Ik geloof ook niet zo echt in dit soort van diagnoses. De kenmerken zijn zo wazig dat ze op (bijna) iedereen van toepassing kunnen zijn.

Maar ik hoor nu wel bij een clubje met Broadway

Het gekke vind ik: ik heb echt gewoon open interesse. Als mensen graag beweren dat ze HS zijn, waarom niet? Ik lig er niet wakker van. Maar ik wil wel graag begrijpen wat dan bedoeld wordt. En die simpele vraag roept vooral irritatie op kennelijk. Waarom dan op een forum vertellen over je HS, als je je alleen maar aangevallen voelt als mensen interesse hebben. En, oh horror, ook wel eens een geintje maken.

Ter vergelijk: als ik hier een topic open met de vraag hoe andere HBP omgaan met hun HB, dan kan ik vrij simpel uitleggen wat HB is, en in hoeverre ik dat heb, wie dat ooit hoe heeft vastgesteld, etc. En als mensen daar kritisch over zijn omdat ze zich bijvoorbeeld niet kunnen voorstellen dat iemand met pakweg een IQ>140 wel eens dingen meemaakt die daar mogelijk (!!) iets mee te maken zouden kunnen hebben, dan kan je daar een gesprek over voeren.
quote:JollyJ schreef op 13 augustus 2015 @ 17:01:

[...]

Het gekke vind ik: ik heb echt gewoon open interesse. Als mensen graag beweren dat ze HS zijn, waarom niet? Ik lig er niet wakker van. Maar ik wil wel graag begrijpen wat dan bedoeld wordt. En die simpele vraag roept vooral irritatie op kennelijk. Waarom dan op een forum vertellen over je HS, als je je alleen maar aangevallen voelt als mensen interesse hebben. En, oh horror, ook wel eens een geintje maken.

Ter vergelijk: als ik hier een topic open met de vraag hoe andere HBP omgaan met hun HB, dan kan ik vrij simpel uitleggen wat HB is, en in hoeverre ik dat heb, wie dat ooit hoe heeft vastgesteld, etc. En als mensen daar kritisch over zijn omdat ze zich bijvoorbeeld niet kunnen voorstellen dat iemand met pakweg een IQ>140 wel eens dingen meemaakt die daar mogelijk (!!) iets mee te maken zouden kunnen hebben, dan kan je daar een gesprek over voeren.Ik zou het ook wel willen begrijpen. Maar dit onderwerp is nu al zo vaak voorbij gekomen op het forum en nog nooit heeft iemand echt willen uitleggen wat het nou precies is. Zoals je zegt: er wordt alleen maar geïrriteerd gereageerd als iemand er naar vraagt. Zo kweek je natuurlijk nooit begrip, zou ik denken.
quote:JollyJ schreef op 13 augustus 2015 @ 16:52:

[...]

Dit topic gaat toch over mensen die hoog sensitief zijn?

Ik ben op vakantie in de Alpen, dat is best hoog. En ik ben sensitief. Ik mag dus reageren.

En jij, hoe hoog zit jij precies? Nou, nou????!?!?!?!Uhhh, zeeniveau. Ik ga maar ff in een hoekje zitten om mijn zonden te overdenken. Wacht maar niet op me, ik ben nog wel ff bezig.
quote:melbrw schreef op 13 augustus 2015 @ 17:20:

[...]

Uhhh, zeeniveau. Ik ga maar ff in een hoekje zitten om mijn zonden te overdenken. Wacht maar niet op me, ik ben nog wel ff bezig.laag sensitief persoon dat je bent!
quote:JollyJ schreef op 13 augustus 2015 @ 16:35:

[...]

Waarom reageer je zo overgevoelig op het feit dat ik graag begrijp waar we over praten? JIJ praat er over op een forum, JIJ zegt dat het bestaat, maar op de vraag WAT dat dan is, moet ik maar de slechtste bron aller tijden gebruiken: google. Op google valt alles te vinden. Maar ik zal daar nooit lezen wat JIJ meent dat HS is. En aangezien je meent dat het bestaat, zal je toch een idee moeten hebben van wat het is.

Je reageert alsof ik je aanval, maar intussen frustreer je daarmee alleen maar iedere kans op een normaal gesprek. Waarom? Omdat ik je simpelweg vraag "wat bedoel je precies?"

Tja, dat ik overgevoelig reageer is natuurlijk logisch, met mijn karaktertrekken

Maar goed, ik begrijp dat je wilt weten wat IK onder HS versta? Waarom is dat zo interessant eigenlijk, aangezien ik al meerdere keren heb gezegd geen deskundige te zijn op dit gebied? Hooguit ervaringsdeskundige, als ik dat al ben. Want ook daar ben ik genuanceerd over. En volgens mij heb ik al in meerdere posts (minimaal 1 in ieder geval) uitgelegd wat ik onder HS versta maar het lijkt wel of je dat niet leest of wilt lezen. Maar goed, mijn beeld van HS is dus: een meer dan gewone gevoeligheid voor (vervelende) geluiden, voor licht, geuren, sferen, mensen, druktes, stress, voedingsstoffen, prikkels. En daar word je op den duur heel gestresst en gespannen van. En het is erg vermoeiend waardoor je overdag, ook na een goede nachtrust, graag een paar uur wilt slapen.

Een simpel voorbeeldje: de koffiebonenmaler van mijn man vind ik niet gewoon vervelend klinken, maar ik maak letterlijk een wegduikende beweging als hij het ding aanzet omdat ik het echt een af-schu-welijk geluid vind. En zo kan ik nog wat voorbeelden noemen die in ieder geval voor mij gelden.

"Snoek kan niet tegen een simpele vraag en voelt zich in de verdediging gedrongen. En nu kom jij weer beweren dat mensen vijandig reageren?"

Kijk, je kunt wel zeggen dat je niet aanvallend doet en/of vijandig, maar het komt op mij wel zo over. Op anderen blijkbaar ook. Lees je andere berichten maar eens na met flink wat grappen (die ik overigens heus wel grappig vind) die de indruk wekken dat je HS maar onzin vindt. Ofzo. En ik kan niet tegen een simpele vraag? Nounou. Dat vind jij geen aanvallende opmerking? Zou het ook kunnen dat je niet duidelijk genoeg was? Of dat ik het gewoon niet goed snapte? Want pas nu wordt me helder dat je dus wilt weten wat IK van HS weet. Niet wat er op websites staat.

Wat vind jij eigenlijk zelf van HS? Klopt mijn indruk dat jij het maar onzin vindt? Of heb ik dat helemaal mis? Just checking.

Overigens benadruk ik nog maar weer eens dat ik dat plakkertje niet zo nodig vind, maar we even weten waar we het over hebben.
anoniem_20420 wijzigde dit bericht op 13-08-2015 18:18
Reden: foutje
% gewijzigd
quote:JollyJ schreef op 13 augustus 2015 @ 16:46:

En dan dit:

[...]

Femke de Grijs was vermoedelijk ziek toen ze "diagnose" leerde tijdens haar opleiding. Stel je eens voor dat je "een indicatie van de kenmerken van griep" zou hebben, die ook nog eens variëren van persoon tot persoon. Er is dus geen set kenmerken waarmee HS kan worden vastgesteld, want het varieert van persoon tot persoon

Gelukkig heeft Femke overigens de oplossing ook:

[...]

Het lijkt me geen toeval dat Femke wat vaag is over haar opleiding.

Ja, zoals dat gaat met dingen die tussen de oren gebeuren, kan er flink wat (ogenschijnlijke) vaagheid aan te pas komen. En dat trekt ook vage types aan die graag koketteren met hun gevoelige psychische gestel.

Deze site vind ik zelf een stuk prettiger:

http://www.hooggevoeligheelgewoon.nl/

Maar ook daar lees ik dingen waarvan ik denk: pfff, maak er niet zo'n deal van. Anderzijds: als het mensen helpt?
quote:Cuques schreef op 13 augustus 2015 @ 16:28:

Misschien is het onzin. Misschien ook niet. Wie zal het zeggen? Feit is wel dat veel mensen zich hierin (deels) herkennen en hier tips/ervaringen voor zoeken. Daarom mis ik in deze discussie een beetje de nieuwsgierigheid en open blik, zodat mensen hun verhaal kunnen doen zonder meteen weggehoond te worden. Een kritische blik is altijd nuttig, maar de term 'hooggevoeligheid' of 'hoogsensitiviteit' lijkt wel een rode lap op een stier. Hoe komt dat? En hoe kun je het verwoorden om wel nuttige feedback te krijgen?Dat is mooi geschreven, ik eiste geen reacties van hsp'ers, ik had graag alleen reacties van mensen die dit wel begrijpen. Ben hier echt niet blij mee, voel me echt niet verheven boven anderen of bijzonder. Voor mij is dit echt vervelend en probeer alleen door contact met andere hsp'ers te leren hoe ik hier het beste mee om kan gaan. Krijg al vaak genoeg doe maar normaal dan doe je gek genoeg reacties van mensen in mijn omgeving dat ik er hier weinig zin in had.
quote:Motorwaus schreef op 14 augustus 2015 @ 09:33:

[...]

Dat is mooi geschreven, ik eiste geen reacties van hsp'ers, ik had graag alleen reacties van mensen die dit wel begrijpen. Ben hier echt niet blij mee, voel me echt niet verheven boven anderen of bijzonder. Voor mij is dit echt vervelend en probeer alleen door contact met andere hsp'ers te leren hoe ik hier het beste mee om kan gaan. Krijg al vaak genoeg doe maar normaal dan doe je gek genoeg reacties van mensen in mijn omgeving dat ik er hier weinig zin in had.

Aha nu snap ik het. In je openingspost klonk het nogal kort door de bocht.

Waarom is HS zo vervelend voor je?
quote:Snoek schreef op 13 augustus 2015 @ 13:46:

[...]

Bij mij ook. Terwijl ik recent ontdekt heb dat ik het zelf ook heb... maar mooi dat ik het hooguit hier anoniem meld, heus niet in het echte leven. Ik moet niks van interessantdoenerij hebben. En zo speciaal is het ook helemaal niet, 1 op de 5 mensen heeft het in meer of mindere mate.

Van een deskundige op dit vlak hoorde ik dat juist de mensen die te pas en te onpas roepen dat ze zo hoogsensitief zijn, het meestal niet zijn. En mensen die zeggen 'wie, ik?? neeee', die zijn het vaak wel.

Ik 'ben' het ook. Ja, ik ben gevoelig, en ja ik trek me soms af en toe graag ff terug. Is dat erg? Nee. Heb ik behoefte om een label op mezelf te plakken hierom? Nee. Ik noem het daarom ook nooit en bespreek het ook niet, ik vind het idd ook een beetje 'interessant doen'.

Mensen zijn zoals ze zijn, de één is wat gevoeliger dan de ander, maar om daar nou allemaal termen voor te verzinnen vind ik niet echt nodig. Alsof hsp zijn een excuus is om te zeggen 'neeeeh, dat wil/kan ik niet, want ik ben hooggevoelig'. Met andere woorden, de term lost niks op en voegt niks toe. Verder is het gewoon een kwestie van zorgen dat je even tot rust komt als je te veel gedoe om je heen hebt. That's it. We moeten er niet meer van maken dan het is. Ik merk dat het gewoon lastiger wordt voor me als ik er wel een punt van maak.

Er lijkt iets te zijn met 'gevoeligheid'. Als je zegt dat je daarin iets anders lijkt te zijn dan de meeste anderen, komt het blijkbaar op mensen verwaand over, van 'kijk mij eens bijzonder zijn'.

ik denk dat het grootste probleem ermee is dat veel mensen die aangeven HS te zijn dit errug graag willen vertellen.

gechargeerd gesprekje:

"wil je peren- of appeltaart?"

"ik ben hoogsensitief"

" "
En doooooor!
quote:Isabela schreef op 13 augustus 2015 @ 16:50:

Maar ik hoor nu wel bij een clubje met Broadway gezellig!!
En doooooor!
quote:broadway schreef op 14 augustus 2015 @ 09:50:

[...]

ik denk dat het grootste probleem ermee is dat veel mensen die aangeven HS te zijn dit errug graag willen vertellen.

gechargeerd gesprekje:

"ik ben hoogsensitief"

" "

"Waar is hier het toilet?"

"Ik ben hoogsensitief. Heb je wel eens van nieuwetijdskinderen gehoord? Wij kunnen erg goed luisteren en zijn heel gevoelig voor wat speelt bij anderen. Sorry, wat was de vraag?"
IMHO
quote:broadway schreef op 14 augustus 2015 @ 09:50:

[...]

gechargeerd gesprekje:

"ik ben hoogsensitief"

" " Klopt wel ja.
quote:Vanille1 schreef op 13 augustus 2015 @ 16:35:

[...]

Ik neem aan dat dit over mijn reactie gaat.

Natuurlijk is het wel IETS, namelijk een specifiek onderdeel van een karakter waar je rekening mee moet leren houden.

Ik heb er zelf last van gehad, en nu nog steeds soms, maar dat kwam vooral omdat ik mezelf voorbij liep. Ik zag wat andere mensen aankonden en verwachtte dat van mezelf ook. Lukte dat niet dan werd ik heel kwaad op mezelf, voelde me een zwakkeling, minderwaardig, ...

Nu heb ik zelf geleerd mijn eigen grenzen te kennen en te respecteren, en ik functioneer daardoor veel beter. Ik zeg niet dat het NIETS is, maar het is (ik vind het) echt geen stoornis waarvoor ik in behandeling zou moeten. Voor mij is het echt een deel van mijn persoonlijkheid, die ik niet zou willen veranderen of onderdrukken.

Mijn reactie was niet specifiek op jou gericht hoor, ik had het alleen een paar keer voorbij zien komen en het komt vaker naar voren in dit soort discussies.

Wat jij hierboven beschrijft vind ik eigenlijk heel anders dan wat mensen als 'hoogsensitief' labelen. Ik vind dit veel meer te maken hebben met zelfbeeld, eigenwaarde, de manier waarop je in het leven staat en met het leven omgaat. De manier waarop jij dat deed, de manier waarop je tegen jezelf aankeek en daarmee je interacties met anderen brachten jou veel druk en stress, negatieve gedachten en gevoelens.

Volgens mij heeft het meer te maken met hoe je prikkels interpreteert en hoe je ermee omgaat dan wat je binnenkrijgt. Hoe vaak hoor je 'hoogsensitieven' zeggen 'ik ben zooo gevoelig voor sfeer'? Maar heeft dat te maken met het feit dat jij veeeel meer 'sfeerprikkels' ontvangt of heeft dat meer te maken met hoe gericht je op je omgeving bent, hoe geneigd je bent je aan te passen aan anderen en/of hoe je je over jezelf voelt (binnen die omgeving)? Naar mijn idee, dat laatste. Natuurlijk zijn daar gradaties in, maar dat valt volgens mij gewoon binnen het menselijke spectrum zoals alle andere karaktereigenschappen en verdient geen apart labeltje.

Wat me dan weer op de volgende quote brengt:

Naar mijn idee is er helemaal geen weerstand tegen 'gevoeligheid' maar wel tegen het labeltje 'hoogsensitief'. Volgens mij kijkt niemand er raar van op als iemand zichzelf omschrijft als heel gevoelig. Maar 'hoogsensitief' is meer geworden dan een karaktereigenschap, als 'hoogsensitieve' zou je veel meer open staan voor indrukken en zou je veel meer prikkels binnenkrijgen van anderen, zou je veel meer beïnvloed worden door de prikkels om je heen waardoor je snel overspoeld of vermoeid raakt en dan ben opeens wel 'speciaal' of 'slachtoffer'. Ik durf echt van mezelf te zeggen dat ik erg gevoelig ben, zo ben ik als kind ook omschreven en zo bén ik ook. Maar geen haar op mijn hoofd die erover peinst om mezelf 'hoogsensitief' te noemen, terwijl als ik de zelftest doe dit er wel uitkomt. Ik ben gewoon een gevoelige type en ik loop heus wel tegen dingen aan nu en in het verleden, maar dat plaats ik veel meer in het kader van mezelf en mijn persoonlijkheid dan in het kader van een bovenmatige hoeveelheid prikkels die ik zou ontvangen. En die sensorische dingen schaar ik onder het kopje 'heeft iedereen wel' iedereen die ik ken heeft namelijk bepaalde voorkeuren en afkeuren voor bepaalde tactiele, reuk, smaak en geluidsprikkels.

Ik denk dat de 'hulpvraag' heel anders wordt ontvangen wanneer je concreet beschrijft waar je tegenaan loopt dan wanneer je zegt 'ik ben hoogsensitief en het valt me allemaal zo zwaar, hoe moet ik hiermee omgaan?' Ja, er zijn tig andere topics over dingen waar mensen tegenaan lopen n.a.v. hun persoonlijkheid, maar het verschil is dat die mensen de problemen bij zichzelf houden in plaats van het af te schuiven op een etiketje. Je ziet toch nooit een topic over 'ik ben hyperaardig wat moet ik daarmee' of 'ik heb diepliggende onzekerheidssyndroom, hoe moet ik verder?' Die mensen beschrijven gewoon waar ze last van hebben in het dagelijkse leven. De onderdelen van 'hoogsensitief' zijn vallen daar wat mij betreft ook onder, maar niet onder een verzamelnaam die suggereert dat je die problemen hebt, omdat er teveel prikkels bij je binnenkomen.

Waar de allergie vaak vandaan komt volgens mij is het gebrek aan verantwoordelijkheid die deze mensen lijken te willen nemen voor hun leven. Het overkomt ze allemaal, want ze zijn hoogsensitief. Dat is in de loop van de tijd nogal wat irritatie gaan opwekken, want uit eindelijk komt het erop neer dat gevoeligheid inderdaad simpelweg een karaktereigenschap is en je kan heel gevoelig zijn of minder gevoelig. En dat heeft, naar mijn idee, veel meer te maken met je zelfbeeld en hoe je zelf in het leven staat dat welke prikkels er bij je binnenkomen.

De vergelijking met hoogbegaafdheid gaat niet op. Hoogbegaafdheid is iets dat gemeten wordt door onderzoek, je bent het of je bent het niet. Hooggevoeligheid is geen tastbaar gegeven en er bestaat geen, op wetenschap gebaseerd, onderzoek om dit 'aan te tonen'
quote:Snoek schreef op 14 augustus 2015 @ 09:42:

[...]

Aha nu snap ik het. In je openingspost klonk het nogal kort door de bocht.

Waarom is HS zo vervelend voor je?Tja ben nog steeds opzoek naar manieren om mezelf af te schermen, tot nu toe weinig succes, dit maakt werken gewoon heel lastig zeker als je werkt in een hectische produktie omgeving, ben elke dag gewoon helemaal kapot.
quote:Motorwaus schreef op 14 augustus 2015 @ 09:33:

[...]

Dat is mooi geschreven, ik eiste geen reacties van hsp'ers, ik had graag alleen reacties van mensen die dit wel begrijpen. Ben hier echt niet blij mee, voel me echt niet verheven boven anderen of bijzonder. Voor mij is dit echt vervelend en probeer alleen door contact met andere hsp'ers te leren hoe ik hier het beste mee om kan gaan. Krijg al vaak genoeg doe maar normaal dan doe je gek genoeg reacties van mensen in mijn omgeving dat ik er hier weinig zin in had.Maar WAAR ben je niet blij mee dan? DIT is echt vervelend? Maar WAT is echt vervelend precies? Beschrijf concreet waar je tegenaan loopt in plaats van het allemaal onder een HSP-paraplu te schuiven, dan kunnen mensen je daarop gericht feedback geven.
Hectische productieomgeving? Kun je geen mp3-speler op of oordoppen in tegen geluid van machines?
quote:tinypotato schreef op 14 augustus 2015 @ 12:27:

[...]

Maar WAAR ben je niet blij mee dan? DIT is echt vervelend? Maar WAT is echt vervelend precies? Beschrijf concreet waar je tegenaan loopt in plaats van het allemaal onder een HSP-paraplu te schuiven, dan kunnen mensen je daarop gericht feedback geven.Kan het met een voorbeeld weergeven, een minder gevoelig persoon krijgt ong 500 emails(prikkels) per dag binnen, een gevoelig persoon die zich zelf afschermt krijgt er ong 4500, een heel gevoelig persoon zit ong op 10.000 emails. 10.000 prikkels per dag die je moet verwerken, bekijken en eventueel verwijderen omdat het niet belangrijk is. Dat is een emmer wat overloopt. Dat ben je gewoon zo overprikkelt dat je werkelijk vlucht. Ik heb dan de neiging om letterlijk de buitenwereld buiten te sluiten door alle rolluiken omlaag te doen en zoals ik het noem te cocoonen. Even weer tot mezelf komen, douchen helpt mij daar ook bij ,door met mijn handen van mijn hoofd tot mijn tenen over mijn lichaam te gaan was ik een hoop prikkels weg, raar maar het helpt. Ik zie mezelf als een persoon met klittenband aan de buitenkant waar heel veel aan blijft hangen. Ik ben nou nog opzoek naar een manier om die "klittenband" te verwijderen zodat ik alleen maar prikkels binnen krijg die op mij van toepassing zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven